Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:08

Fionarood: de Wiesencobs zijn onwijs lang houdbaar, net als de meeste gedroogde en geperste grassoorten. De datum die op de zak staat slaat inderdaad op de oogst- en verwerkingstijd.

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:41

Dankje!

Ik voer mijn pony de hele winter al de wiesencob's maar nu we de weidegang aan het opbouwen zijn wil ze ze niet meer eten. Ze heeft duidelijk liever vers dan gedroogd gras. Als het zo lang houdbaar ik kan ik gewoon van de winter de wiesencob's weer gaan voeren.

Stal_Fiore

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:16

Mirim, bedankt voor de uitleg!
Ik wilde inderdaad mn keukenweegschaal al meenemen, maar is nu niet meer nodig.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:13

even verslagje.

ik heb vorig jaar dik een jaar marstall gevoerd.
ik ben er toen van af gestapt omdat het thuis laten bezorgen nog al moeizaam ging omdat mijn vriend nachtdiensten draaid en veel overdag slaapt.
ik ben over gegaan op dieetmix van subli(omdat dat hier 10 min van huis verkrijgbaar is) en heeft ze 2 maand op gestaan.helaas merkte in met rijden dat mevrouw het niet volhield (flutteloos was)en zo was ze voorheen niet.
ze kwakkelde ook weer met mok helaas. dus zat duidelijk niet goed in haar fel.
ik ben nu nog maar kort(5 dagen) weer marstall gaan voeren en merk nu al erg veel verschil met rijden.
ze galopeert nu beter door en zit veel meer energie in.
ik ben nu overtuigt dat marstall beter is voor haar .
moet het nog steeds laten versturen maar zoe is er duidelijk fitter onder.

op rust dagen: halve schep optimaal met 30 gram force
op rijdagen : 3/4 schep optmaal met 30 gram force

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:47

Ik heb een vraagje! Mijn merrie van 15 'knakt' bij ongeveer elke pas in haar achterbenen. Het begon een jaar of 2 in 1 been, maar inmiddels dus beide achterbenen. Het lijkt uit de hak en kogel te komen. Nu las ik net per toeval iets over de glissando van Marstall, zou dat iets zijn voor haar om bij te voeren?
Knakkende gewrichten hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar gezien haar leeftijd link ik het toch aan (een beginstadium van) artrose.

Ze krijgt momenteel al de marstal force, is dat dan ook gewoon te combineren met elkaar, of moet ik dan op elkaar gaan afwegen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:58

Ik zou je inderdaad dan aanraden om de Glissando te gaan proberen. Het smeert de gewrichten.
Je kan het geven naast de Force dat is geen punt, maar het is een poeder...ik weet niet hoe je dit dan wilt gaan geven? Misschien met een scheutje olie? Of geef je nog een muesli, daar kun je het makkelijker doorheen doen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:02

Dat is geen probleem, ze krijgen idd muesli bij de force en grasmix of lucerne om het wat volume te geven. Evt. zou er een druppel water/lijnzaad olie bij kunnen om het minder te laten stuiven?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:05

Ja, dat kan. Hte gaat overigens wel erg plakken als het nat wordt. Dus je kunt het ook eerst droog proberen te geven door de muesli heen. Het smaakt nergens naar dus ze eten het wel makkelijk op, maar het stuift inderdaad weg als je het door het beetje Force zou doen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:06

Ok, dat is dan gewoon een kwestie van uitproberen. Hoe lang verwacht je dat je het moet voeren voordat je daadwerkelijk resultaat zou kunnen zien?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:15

Met een week of twee, drie denk ik dat je verschil merkt. Wij hebben het aan onze hond gegeven toen hij zo'n last van zijn rug en heupen kreeg. Hij kon niet zonder janken op of om. Natuurlijk stonden we op het punt om naar de DA te gaan en wisten eigenlijk wel wat de afloop van dat bezoek zou zijn. We zijn echter eerst de Glissando gaan gebruiken en bij hem merkten we al heel snel verschil, met een dag of drie. Dan denk je aan toeval ( de wervels zulen wel weer op hun plaats zitten), maar later hebben we ook wel ens geprobeerd om er mee te stoppen en dan was de pijn met een dag of drie ook weer terug. Uiteindelijk heeft de herder nog drie jaar, met Glissando - zonder pijn, een fijn leven gehad.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:17

