[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:00

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:02

Het is 2x dezelfde foto en op die foto vind ik het paard zeer zeker niet dik!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:04

Sluit me met Evelyne aan

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:06

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:07

Niet echt een duidelijke foto.. Maar mag wel wat af als ik het stukje nek zo zie.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:11

Evelyne schreef:
Niet echt een duidelijke foto.. Maar mag wel wat af als ik het stukje nek zo zie.

Ja idd. Ze heeft een behoorlijke nek!
Nee ik hoorde het wel vaker dat ze nu te dik was, maar iemand anders bleef aldoor zeggen ja ze is niet te dik, hoeft niks af. Is goed zo.
Dus wilde ff de mening van jullie!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:06

Heb nu een slowfeeder gekocht en ik ben benieuwd naar het resultaat of dat het werkt. Maar heb helaas nog een herinnering die ik helemaal vergeten was.
Mijn pony stond eerst op een manege. Daar stonden ze 24 uur per dag op de wei, kregen ze continu hooi, en hebben ze amper gras weliswaar, want de kuddde had het gras snel op. Ook kregen ze een beetje krachtvoer over de grond uitgespreid. Maar vaak was dit niet genoeg voor de hele kudde
Daarnaast moesten de paarden daar in de ochtend 1,5 uur of 3 uur lopen, in de middag 2 uur en in de avond ook weer 1,5 uur of 3 uur. En toch wist ze zo nog aan te komen, ben nu aan het twijfelen of ik uberhaupt weer iets kan doen om haar af te laten vallen

Mariekeweng

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:21

bedankt voor het meedenken allemaal!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:00

meld me ook even.
Mijn shet de jongste is ook te dik misschien dat ik nog de tip vind.
Mijn ander is goed op gewicht.

Even gegeven.
Hij is 8jaar oud, ruin 89cm hoog. Krijg 3 x per dag schraal kuil (er is geen hooi aanwezig), 2 x per dag brok (1 handje)

Kwa kuil kan ik niet minderen want hij staat samen met mijn andere shet. Staan overdag in de paddock alleen in de zomer half uur per dag wei deze is ook schraal.

HIj is ontzettend aangekomen nu door mijn zwangerschap en ik ga hem nu weer aan het werk zetten.
Alleen hij eeft het snel benauwd puur door zijn dikke buik.

Tips voor een goed werkschema voor hem?

deze foto is van 28-10-2012 hij is nu nog weer dikker
https://www.mijnalbum.nl/Foto-LS48P7YB.jpg

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:22

wat een mooi shet. geen tips voor je als alleen dat ik idd vind dat ze iets te dik is maar ik het persoonllijk niet storend vind

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:27

Hij is nu denk zeker nog 10kg dikker, Hij mag zeker 25kg afvallen vind ik persoonlijk.
Hij heeft nu echt last van zijn dikke buik

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:39

Mijn pony heeft nu een slowfeeder. En zoals je in het filmpje ziet, is ze het er niet helemaal mee eens.
Afbeelding

En nog een foto van hoe ze er nu uit ziet:
Afbeelding

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:17

Wat voor maat graasmasker zouden jullie aanhouden voor een IJslander, halster heeft ze gewoon cob maat. Mijn merrie heeft nu een IR om maar die is wel aan vervanging toe, alleen is compleet onleesbaar geworden welke maat het was :P

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:44

Ik hoop dat ik dit topic omhoog mag hijsen want ik heb echt hulp nodig.

Ik heb een 21-jarige Haflinger met een stevige bouw, fokmerrie buik en overgewicht. Ik heb haar te dik gekocht en ben al een jaar rustig bezig met afvallen. Het heeft niks geholpen...
Vorige week een graasmasker gekocht (die ze overigens alweer gesloopt heeft, wij hebben hem gerepareerd). Het duurde even maar toen had ze door dat ze er prima mee kon eten.
Na een week zie ik echt gewoon nog zeer weinig verschil; manenkam is nog steeds zwaar, nog steeds vetophopingen op schouders en als je ergens jus wilt bewaren is haar kont daar het best geschikt voor.

Dit is haar van beide kanten na 1 week met graaskorf.
Afbeelding

Afbeelding

Een jaar geleden

Ik heb dit topic doorgelezen en vooral de OP en als ik dat zo lees over IR lijkt alles op zijn plek te vallen; de zware manenkam, het sloom zijn en niet willen 'werken', de vetophopingen, het slechte afvallen...

Wat ze nu krijgt:
Hooi als we haar binnen zetten.
Gras 24/7 met graaskorf op kort gras.
Water.

