Geen brokken... wat dan wel!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Geen brokken... wat dan wel!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 11:45

Blijkbaar toch beter gelezen, dan jij denkt... Haha!

Citaat:
Mijn paard krijgt nu Havens brok zolang hij 24/7 in een wei staat met goed gras.

Mijn keuze was nog niet duidelijk bij het openen van dit topic, maar inmiddels wel. Dus nee, een andere topic titel was toen nog niet aan de orde.

Daarbij zeg ik niet dat ik mijn "KRACHTVOER" wil vervangen, maar dat ik mijn "BROK, grotendeels" wil vervangen. Zie topic bericht... Vandaar dat ik dus granen e.d. ga voeren... Niet omdat ik geen krachtvoer wil geven, maar omdat ik geen brok wil voeren. In eerste instantie wilde ik evt. nog wel iets bijvoeren, indien mogelijk. Maar inmiddels ben ik daar ook vanaf gestapt... Ik heb gezien dat het zeer zeker makkelijk zonder kan...

En als mijn paarden op de wei staan, krijgen ze enkel vitaminen. Daar doen ze het super op... Overigens hebben wij dan ook een weide waar veel onderhoud op is gepleegd en gras van zeer goede kwaliteit.

En nogmaals, ik heb dit topic geopend in de hoop nuttige tips te krijgen van mensen die dit ook hebben gedaan en niet voor ellenlange discussies... Nu heb ik gelukkig een hoop nuttige tips gekregen, ook via pb, en daar kunnen wij wat mee...

MAar dat heb ik al eens gezegd Clown

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 11:50

WBT Lucerne... (voor diegene die melasse vrije lucerne wilden hebben).

De grote lucerne verpakkingen van Hartog (400 kg) zijn wel melassevrij...

Kosten 120 euro p/st (dus een stuk goedkoper als het zakgoed). Worden door heel NL geleverd.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:57

Aantrekkelijk !!
Is het geseald, en hoe groot zijn die balen ? Althans wat moet ik mij er een beetje bij voorstellen ? Weet jij dat ?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 12:02

voor zover ik het weet zijn ze gesealed. Het is een hele grote baal van ruim een meter bij een meter... Ik meen dat je voor een zak 20 kg hartog al snel 9,50 (?) euro betaald?! Dan is 400 kg voor 120 euro niet gek! Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben dus.... Muizen zullen wrsl wel door de zak heen kunnen vreten... Of je moet het over zetten, ergens anders in (dat gaan wij doen)...

Ik ga er vandaag zelf ook eens achteraan bellen. Ben wel benieuwd. Sprak gisteren iemand met een hengst op de keuring die er al geruime tijd ervaring mee heeft. Voert zijn paarden dit type lucerne, met granen en vitaminen. Voert ook alles heel bewust melassevrij en bied er een goede kwaliteit hooi bij aan...

En jeetje, wat een kanon was dat zeg! Geweldig! Zat waanzinnig goed in zijn vel.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:36

Aimee schreef:
Als ik dan constateer dat zijn conditie niet helemaal optimaal is en zijn vacht 'raar' is, blijf ik niet stug hetzelfde doorvoeren, maar ga ik de voeding optimaliseren.
nee, natuurlijk niet!
als je merkt dat er iets niet helemaal goed zit, ga je uiteraard proberen om dat in orde te krijgen.
en aangezien we er allebei van overtuigd zijn dat voer enorm belangrijk is, gaan we daar natuurlijk eerst naar kijken.
maar dan ga ik eerder zelf (na uitgebreid opzoekwerk in boeken) het menu proberen bijschaven, terwijl jij waarschijnlijk eerder naar andere soorten kant-en-klaar voer gaat kijken.
blijft voor allebei een stukje 'experimenteren' Knipoog

Aimee schreef:
Veendrenkstof? Wat is dat?
http://www.sanavesta.nl/ en even doorklikken naar 'paarden'.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:38

Ik heb de vraag neer gelegd bij Hartog of de kleinverpakking Luzerne ook zonder melasse kan omdat de grootverpakking dus wel zonder is, ben benieuwd. Voor 1 paard doe je zo lang met een grootverpakking..

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:43

meggiemeg schreef:
Ik heb de vraag neer gelegd bij Hartog of de kleinverpakking Luzerne ook zonder melasse kan omdat de grootverpakking dus wel zonder is, ben benieuwd. Voor 1 paard doe je zo lang met een grootverpakking..

