4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:21

nicolanca schreef:
...maar voor alles geldt "be careful what you wish for"!

Uiteraard. :) Ik deed de suggestie omdat het een mooie manier is om jonge paarden gelijkmatig spieren te te laten opbouwen zonder de negatieve effecten van belasting door een ruiter of (bijgezet) longeren.
Maar alles is te misbruiken natuurlijk...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:22

paardje schreef:
Weidebloem: ik heb best veel ervaring, zowel met zadelmak maken als met doorrijden. Zoals jij aangeeft heb ik ook gewoon het idee dat het goed gaat komen. Heb alleen het gevoel dat het haar nu wat aan energie ontbreekt.

Geen idee of het al genoemd was, want ga geen 8 pagina's op de letter lezen, maar is het mogelijk dat ze misschien wat energie mist omdat ze in een groeispurt zit?
Ik merkte bij mijn jonkie dat als hij weer even een groeistuip had, hij in het werk wat flegmatieker werd en wat kracht miste.

Had zelf vooral het idee dat op dat soort momenten de arbeid wat aanpassen het beste hielp en met verloop van tijd werd het dan vanzelf weer beter. Je moet natuurlijk niet vergeten dat zo'n lichaam nog volop in ontwikkeling is en soms even de energie ergens anders nodig heeft.

Ben wel benieuwd wat de vakantie van een paar weken gaat doen voor haar. Qua voer zou ik iig kiezen voor een vetrijk voer, evt. de omega 369 mix van subli is fijn om door het voer heen te geven.

paardje

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 11:40

Even niet online en weer heel veel reacties. Ik ga ze niet allemaal afzonderlijk beantwoorden, helaas geen tijd voor.

Aquatrainer vind ik een goede manier om een paard op een andere manier te belasten. Ik ga het nu nog niet gebruiken, maar wellicht in de toekomst. Er is er inderdaad vlakbij ons 1.

Groeispurd zou goed kunnen. Ze is nog erg slap. Maar ook dan denk ik dat ze wat krachtvoer kan gebruiken. Immers; kinderen in de pubertijd eten ook veel. Ik geloof zeker wel dat ze mede daardoor minder balans heeft en niet zo vlug is.

Bedankt voor de reacties.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:57

Nou Paardje, alles een beetje gevolgd en ik zou zeggen zoek het vooral in het voer, want dat heb je eigenlijk al besloten voor je dit topic opende. Je wilde alleen wat bevestiging lijkt mij. Dat het heeeeel misschien niet aan het voer ligt maar aan jou als ruiter dat komt niet in je op.
Er zijn een aantal heel goede inhoudelijke reacties geweest om je horizon te verbreden maar als het volgens jouw met voer opgelost kan worden: leef je uit en laat ons weten hoe het gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:03

Ik heb niet alles gelezen, maar reageer op je eerste en laatste post.

Ja, kinderen kunnen last hebben van de groei. Dan moeten ze gewoon eten. Geen snackbar en snoep. Daarnaast helpt gepaste rust vaak. Onze zoon had ernstige groeiproblemen door selectie voetbal va jonge leeftijd en heeft ruim 2 seizoenen niet mogen voetballen. We eten vrij gezond en hij heeft normale beweging gehad. Daardoor heeft hij op zijn 17e weer het voetballen opgepakt en gaat het sindsdien ( 3 jaar ) erg goed.

Mensen en paarden zijn anders, maar jonge paarden moeten eigenlijk 24/7 bewegen en beschikking hebben tot goed ruwvoer/gras met vriendjes en ''opvoeders''. Als er iets ontbreekt in de eerste jaren, begin je al met een achterstand.

Mensen rijden in, wanneer een paard nog in de groei zit. Dan vraag je lichamelijk en geestelijk inspanning van een paard.
In principe haalt een paard alles uit goed ruwvoer als dit maar 24/7 ter beschikking is. Helaas krijgen paarden te weinig en is ruwvoer vaak niet volledig. Daarom is een ruwvoeranalyse het enige middel om te bepalen wat je moet aanvullen.

Veel buiten met vriendjes zorgt voor de rest van de groei en, ook belangrijk! goeie conditie. Ze ontwikkelen en blijven ook vrolijk en fris tussen de oren. Mits je ruimte en gezelschap voldoende en stabiel is.

