Wie zijn paard is er goed geholpen door Jan Jonas ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: Wie zijn paard is er goed geholpen door Jan Jonas ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:23

Ik denk dat je beter suikers kan voeren in de vorm van zetmeel (granen dus) Dan suikers in de vorm van melasse (de meeste brok en muesli's)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:20

Ja dat denk ik ook, daarom hou ik niet van slobber, dat is echt afval van alles wat.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 14:51

Nou ik heb het bloedonderzoek van mijn paard binnen. Alles was goed en binnen de waarden. Alleen het spieremzeem LDH was iets verhoogd. Moet een waarde zijn van tussen de 162 en 412 en was bij mijn paard 437. Niet schrikbarend dus maar stap toch wel over van mijn muesli naar de kentucky mix om bij te voeren.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:37

opaal schreef:
Henny,

Ik vind het een super uitleg! Is duidelijk en terecht ook!

Ik zou persoonlijk wat meer willen weten over dat stukje voer. Wat moet je nou voeren? Ik heb een paard wat super gevoelig is op de verzuring en heeft ook meestal een wat te hoog suikergehalte met het nakijken van zijn bloed. Krijgt al gauw bulten op zijn lijf als het allemaal wat te rijk voor hem is geweest qua voer (nu met land erbij enz).

Kun jij er misschien wat meer over vertellen?

Hoi,

Voeren is zooo individueel afhankelijk.
De roots van Jan Jonas liggen in de draf en rensport.
Daar wordt uiteraard giga gelet op de gezondheid en prestaties van de paarden. Waarbij voeding van enorm belang is.
Het principe van J.J. is dat als je toch perse krachtvoer moet bijgeven, voer dan in elk geval iets puurs, zonder allerlei ballaststoffen waar een paard niks of nauwelijks wat mee kan.
Vandaar de pure granen.
Zelf heb ik een tijdje de granen gevoerd toen ik volop in de endurancewedstrijden zat.
Ik trainde met beide paarden dagelijks tussen de 1 en 3 uur.
Toch kregen ze maar een halfje puur granen per dag en de supplementenaanvulling. Beide paarden liepen als een trein en in echt een superhoog tempo. Van verzuring was nooit sprake.
De langste wedstrijdafstand is 80 km. geweest. Daags erna liepen beide paarden weer alsof ze de dag ervoor niks gedaan hadden Lachen

Tegenwoordig rij ik uitsluitend recreatief met de dochters van mijn voormalige endurancemerrie. Wel intensief maar niet meer de intensieve trainingen.
Beide paarden zijn ex zomereczemers.
Pure granen is voor beide niet geschikt. Zoals ik meen Eleanoor ook al beschreef, de zetmelen van granen worden in de darmen voor een groot deel omgezet in suikers.
Nmm. absoluut niet geschikt voor paarden die een stofwisselingprobleem hebben. Hetzij zomereczeem, hoefbevangenheid of een ander metabolistisch probleem.

Ik werk veel samen met een natuurgeneeskundig therapeute en kwam erachter dat veel paarden te grote tekorten hebben op de belangrijke nutrienten. Vooral Magnesium, Zink, IJzer, vit. A enz.
Op zakken van voerfabrikanten staat vaak wel een voer richtlijn aangegeven van 1kg. brok/muesli op zoveel kilo lichaamsgewicht.
Dat is oa. gebaseerd op de hoeveelheid mineralen vitamines enz.
Maar ja, bijv. een fjord op 3 kilo krachtvoer is uit den boze. Veel mensen geven niet meer dan halfje, gevolg een fiks tekort op div. nutrienten.
Bovendien zit in veel krachtvoer teveel kalk en te weinig magnesium

Zo ben ik een paar jaar terug met Hippolyt begonnen. www.st-hippolyt.de
Een duits voer waar geen rotzooi in verwerkt wordt en als enige geen sojaprodukten gebruikt.
Het wordt in het grensgebied volop verkocht en ook Rene Wielens in Haaksbergen heeft het wel.

