Pavo InShape

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:59

Hier zijn we nog niet optimaal gestart met de inshape. We waren begonnen met longeren, maar madam moest perse uit de paddock breken waardoor ze x aantal uur op het hele korte gras gelopen heeft. Gevolg s avonds licht kreupel op 1 voetje, harde manenkam. Het kan met het uitbreken te maken gehad hebben of toch licht bevangen. Zekere voor het onzekere ga ik van het 2de maar uit. Paddock heeft nu weer goed stroom. Zodra ze weer rad loopt weer aan de bak

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:32

We voeren nu 2,5 maand de InShape. Natuurlijk ook management waar het nog kon aangepast. Dit betekent dat ze eerst bijna twee maanden op de paddock heeft gestaan met zeker vijf keer per dag hooi. Niet te veel, zeker niet te weinig. Een voordeel van de corona crisis dat er steeds iemand thuis was om zo vaak te voeren. Nu is ze sinds een week of twee op de sobere weides. Fijner voor haar omdat ze de hele dag haar lievelings ding kan doen, eten (zoeken). In combinatie met nog steeds veel beweging begint het een klein beetje zichtbaar te worden. Had dit niet verwacht, maar we kunnen haar ribben nu voelen (met wat moeite ;) ). Waar ze eerst echt goed verstopt lagen, kun je ze nu toch makkelijker voelen en al een beetje zien. Haar buik zal ze denk ik niet echt kwijt raken, hoort een beetje bij haar. Maar de vet plekken worden minder en haar manenkam wat zachter. Ze houdt voldoende energie over om de trainingen (M2) vol te houden, dus wij zijn voorzichtig tevreden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:00

juval schreef:
ik kreeg gisteren een proefzakje InShape bij de bixiewedstrijd van mijn kids. Ik ben wel benieuwd of dit voer interessant is voor mijn veel te dikke welsh merrie. Ik voer haar nu minimaal handje naturesbest en verder hooi en ze staat op een heel schrale wei overdag. Ze krijgt dagelijks MSM poeder.

Haar probleem is voornamelijk de megadikke en keiharde manenkam, maar verder zijn er op haar hele lichaam veel vetophopingen.

ze krijgt vrijwel dagelijks beweging.

Ze is al getest op IR en PSSM en dat heeft ze gelukkig (nog) niet. Hoefbevangen heeft ze 1 keer gehad, maar dat was direct na het hengstig spuiten, dus ik vermoed dat het daar een reactie op was. Gelukkig tot nu toe maar eenmalig,maar ik ben er wel bang voor dat ze dit terug krijgt.

Zou inshape kunnen helpen? zijn er al ervaringen van significant gewichtsverlies door dit voer?

Nee, dat gaat niet helpen als ze met beweging en amper voer te dik blijft.

De schrale wei kan wel het probleem zijn. Lees je even in over kort gras. Dat is niet zo goed als men voorheen altijd dacht en waar veel pony's op gezet worden als ze te dik zijn.

Kan ze evt na x aantal uren wei nog op een paddock met hooi en evt stro?

En dan toch meer bewegen. Pavo in shape kan dan wel helpen. Maar je kan net zo goed de vital dan geven met wat lucerne in mijn ogen.
De in shape is een soort programma, dus moet je even opzoeken

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:41

weet iemand waar ze inshape verkopen in noord holland?
Online bestellen duurt ontzettend lang door corona

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:27

Ik heb laatst een zak mee genomen bij de Welkoop in Anna Paulowna.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:28

Dennis schreef:

Thanks! Ga ik even bellen

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:27

Rosje8 schreef:
Dennis schreef:

Thanks! Ga ik even bellen

Op de Welkoop site kun je ook zien wie het op voorraad hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:50

Hallo!

Ik ben al even op zoek naar iets van voer om aan mijn paardje bij te geven. Naar aanleiding van dit topic besloten om ook toch eens de InShape te proberen. Gisteren de eerste zak gehaald en meteen de eerste zak die mijn fourage had verkocht :D

Ik zal later mijn bevindingen delen in dit topic. Op het eerste zicht ziet het er lekker uit en ruikt het heel fijn, dus tot nu toe positief. Vanavond eerste voerpoging.
Zijn er mensen die ook het inShape programma volgen? Hoe bevalt dat nu? (Sorry als ik er over heb gelezen).