Met hardvoer kun je aanvullen wat ze tekort komen als de rest in orde is en nooit andersom.

Veel mensen zijn helaas eigenwijs. Maar je kunt op Bokt lezen hoeveel problemen mensen hebben met hun paarden. Problemen die worden opgelost met een andere trainer, hulpteugels, scherpere sporen, bitten, veel supplementen en steeds weer wisselen van voer. En uiteraard is het tegenwoordig normaal om mensen rijk te maken die allerlei behandelingen aanbieden. Zo kun je ene tijd je gang gaan.

Ik zie ontzettend veel problemen. Uiteindelijk krijgt het paard de schuld. Maar heel veel is echt te voorkomen. Mensen moeten niet blind volgen of blijven doen wat ze altijd al deden. Zelf nadenken, ontwikkelen en verder kijken is en blijft erg belangrijk.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:22

Ben ik de enige persoon die zich ook afvraagt wát voor sportbrok ze geeft? :o?

Dit volledig los van alle andere opmerkingen, want ik ben gewoon van mening dat jij je aanpast aan een 4-jarig paard en niet andersom, maar het diertje moet natuurlijk wel genoeg binnen krijgen. (En ook ik ben absoluut voor weidegang, een paard is een paard)

Maar dus: de ene kg voer is toch de andere niet? Of ben ik nu zo gek?

Ze zegt namelijk sportbrok, dat is vaak al zwaarder dan een basismuesli toch?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:32

Mizora schreef:
Aangezien je puur en alleen voertips wilt, welk merk en type sportbrok voer je en heb je wel eens 4 halve scheppen voer gewogen (bij voorkeur geschept door degene die voert, en niet twee hele scheppen wegen)?

Wil je bij dit merk blijven of maakt het je niet uit?

Er is in voer vaak wel wat te sturen, maar er is bijna geen enkele sportbrok waarmee je voldoende mineralen en vitaminen voert bij 1 kg, dat kan eigenlijk alleen met semi-mineralenbrokken.

Wat weegt je paard ongeveer? 600kg?

Nee SinneJ. Maar dat heb ik gevraagd en is ook geen antwoord op gekomen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 12:49

Mizora schreef:
Mizora schreef:
Aangezien je puur en alleen voertips wilt, welk merk en type sportbrok voer je en heb je wel eens 4 halve scheppen voer gewogen (bij voorkeur geschept door degene die voert, en niet twee hele scheppen wegen)?

Wil je bij dit merk blijven of maakt het je niet uit?

Er is in voer vaak wel wat te sturen, maar er is bijna geen enkele sportbrok waarmee je voldoende mineralen en vitaminen voert bij 1 kg, dat kan eigenlijk alleen met semi-mineralenbrokken.

Wat weegt je paard ongeveer? 600kg?

Nee SinneJ. Maar dat heb ik gevraagd en is ook geen antwoord op gekomen.

Excuses, overheen gelezen. Ze krijgt Subli sportbrok. Ik weet niet of daar nog verschillen in zijn, het wordt op stal gevoerd.

Daarnaast krijgt ze hooi/kuil, wat kwalitatief erg goed is. Productie komt van staleigenaar zelf en wordt op kwaliteit getest, voor zover mij bekend.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:51

Paard ziet er vrolijk en alert uit, dus ik vermoed niet dat ze pijn of tekorten heeft. Wat me wel opvalt (aantal zaken zijn al gezegd hiervoor, weet alleen niet meer door wie):

- Je zit continu benen te geven, en rijdt al met sporen met zo'n jonkie. Ik zou idd ook zeggen: sporen eraf, benen eraf, één beenhulp om sneller te gaan, en dan moet ze in dat tempo blijven, zoniet geef je een tik. Aan de longe hoort het ook zo, mag ook niet zijn dat je constant je paard moet aantikken om voorwaarts te gaan. Dus zowel jezelf als je paard "herprogrammeren" hierin.
- Op de filmpjes maken de voorbenen ruimere passen dan de achterbenen, terwijl de twee driehoekjes (voorbenen-achterbenen) gelijk moeten zijn. Ik zou zeggen: geef iets meer halslengte, werk erop dat het paard gelijkmatige passen neemt voor- en achteraan (eventueel met balkjes). Mocht je zien dat ze dat in vrijheid ook niet doet, dan is het aan te raden een osteo te laten langskomen, maar ik denk niet dat het echt nodig is, ze zou wss zo braaf haar werk niet doen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:32