Beide dames krijgen Gemuse Krauter und Mineralien. 100 gram per dag. Daar zitten nagenoeg alle vitamines mineralen en spoorelementen in op natuurlijke basis.
Het Calciumgehalte is vrij hoog en daarom geef ik los Magnesiumoxide bij. 15 gr. per dag. Voor de juiste verhouding.
Verkrijgbaar bij de boerenbond. 25 kg. zakken voor 7,95 euro.
Ik deel zo'n zak met meerdere mensen. Anders kan je er jaren mee Lachen

Daarnaast krijgen ze een 1/4 natuurmuesli beste jahre om zo e.e.a. goed te kunnen mengen.
Vanwege de zomereczeem krijgen ze ook nog koudgeperste lijnzaadolie bij.
Beide paarden zijn de laatste jaren meer en meer verbeterd en ik kan dit jaar echt zeggen dat ze zomereczeemvrij zijn. Daarnaast heb ik de laatste jaren geen kunstmest meer in de wei gegooid.

Een paard kan in de natuur zelf zijn broodnodige aanvullingen vinden. Ze eten echt niet alleen gras maar minstens net zoveel aan kruiden, riet, boomblad en schors enz.
Hebben ze een probleem en moeten ze ontgiften of bep. mineralen extra nodig, dan lopen ze desnoods kilometers verderop naar een plek waar leem in de grond zit. Ze likken of eten dan echt met happen tegelijk de leem op.

De meeste paarden zijn kansloos in onze weilanden om aan al hun benodigdheden te komen en moeten het doen met meestal met kunstmest bemeste weilanden waar snel groeiend en te eiwitrijk gras door ontstaat. Bovendien verdwijnen door de kunstmest vele belangrijke kruiden.
Tevens wordt veel te weinig goeie kalk in de weilanden gestrooid. Gevolg nog een grotere verzuring van de bodem.
Zelfs in de natuur wordt het steeds moeilijker. Daar speelt de verzuring ook een steeds grotere rol.
Er worden div. kuddes wilde paarden in Amerika al jaren bestudeerd en onderzocht. Alarmerend is dat veel van die paarden nu al op jonge leeftijd (4 a 5 jaar) artrose of artritis hebben.
Heel vreemd. Beweging krijgen ze voldoende, zou er door milieuveranderingen ook in de natuur de nodige tekorten op beginnen te spelen ? Het lijkt er wel op.

Als de bodem van natuurgebieden te zuur wordt, dus te weinig kalkhoudend ( dat is ook in Nederland een giga probleem aan het worden) dan neemt het gras ipv. belangrijke mineralen juist de zware metalen uit de bodem op.
Dus als je denkt dat je heel gezond voert door natuurhooi te geven dan kan het zomaar zijn dat je paard een behoorlijk portie zware metalen binnen krijgt.
Bovendien loopt het vit. A gehalte in hooi heel snel terug.
Engels onderzoek heeft aangetoond dat na 4 maanden al al het vit. A uit hooi verdwenen kan zijn.
Wortelen in de winter bijgeven is daarom best wel raadzaam. Wortelen vullen het tekort aan.

Ik brei er maar even een eind aan want kan zo nog wel een paar pagina's doorgaan Lachen
Bijv. waarom honden tegenwoordig zoveel te dik zijn, huidklachten hebben,HD oplopen en hotspots krijgen.
Voerprobleem !!!!!!!! Maar dan ga ik wel heel erg off topic Lachen

Groetjes, Henny

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:48

Ook ik heb ervaring met Jan Jonas, en wel positieve. De klachten waren vaag en onduidelijk, paard liep niet lekker, bulten over het lijf, stond vaak te zweten en te trillen en soms koliekachtig.

Helaas komt het probleem elk jaar terug, en wel in het voorjaar als het gras weer uit de grond schiet. Dat kan Os niet goed verteren. Dus elk jaar 1 kuur.

Daarnaast voer ik geen brok meer maar granen met aanvullende vitaminen en mineralen en ik ben erg tevreden. Mijn paard is weer een stuk fitter en die rare bulten zijn ook weg.

Verder vind ik dat Henny_w het allemaal erg duidelijk omschreven heeft hoe ik een bezoek van Jan Jonas ook ervaar!

