Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:19

Ik gebruik Animo Muskel, doet dat niet hetzelfde als de plus?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:32

Officieel heet het Amino Muskel Plus.......het is hetzelfde :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:35

ohhhhh hahaha dom van me

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:36

Nee hoor, niet dom van jou. Lui van mij om het niet voluit te noemen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:40

Ach nu moet je weer een extra berichtje plaatsen om het uit te leggen :P

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:18

ik heb niet alles gelezen in het topic omdat het al zo groot is.hier mijn vraag

ik zelf heb nu 4 zakken voer van marstall besteld
force
weide musli
ijslander robust musli
weissen facern

de weissen fasern is om door het voer te mengen zo dat ze goed kauwen.

wie heeft ervaringen met deze voeders,waarom koos je voor juist dit voer?
alle ervaringen tips etc zijn welkom.

mijn paarden 6 stuks,staan 24/7 buiten in zomer op gras.in de winter op onbeperkt droge voor droog.
er staan 2 jaarlingen bij,een pony (kleine c pony kruising)en een paard(lusitano).
een 3jr freiberger(die we gaan beleren in de koets).2 engelse volbloeden 13 en 18jr.en een kleine c pony kruising van 6jr met lichte vorm zomerexceem.

tips over wat jullie zouyden voeren aan deze paarden is welkom,ook waarom.ps ze hebben een zout blok/en een mineralen liksteen

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:03

ik heb ervaring met de force: ideaal en kost weinig.
de ijslander is ook prima voer en ruikt heerlijk.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:43

hoi!

ik kom even binnenvallen, heb wel een aantal bladzijdes gelezen maar kon niet vinden wat ik zocht, of misschien heb ik er totaal overheen gelezen, mijn excuus anders!

ik ben opzoek naar iets wat ik mijn 2 exmoor pony's kan bijvoeren, ze staan 24/7 op het land en eten dus alleen gras (en evt bijgevoerd met hooi/kuil als er te weinig gras is/bevroren).
ze zijn dit jaar beide 3 geworden en wil dus langzamerhand ook beginnen met een beetje activiteiten zoals longeren.

dus iets wat de benodigde extra vitaminen/mineralen enz geeft maar dat ze niet te dik worden aangezien het een sober ras is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:54

Exmoor pony's zijn geen pony's die je moet gaan 'overvoeren'. Ik zou als ik jou was proberen of ze de Force uit de hand willen eten. Als dat niet lukt zou je het kunnen mengen met geweekte Wiesencobs. Dan krijgen ze in ieder geval hun vitaminen en mineralen binnen. Ze gaan nog niet zwaar aan het werk, dus ik zou voorzichtig zijn met krachtvoer...zolang ze aan hun benodigde vitaminen komen en niet afvallen is het goed. Mochten ze de Force niet willen eten dan kun je de Weidekoeken overwegen.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:16

ja ik wil ook echt alleen iets geven wat kwa vitaminen goed is zeg maar. ik wil ze zeker niet voeren om ze dikker te krijgen want dat doen ze van de lucht al bijna..

is het sowieso niet handiger/fijner om die weide koeken te geven?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:57

Het is sowieso het simpelste. En daar zitten ook vitaminen en mineralen in....ze zijn niet alleen als snoep of beloning bedoeld, maar juist voor het simpel 'voeren'.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:55

Alleen zijn weidekoeken in verhouding wel duurder denk ik.
Maar die eten ze hier wel goed. :j

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:16

Ze zijn veel duurder, maar soms betaal je graag voor gemak....(als je het kan betalen dan <<) ) Ik ben benieuwd wat de prijzen dit jaar gaan worden van het hooi en stro. En dan natuurlijk ook de graanprijzen, daar zijn we i.v.m. voer weer van afhankelijk. We wachten het maar weer af............

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:57

Vraagje: haflinger voeren we sinds 3 maanden de vito. Helaas een spierblessure dus stap rust. Om niet over te voeren kreeg hij max 1/2 voerschep op een dag. Aangevuld met weidegang min. 2 uur en voordroog en 1 plak hooi, uitraard stro uit de stal opeten.
Nu zijn we net van stal verhuisd. Hij staat nu 24/7 buiten, met vrijwel onbeperkt droog voordroog, bijna hooi (+/- 11 kilo/ dag) Alleen in de paddock, wei is nog niet beschikbaar. Hoeveel vito kan ik hem nu het beste geven?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:00

Wordt er met de pony gewerkt? Waarom voer je Vito? Is je pony dik, heeft hij aanleg om dik te worden?Deze gegevens zijn wel belangrijk om de hoeveelheid voer te bepalen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:02

ik zou kijken hoe hij het gaat doen op dat onbeperkt voordroog/hooi.en een goede mineralen blok ophangen.en als je bang bent dat hij teweinig mineralen/vitamine binnen krijgt een handje force voeren van marstall.en de vito weg laten.
steenbok1980 schreef:
Vraagje: haflinger voeren we sinds 3 maanden de vito. Helaas een spierblessure dus stap rust. Om niet over te voeren kreeg hij max 1/2 voerschep op een dag. Aangevuld met weidegang min. 2 uur en voordroog en 1 plak hooi, uitraard stro uit de stal opeten.
Nu zijn we net van stal verhuisd. Hij staat nu 24/7 buiten, met vrijwel onbeperkt droog voordroog, bijna hooi (+/- 11 kilo/ dag) Alleen in de paddock, wei is nog niet beschikbaar. Hoeveel vito kan ik hem nu het beste geven?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:41

