[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:13

Mijn paard was ook mager, maar is nu weer flink bijgetrokken, dit heeft wel een tijd geduurd. Ik zal mijn ervaringen opschrijven, misschien hebben jullie er wat aan. Ik heb maisflokken geprobeert, en diverse soorten krachtvoer, niets hielp eigenlijk.

Ik heb darmcompositum gegeven van de Groene Os en een kuur multivitaminen, en sindsdien kan hij (voor mijn gevoel) zijn eten beter opnemen.

Nu uiteindelijk krijgt hij (KWPN´er van 1,76) anderhalve schep Marstall musli (zonder chemische antioxidanten) verdeeld over 2 porties over de dag. `s avonds krijgt hij zijn bietenpulp papje. Ik maak een kwart schep aan met 6 a 7 cm water. Dit doe ik de dag er voor. Bietenpulp biks kan dodelijk zijn als je het niet langdurig inweekt met water! De dag er na heb je een gewelde pulp. Daat gooi ik 1,5 schep slobber (met nog meer water) op en meng het geheel door. Dat papje wat ontstaat eet hij graag. (is ongeveer 3/4 emmer Bloos )

Verder krijg mijn paard onbeperkt hooi/kuil. Hij is nu mooi vol en hij glimt als een speigel. De laatste paar weken eet hij zijn papje niet helemaal meer op. Ik heb het idee dat hij nu is bijgetrokken en dat ik dus wat met dat papje kan minderen. (Bietenpulp is tussen krachtvoer en ruwvoer in, maar die slobber is natuurlijk krachtvoer)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:16

bietenpulp hoor ik toch wel vaak langs komen... ik ga er eens wat meer info over zoeken...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:22

ikenindi schreef:
ik heb een topic geopend over olie. ook bij voeding en supplementen. daar worden een hoop interessante dingen gezegd over olie... misschien een kijkje waard Knipoog

maismeel met water is toch juist goed verteerbaar? maisvlokken minder, maar ik dacht maismeel wel... ik geef dat indi ook als slobber af en toe...

Ja ik had dat ook eerst te horen gekregen maar ik heb toen advies gevraagd bij het Pavo Grooming Team & zij zeiden dat hele mais, gebroken mais & maismeel niet goed verteerbaar is voor paarden...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:23

zapper schreef:
[
nou zoals ik alzij zijn schoft is 160 hij is redelijk fell.
en nog iets hij laat oook nog helemaal niemand op zijn rug ik doen nu zo f n toe en zadel op zn rug.
aleen heeftmeneer gistere een flinke trap op zijn knie gekregen,
dus trainen zla er wl even niet in zitte.
maaroke dus dan geef ik hem mais vlokke en plantaardige olie.
hij krijg zowiezo altijd een schep pulp en een schep brokken.
eerlijk gezegt vind ik dat wel wijnig je kan zn ribbe nog stees zien en hij heeft om de haven klap spierpijn.
????

Krijgt hij voldoende ruwvoer ? Hij mag best onbeperkt hooi hebben ...mag hij op de weide ?
Voldoende ruwvoer is belangrijk ! Verder mag hij wel nog een extra schep brok.

zapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:27

Niisj schreef:
Krijgt hij voldoende ruwvoer ? Hij mag best onbeperkt hooi hebben ...mag hij op de weide ?
Voldoende ruwvoer is belangrijk ! Verder mag hij wel nog een extra schep brok.

ja eigenlijk wel al heb ik daar niks over te zeggen en hooi krijgt hij savonds.
maar hij kan nu niet op de wei of uit zijn stal zonder mensen handen.
opzich ben ik er tegen. maar goed im not god i canty chance it.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:57

same problem, maar ik voer smiddags zelf nu ontieglijk veel hooi bij, en steeds als ik kom ligt er nog hooi in de wei:) nu nog het probleem van het water, want ook die ton staat mij te vaak leeg tot bijna leeg. blegh, ik haar dat!

zapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:53

ja moeste wij ioo altijd doen in het begin dat watter shouwe ma dat moest dan met emmertjes.. en een hele badkuip voll...
en moeste ook nog een met de hand watter pompe!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 12:13

Zapper, zou je aub op je spelling willen letten? Je posts zijn nu niet echt makkelijk leesbaar.. Dankje!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 01:07

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:30

hoeveel kg. droge (bieten-)pulp geven jullie je paard per dag? Ik weet niet goed hoeveel mag ,bietenpulp is geen gewone brok en wordt geweekt dus mag ze daar toch veel van hebben per dag om ze dikker te laten worden. (met hooi erbij natuurlijk) Ze krijgt ook olierijke muesli erbij ,maar ik weet niet wat ik moet opvoeren om haar meer te laten aankomen.

twilight10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:50

mijn pony is ook best dun maar hoort bij dr ras

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:39

pfff ik zit echt met mijn handen in mijn haar (spreekwoordelijk Tong uitsteken )... ik weet t echt niet meer. indi is nu nog meer afgevallen. nu weet ik niet of dat komt omdat ik 2 dagen niet ben geweest en ze dan misschien toch niet genoeg ruwvoer heeft gekregen, maar dat kan toch niet na 2 dagen al zo`n verschil maken? ze was eindelijk juist weer wat bijgetrokken!

ik ga da eens bellen voor advies...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:22

Ik meld me hier ook even. Mijn merrie is ook aan de dunne kant en ze mag zeker even wat kilo's aankomen. Toevallig las ik over mais(meel) bijvoeren dat dat moet helpen. Hoe voeren jullie dit bij? Door het krachtvoer ofzo?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:05

Ik meld me ook...

mijn jaarling fjord wil sinds gisteren zijn brokjes niet meer eten. Hij krijgt wel onbeperkt hooi dat hij goed eet, en hij eet wel brood en wortels.

