Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mariekeweng schreef:Ik heb onlangs een hengstje gekocht, waar vooral een dikke nek op zit. Voor de keuring (eind april) moet deze nek er eigenlijk grotendeels af, maar ik heb moeite met hoe???
Aangezien het een hengstje is (en nou weet ik niet of dat door het hengst zijn is) kan ik hem zonder conditie gewoon 1.5u longeren zonder dat ie gaat zweten, hij reserveert op de een of andere manier heel erg zijn energie en gaat gewoon heel stoicijns langzamer draven.... Wie heeft een tip om hem af te laten vallen en ook voorwaartser te laten gaan? Is daar voer voor? Of gewoon stug door gaan?
Mariekeweng schreef:zo'n slowfeeder is trouwens fantastisch!'
superpony schreef:Voorwaarts kun je proberen met afvallen, training, dus respect voor het gevraagde En evt olie over het voer.
cyclo86 schreef:superpony schreef:Voorwaarts kun je proberen met afvallen, training, dus respect voor het gevraagde En evt olie over het voer.
geen olie over het voer dat is puur vetdat geven ze bij bij oudere paarden waarbij ze de energiewaarde van de portie voedsel willen vergroten zonder de portiegrote te vergroten (omdat het paard gewoonweg niet meer kan opeten)
gewoon goed trainen en belonen als hij voorwaarts is, fietsen lijkt me een ideale methode lekker rechtuit
hutch84 schreef:is onzin wat je schrijft , mijn 4,5 jarig krijgt 300 ml mais olie ( en dat is niet omdat hij zo dun is of dik
suikers in voeding zijn korte energie stoten een sporter kan maar kort op suikers prestatie afleggen
op olie daarin tegen kan je veel langer de gewenste prestatie leveren wel moet je rekenen da tpaarden die olie krijgen even wat langer moeten warm draaien.
zo kan je te dikke paarden het beste zonnebloem olie geven en dan ongeveer opbouwend naa 200 ml per dag mits je paard dagelijks werkt en de suikers verminderen
hutch84 schreef:Je kan het leven van een paard ook niet vergelijken met een paard in de vrije natuur,
toen konden paarden op alleen hooi. En ben het ook zeker met je eens dat paarden die weinig qua werk geen olie nodig hebben. hier valt volgens mij 95% zo niet 100% van de paarden van dit topic inEn een hoop stoffen uit hooi/kuil stro kunnen halen.
De spieren van mensen en paarden kun je wel degelijk vergelijken als ook hoe suiker verbrand word in de spieren ik had het over de vertering niet over de spieren, de spieren werken idd gelijkaardig maar door hun vertering zijn ze gemaakt op ruwe vezel te leven. Mijn dierenarts/ masseur /osteopaat is juist voorstander van het geven van olie. dit omdat spieren juist erg goed weg kunnen met olie ( paarden met pssm moet je juist veel olie geven en insulineresistente paarden doen het ook goed op een vet rijk dieet) We zijn met een aantal mensen over gestapt op olie en het toeval is dat deze paarden allemaal minder snel verzuren beter in hun vacht zitten maar ook beter presteren sinds we de olie voeren. ( dit is de conclusie naar bijna 4 mnd voeren ) waarbij de minste 100 ml geeft en ik 300ml op advies van de dierenarts. zoals ik al zei zitten er idd zeer nuttige stoffen in vetten zoals de vit E en omega 3en 6 vetzuren (vooral hoog in lijnzaadolie) hierdoor is het ook bewezen dat bijv rauwe lijnzaadjes helpen bij zomerexzeem en dat de vacht er beter van wordt
Daarnaast neemt een paard vitamine e uit gras in de winter niet op( a omdat ze niet op het gras komen b omdat het niet meer in het gras zit ( dit volgende mijn dierenarts) Door de paarden zonnebloem olie te geven waarin vitamine e zit. Voorkom je wat depri paarden en ook daarin heeft hij gelijk gehad de paarden die depri stonden zijn na het gaan geven van zonnebloem olie in de hoeveel heid van 100 ml per dag ook weer vrolijker geworden.( paarden komen hier gewoon buiten )
juist doordat de energie waarde zo hoog is in olie en omdat het langzaam vrij komt heeft je paard er erg veel aan als hij top sport ok dat is zo maar hoeveel paarden hier leveren topsport? moet leveren. het enige is dat je je paard goed warm moet rijden eer je kan gaan trainen omdat spieren even de tijd moeten krijgen de olieen aan te spreken.
ik zeg zeker wel olie geven ( maar kijken naar je paard hoeveel) en mensen die twijfelen over het geven van olie aan paarden kunnen een hoop nuttige informatie krijgen door eens te google op oa pssm of insulineresistentie . het word dan gelijk duidelijk waarom wel olie en geen tot weinig suiker ik heb nooit gezegd dat ze suiker moeten geven, zeker niet zo min mogelijk zelfs alle voeding met granen en zetmeel zou ik persoonlijk schrappen, ik ben het dus zoals je kan zien gewoon grotendeels met je eens dat je olie kan bijvoeren enz eker nuttig kan zijn maar zou bij een te dik paard gewoon echt niet meer dan 100ml doen maar eerder iets van 50 wat dan de nodige vitamines en stoffen levert maar niet veel bijdraagt aan de energietotaal, hooi is veel belangrijker voor deze paarden, ik zelf geef marstall force bij voor de vitamines en mineralen zeker voldoende hoeveelheden te krijgen
hutch84 schreef:madje om terug te komen op jou vraag wij voeren hier 20 paarden in slowfeeders n dit gaat super
er zijn diverse hulpmiddelen te koop of te maken om ze makkelijk vol te stoppen,
zo hebben wij op de zwarte kliko 4 schroeven gemonteerd het touw van je net hang je daarom heen en vullen maar .
mocht je die van epplejeck hebben en dan de grootste maat let wel op er gaat ruim 20 -30 kilo hooi in en mijn monster at dat op een nachtje op