Een mineralenblok buiten ophangen is wel een goed idee, behalve als het zo regent als vandaag. De vraag is ook hoeveel krijgt je paardje daarvan binnen...het is niet na te gaan of hij er ook gebruik van maakt. En nee, ik denk niet dat paarden uit zichzelf altijd op zoek gaan naar dat wat ze nodig hebben. Dat is anders op een kruidenwei waar ze zelf al grazend op zoek gaan. Ik denk niet dat een paard bedenkt: oh ik heb behoefte aan wat mineralen en vitaminen, laat ik eens naar het mineralenblok toelopen.
In onze Nederlandse weiden zullen we de paarden toch zelf moeten geven wat ze nodig hebben. Zo ook met paarden die onbeperkt ruwvoer krijgen op de paddock of kale weiden.
Maar dat is mijn mening, ik weet dat er ook andere theorieën zijn.
Niet alle paarden eten makkelijk Force uit de hand, maar het is het proberen waard.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:25

mirim schreef:
Wordt er met de pony gewerkt? Waarom voer je Vito? Is je pony dik, heeft hij aanleg om dik te worden?Deze gegevens zijn wel belangrijk om de hoeveelheid voer te bepalen.

Momenteel wordt er niet gewerkt, even rust na de verhuising. Vanaf volgende week gaat de staptraining weer opgepakt worden. Indien dit goed gaat, wordt het langzaam aan opgebouwd. Het is een ouderwets type haflinger. Hij is vroeger te dik geweest, problemen met suiker en granen (IR). Hij is nu niet dik, geen vetophopingen en manenkam blijft zacht. Beweegt ook veel in vrijheid nu, heel anders dan lang op stal staan.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:29

Dan zou ik je aanraden om door te blijven gaan met de Vito. Maar houdt hem goed in de gaten als hij het land opgaat. Ik vraag me af of hij dat aan kan met zijn verleden. Nu is IR omkeerbaar, maar blijf wel goed opletten. Je weet waar je opletten moet :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:54

ik vertel puur uit ervaring in mijn wei.ik heb binnen een zout en mineralen blok hangen en buiten ook(dus ook als het regent.die grote vierkante blokken de witte/rode kunnen dit goed hebben hoor.ik merk bij ons wel degelijk dat er gebruik van word gemaakt en zie dan die er aan en dan weer een ander en ga zo maar door.dus bij mij werkt het goed.of dat bij haar haflinger goed werkt zal ze moeten uit proberen
mirim schreef:
Een mineralenblok buiten ophangen is wel een goed idee, behalve als het zo regent als vandaag. De vraag is ook hoeveel krijgt je paardje daarvan binnen...het is niet na te gaan of hij er ook gebruik van maakt. En nee, ik denk niet dat paarden uit zichzelf altijd op zoek gaan naar dat wat ze nodig hebben. Dat is anders op een kruidenwei waar ze zelf al grazend op zoek gaan. Ik denk niet dat een paard bedenkt: oh ik heb behoefte aan wat mineralen en vitaminen, laat ik eens naar het mineralenblok toelopen.
In onze Nederlandse weiden zullen we de paarden toch zelf moeten geven wat ze nodig hebben. Zo ook met paarden die onbeperkt ruwvoer krijgen op de paddock of kale weiden.
Maar dat is mijn mening, ik weet dat er ook andere theorieën zijn.
Niet alle paarden eten makkelijk Force uit de hand, maar het is het proberen waard.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 14:40

mirim schreef:
Dan zou ik je aanraden om door te blijven gaan met de Vito. Maar houdt hem goed in de gaten als hij het land opgaat. Ik vraag me af of hij dat aan kan met zijn verleden. Nu is IR omkeerbaar, maar blijf wel goed opletten. Je weet waar je opletten moet :)

Bedankt, dan houden we het bij een kleine hoeveelheid (1/4 voerschep) vito per dag. Natuurlijk houden we hem goed in de gaten.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 14:58

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:03

Misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik heb een tinkermerrie van 12-14 jaar die al zeker 7 veulens achter elkaar heeft gehad. is nu niet drachtig en niks aan de voet.
Was erg mager toen ze bij mij kwam in september. Met voeren is er bij gekomen maar blijft erg ingevallen flanken houden. Ook ruggengraat ligt er nog op. Ribben zijn te voelen en licht zichtbaar dus dat is nu weer goed. Heupbotten waren erg zichtbaar en ook dat is weg.
Staat momenteel op spillersvoer (lijkt op marstall), combi van coditie en cool mix. Verder natuurland hooi en krijgt wat voordroog erbij.
Nu is ze wel gevoelig voor mok dus wil haar het liefst op armer voer zetten voor de mok maar niet voor het lichamelijke conditie.
Ze wordt recreatief gereden en gemend (2x per week max mennen).
Wt zou ik nu kunnen doen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:53

Dan zou ik je aanraden om de Faser light te gaan voeren. Dit is een prebiotisch voer wat de darmwerking ondersteunt. Ook mok vindt vaak de oorzaak in de slechte(re) darmwerking. Het is geen voer waar je paard dikker van zal worden, je zou dan misschien wat olie bij kunnen geven.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:43

en de vito? dacht namelijk zelf hieraan. Mijn andere tinker krijgt nu faser light en heb het idee dat die het beter doet op de vito