Hij is erg mager, je voelt zijn ribben heel goed. Hij heeft ook wormen namelijk, daar zijn we mee bezig om ze te bestrijden.

Hij wil geen zemelen, merriebrokken, Pavo Grow brokken en muesli...

Heeft iemand tips??

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:59

Mijn paard is nu eindelijk aan het bijkomen!
Ik voer (een ijslander)
1,5 schep Pianissimo van Cavalor.
Daarbij ongeveer een beker Subli EM per dag.
Olie door het voer, 3 pompjes omega 3-6-9 en een scheut zonnebloemolie.
Daarnaast nog een ruime schep slobber gemengd met maismeel.

Samen met slobber vind hij de maismeel erg lekker.

Dus miss montana en Marlous_R ik zou slobber geven en daar maismeel doorheen mengen en veel olie door het voer gaan geven.
Daarnaast bij voorkeur onbeperkt hooi en het liefst wat rijker hooi, of kuil natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:53

Mijn paard heeft 3 maanden op volledige rust op de wei gestaan, en at alleen gras, en af en toe werd er kuil bijgevoerd (en ook brok). TOen hij druk kwam was hij zo sterk vermagerd, dat ik het gewoon zielig vond!

We hebben hem toen alleen brok gegeven (geen mix), om meer eiwitten te geven, we hebben hem veel kuil gevoerd, en ik voerde hem gebroken mais bij (even warm maken, en laten staan). Binnen een maand was hij weer op netjes gewicht!

Bebroken mais, is een echte dikmaker!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:44

Marloes_R schreef:
Ik meld me ook...

mijn jaarling fjord wil sinds gisteren zijn brokjes niet meer eten. Hij krijgt wel onbeperkt hooi dat hij goed eet, en hij eet wel brood en wortels.

Hij is erg mager, je voelt zijn ribben heel goed. Hij heeft ook wormen namelijk, daar zijn we mee bezig om ze te bestrijden.

Hij wil geen zemelen, merriebrokken, Pavo Grow brokken en muesli...

Heeft iemand tips??

gebit laten controleren en anders da er bij? eet ie verder wel goed???

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:45

ShannaY schreef:
Mijn paard heeft 3 maanden op volledige rust op de wei gestaan, en at alleen gras, en af en toe werd er kuil bijgevoerd (en ook brok). TOen hij druk kwam was hij zo sterk vermagerd, dat ik het gewoon zielig vond!

We hebben hem toen alleen brok gegeven (geen mix), om meer eiwitten te geven, we hebben hem veel kuil gevoerd, en ik voerde hem gebroken mais bij (even warm maken, en laten staan). Binnen een maand was hij weer op netjes gewicht!

Bebroken mais, is een echte dikmaker!

eiwit om dikker te maken???

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:30

hoi ik heb een vraagje!

heb thuis een wat oudere merrie staan die nu sinds een paar maanden van het wei af is ( dit om de wei rust te geven en voor mesten). de paarden krijgen veel kuil en elke ruwvoer.
Maar ze lijkt haar energie enz niet goed uit te kunnen halen. de andere paarden zien er goed uit (bijna te goed) dus ik denk dat het meer aan haar ligt doordat ze wat ouder is enzo..
ik ben op zoek naar voer waar wat extra's inzit. waar ze dus meer uit kan halen!
dus voor energie en dat ze wat dikker word?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:51

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:04

Waar haal ik bietenpulp?
Gewoon bij de welkoop?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:35

ik denk dat je het daar wel kunt vragen of ze het willen bestellen. wie niet waagt die niet wint;)

ZiraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:51

mijn paard ik ook te dun. ze krijgt vrij veel ruwvoer en basisbrok. nou heb ik gister met pavo gebeld en zei zei dat mijn paard meer energie verbruikt dan dat er in het voer zit en daarom hij zijn reserves gebruikt. ze adviseerde mij pavo sportsfit bij te voeren.(nieuw van pavo) dit is een muesli waar wel veel energie in zit maar waar je paard niet heel druk van word.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:07

vrij veel ruwvoer of onbeperkt ruwvoer/ maakt wel verschil

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:13

ZiraB schreef:
mijn paard ik ook te dun. ze krijgt vrij veel ruwvoer en basisbrok. nou heb ik gister met pavo gebeld en zei zei dat mijn paard meer energie verbruikt dan dat er in het voer zit en daarom hij zijn reserves gebruikt. ze adviseerde mij pavo sportsfit bij te voeren.(nieuw van pavo) dit is een muesli waar wel veel energie in zit maar waar je paard niet heel druk van word.

Dat vind ik altijd zo bizar he, ze kunnen jouw precies over de telefoon vertellen wat jouw paard heeft.
Ik heb ook met verschillende voermerken gebeld en kreeg elke keer wat anders te horen en wat ik wel niet moest gaan bijvoeren. Ik ben vanaf toen niet meer uitgegaan van wat ze daar vertelden.
Tuurlijk kunnen ze gelijk hebben.
Mijn paard is ook altijd te mager geweest, aankomen voor haar is erg moeilijk.
Hooi eet ze niet zo heel veel, maar toch geen ik onbeperkt zodat ze zelf maar kan zien hoeveel ze eetn.
Verder krijgt ze van mij granenmix en hier doet ze het super op!
Ik heb van alles geprobeerd aan supplementen en maismeel, maisvlokken e.d. maar daarvan had het allemaal geen effect.