Nogmaals...er is een reële kans dat het ''trage'' vanzelf over gaat ,jonge paarden moeten gewoon wennen aan het werk,en ze zijn nog niet volledig uitgegroeid.
Ik zou me er nu nog niet zoveel zorgen over maken .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:45

hwn schreef:
Paard ziet er vrolijk en alert uit, dus ik vermoed niet dat ze pijn of tekorten heeft. Wat me wel opvalt (aantal zaken zijn al gezegd hiervoor, weet alleen niet meer door wie):

- Je zit continu benen te geven, en rijdt al met sporen met zo'n jonkie. Ik zou idd ook zeggen: sporen eraf, benen eraf, één beenhulp om sneller te gaan, en dan moet ze in dat tempo blijven, zoniet geef je een tik. Aan de longe hoort het ook zo, mag ook niet zijn dat je constant je paard moet aantikken om voorwaarts te gaan. Dus zowel jezelf als je paard "herprogrammeren" hierin.
- Op de filmpjes maken de voorbenen ruimere passen dan de achterbenen, terwijl de twee driehoekjes (voorbenen-achterbenen) gelijk moeten zijn. Ik zou zeggen: geef iets meer halslengte, werk erop dat het paard gelijkmatige passen neemt voor- en achteraan (eventueel met balkjes). Mocht je zien dat ze dat in vrijheid ook niet doet, dan is het aan te raden een osteo te laten langskomen, maar ik denk niet dat het echt nodig is, ze zou wss zo braaf haar werk niet doen.

Maar je hebt het wel over een 4 jarige die dus looplust mist en zoals ts zegt nog zwak is.

Je moet eerst weten hoe de start van dit paard is geweest. Hoe heeft het mogen ontwikkelen en groeien tot het inrijden?

Het paard is nog aan het groeien en ontwikkelen. Staat zoals ik lees echt niet genoeg buiten en wat is genoeg en goed ruwvoer? Dat vind ts, maar we zien het niet, dus weten het gewoon niet.

Het paard heeft energie nodig om te groeien en te ontwikkelen. In eerste instantie uit goed en genoeg ruwvoer.

Training moet passend opgebouwd worden. Een gezonde 4 jarige kan wat slap zijn, maar heeft meestal wel gezonde looplust. Als een paard dagelijks weinig buiten staat en ook nog eens alleen, kan hij best somber zijn en ook achteruit gaan in conditie.

Glans etc zegt echt niks. Ons jonge paard zag er mooi uit en was een spiegel, maar had erge pijn door een ernstige afwijking. Aan uiterlijk zie je wel wat, maar lang niet alles.
Je zou bijv ook moeten zijn of de hoeven sterk en gezond zijn, het lichaam voelen en wat testen doen qua kracht en balans. Vaak wordt dat in de basis teveel overgeslagen OF te snel aan voorbij gegaan.

Wij zeggen altijd; Eerst lopen....Paard moet vooruit willen en een rem krijgen. Begrijpt je paard het been goed, zijn in de basis geen sporen nodig. Ook moet je niet babyzitten en bij elke pas moeten drijven om vooruit te willen of te blijven gaan. Dan heb ik het puur over vooruit gaan en nog niet verder. Beter loslaten en een paard leren lopen op zijn eigen benen. Dat betekent niet altijd met de kop in de lucht, maar daar zijn goeie oefeningen voor zoals; uit de hoefslag, slangevoltes etc Vanaf de grond leer je een paard wijken voor druk, zodat een paard in de toekomst bijv wijkt voor je been.

Dan een stuur. Alleen een paard dat loopt kun je sturen. Niet met dwang of trekken, maar leren hoe je een paard uitnodigt de kant op te gaan die jij wil. dwz ook met jouw eigen lijf erbij. Zit je scheef, zit je het paard in de weg. Veel teveel trainers letten erg weinig op de houding en zit. Ik kan vaak al heel veel problemen oplossen door mensen attent te maken op hun eigen houding, zit en hulpen.

