[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:12

Ik zelf heb het idee dat Bella al wat is afgevallen, maar wil graag ook jullie mening hierover weten. Dus twee foto's om het verschil een beetje te kunnen zien.
Afbeelding
Afbeelding

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:22

Mariekeweng schreef:
Ik heb onlangs een hengstje gekocht, waar vooral een dikke nek op zit. Voor de keuring (eind april) moet deze nek er eigenlijk grotendeels af, maar ik heb moeite met hoe???
Aangezien het een hengstje is (en nou weet ik niet of dat door het hengst zijn is) kan ik hem zonder conditie gewoon 1.5u longeren zonder dat ie gaat zweten, hij reserveert op de een of andere manier heel erg zijn energie en gaat gewoon heel stoicijns langzamer draven.... Wie heeft een tip om hem af te laten vallen en ook voorwaartser te laten gaan? Is daar voer voor? Of gewoon stug door gaan?

Hoe oud is dit dier?
Anderhalf uur longeren?!?!? Sorry maar dat gaat me toch wel een beetje ver dacht ik zo :=
Ik longeer mijn 5 jarige ongeveer een halfuurtje en dat is gewoon genoeg.
Dus nee, je kunt een paard zonder conditie niet gewoon anderhalf uur longeren zonder dat hij ontzettend bezweet is..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:17

@mariekeweng. Hoe oud is het hengstje? Hoeveel komt hij buiten? Wat eet ie? Alles kan meetellen. Ik zou ook nooit 1,5 uur longeren. Ik zou als het een jong beestje is hem lang buiten willen en een deel longeren en lange wandelingen maken. Maar zeker heel goed voeren. Is het een hengstenhals of een vette hals?
Voorwaarts laten lopen is een kwestie van ''echt'' trainen. Mits natuurlijk alles in orde is zoals voerbeleid etc

Mariekeweng

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 01:46

@superpony Het hengstje is 6 jaar oud. De 1.5 u is natuurlijk niet 1.5u intensief, maar misschien (niet eens denk ik) een 0.5u intensief, daarvoor puur instappen aan de hand en uitstappen ook aan de hand. Hij staat buiten op bestrating met inloopstal natuurlijk! Hij krijgt kuil (kreeg ie bij de vorige eigenaar ook) te eten, 3x daags een pluk. Ik overweeg wel om hooi te gaan halen, zodat ie eventueel meer kan eten. Verder krijgt hij nu multivit van pavo en na training een summerfit koek (1/3e) De hals is een combinatie van hengstenhals en vet, maar grootste deel is wel vet. DA geeft ook aan dat ie moet afvallen (alleen in de hals/nek) ivm omvallen van de manenkam.
Wat versta je onder 'Echt' trainen? Wat ik bedoel is dat hij als je hem 'echt' aan het werk zet hij zichzelf gaat reserveren en niet meer vooruit wil zeg maar ....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 01:57

Dan zou ik inderdaad meer ruwvoer ( hooi ) geven, desnoods in slowfeeders dat hij de hele dag door lekker eet.

1,5 uur op een cirkel is nog steeds erg lang. Om de hals weg te krijgen zou ik ook zeker naar het voer kijken. Die summerfit koeken zitten wel suikers in bijv. De multivit durf ik iet te zeggen wat en hoeveel erin zit zo.

De hals en de rest natuurlijk zou ik gaan trainen door hem dan bij te zetten. Bijzetten kun je ook makkelijk doen als je langere wandeling gaat maken rechtuit bijv. Om af te vallen is lang wandelen goed. Maar om hem sterker te maken intensief trainen met bijzet en balkjes.

Maar je moet echt niks geven geven waar teveel in zit wat aanzet. Als de hals omvalt van vet kan hij ook wel tegen bevangenheid aan zitten of al worden/zijn.

Je zegt dat hij tijdje kan lopen zonder te zweten, maar niet actief is? Overgewicht zorgt er ook voor dat ze slomer kunnen zijn, ze hebben tenslotte teveel aan gewicht mee te dragen. Als ze al niet last hebben van hun hoeven. Als je hem kort hard laat werken, verbrand hij misschien wel meer dan in 1,5 uur rondjes lopen. Wat erg belastend is. Daarnaast een lange wandeling of naast de fiets. Dan kun je hem flinke km's laten draven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 10:53

Veel op een hoog actief tempo laten stappen rechtuit. Minder belastend voor de benen dan op de cirkel en met actief stappen doe je vet verbranden.

