[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:29

dat stijf zou dus selenium kunnen zijn... Nee volgens mij houdt het op bij Hypp en PSSM. Herda levert volgens mij geen mager paard op.

Ik ken wel een paard dat zoveel brok kreeg dat hij de hele dag stond te stressen.. Brok verminderd. Paard werd weer dikker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:06

Lindy, ik heb met mijn merrie ook ontzettend getobt om haar op gewicht te krijgen en te houden.

Ik ben op een gegeven moment een deel hooi gaan vervangen voor compactgras, dat is rijker dan hooi en dat had ze blijkbaar nodig, aan het hooi had ze als ruwvoer gewoon niet genoeg...
Daarnaast ben ik toen lucerne gaan geven en uiteindelijk opgebouwd naar 5 voerscheppen per dag.
Toen kreeg ik de tip voor Senioren Priores (grotendeels bietenpulp) en dat heb ik opgebouwd naar 1,5 schep (ongeweekt gemeten) per dag en een maatschep omega 369 van Subli.

Verder een klein beetje muesli maar geen grotere hoeveelheden krachtvoer, want daar werd ze stressig van.

Met bovenstaande heb ik haar uiteindelijk meer dan goed op gewicht kunnen krijgen en heb uiteindelijk ook alles weer heel ver af kunnen bouwen, op dit moment is ze zelfs iets te dik!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:12

Nouvel wat is compact gras? Is dat grasbrok?
Hier nog eentje die gestressed wordt van krachtvoer.. en dan kom je echt aan het zoeken..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:19

het zijn kleine baaltjes kort kunstmatig gedroogd gras van Hartog, gewoon sprietjes dus, net als lucerne.

ik voer nu dieetmix van Subli en een beetje C4L (en een handje lucerne), en na het werk krijgt ze een kwart schepje SP met wat olie.

Daar doet ze het nu prima op!
Zo gauw ze weer iets terug gaat vallen ga ik weer opbouwen qua voer, gewoon steeds goed in de gaten houden en dat gaat het tot nu toe prima.
Compactgras voer ik helemaal niet meer.
Ze krijgt nu deels hooi, deels goed voordroog.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:24

Wiz is aan het aankomen. Dus ik ga nog even gewoon zo door.. En dan beter in de gaten houden. Als hij terugvalt gaat het altijd heel erg snel. Wel bizar hoor. Zijn moeder is eerder te dik dan te mager (en dat is een luchtzuiger) en haar zoon is altijd moeilijk op gewicht te houden..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:01

Ja het blijft lastig...

mijn jonge paard is precies tegenovergesteld aan mijn merrie, in alles, zo bizar is dat...
en die wordt dik van lucht... :+

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:40

Saga is inmiddels helemaal op gewicht :D Hij staat nu vol op gras en krijgt vanaf volgende week weer wat krachtvoer er bij, sportbrok deze keer. We zijn nu goed in training en merk dat er wel wat bij mag.
Denk dat ik als de winter begint voor de zekerheid weer wat merriebrok en omega mix bij ga voeren. Want daar is hij super van aangekomen!!

Saga vorig jaar voorjaar.
Afbeelding

Saga vorige week
Afbeelding

Erg blij mee!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:04

+:)+ vertel dan ook nog even kort hoe je hem op gewicht hebt gekregen, wat je hebt gegeven aan voer !

Lindy, seniores priores kan je idd mengen met omega 369 en lucerne om meer effect te krijgen. En dan moet je wel grotere hoeveelheden geven dan net 1,5 a 2 liter geweekt.
meeste mensen bouwen op naar 1 kg seniores priores ongeweekt, dat doet het vaak al super.
Ik heb zelf wel het idee dat masters seniorenslobber nog net wat meer aanzet als sp. Komt waarschijnlijk omdat er yea sacc in de masters slobber zit, en dat zit niet in sp.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:09

Dat staat er bij, merrie brok en omega mix. Oh en nog muesli.
Kilo muesli, 2 kilo merrie brok, halve kilo omega. En onbeperkt hooi :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:01

Maris schreef:
Lindy, seniores priores kan je idd mengen met omega 369 en lucerne om meer effect te krijgen. En dan moet je wel grotere hoeveelheden geven dan net 1,5 a 2 liter geweekt.
meeste mensen bouwen op naar 1 kg seniores priores ongeweekt, dat doet het vaak al super.
Ik heb zelf wel het idee dat masters seniorenslobber nog net wat meer aanzet als sp. Komt waarschijnlijk omdat er yea sacc in de masters slobber zit, en dat zit niet in sp.

Dankjewel voor de tip, maar ik ben klaar met soorten voer en supplementen proberen. Ik heb al zo veel geprobeerd, maar niets lijkt verschil te maken, in welke hoeveelheid dan ook.
Ik ben ervan overtuigd dat er iets mis is met mijn paard of dat hij een bepaalde stof tekort komt. En ik ga niets nieuws meer geven totdat ik weet wat dat is.