Hee bedankt. Ik wilde het ook gaan navragen, maar ik wacht het nu bij jou wel even af als je het niet erg vind.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:51

even een stukje gelezen en dit viel me op:

Citaat:
zoek het bij hem niet zo snel in zijn stofwisseling (al zou ik daar misschien ook eens beter naar moeten kijken) maar eerder in z'n darmen. Hij bleef 2,5 jaar terug na allergische reactie ook enorm schilferen. Door pro en pre biotica en gist te geven tijdelijk voor een maandje is dat eigenlijk sindsdien verdwenen. Nu is dat weer terug, niet in de mate van toen, maar veel meer dan het nu is.

geef je nu nog probiotica dan?

probiotica werkt alleen zo lang als je het geeft,stop je dan verdwijnen die bacterien weer en komen de klachten vaak terug.
dus als je de mogelijkheid hebt zou ik het weer gaan geven

ik voer gedeeltelijk granenmix, scheutje zonnebloem olie erdoor en schepje vitamine poeder en poownie det het er supergoed op.
zo goed dat ik voor aankomen winter helemaal ga overstappen naar granenmix en aanvullende vitamines.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:55

moos24 schreef:
meggiemeg schreef:

Hee bedankt. Ik wilde het ook gaan navragen, maar ik wacht het nu bij jou wel even af als je het niet erg vind.

Wellicht dat ze er wel over na willen gaan denken om het te maken als er meer vraag voor is?
(er van uit gaande dat het er nu nog niet is) Dus ik zou zeggen stel de vraag ook! Maar je mag het van mij ook afwachten hoor.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:01

Wellicht dat ze er wel over na willen gaan denken om het te maken als er meer vraag voor is?
(er van uit gaande dat het er nu nog niet is) Dus ik zou zeggen stel de vraag ook! Maar je mag het van mij ook afwachten hoor.[/quote]

Daar zit ook weer wat in natuurlijk. Hoe meer vraag er naar is....Ik ga het ook even bij hun neerleggen.

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:39

Mijn paard is allergisch voor gewone brokken en ze krijgt nu Pavo Natures best. Daar zitten de minste suikers in toegevoegt. In het begin vond ze dit minder lekker dus mengde ik het met 10 ml olie en wortels etc. Ze heeft het echt moeten leren eten maar nu waardeerd ze het zeker. Ik geef Pavo Summerfit om te zorgen dat ze voldoende vitamine en mineralen binnenkrijgt. In de winter krijgt ze een paar keer per week lijnzaadolie bij om haar op gewicht te houden.
Het is echter zoeken naar de juiste combinatie maar geef musli niet op omdat ze het niet gelijk eten. In gewone brokken zit namelijk veel suiker dat het eten heel lekker maakt, kijk maar naar ons met koekjes en snoep. Iets anders eten heeft dan duidelijk niet de voorkeur. Mais zorgt voor een dikke buik maar er zit minder voedingstoffen in en volgens mij gaat het om de kwaliteit ipv kwantiteit, succes.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:44

moos24 schreef:
(er van uit gaande dat het er nu nog niet is) Dus ik zou zeggen stel de vraag ook! Maar je mag het van mij ook afwachten hoor.

Daar zit ook weer wat in natuurlijk. Hoe meer vraag er naar is....Ik ga het ook even bij hun neerleggen.[/quote]

Zou wel gunstig zijn. Ook al is een grootverpakking prijsgunstiger, je zit toch met je opslag. Een paar losse balen zijn vele malen eenvoudiger "muisvrij" op te slaan, als een baal van 400 kg. Zou dan toch bang zijn dat ie wordt aangevreten. Kan wel niet heel veel kwaad, maar is toch zonde...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:58

VMarleen schreef:
In gewone brokken zit namelijk veel suiker dat het eten heel lekker maakt, kijk maar naar ons met koekjes en snoep. Iets .

In brok zit over het algemeen beduidend minder suiker& zetmeel dan in de meeste muesli's Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:28

Daarbij komt wordt brok met meer aandacht voor de samenstelling gemaakt van een koekje of snoepje. Muesli is vaak ook vergelijkbaar met en koekje/snoepje omdat het een hoog commercieel gehalte heeft. Pavo houdt bv muesli met hoog suiker/zetmeel gehalte in hun assortiment omdat de klant het wil, niet omdat zij het willen gezien vanuit de voedingskwaliteit. Net wat fransje zegt, suiker/zetmeel gehalte in muesli is meestal veel hoger.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 00:18

Eleonoor schreef:
Daarbij komt wordt brok met meer aandacht voor de samenstelling gemaakt van een koekje of snoepje. Muesli is vaak ook vergelijkbaar met en koekje/snoepje omdat het een hoog commercieel gehalte heeft. Pavo houdt bv muesli met hoog suiker/zetmeel gehalte in hun assortiment omdat de klant het wil, niet omdat zij het willen gezien vanuit de voedingskwaliteit. Net wat fransje zegt, suiker/zetmeel gehalte in muesli is meestal veel hoger.