Daarna kun je gaan werken aan wat meer. Door een goede basis is een paard veel fijner en makkelijker op te pakken. Teveel mensen beginnen te kort aan de voorkant met trek en sjor werk. Uiteindelijk geeft een paard wel na om pijn te ontwijken. Maar je komt vroeg of laat in oefeningen problemen tegen. Ik wil de heup bijvoorbeel kunnen plaatsen zoals ik dat wil. Ook aan een lange teugel.

Wil je een paard sterk maken, uit de hoefslag, slangevoltes, overgangen en ook achteruit. In het begin echt blij zijn met 1 goed pasje. Die blijft beter hangen dan doortrekken naar teveel. Je leert je paard iets. Je leert bijv; 1+1=2 en daarna pas de rest.

Maar in de basis moet je gewoon echt weten hoeveel ruwvoer een paard krijgt en daar een analyse van hebben. Teveel vitamines en mineralen bijvoeren vanuit hardvoer bijv kan ook slecht zijn. Een paard moet echt naar buiten en met vrienden. Heel veel mensen zetten zich in om die regels er echt door te krijgen. In Zweden is het al regel!! En dat is niet voor niks. Een paard kan ook echt somber zijn. Een gezond paard is vrolijk, staat open en heeft energie.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:46

paardje schreef:
Daarnaast krijgt ze hooi/kuil, wat kwalitatief erg goed is. Productie komt van staleigenaar zelf en wordt op kwaliteit getest, voor zover mij bekend.
Heb je de analyse van het ruwvoer gezien? Dan weet je pas wat je basis is qua voer en heb je een vertrekpunt om op dat vlak bij te sturen. Neem aan dat het nog oogst 2016 is, daar zit al niet dezelfde voedingswaarde meer in als vorig zomer.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 14:08

koeke schreef:
paardje schreef:
Heb je de analyse van het ruwvoer gezien? Dan weet je pas wat je basis is qua voer en heb je een vertrekpunt om op dat vlak bij te sturen. Neem aan dat het nog oogst 2016 is, daar zit al niet dezelfde voedingswaarde meer in als vorig zomer.

Nee, ik heb daar ook echt geen verstand van, maar de eigenaar van stal wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:12

Hoeveel kg ruwvoer wordt ongeveer gegeven en kan je de analyse opvragen? Dat, gecombineerd met hoe zwaar je paard is, geven een richtlijn wat en hoeveel je bij moet voeren voor een optimaal rantsoen.

En wil je bij subli blijven of maakt het je niet uit?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 14:36

Mizora schreef:
Hoeveel kg ruwvoer wordt ongeveer gegeven en kan je de analyse opvragen? Dat, gecombineerd met hoe zwaar je paard is, geven een richtlijn wat en hoeveel je bij moet voeren voor een optimaal rantsoen.

En wil je bij subli blijven of maakt het je niet uit?

Zou ik moeten navragen. Ze heeft in elk geval altijd wel ruwvoer liggen als ik er kom. Gewicht weet ik niet. Ze is zo'n 1,67m en heeft een gemiddelde bouw vind ik voor een KWPN'er. Als ik moet schatten ongeveer 600 kg, maar dat is wel echt een schatting.
Qua basisvoeding blijven we wel bij Subli, maar als aanvulling hoeft dat niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:18

Is ze aan de longe of als je (los) grondwerk doet, ook traag en reageert ze dan ook nauwelijks op aanwijzingen?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 16:57

LBLGypsyCobs schreef:
Is ze aan de longe of als je (los) grondwerk doet, ook traag en reageert ze dan ook nauwelijks op aanwijzingen?

Ze reageert wel op aanwijzingen, maar is ook eerder traag dan vlot. Als je haar roept enzo is ze wel heel oplettend.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:18

paardje schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Ze reageert wel op aanwijzingen, maar is ook eerder traag dan vlot. Als je haar roept enzo is ze wel heel oplettend.

Want dat betekent meestal iets positiefs?