Over mijn paardje: het is een haflinger van middelbare leeftijd. Is 5 a 6 dagen per week Onder het zadel of aan de longe, dressuur, springen en buitenritten. Staat ‘s nachts met een afgewogen hooinet met grof hooi en overdag knabbelt hij de overschot van de strookbegrazing van de vorige nacht mee af. 2 jaar geleden stond hij op een volle wei en was echt obees. Nu is hij al veel afgevallen en staat veel beter. Wel nog een dikke buik (vet of gevulde darmen?) maar nu een mooi afgelijnde schouder en zijn ribben zijn net te voelen. Ook heel wat fitter en bewegen gaat hem makkelijker af. Hij valt momenteel nog steeds langzaam af, maar ‘t valt mij op dat hij in zijn flank een beetje een deuk krijgt.

Ik ben van plan om de inshape in eerste instantie te gebruiken om zijn vitaminebrok mee te mengen omdat hij nu ook nog eiwit uit het gras haalt. Mogelijks voer ik het in de winter op als het goed bevalt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:15

Nou... hij vindt het in elk geval alvast ongelofelijk lekker :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:55

ik heb afgelopen weekend ook de eerste zak gekocht. Meetlint hadden ze helaas niet op voorraad. Mijn pony lust het graag. Nu een trainingsschema opstellen. mijn bijrijdster komt zeer onregelmatig, soms maar 1 keer in de week, dus ik zal er zelf mee aan de slag moeten. Goede voornemens.
Ik haal haar niet van het gras, dat is praktisch heel lastig, maar nu in het najaar zit er toch heel weinig voedingswaarde meer in.
Ik zal straks even een vóór foto maken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:01

Ik heb het meetlint gewoon via agradi besteld, was 8 euro. Maar de waardes schommelen wat. Kan gerust 3 cm verschillen in een paar uur tijd. Er zit wel een Dalende trend in, dat wel.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:34

Aangezien huidige voer bijna op is, besloten om een zak inshape te proberen. Het valt me wel op hoeveel luzerne er in zit. Dit voer ik nog apart bij, dus zal ik moeten beperken tot een handje.

De eerste hapjes waren goedgekeurd. Nu even komende dagen aan kijken. Het is een type die het gauw laat liggen omdat het zo laag in suiker en zetmeel is. Ik eet ook liever snoep dan komkommer..

Enige nadeel is dat ik de zak kocht en de houdbaarheid tot 23/9 is. Kreeg netjes geld terug van de winkel.

Maar ik trof ook dit ondefineerbare voorwerp aan. Iemand idee?

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:54

Sojaschroot?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:09

Is dit voer erg “ hard”? Qua stengels?
Dus prikkend?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:18

Ik voer het sinds twee weken en ben er tot nu toe erg tevreden over. Heb het idee dat er ook meer massa op mijn pensionado komt te zitten, zeker op de bovenlijf, maar dat kan natuurlijk ook mezelf voor de gek houden zijn.

@muze, ik vind het heel zacht aanvoelen. Hier af ze gewone luzerne met lange tanden, dit gaat er met veel smaak en snel in.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:26

RianneH schreef:
Ik hier het sinds twee weken en ben er tot nu toe erg tevreden over. Heb het idee dat er ook meer massa op mijn pensionado komt te zitten, zeker op de bovenlijf, maar dat kan natuurlijk ook mezelf voor de gek houden zijn.

@muze, ik vind het heel zacht aanvoelen. Hier af ze gewone luzerne met lange tanden, dit gaat er met veel smaak en snel in.

Zelfde ervaring qua ‘hardheid’ :)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 23:54

RianneH schreef:
Ik voer het sinds twee weken en ben er tot nu toe erg tevreden over. Heb het idee dat er ook meer massa op mijn pensionado komt te zitten, zeker op de bovenlijf, maar dat kan natuurlijk ook mezelf voor de gek houden zijn.

