Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
steenbok1980 schreef:Vraagje: haflinger voeren we sinds 3 maanden de vito. Helaas een spierblessure dus stap rust. Om niet over te voeren kreeg hij max 1/2 voerschep op een dag. Aangevuld met weidegang min. 2 uur en voordroog en 1 plak hooi, uitraard stro uit de stal opeten.
Nu zijn we net van stal verhuisd. Hij staat nu 24/7 buiten, met vrijwel onbeperkt droog voordroog, bijna hooi (+/- 11 kilo/ dag) Alleen in de paddock, wei is nog niet beschikbaar. Hoeveel vito kan ik hem nu het beste geven?
mirim schreef:Wordt er met de pony gewerkt? Waarom voer je Vito? Is je pony dik, heeft hij aanleg om dik te worden?Deze gegevens zijn wel belangrijk om de hoeveelheid voer te bepalen.
mirim schreef:Een mineralenblok buiten ophangen is wel een goed idee, behalve als het zo regent als vandaag. De vraag is ook hoeveel krijgt je paardje daarvan binnen...het is niet na te gaan of hij er ook gebruik van maakt. En nee, ik denk niet dat paarden uit zichzelf altijd op zoek gaan naar dat wat ze nodig hebben. Dat is anders op een kruidenwei waar ze zelf al grazend op zoek gaan. Ik denk niet dat een paard bedenkt: oh ik heb behoefte aan wat mineralen en vitaminen, laat ik eens naar het mineralenblok toelopen.
In onze Nederlandse weiden zullen we de paarden toch zelf moeten geven wat ze nodig hebben. Zo ook met paarden die onbeperkt ruwvoer krijgen op de paddock of kale weiden.
Maar dat is mijn mening, ik weet dat er ook andere theorieën zijn.
Niet alle paarden eten makkelijk Force uit de hand, maar het is het proberen waard.
mirim schreef:Dan zou ik je aanraden om door te blijven gaan met de Vito. Maar houdt hem goed in de gaten als hij het land opgaat. Ik vraag me af of hij dat aan kan met zijn verleden. Nu is IR omkeerbaar, maar blijf wel goed opletten. Je weet waar je opletten moet