Ja, dat klopt... Dat vertelde meneer "PAVO" mij ook al. Ze zijn daar zelf eigenlijk helemaal niet zo blij mee, maar ja, de markt vraagt erom...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:17

Pavo heeft ook een mooi verkoop praatje, want juist de nature best en de pavo koeken barsten van de suiker, en toch staat op de verpakking melasse en suiker arm. Maar vergelijk het eens met andere merken dan schrik je. Mijn pony's worden gek van pavo koeken en gaan zich kriebelen, van de zuikers die erin zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:31

sonjim schreef:
Pavo heeft ook een mooi verkoop praatje, want juist de nature best en de pavo koeken barsten van de suiker, en toch staat op de verpakking melasse en suiker arm. Maar vergelijk het eens met andere merken dan schrik je. Mijn pony's worden gek van pavo koeken en gaan zich kriebelen, van de zuikers die erin zitten.

Suiker in die koeken is wel laag maar er zit veel zetmeel in waardoor de hoeveelheid suiker &zetmeel gelijk blijft aan iedere willekeurige andere muesli.

PAVO is vooral erg goed in marketing. Magnesium is nu een hot-item dus daar spingen ze dan meteen op in i.p.v. zorgen dat de verhoudingen altijd al correct waren.....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:04

Inderdaad ik schaar suiker en zetmeel onder een noemer. Bij de nature best hetzelfde probleem. Ik voerde vroeger altijd pavo, tot ik een shet erbij kreeg die er continue klachten van had. met Marstall of Cavalor is het probleem weg.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:26

Wat vinden jullie eigelijk van Subli Zonder ?

Subli® Zonder is ontwikkeld omdat steeds meer paarden en pony´s allergisch
reageren en we te maken krijgen met meer kwaliteitsvolle, maar ook karaktervollere
paarden die meer relaxed mogen zijn.
Subli® Zonder is een zeer smakelijke mix van puur natuurproducten,
maar dan:
• Zonder haver
• Zonder melasse
• Zonder genetisch gemodificeerde grondstoffen (GMO)

Haver staat bekend als echt paardenvoer, echter er zijn ook paarden en pony´s
die er minder goed op reageren, zelfs allergische reacties gaan vertonen. Zo
ook van melasse. Een veel gebruikte mengvoedergrondstof waar niet alle
paarden en pony´s goed op reageren onder andere door een hoog suikergehalte.
Ook hierbij zien we soms allergische reacties. Daarnaast is Subli®
Zonder ook vrij van genetisch gemodificeerde grondstoffen (GMO).
Subli® Zonder werkt zeer heilzaam bij nerveuze, gespannen en schrikachtige
paarden. Dit door de gekozen samenstelling en extra aandacht voor:

• Magnesium (zenuwen)
• B vitaminen (spieren)
• E vitamine (spieren)
• Tryptophaan (hersenen)

In combinatie met goed en voldoende structuurrijk ruwvoer, leidt Subli® Zonder
tot een ontspannen en rustiger paard. Echter wel met veel uitstraling, daar
in de samenstelling ook rekening is gehouden met nutriënten die een positieve
invloed hebben op de hoef-, huid- en haarconditie.
Subli® Zonder is een volledig krachtvoer. Het kan dus als enige voer naast ruwvoer
verstrekt worden. Alles wat uw paard of pony nodig heeft zit er dus in.

EWpa 0,86 e
Vrep 81 g
Berekende gehalten per kg:
Ruw as 76 g
Ruw eiwit 110 g
Ruw vet 26 g
Ruwe celstof 124 g
Zetmeel 360 g
Calcium 10,0 g
Fosfor 5,7 g
Natrium 3,1 g
Magnesium 5,0 g
Toegevoegde gehalten per kg:
Biotine 950 mcg
Vit A 11000 IE
Vit D3 3000 IE
Vit E 100 IE

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:27

Ik heb van dodson en horrel besteld "fibergy" lucerne met stro, met olie ipv melasse, ben zeer benieuwd!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:28

Caballos schreef:
Ik heb van dodson en horrel besteld "fibergy" lucerne met stro, met olie ipv melasse, ben zeer benieuwd!

Weet je daar toevallig de calcium/fosfor verhouding van?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:08

Zetmeel gehalte van die Subli is dus erg hoog, 36 % !!!!! Let dus op, zeer ongeschikt voor paarden met een probleem voor verzuren en hoefbevangenheid. Hier blijkt maar weer dat de leverancier iets doet, maar niet weet wat hij het over heeft.... (typisch probleempje bij Subli :p ).

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:27

Subli, kreeg mijn merrie olifantenbenen van, ik dacht toen nog klinkt goed, natuurlijk voer.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:34

Iemand ervaring met Equifyt?
De Natural Base in combi met Balance...
En wat vinden jullie daarvan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:39

Eleonoor schreef:
Zetmeel gehalte van die Subli is dus erg hoog, 36 % !!!!! Let dus op, zeer ongeschikt voor paarden met een probleem voor verzuren en hoefbevangenheid. Hier blijkt maar weer dat de leverancier iets doet, maar niet weet wat hij het over heeft.... (typisch probleempje bij Subli :p ).

Die 36% is voor een muesli niet overdreven hoog hoor. Bij een granenproduct heb je overigens standaard met veel zetmeel te maken