Mariekeweng

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:37

Bedankt voor de reacties! Zoals ik al zei het in en uitstappen gebeurd aan de hand, dus niet op de cirkel! Het is voor mij 20 min langs de weg stappen om bij een bak te komen :-)
Last van zijn hoeven heeft hij niet gelukkig hoor! Ik heb hem na laten kijken door de DA uiteraard en het vet zit puur in de hals, verder nergens.
Toch verbaas ik me er dan over dat hij niet eerder zweet, als je overgewicht hebt, ga je toch ook eerder zweten van inspanning? Aan de andere kant is het natuurlijk niet echt overgewicht, alleen een dikke hals... Wat kan ik verder geven om hem (veilig) iets voorwaartser te krijgen?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:52

Als je paard alleen een dikke hals heeft vraag ik me af of hij niet teveel suiker krijgt of er overgevoelig voor is. Typisch kenmerk van overgevoelige reactie op fructaan. Zeker als de manenkam ook nog heel hard is. Arm hooi zou ik in dat geval doen, geen kuil meer en voorzichtig met gras. Lekker lange wandelingen maken in stap voor het verbranden van vet en kwijtraken van ballast stoffen.

Heeft hij toevallig opvallende 'ringen' op zijn hoeven?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:30

Ik ga trouwens een Slowfeeder aanschaffen. Maar hoe doen jullie je hooi hierin? Gewoon in het net en dan schudden of het hooi boven het net uitschudden?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:31

Ik stopte altijd gewoon een plak of twee in de slowfeeder.. deed het niet uitschudden. Paard was snel genoeg handig met het er uit peuteren

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:35

Het is meer voor de stof die in het hooi zit dat ik het graag uitschud

Mariekeweng

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:58

Het enige wat hij krijgt is die plukken kuil ( dit is heel mooi vogeltjesland kuil..) en de multivit (is een supplement) van pavo en na arbeid dus die summerfit koek (die iig geschrapt wordt nu vanwege de suikers) Verder heeft hij een liksteen en krijgt hij geen weidegang nog (zoals ik al zei heeft hij een uitloop op bestrating (weer voor de hoeven..maar das weer een ander verhaal)) dus een overschot aan fructaan kan bijna niet..? Ik ga iig hooi halen, maar blijft de vraag wat ik kan bijvoeren om hem iets voorwaartser te krijgen..

Mariekeweng

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:59

zo'n slowfeeder is trouwens fantastisch!'

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:06

Die van mij was ook eerst niet voorwaarts te krijgen. Maar door middel van toch de juiste stimulering met het trainen, heb ik haar voorwaarts weten te krijgen.
Eten om een paard voorwaartser te krijgen is alleen verstandig als je paard te weinig energie binnen krijgt en daardoor niet voorwaarts kan lopen. Maar aangezien die van jouw zijn energie reserveert, denk ik niet dat je er goed aan doet om hem daarvoor iets te geven. Maar dat is mijn mening hierover.

Mariekeweng schreef:
zo'n slowfeeder is trouwens fantastisch!'

Ik hoop dat het bij mij ook bevalt. Vrees dat mijn dame het weet te slopen binnen twee dagen. :+ Maar laten we het maar eerst ontvangen en uitproberen, voordat we er iets van zeggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:22

Voorwaarts kun je proberen met afvallen, training, dus respect voor het gevraagde En evt olie over het voer.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 07:54

superpony schreef:
Voorwaarts kun je proberen met afvallen, training, dus respect voor het gevraagde En evt olie over het voer.

geen olie over het voer dat is puur vet :') dat geven ze bij bij oudere paarden waarbij ze de energiewaarde van de portie voedsel willen vergroten zonder de portiegrote te vergroten (omdat het paard gewoonweg niet meer kan opeten)

gewoon goed trainen en belonen als hij voorwaarts is, fietsen lijkt me een ideale methode lekker rechtuit

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:18

Uit olie halen ze energie en zeker niet alleen bij oudere paarden.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:26

cyclo86 schreef:
superpony schreef:

geen olie over het voer dat is puur vet :') dat geven ze bij bij oudere paarden waarbij ze de energiewaarde van de portie voedsel willen vergroten zonder de portiegrote te vergroten (omdat het paard gewoonweg niet meer kan opeten)

gewoon goed trainen en belonen als hij voorwaarts is, fietsen lijkt me een ideale methode lekker rechtuit

is onzin wat je schrijft , mijn 4,5 jarig krijgt 300 ml mais olie ( en dat is niet omdat hij zo dun is of dik
suikers in voeding zijn korte energie stoten een sporter kan maar kort op suikers prestatie afleggen
op olie daarin tegen kan je veel langer de gewenste prestatie leveren wel moet je rekenen da tpaarden die olie krijgen even wat langer moeten warm draaien.

zo kan je te dikke paarden het beste zonnebloem olie geven en dan ongeveer opbouwend naa 200 ml per dag mits je paard dagelijks werkt en de suikers verminderen