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 18:04

Maar is die soya-olie dan zo slecht? Dat zit echt in elk voer wel verwerkt... En zijn de zetmelen van granen en brok dan verschillend? Mijn houdige brok bevat 35% aan zetmelen en suikers en de granenmix die ik wil gaan bijvoeren van Havens bevat 32% aan zetmeel en suikers. Is in de granenmix dus minder...Hoe zit dit?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:22

Van pure granen is het onverwerkte zetmeel wat als suiker wordt omgezet in de darmen. De hoeveelheid suiker kan de darmen niet verwerken en zet het om in zuur, vandaar de verzuring in spieren en in bloed te meten is. De granenmix die jij bedoelt is gemaakt van bewerkte granen. De pure granen mix, wel bekend als bv de 5-granen mix, de onbewerkte dus, zit over de 40% aan suiker/zetmeel. Als je de muesli zonder haver neemt zit je nog lager in de suiker/zetmeel.

En verder vind ik dat je alles met een stuk gezond verstand moet bekijken. In het eten wat je zelf dagelijks eet zit ook genoeg dingen in die je niet zou eten bij gebruik van gezond verstand. Maar toch eten we het. Probeer daarom niet roomser dan de paus te zijn en gebruik gezond verstand voor je paard. Dat brok alleen maar rommel zou hebben geloof ik niet meer. Hangt hierin ook sterk af van het merk.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 18:43

Oke, nu begrijp ik het meer..... Ga ook verder niet overstappen qua brok maar mijn zak muesli is bijna leeg dus wil me wel goed verdiepen in iets wat ik het beste bij kan gaan voeren na het rijden. Haver bulten kunnen dus beter verwoord worden als suikerbulten? Want dat is dan hetgeen waar ze de bulten van krijgen met paarden die gevoelig zijn op haver, van de suikers en zetmeel? En wat is het verschil tussen gepunte en geplette haver?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:12

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 19:16

Als ik goed na denk, snap ik er eigenlijk helemaal niks meer van! Puffff......Jonas komt bij mij voelen of mijn paard verzuurd is door de opgehoopte melkzuren in mijn paard zijn lijf, doordat dit het geval is krijgt mijn paard een kuurtje. Ik ben iemand die toch altijd even verder wil kijken dan mijn neus lang is dus ga me verdiepen in het paardenvoer. Nu lees ik in dit topic dat Jonas een voorstander is om pure granen te voeren maar pure granen hebben een te hoge waarden aan zetmeel en suikers waardoor mijn paard juist weer verzuurd!!??

Ik ben misschien een ezel maar hoe zit het nou? Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:23

Opaal, dat komt om dat het heel ouderwets gedacht het aan de eiwitten lag dat een paard verzuurde. De wetenschap heeft echter pas de laatste jaren aangetoont dat het aan de suikers lag en niet aan de eiwit. Echter, niet iedereen is hierin meegegaan en op een of andere manier juist de groep natuurlijke voederadviseurs zijn het traagst in deze informatie. Vergis je niet, geloof dat zelfs de helft van de voer leveranciers nog niets doen met deze informatie. Dus zo'n ezel ben je niet, dat is de gros van Nederland nog.
Gelukkig zijn een aantal voer fabricanten wakker aan het worden, maar eigenlijk nog onvoldoende.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:28

opaal schreef:
Als ik goed na denk, snap ik er eigenlijk helemaal niks meer van! Puffff......Jonas komt bij mij voelen of mijn paard verzuurd is door de opgehoopte melkzuren in mijn paard zijn lijf, doordat dit het geval is krijgt mijn paard een kuurtje. Ik ben iemand die toch altijd even verder wil kijken dan mijn neus lang is dus ga me verdiepen in het paardenvoer. Nu lees ik in dit topic dat Jonas een voorstander is om pure granen te voeren maar pure granen hebben een te hoge waarden aan zetmeel en suikers waardoor mijn paard juist weer verzuurd!!??