Dat is echt alles wat ze nu krijgt. :j

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:52

Ik heb ook een te dikke merrie, maar bij mij begint het nu eindelijk minder te worden. Door dressuur en rechtrichten en lange bosriten van 3 uur.
Die van mij staat ook 24/7 op de wei en krijgt water. Wat wij met de wei doen is dat ze maar 1 a 2 meter per 2 dagen krijgt. Verder krijgt ze dan als bijvoer hooi.

Weet niet of je er mee rijdt, of dat ze wel beleerd is. Maar je kunt ook veel grondwerk met haar doen.
Dit is wat een fjord die eerste wat dikker was, en nu echt een supper mooie dunne bouw heeft aan beweging heeft(en dus ook mijn voorbeeld is):
1-2x in de week longeren, veel tempowisselingen, volte sluiten, vergroten. Hard werken dus en niet dat gehobbel wat de meesten onder longeren verstaan..
Ik probeer 1x per week te springen, maar dat schiet er vaak bij in.
De rest gewoon dressuur, meestal 1 dag in de week vrij.

Mocht je niet rijden kun je ook kijken of je de oefeningen aan de longe kunt doen en veel werken aan het rechtrichten, scheelt ook veel in het niet vooruit willen. Of dat je haar voor de kar kunt spannen.
Mijn paard ging door het rechtrichten van een sloom paard naar een voorwaarts paard dat je af en toe moet af remmen.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:18

Helemaal vergeten! :')
Uiteraard rijd ik haar. Meestal -/+ 3 keer per week en dan best lang. Veel draven en galopperen. Ook voltes sluiten en openen. Ik heb op donderdag altijd les en dan werken we nog iets harder. De komende weken gaan we het springen oppakken tijdens les, voor de afwisseling.
Ook buitenritjes gaan weer meer aan bod komen en dan draven we een lang stuk in haar "karrengang" die voor haar (en voor mij) heel goed uit te houden is. Meestal doen we ook een galopje ende rest stappen we. Deze rit is 7 km.
Longeren doen we op de dagen dat ik niet rijd. Meestal heeft ze 1 dag rust.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:20

Draf en galop is goed voor conditie, maar wil je vet verbranden werkt heel actief stappen beter.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:04

Heb nu eindelijk het bewijs dat Bella echt aan het afvallen is :)
Afbeelding
Eerst moest ze een wintec wide zadel hebben, omdat ze een lila boom moest hebben. Nu kan ik een rode boom gaan aanschaffen en kijken of ze over een aantal weken meer is afgevallen en anders ga ik kijken naar een blijvend passend zadel:D zo blij dat het afvallen zichtbaar begint te worden en merkbaar.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:36

Ik meld me hier met 2 dikke dames. De derde doet het prima, maar ik vraag me af hoe ik die andere 2 magerder krijg. Ze lopen in een paddock paradise, staan overdag op onbemest land met strookbegrazing en krijgen dan een hoekje van 4 bij 2 meter erbij. Er staan dan ook de nodige zuring al tussen. 's avonds krijgen ze 1 baaltje hooi. Dat is sinds vandaag verminderd van 8 plakken naar 5, maar ben bang dat ze dat onvoldoende tijd aan het eten houdt.

Waar kan ik nog winst op behalen?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 23:05

Slowfeeder in de vorm van een bak/kist.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:18

Was ik vergeten erbij te zetten, maar de slowfeeder is er inderdaad ook al.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:27

Iemand dé tip voor de fjord van mijn opa? Hij vind haar niet te dik, maar dat is ze wel, dus hij laat haar mooi 24/7 in volle wei staan dus ze vreet zich tonnetje rond. Ik ben haar aan het rijden, weihobbelen, maar ik wil wel aan haar conditie werken. Wat zijn goede oefeningen voor haar? Veel volte's, springen, drafbalkjes en overgangen? Iemand nog iets?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:42

Om af te laten vallen op een heel actief tempo laten stappen. Draf en galop zijn voor de conditie.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:43

En dat werkt echt? Ook in combinatie met 24/7 weide waar ik het niet mee eens ben?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:29

Mijn fjord staat 24/7 op de wei, weliswaar met strook begrazing(wat ook goed is tegen hoefbevangenheid). En dan tijdens ritten veel stappen, op die manier valt die van mij wel af.
Paarden verbranden meer met stappen dan met draven en galopperen.

Dus misschien kun je je opa ook vertellen dat zo'n weide hoefbevangenheid kan veroorzaken. Hoef je nog niet eens te zeggen dat ze te dik is.