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:43

hutch84 schreef:
is onzin wat je schrijft , mijn 4,5 jarig krijgt 300 ml mais olie ( en dat is niet omdat hij zo dun is of dik
suikers in voeding zijn korte energie stoten een sporter kan maar kort op suikers prestatie afleggen
op olie daarin tegen kan je veel langer de gewenste prestatie leveren wel moet je rekenen da tpaarden die olie krijgen even wat langer moeten warm draaien.

zo kan je te dikke paarden het beste zonnebloem olie geven en dan ongeveer opbouwend naa 200 ml per dag mits je paard dagelijks werkt en de suikers verminderen

niet mee eens, de energie waarde in olie is echt mega hoog en je kan een paard niet vergelijken met een mens die hebben heel andere vertering, wel vind ik lijnzaad olie nuttig voor omega 3 en 6 vetzuren maar 200ml is echt een hoop pfft nee niet doen, je paard kan prima prestaties afleggen op lange duur op hooi daar zijn ze voor gemaakt om ruwe vezel te verteren. waardoor de energie dus langzaam vrijkomt.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:38

Je kan het leven van een paard ook niet vergelijken met een paard in de vrije natuur,
toen konden paarden op alleen hooi. En ben het ook zeker met je eens dat paarden die weinig qua werk geen olie nodig hebben. En een hoop stoffen uit hooi/kuil stro kunnen halen.

De spieren van mensen en paarden kun je wel degelijk vergelijken als ook hoe suiker verbrand word in de spieren. Mijn dierenarts/ masseur /osteopaat is juist voorstander van het geven van olie. dit omdat spieren juist erg goed weg kunnen met olie ( paarden met pssm moet je juist veel olie geven en insulineresistente paarden doen het ook goed op een vet rijk dieet) We zijn met een aantal mensen over gestapt op olie en het toeval is dat deze paarden allemaal minder snel verzuren beter in hun vacht zitten maar ook beter presteren sinds we de olie voeren. ( dit is de conclusie naar bijna 4 mnd voeren ) waarbij de minste 100 ml geeft en ik 300ml op advies van de dierenarts.

Daarnaast neemt een paard vitamine e uit gras in de winter niet op( a omdat ze niet op het gras komen b omdat het niet meer in het gras zit ( dit volgende mijn dierenarts) Door de paarden zonnebloem olie te geven waarin vitamine e zit. Voorkom je wat depri paarden en ook daarin heeft hij gelijk gehad de paarden die depri stonden zijn na het gaan geven van zonnebloem olie in de hoeveel heid van 100 ml per dag ook weer vrolijker geworden.( paarden komen hier gewoon buiten )

juist doordat de energie waarde zo hoog is in olie en omdat het langzaam vrij komt heeft je paard er erg veel aan als hij top sport moet leveren. het enige is dat je je paard goed warm moet rijden eer je kan gaan trainen omdat spieren even de tijd moeten krijgen de olieen aan te spreken.

ik zeg zeker wel olie geven ( maar kijken naar je paard hoeveel) en mensen die twijfelen over het geven van olie aan paarden kunnen een hoop nuttige informatie krijgen door eens te google op oa pssm of insulineresistentie . het word dan gelijk duidelijk waarom wel olie en geen tot weinig suiker

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:08

hmm als ik het zo lees denk ik idd dat je even verder moet zoeken want 1,5 uur beweging en dan nog vette nek doet mij denken an insuline resistentie. zeker omdat je schrijft dat hij voor de rest niet dik is. ik ebn ook voorstander van olie voeren. vind al mn paarden er goed op presteren. zeker omdat er bij mij laatst dap was die er een uitleg bijgaf waarom het bij sommige paarden beter is. 1 wordt snel vet. 1 is te mager beide adviseerde ze olie. en ik merk verschil paarden zitten betre in hun vel. en ach zit het tussen mn oren wordt de boel vanbinnen toch mooi gereinigd. ( ik geef ook 200ml per dag

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:14

hutch84 schreef:
Je kan het leven van een paard ook niet vergelijken met een paard in de vrije natuur,
toen konden paarden op alleen hooi. En ben het ook zeker met je eens dat paarden die weinig qua werk geen olie nodig hebben. hier valt volgens mij 95% zo niet 100% van de paarden van dit topic inEn een hoop stoffen uit hooi/kuil stro kunnen halen.