Opaal, bij mijn paard zijn die bulten helemaal verdwenen na een kuur en nu voer ik alleen nog 5-granenmix met vitaminen dus bij mij lukt het prima met pure granen!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:56

opaal schreef:

Daarom gaf ik laatst al aan dat het zetmeel dat in het lichaam omgezet wordt in suikers heel iets anders is dan een groot deel van de suikers die in brok gebruikt word, melasse dus.
Melasse wordt door bijna iedere brok gemengd, met 2 redenen: het maakt het smakelijker, lees zoeter, en Melasse is stroperig, het wordt dus gebruikt om de brok te persen.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 22:11

shan schreef:
opaal schreef:

Daarom gaf ik laatst al aan dat het zetmeel dat in het lichaam omgezet wordt in suikers heel iets anders is dan een groot deel van de suikers die in brok gebruikt word, melasse dus.
Melasse wordt door bijna iedere brok gemengd, met 2 redenen: het maakt het smakelijker, lees zoeter, en Melasse is stroperig, het wordt dus gebruikt om de brok te persen.

Havens vermeld de suikers en zetmeel ook apart in de voer analyse. Bijvoorbeeld: 45% zetmeel en 2% suiker, ook staat er dan bij dat het is opgebouwd uit veel koolhydraten en goed verteerbaar zetmeel. Dus dan maakt die 45% zetmeel niet uit als ik het nu goed begrijp?

Pavo en Masters daarin tegen vermelden de suikers en zetmeel in 1 en dan gemiddeld rond de 35%

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 22:17

miss_jumpy schreef:
opaal schreef:

Opaal, bij mijn paard zijn die bulten helemaal verdwenen na een kuur en nu voer ik alleen nog 5-granenmix met vitaminen dus bij mij lukt het prima met pure granen!

Oh oke, nou ik merk nu heel erg de overgang van de wei. De paarden staan bij ons nu nog maar max. 2 uurtjes op het land, vandaag helemaal niet en zijn bulten zijn bijna helemaal weg dus ben er wel van overtuigd dat het een suiker gevalletje is bij mijn paard.

Mijn paard heeft op vorige stal op de 5 granenmix van pavo gestaan en dat ging toen super slecht qua bulten. Moet daarbij zeggen dat hij toen ook op een sportbrok van pavo stond en dit alles bij elkaar 5 kilo per dag dus kan ook in zijn totaliteit veel te veel zijn geweest. Weet dat hij erg opknapte toen ik de granenmix heb laten vervangen door brok maar werd daar ook weer wat minder heet van en dat is de reden dat ik toch iets van muesli/granen wil blijven voeren.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:19

Even opletten. Zetmeel wordt in suikers omgezet in de darmen, vandaar dat het wel meetelt in het verhaaltje. De hoeveelheid melasse in brok is vele malen lager dan in muesli's. Ook bij slobbers moet je oppassen met toegevoegde suikers. Zo gooit Pavo mega veel suiker in de slobber. Geen wonder dat de paarden dat liever eten dan de slobber van havens die dat niet heeft. Je ruikt het ook gewoon, zo erg is het.

Daarnaast zijn er bulten en bulten. Je zou goed moeten weten over welke bult je spreekt om deze te kunnen vergelijken en welk voer je kan gebruiken. Er zijn bulten die inderdaad worden veroorzaakt door eiwitten, maar dan moeten er meer signalen zijn dan alleen bulten.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:19

Eleonoor schreef:
Daarnaast zijn er bulten en bulten. Je zou goed moeten weten over welke bult je spreekt om deze te kunnen vergelijken en welk voer je kan gebruiken. Er zijn bulten die inderdaad worden veroorzaakt door eiwitten, maar dan moeten er meer signalen zijn dan alleen bulten.

welke signalen bedoel je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:13

Volgens mij dikke benen en een sterke geur van de urine, veel drinken en veel plassen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:33

oke, dat is herkenbaar!
Volgens mij draait het bij mijn paard dus wel om de eiwitten maar elke keer als ik denk dat ik het snap lees ik weer iets waardoor ik ga twijfelen. Jan Jonas legt het wel uit maar dan krijg je in een korte tijd zoveel informatie...