Voer je het om je paard 'in shape' te krijgen, of om extra eiwitten toe te voegen voor bijv spieronderhoud?
Ik wil het nl gaan geven voor dat laatste, de eerste zak is in bestelling.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 07:38

Het laatste. Paard is met pensioen, zit er goed uit, maar mist wat bovenlijn. Geprobeerd met de standaard dik makers, maar daar nooit echt mooi resultaat gezien. Luzerne was te scherp, erwtenpoeder vind ik te veel poeder. Dit is makkelijk te verkrijgen op weg naar stal, ze eet het met smaak en als ik er eens niet ben is het makkelijk te voeren door anderen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:23

ik voer het nu aan mijn pony om juist wat bovenlijn te verminderen, ik hoop van die keiharde manenkam af te komen.

pony eet het goed, het ruikt lekker. Ze krijgt het nu ongeveer 3 weken, ik merk nog geen verschil in haar postuur helaas... maar het zal wat tijd nodig hebben vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:28

Wat doe je verder? Van het voer vallen ze natuurlijk niet af! Je moet dan het hele programma volgen. Amper gras, arm hooi en veel bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:32

Ik kan geen inshape meer voeren aangezien ze nu op pension staan en ze hun eigen voer hebben, maar ik kan wel aan de slag met Spekkie :D Al een paar keer aan de longe gehad en 2x zonder zadel er op gezeten. Helaas is meneer dermate rond dat ik er in de bochten zowat afglij :') en da's alles behalve ideaal.
Vandaag even bekijken hoe het gaat met mijn dressuurzadel (al ligt dat absoluut niet ideaal... maar ik kan niets laten aanmeten zolang hij zo dik is) en dan ga ik toch het programma weer beginnen oppikken. Ze weten op stal dat hij op dieet is dus houden het ook goed in de gaten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:40

Yvank_ schreef:
Wat doe je verder? Van het voer vallen ze natuurlijk niet af! Je moet dan het hele programma volgen. Amper gras, arm hooi en veel bewegen.

weinig hooi, wel overdag een paar uurtjes op het gras en veel bewegen, dagelijks rijden, mennen of longeren.

van het gras af is praktisch erg lastig, maar binnenkort zal het toch wel weer paddockweer worden, dus misschien gaat het dan beter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:36

juval schreef:
ik voer het nu aan mijn pony om juist wat bovenlijn te verminderen, ik hoop van die keiharde manenkam af te komen.

pony eet het goed, het ruikt lekker. Ze krijgt het nu ongeveer 3 weken, ik merk nog geen verschil in haar postuur helaas... maar het zal wat tijd nodig hebben vrees ik.

Bovenlijn bespiering is wat anders dan vet natuurlijk.

Varekaj schreef:
Ik kan geen inshape meer voeren aangezien ze nu op pension staan en ze hun eigen voer hebben, maar ik kan wel aan de slag met Spekkie :D Al een paar keer aan de longe gehad en 2x zonder zadel er op gezeten. Helaas is meneer dermate rond dat ik er in de bochten zowat afglij :') en da's alles behalve ideaal.
Vandaag even bekijken hoe het gaat met mijn dressuurzadel (al ligt dat absoluut niet ideaal... maar ik kan niets laten aanmeten zolang hij zo dik is) en dan ga ik toch het programma weer beginnen oppikken. Ze weten op stal dat hij op dieet is dus houden het ook goed in de gaten.

Raar dat je geen eigen voer mag geven. Ik heb jaren in pension gestaan op meerdere plekken en altijd mijn eigen voer bepaald. Een paard is een individu en daar zouden stallen rekening mee moeten houden.
Of ze moeten zelf dusdanig veel keus aanbieden dat je ook goed, passend voer kan laten aanbieden. Maar als het gewoon standaard is en zij bepalen, hou ik mn hart vast voor je. Zeker qua hoeveelheden heb ik het zo ontzettend vaak mis zien gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:44

:') keuze in voer op Belgische stallen, ik denk dat je een grap maakt. Dat vindt je echt niet vaak, tenzij je doe-het-zelf staat. En als er keuze is dan is het hooguit binnen het merk waar ze standaard van afnemen of wat hen sponsort.

Er is 1 type voer, een basismuesli en daar gaat Luzerne doorheen en verder is er weidegang, genoeg hooi en goed stro. Qua krachtvoer zijn ze eerder zuinig dan te gul en dat is voor mijn dikkerd net ideaal. Verder kijken ze gewoon naar wat je paard nodig heeft. Ze hebben alles van paarden op pensioen tot subtop en alles staat er flink tevreden en super in vorm bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 19:57

Maar dat kun je toch zelf kopen? Hier is dat ook bijna nergens hoor. Kocht altijd zelf voer.