Dribbelkont schreef:
even verslagje.

ik heb vorig jaar dik een jaar marstall gevoerd.
ik ben er toen van af gestapt omdat het thuis laten bezorgen nog al moeizaam ging omdat mijn vriend nachtdiensten draaid en veel overdag slaapt.
ik ben over gegaan op dieetmix van subli(omdat dat hier 10 min van huis verkrijgbaar is) en heeft ze 2 maand op gestaan.helaas merkte in met rijden dat mevrouw het niet volhield (flutteloos was)en zo was ze voorheen niet.
ze kwakkelde ook weer met mok helaas. dus zat duidelijk niet goed in haar fel.
ik ben nu nog maar kort(5 dagen) weer marstall gaan voeren en merk nu al erg veel verschil met rijden.
ze galopeert nu beter door en zit veel meer energie in.
ik ben nu overtuigt dat marstall beter is voor haar .
moet het nog steeds laten versturen maar zoe is er duidelijk fitter onder.

op rust dagen: halve schep optimaal met 30 gram force
op rijdagen : 3/4 schep optmaal met 30 gram force

Ik heb een schema van afleverdagen en daar kijk ik ook naar als ik bestel. Misschien ook iets voor jou, zodat je met bestellen kan kijken welke dag het beste uitomt. Tot op heden gaat het altijd goed, alleen vandaag nog niet gehad terwijl ik het altijd rond lunchtijd heb.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:20

mirim schreef:
Met een week of twee, drie denk ik dat je verschil merkt. Wij hebben het aan onze hond gegeven toen hij zo'n last van zijn rug en heupen kreeg. Hij kon niet zonder janken op of om. Natuurlijk stonden we op het punt om naar de DA te gaan en wisten eigenlijk wel wat de afloop van dat bezoek zou zijn. We zijn echter eerst de Glissando gaan gebruiken en bij hem merkten we al heel snel verschil, met een dag of drie. Dan denk je aan toeval ( de wervels zulen wel weer op hun plaats zitten), maar later hebben we ook wel ens geprobeerd om er mee te stoppen en dan was de pijn met een dag of drie ook weer terug. Uiteindelijk heeft de herder nog drie jaar, met Glissando - zonder pijn, een fijn leven gehad.

Zo, dat klinkt positief! Belangrijkste vind ik dat die 'knakken' niet meer structureel hoorbaar zijn. Als je het een keer hoort is het niet erg, maar als het zelfs tijdens het draven continu hoorbaar is, dan wordt het al snel een heel vervelend geluid en het lijkt me niet helemaal goed voor de gewrichten.
En je kunt het zonder problemen langere tijd voeren?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:27

Ja hoor, helemaal geen punt. Zelfs al zou je het geven als het niet nodig is, dan voert het lichaam het zelf af. Wij gebruiken het zelf ook.........dus mochten je gewrichten niet soepel of pijnlijk zijn :D Pas dan wel de hoeveelheid aan anders ga je hinnikken :+

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:43

hahaha :D, misschien iets voor mijn vriend..die klaagt altijd over pijnlijke gewrichten. Wat voor hoeveelheid zou je dan moeten nemen? Gewoon het gewicht van je paard terug rekenen naar gram per kilo en dan hoeveel je zelf weegt ofzo? (volg je me nog :P)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:49

aliealie schreef:
mirim schreef:
De Glissando kost 44,50 per 1,5 kilo...dus toch goedkoper :) Ik kon me eigenlijk al niet voorstellen dat het andere goedkoper was, maar heb me uit voorzorg onthouden van commentaar. Maar ik zat er toch niet naast ;)

mmm is al weer een tijdje geleden dat ik dat had, maar kan het zijn dat gluc.van EJ zuiniger is in gebruik? Ik meende dat ik daar nog wel behoorlijk van moest geven. Van de Gluc. van EJ i geef ik 1 maatschepje per paard per dag.