Hihi, ik heb een aparte plank in mijn keukenkast met alle potjes die recent voor mijn paard zijn geweest. Ik zal voor de gein eens even opnoemen wat daar staat:

- L-Glutamine
- Omeprazol
- L-Lysine
- Subli Vitaalmix
- Kokosolie
- Zink
- Leverkruiden
- Lijnzaadolie
- Yeah Sacc
- Zeewier
- GastroCare
- Knoflookgranulaat
- Manuka honing
- MSM
- Zoethout
- Soja-proteïne
en Bokashi in de koelkast.

En van de week toegevoegd:
- Bromelaïne
- Paardenbloemwortelextract

Zoals je wel zult begrijpen heb ik niet zo'n behoefte aan meer plankvulling, zonder duidelijke indicatie. :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:27

Dat snap ik helemaal. Dus ik zou echt eerst het ruwvoer testen en dan in overleg met een goede voedingsdeskundige/arts kijken wat mogelijk is, of wat er eventueel aan onderzoek bij je paard mogelijk is.

Overigens als ze echt heel mager zijn dan kun je via de dierenarts ook voeding kopen die erg aanzet. Maar als je de tijd hebt om op een ruwvoertest te wachten zou ik dat doen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:29

Ruwvoertest is aangevraagd! :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:36

wat je allemaal hebt staan zijn hoofdzakelijk supplementen denk als ik het zo lees...

ik zou toch eens wat proberen in de richting van hoogwaardig ruwvoer (lucerne, SP, omegamix, compactgras, e.d.), gewoon om te kijken of je alvast wat verschil merkt...

mijn merrie is een paar dagen ziek geweest en zag ik vanmorgen toch weer ietsje ingevallen op de flanken, die heb ik na het werk gelijk wat meer SP gegeven met olie, om het voor te zijn dat ze weer terug gaat vallen...

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:06

Help, ook mijn pony (1.56) is te dun:

Ik ben nu bijna drie en een half jaar in bezit van United West, een hele leuke en brave pony (11 jaar). Maar sinds dat ik hem heb, is hij nooit echt dik geweest. Hij zit altijd een beetje op het randje. En nu wordt hij toch echt wel mager vind ik. De flanken meer in en de laatste twee ribben zijn duidelijk zichtbaar. De andere ribben zijn net niet zichtbaar. Verder is aan zijn voer niks veranderd*, hij glimt nog steeds (krijg ik ook heel veel van anderen te horen), is van de week nog wormonderzoek gedaan maar deze was negatief, één keer per jaar komt de tandarts (Jan Broeze) en ook de trainingen zijn ongeveer hetzelfde gebleven.
* Hij is in april verhuisd naar een pensionstal, maar daar is juist mooier voordroogkuil

Zoals ik al zei is hij in April verhuisd naar een andere pensionstal, we kwam van een stal bij mensen aan huis. Daar staat hij op zaagsel en stond op de vorige stal op een heel klein laagje stro. Ook zijn ze hier wat zuiniger (zoals de meeste pensionstallen hier in de buurt) met het geven van voordroog. Hij krijgt niet extreem weinig, maar ik hou gewoon van lekker veel ruwvoer. Ik geef hem zelf ook wat bij en een stalgenoot zorgt er ook voor dat ie een grote berg krijgt.

Rantsoen:
2x per dag een halve kilo basis-sport brok van Havens. 1x per dag een ruime halve kilo muesli met kruiden van Havens (groene zak). Door zijn brok/ muesli krijgt hij een schep Lucerne van Hartog. En krijgt zoals aangeven voordroog.
Daarnaast staat hij 's ochtends, 's middags en begin van de avond op de wei. Maar helaas staat in de wei niet veel gras...

Naar mijn idee heeft hij genoeg energie, dus ik hoef hem niet energieker te hebben.

Wie heeft tips om mijn pony dikker te krijgen? Als er nog vragen onduidelijkheden zijn, meldt ze maar! O:)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:46

Tjah als ik jou verhaal lees zou ik toch eerst onbeperkt ruwvoer gaan proberen. Dat is in mijn ogen toch vaak de eerste stap. Overleg eens met je pensionhoudster wat de mogelijkheden zijn.
Hoeveel voordroog krijg hij nu?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:34

Wat doe je met hem qua werk?

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:19

@monster_tos: Op onbeperkt willrn ze echt niet over, ik geef nu zelf ook al extra en voor een normaal paard zou dat voldoende moeten zijn. Ik weet dat onbeperkr goed zou zijn, ik ben zelf ook iemand die houdt van veel ruwvoer, maar dat is helaas niet mogelijk... Dan zou het ook beteken dat hij is de wei bijgevoerd moet worden en dat gaat al helemaal niet lukken, want dan offert het weidemaatje het allemaal voor zich op...