Misschien snapt ze het werk niet zo goed en kan het daardoor ook niet leuk vinden.
Doe dingen die ze niet verwacht, zet van alles in de bak, waardoor het niet steeds diezelfde rechthoek met zand is, haar paddock is dat ook.
Zorg dat ze dingen ziet en doet die haar nieuwsgierigheid wekken.
En hou het positief, veel belonen!
Het moet een feestje worden voor haar :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:29

TS, jammer dat je iets vraagt, maar niet wil leren en verder kijken. Je weet niet hoeveel ruwvoer je paard krijgt en ook echt niet van welke kwaliteit. Mijn stalhouder weet het wel zegt helemaal niks. Dat zeggen ze allemaal.
Je wil niks verbeteren aan je paard, maar en quick fix met hardvoer om nu sneller tot prestaties te komen, maar dat gaat echt ten koste van je paard. Als je me nu niet gelooft, is dat niet erg, maar denk er over een jaar of 2 maar aan, dat dit je allemaal al is verteld.

Subli is sowieso geen hoogwaardige kwaliteit. Maar lees alles nog eens terug en ga terug naar de basis, welzijn voor je paard en de basis eerst goed erin brengen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:50

Sonja89 schreef:
Nu heb ik zelf IJslanders, is het dan nog steeds een aanrader? Voor TS sowieso wel natuurlijk!

Natuurlijk! Ijslanders zijn vaak ook hypermobiel, hebben we graag bergop, we willen ze verzameld en op het achterbeen hebben dus dressuur is de basis.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:54

hwn schreef:

Ik heb het een aantal berichten terug ook over halslengte gehad en de effecten van een ontspannen lange rugspier..ik denk dat ts daar niet van is.. En * schijnbaar ook niet..!

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:01

Jeetje, je krijgt heel wat over je heen TS!

Ook ik denk dat je paard misschien veel energie nodig heeft voor de groei en haar balans en dat het wrs goed komt met tijd. Ik ben van mening dat je best wat meer kunt voeren dan 1 schep brok per dag. Dat zou misschien net wat verschil kunnen maken en ze worden er echt niet onhandelbaar van hoor.

Geef haar lekker de tijd, komt vast goed.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:31

Is het subli sportbrok? Of een andere van subli? Want in de subli sportbrok zit niet zoveel als in andere sportbrokken (heb ik mij laten vertellen). Daarvan kreeg mijn merrie van de winter 0,75 kilo (inmiddels teruggeschroefd) en die had dat echt wel nodig toen. Dan zou je wel kunnen verhogen tot 1,5 kilo. Alleen ik denk niet dat daarmee heel het probleem is opgelost, maar misschien heeft ze dan net een beetje meer energie. Of je geeft als beloning na het rijden wat extras ofzo. Misschien is het maar een klein onderdeeltje van het probleem, maar alle beetjes kunnen helpen. Hier krijgen de sportpaarden wel 2-3 kilo subli sportbrok (ik zou daarop minderen, maar ja, wie ben ik), omdat er niet zoooovel inzit

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:07

Heb het hele topic bijgelezen, 9 pagina's en ik sla steil achterover.
Wat mij opvalt is dat TS alleen reageert op de reacties met tips voor voer.
Terwijl er ook een hele boel goede rijtechnische tips worden gegeven.
Ik kan zelf eigenlijk niets meer aan rijtechnisch commentaar toevoegen, maar ik wil TS wel adviseren om het rijtechnische/weidegang commentaar ter harte te nemen. Natuurlijk kan voer helpen voor net dat beetje extra frissigheid en ook daarvoor worden goede tips gegeven.
Maar vaak is het een combinatie van factoren. Dus onder andere voer kan helpen, maar meer weidegang ook. En idd de groeispurt kan invloed hebben.
Dus probeer zeker alles uit het topic hier maar eens uit, baat het niet dan schaadt het niet toch?
Minder weidegang is nooit de oplossing.
En TS nog heel veel succes gewenst.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 21:10

Bedankt dena_mii, ik denk ook wel dat het goedkomt.

Myrth97; volgens mij is het inderdaad de Subli sportbrok, maar ik ga het toch nog eens goed navragen. Het zou heel goed kunnen dat daar expres voor is gekozen, omdat er paarden staan die heel wisselende arbeid verrichten en ik ook zie dat er een aantal met ander voer worden bijgevoerd.

Leila_Lover; baat het niet dan schaadt het niet gaat hier niet op, want inconsequentie in een manier van trainen kan, zeker voor een jong dier, heel veel verwarring en onzekerheid opleveren.