Glissando is ook een maatschep per dag, dat zal iets meer dan een volle eetlepel zijn.
Ben jij misschien in de war met Allegro? die is wel duurder.[/quote]

nee Allegro heb ik nooit gevoerd. Ik denk dat de maatschep behoorlijk groter was en dat de pot toen zo leeg was dat ik daarom het idee had dat het duurder was. Mm weet het niet meer helemaal precies.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:30

Jibbel, bij een paard geef je een maatlepel per dag= 15 gram in acute gevallen kun je het opvoeren tot 50-60 gram per dag. Ik zou jouw paard nu dan twee maatlepels geven, als ik jou was. Maar kijk maar wat je zelf wilt.
Wij nemen per dag een koffielepel ( dus kleiner als een dessertlepel of een kleine dessertlepel) door de yoghurt of kwark. Je moet het wel emteen goed doorroeren, anders heb je een klont. Kennissen van ons die het ook gebruiken ( ik verkoop Glissando net zoveel aan mensen voor zich zelf als voor paarden :) ) doen het zo door een glas water, maar dat vind ik geen optie.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:31

Oh, ik vergeet nog te zeggen dat je het ook gewoon over je eten kan strooien...het smaakt echt nergens naar, dus je hebt er geen last van. Op een broodje pindakaas kan het ook :D

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:56

Ik geef de Exzem Plus... ook poeder... denk vergelijkbaar aan de Glissando.
Ik geef het gewoon door de muesli en procaval heen... werkt echt prima.
Niks nat maken of olie er door.

Onze postbode zet het altijd achter in de tuin als wij er niet zijn... ideaal!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:22

Ik zet grote oude vuilnis containers klaar, daar gooit mijn leverancier de zakken in, ideaal.

Kan de glissando ook tijdens dracht gegeven worden en bij lactatie

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:28

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom niet. Het bestaat voor 100% uit gelatine, ik kan me niets voorstellen waarvoor het slecht zou zijn voor dragende en lacterende merrie. Je zou het voor de zekerheid even aan jouw leverancier kunnen vragen. Ik weet zeker dat hij het weet :)

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:09

Vraagje;

Hoe zijn de ervaringen hier met de amino plus? ( supplement toch? ) en de amino Sport muesli.

Ik ben geheel onbekend met dit merk, heb het al vaak zien liggen , maar me er nog nooit heel erg in verdiept.

Wanneer kan je het beste de amino plus geven, en wanneer de muesli?

En de corn, is dat puur om paarden op gewicht te krijgen en houden?

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:53

Hey Maud, Ik heb de Amino een tijd aan Zora gegeven. Deed ze het goed op en was lekker fit. Gaf het alleen wel als extra na het rijden dus niet geheel. Denk voor jouw paarden, die goed in het werk staan, wel een hele fijne muesli omdat er net dat beetje extra inzit voor de spieren. Eten het ook graag!
Geef nu een combi van havervrij en concours. Doet ze het ook goed op.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:46

Mijn merrie loopt op de Amino Sport muesli en de Corn. De Amino Sport voor de spieren en de Corn voor de energie (dacht ik). Daar doet ze 't prima op.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:53

Hier corn voor de endurance paarden in training.
En havervrij voor de les ponys.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:05

rockey schreef:
Vraagje;

Hoe zijn de ervaringen hier met de amino plus? ( supplement toch? ) en de amino Sport muesli.

Ik ben geheel onbekend met dit merk, heb het al vaak zien liggen , maar me er nog nooit heel erg in verdiept.

Wanneer kan je het beste de amino plus geven, en wanneer de muesli?

En de corn, is dat puur om paarden op gewicht te krijgen en houden?

Ik voer het zelf niet aan mijn paarden ( lopen niet in de'sport) maar heb wel klanten die het hun paarden naar alle tevredenheid voeren.
De Amino Sportmuesli is hoog prestatievoer met essentiele aminozuren voor de spieropbouw. Het is bedoeld als krachtvoer naast het ruwvoer.
De Amino plus is inderdaad een supplement. Het zijn kleine pellets (brokjes). Het wordt gegeven voor een snelle spieropbouw en een verkorte regeneratiefase.Het beste is om het te geven 1 uur tot 1,5 uur na de training of wedstrijd. Het paard krijgt hoogwaardige proteïnen zonder de risico's van een eiwitoverschot.
De Corn is ook een sportmuesli, een muesli die inderdaad gegeven kan worden aan paarden die moeilijk op gewicht blijven of komen. Het is prima te combineren met andere muesli's.