@pleida: Hij doet medium-light werk, vind ik. En de laatste week haast nog rustiger ivm sportmassagebehandelingen. Hij wordt normaal gesproken 6 x in de week aan het werk gezet. Een keer 'rijdt' m'n zuje hem een uurtje (hobbelen samen wat rondt), ik longeer sws 1x per week ruim een half uur (ontspanning, aanspanning, ontspanning), om de week springen we een springles, een dressuurles per week & de dagen die dan nog over zijn training in thuis in de bak (drie kwartier tot een uurtje) op L-M niveau. En af en toe maken we een buitenrit van ruim ander half uur.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:02

Ik heb deels het topic door gelezen maar ben er niet helemaal uit wat nu te doen.

Barakee is een 4 jarige Arabische hengst. We hebben hem afgelopen winter bietenpulp en maïsmeel bijgevoerd en dit sloeg redelijk goed aan. Toen hij goed op gewicht was daarmee gestopt. Ik heb hem in april beleerd en is nu in totaal zo'n 2,5 maand onder het zadel (blessure tussendoor). Ik reed hem 3x per week en longeerde 1 a 2 keer per week. In mei heeft ie een merrie gedurende een aantal dagen natuurlijk gedekt. Op het moment heeft ie vakantie en staat ie 24/7 alleen op het land en krijgt 2 kg sportbrok en een 1/4 schep bietenpulp geweekt in water per dag. Helaas komt hij geen gram aan. Per 7 augustus ga ik verhuizen naar een andere stal en daar wil ik weer wat anders gaan voeren. Nu zat ik zelf aan paardenmeel te denken. Dit is (als ik het goed heb) een combi van bietenpulp en maïsmeel. Dit is qua voeren op onze nieuwe stal gemakkelijker dan los bietenpulp en maïsmeel. Wat denken jullie hiervan? Hebben jullie andere dikmakende suggesties?

Hierbij een foto van ongeveer een maand gelden. Op het moment ziet ie er nog zo uit.
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:09

Heeft 'ie last van zijn lijf, strak, vast in zijn rug, of is dat toevallig de momentopname van de foto?
Hij staat er op de foto nl voor het oog heel opgetrokken en strak bij...

Ik heb zelf goede ervaringen met senioren priores van subli, dat is grotendeels bietenpulp met wat granen en vitamines, als je dit aanvult met olie of de omega 369 mix van subli en lucerne moet je volgens mij wel resultaat gaan zien, zo niet is er misschien toch wat anders (lichamelijks) aan de hand...

Heeft hij veel stress gehad van het dekken misschien ook?
en gaat er veel energie verloren aan zijn hengst zijn?

dan zul je zeker voldoende aan moeten vullen met de juiste voeding, lucerne is eiwitrijk in de juiste vorm, dus dat zou voor hem ook goed kunnen werken.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:16

Hij was net gewassen wat ie toen nog niet zo'n pretje vond :P Daarbij nog iets scheef door de groei dus beetje rare foto idd.

Dank je wel :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:30

oke haha ik snap 'm! :D

succes ermee!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:34

Is hij nagekeken door een tandarts?(een goede)

Een arabier zou ik omdat het best een sober ras is geen mais voeren..Ik zou inderdaad lucerne geven met bijvoorbeeld pavo podo grow of pure feed condition..Deze voeders bevatten veel eiwitten die nodig zijn om aan te komen en niet zoals mais veel zetmeel. .pure feed condition is tevens hoog in vet..

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:53

Zit er verder nog verschil in luzerne en compact gras? Voervergelijk zegt dat er in beiden evenveel eiwit zit. Luzerne schijnen ze veel meer dorst van te krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:56

Lucernemix wordt van luzerne gemaakt en compactgras is gewoon rijk gedroogd gras...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:02

UnitedxWest schreef:
@monster_tos: Op onbeperkt willrn ze echt niet over, ik geef nu zelf ook al extra en voor een normaal paard zou dat voldoende moeten zijn. Ik weet dat onbeperkr goed zou zijn, ik ben zelf ook iemand die houdt van veel ruwvoer, maar dat is helaas niet mogelijk... Dan zou het ook beteken dat hij is de wei bijgevoerd moet worden en dat gaat al helemaal niet lukken, want dan offert het weidemaatje het allemaal voor zich op...

Tjah dan zou ik toch kijken of dit wel de juiste stal is.. De verhouding krachtvoer/ruwvoer is ook heel belangrijk, volgens mij moet een paard minimaal 6 kilo ruwvoer eten om het krachtvoer goed te kunnen verwerken. Hoeveel krijgt je paard nu?