Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
opaal schreef:Henny,
Ik vind het een super uitleg! Is duidelijk en terecht ook!
Ik zou persoonlijk wat meer willen weten over dat stukje voer. Wat moet je nou voeren? Ik heb een paard wat super gevoelig is op de verzuring en heeft ook meestal een wat te hoog suikergehalte met het nakijken van zijn bloed. Krijgt al gauw bulten op zijn lijf als het allemaal wat te rijk voor hem is geweest qua voer (nu met land erbij enz).
Kun jij er misschien wat meer over vertellen?
opaal schreef:Als ik goed na denk, snap ik er eigenlijk helemaal niks meer van! Puffff......Jonas komt bij mij voelen of mijn paard verzuurd is door de opgehoopte melkzuren in mijn paard zijn lijf, doordat dit het geval is krijgt mijn paard een kuurtje. Ik ben iemand die toch altijd even verder wil kijken dan mijn neus lang is dus ga me verdiepen in het paardenvoer. Nu lees ik in dit topic dat Jonas een voorstander is om pure granen te voeren maar pure granen hebben een te hoge waarden aan zetmeel en suikers waardoor mijn paard juist weer verzuurd!!??
Ik ben misschien een ezel maar hoe zit het nou?
opaal schreef:Als ik goed na denk, snap ik er eigenlijk helemaal niks meer van! Puffff......Jonas komt bij mij voelen of mijn paard verzuurd is door de opgehoopte melkzuren in mijn paard zijn lijf, doordat dit het geval is krijgt mijn paard een kuurtje. Ik ben iemand die toch altijd even verder wil kijken dan mijn neus lang is dus ga me verdiepen in het paardenvoer. Nu lees ik in dit topic dat Jonas een voorstander is om pure granen te voeren maar pure granen hebben een te hoge waarden aan zetmeel en suikers waardoor mijn paard juist weer verzuurd!!??
shan schreef:opaal schreef:Als ik goed na denk, snap ik er eigenlijk helemaal niks meer van! Puffff......Jonas komt bij mij voelen of mijn paard verzuurd is door de opgehoopte melkzuren in mijn paard zijn lijf, doordat dit het geval is krijgt mijn paard een kuurtje. Ik ben iemand die toch altijd even verder wil kijken dan mijn neus lang is dus ga me verdiepen in het paardenvoer. Nu lees ik in dit topic dat Jonas een voorstander is om pure granen te voeren maar pure granen hebben een te hoge waarden aan zetmeel en suikers waardoor mijn paard juist weer verzuurd!!??
Daarom gaf ik laatst al aan dat het zetmeel dat in het lichaam omgezet wordt in suikers heel iets anders is dan een groot deel van de suikers die in brok gebruikt word, melasse dus.
Melasse wordt door bijna iedere brok gemengd, met 2 redenen: het maakt het smakelijker, lees zoeter, en Melasse is stroperig, het wordt dus gebruikt om de brok te persen.
miss_jumpy schreef:opaal schreef:Als ik goed na denk, snap ik er eigenlijk helemaal niks meer van! Puffff......Jonas komt bij mij voelen of mijn paard verzuurd is door de opgehoopte melkzuren in mijn paard zijn lijf, doordat dit het geval is krijgt mijn paard een kuurtje. Ik ben iemand die toch altijd even verder wil kijken dan mijn neus lang is dus ga me verdiepen in het paardenvoer. Nu lees ik in dit topic dat Jonas een voorstander is om pure granen te voeren maar pure granen hebben een te hoge waarden aan zetmeel en suikers waardoor mijn paard juist weer verzuurd!!??
Opaal, bij mijn paard zijn die bulten helemaal verdwenen na een kuur en nu voer ik alleen nog 5-granenmix met vitaminen dus bij mij lukt het prima met pure granen!
Eleonoor schreef:Daarnaast zijn er bulten en bulten. Je zou goed moeten weten over welke bult je spreekt om deze te kunnen vergelijken en welk voer je kan gebruiken. Er zijn bulten die inderdaad worden veroorzaakt door eiwitten, maar dan moeten er meer signalen zijn dan alleen bulten.
miss_jumpy schreef:oke, dat is herkenbaar!
Volgens mij draait het bij mijn paard dus wel om de eiwitten maar elke keer als ik denk dat ik het snap lees ik weer iets waardoor ik ga twijfelen. Jan Jonas legt het wel uit maar dan krijg je in een korte tijd zoveel informatie...
Het zou bij mijn paard gaan om een tekort aan verteringsenzymen waardoor volgens mij de eiwitten niet goed afgebroken kunnen worden.
Citaat:Doer toevoegingen aan biks en muesli als dierlijke vetten ( voor het binden van brokjes) en melasse, lijkt en ruikt het allemaal prima