De spieren van mensen en paarden kun je wel degelijk vergelijken als ook hoe suiker verbrand word in de spieren ik had het over de vertering niet over de spieren, de spieren werken idd gelijkaardig maar door hun vertering zijn ze gemaakt op ruwe vezel te leven. Mijn dierenarts/ masseur /osteopaat is juist voorstander van het geven van olie. dit omdat spieren juist erg goed weg kunnen met olie ( paarden met pssm moet je juist veel olie geven en insulineresistente paarden doen het ook goed op een vet rijk dieet) We zijn met een aantal mensen over gestapt op olie en het toeval is dat deze paarden allemaal minder snel verzuren beter in hun vacht zitten maar ook beter presteren sinds we de olie voeren. ( dit is de conclusie naar bijna 4 mnd voeren ) waarbij de minste 100 ml geeft en ik 300ml op advies van de dierenarts. zoals ik al zei zitten er idd zeer nuttige stoffen in vetten zoals de vit E en omega 3en 6 vetzuren (vooral hoog in lijnzaadolie) hierdoor is het ook bewezen dat bijv rauwe lijnzaadjes helpen bij zomerexzeem en dat de vacht er beter van wordt

Daarnaast neemt een paard vitamine e uit gras in de winter niet op( a omdat ze niet op het gras komen b omdat het niet meer in het gras zit ( dit volgende mijn dierenarts) Door de paarden zonnebloem olie te geven waarin vitamine e zit. Voorkom je wat depri paarden en ook daarin heeft hij gelijk gehad de paarden die depri stonden zijn na het gaan geven van zonnebloem olie in de hoeveel heid van 100 ml per dag ook weer vrolijker geworden.( paarden komen hier gewoon buiten )

juist doordat de energie waarde zo hoog is in olie en omdat het langzaam vrij komt heeft je paard er erg veel aan als hij top sport ok dat is zo maar hoeveel paarden hier leveren topsport? moet leveren. het enige is dat je je paard goed warm moet rijden eer je kan gaan trainen omdat spieren even de tijd moeten krijgen de olieen aan te spreken.

ik zeg zeker wel olie geven ( maar kijken naar je paard hoeveel) en mensen die twijfelen over het geven van olie aan paarden kunnen een hoop nuttige informatie krijgen door eens te google op oa pssm of insulineresistentie . het word dan gelijk duidelijk waarom wel olie en geen tot weinig suiker ik heb nooit gezegd dat ze suiker moeten geven, zeker niet zo min mogelijk zelfs alle voeding met granen en zetmeel zou ik persoonlijk schrappen, ik ben het dus zoals je kan zien gewoon grotendeels met je eens dat je olie kan bijvoeren enz eker nuttig kan zijn maar zou bij een te dik paard gewoon echt niet meer dan 100ml doen maar eerder iets van 50 wat dan de nodige vitamines en stoffen levert maar niet veel bijdraagt aan de energietotaal, hooi is veel belangrijker voor deze paarden, ik zelf geef marstall force bij voor de vitamines en mineralen zeker voldoende hoeveelheden te krijgen

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:30

ik vind een rondje van een uur met veel draf galop ook al best wel heftig hoor en dat kan gezien worden als een training. van zwaardere kwaliteit. want ik kijk niet alleen naar de zwaarte van de training maar ook de persoon die ze moeten dragen,

een paard met overgewicht hou ik op hooi ongeveer 10 kg 100 ml zonnebloem olie zodat ze wel kunnen
werken en actief blijven. en maar op een kwart onderhouds brok/muslie per dag . en de brok ik dan alleen zodat de olie opgegeten word.

en mijn paard was wel veel te dik.

madje om terug te komen op jou vraag wij voeren hier 20 paarden in slowfeeders n dit gaat super
er zijn diverse hulpmiddelen te koop of te maken om ze makkelijk vol te stoppen,
zo hebben wij op de zwarte kliko 4 schroeven gemonteerd het touw van je net hang je daarom heen en vullen maar .
mocht je die van epplejeck hebben en dan de grootste maat let wel op er gaat ruim 20 -30 kilo hooi in en mijn monster at dat op een nachtje op

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:01

hutch84 schreef:
madje om terug te komen op jou vraag wij voeren hier 20 paarden in slowfeeders n dit gaat super
er zijn diverse hulpmiddelen te koop of te maken om ze makkelijk vol te stoppen,
zo hebben wij op de zwarte kliko 4 schroeven gemonteerd het touw van je net hang je daarom heen en vullen maar .
mocht je die van epplejeck hebben en dan de grootste maat let wel op er gaat ruim 20 -30 kilo hooi in en mijn monster at dat op een nachtje op

Ik heb inderdaad die van epplejeck besteld, maar dan een 85 cm niet de grootste dus. Maar bij mijn pony is het alleen voor overdag in de wei.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:04

oke wij hebben ze voor op stal zodat de paarden de nachte en een gedeelte van de dag bezig zijn ze kunnen maar een ochtend of een middag buiten. de jouwe zal 10-20 kg in gaan .
wij hebben ze daar ook besteld maar 105 verschillen ook nog in de zin van wat er in ga de ene is veel kleiner dan de andere