Het zou bij mijn paard gaan om een tekort aan verteringsenzymen waardoor volgens mij de eiwitten niet goed afgebroken kunnen worden.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:36

ok ik heb met verbazing alles weer bijgelezen (ja hoor hier nog zo'n ezel Knipoog dacht dat ik altijd aardig mee ging met de ontwikkelingen Clown )

wat is dan een goede granenmix om te voeren, wat moet je er nog los aan toevoegen om het volledig te maken en waar kun je het krijgen

en wat is nou een goede en lekker muesli om te geven ?

op medisch gebied weet ik wel iets, russel die dingen wijzen idd op een teveel aan eiwitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:39

miss_jumpy schreef:
oke, dat is herkenbaar!
Volgens mij draait het bij mijn paard dus wel om de eiwitten maar elke keer als ik denk dat ik het snap lees ik weer iets waardoor ik ga twijfelen. Jan Jonas legt het wel uit maar dan krijg je in een korte tijd zoveel informatie...

Het zou bij mijn paard gaan om een tekort aan verteringsenzymen waardoor volgens mij de eiwitten niet goed afgebroken kunnen worden.

Probiotica kun je voeren, pb Henny eens vanuit dit topic, doet zij ook altijd en zij weet er echt heel veel van.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:54

Wij voeren al jaren een granenmix ( tarwe, haver, gerst en mais) aan onze paarden i.c.m. goed, droog hooi en lucerne ( zonder toevoegingen), + een kleine gift zemelen/ geweekte bietenpulp met een vitaminesup.
De paarden doen het daar prima op, prima stofwisseling, goede hoeven, mooie vacht, genoeg energie en vrolijk.

De granenmix is merkloos, kopen we bij een boer die het zelf verbouwd, en kost 10 euro per 40 kg.De lucerne komt uit de grote, 400 kg, balen en hooi van het weiland naast ons en heeft 7 dagen of langer geleden.
Het suikerverhaal van de granen heb ik wel eens vaker gehoord, maar neem ik met een korrel zout. Andere paardenvoeders, zeker veel kant en klare biks en muesli's, bevatten zoveel ander stoffen waarvan sommige echt niet wenselijk zijn dat ik mijn paarden liever voer geef waar ik in 1 oogopslag aan kan zien of het in orde is.

Doer toevoegingen aan biks en muesli als dierlijke vetten ( voor het binden van brokjes) en melasse, lijkt en ruikt het allemaal prima en eten de paarden het ook als het niet meer helemaal in orde is door de suiker geur. Niet alle kant en klaar voeders hebben dit nadeel, degene die het niet hebben bestaan vaak ook grotendeels uit granen, maar zijn bijv. 2 x zo duur als wat wij voeren en dan twijfel ik wel eens voor wie dat laatste voer het beste is. Voor mijn paard of voor de portemonnee van de leverancier.
Overigens hebben we de beslissing voor bovenomschreven voer in samenwerking met een gerenomeerde PA genomen omdat onze paarden problemen met lever en nieren hadden door o.a. kuilgras en biks wat op veel pensionstallen, waar we tot een paar jaar terug gebruik van moesten maken, gevoerd wordt.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 10:43

Puff....het wordt hier steeds ingewikkelder. Dikke benen, stinkende urine kan ook een oorzaak zijn van verzuring op de spieren, van teveel suikers dus. Ik ga geloof ik gewoon zelf maar wat proberen, heb een zak Kentucky lite e besteld. Is zeer laag in zijn eiwitten en de suikers. Het zetmeel wat erin zit is niet veel meer dan in andere voeders en hoog in zijn energie. Ik hou jullie op hoogte!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:51

Citaat:
Doer toevoegingen aan biks en muesli als dierlijke vetten ( voor het binden van brokjes) en melasse, lijkt en ruikt het allemaal prima

Als het goed is worden er volgens mij geen dierlijke vetten meer gebruikt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:09

Elcid wil die boer van jou dit ook aan andere mensen leveren? En is het geplette haver enzo. Had namelijk ergens gelezen dat dat beter is.
Van lucerne ken ik alleen maar de zakken, bestaat dat dan ook in grote balen?