hwn schreef:Paard ziet er vrolijk en alert uit, dus ik vermoed niet dat ze pijn of tekorten heeft. Wat me wel opvalt (aantal zaken zijn al gezegd hiervoor, weet alleen niet meer door wie):
- Je zit continu benen te geven, en rijdt al met sporen met zo'n jonkie. Ik zou idd ook zeggen: sporen eraf, benen eraf, één beenhulp om sneller te gaan, en dan moet ze in dat tempo blijven, zoniet geef je een tik. Aan de longe hoort het ook zo, mag ook niet zijn dat je constant je paard moet aantikken om voorwaarts te gaan. Dus zowel jezelf als je paard "herprogrammeren" hierin.
- Op de filmpjes maken de voorbenen ruimere passen dan de achterbenen, terwijl de twee driehoekjes (voorbenen-achterbenen) gelijk moeten zijn. Ik zou zeggen: geef iets meer halslengte, werk erop dat het paard gelijkmatige passen neemt voor- en achteraan (eventueel met balkjes). Mocht je zien dat ze dat in vrijheid ook niet doet, dan is het aan te raden een osteo te laten langskomen, maar ik denk niet dat het echt nodig is, ze zou wss zo braaf haar werk niet doen.
Maar je hebt het wel over een 4 jarige die dus looplust mist en zoals ts zegt nog zwak is.
Je moet eerst weten hoe de start van dit paard is geweest. Hoe heeft het mogen ontwikkelen en groeien tot het inrijden?
Het paard is nog aan het groeien en ontwikkelen. Staat zoals ik lees echt niet genoeg buiten en wat is genoeg en goed ruwvoer? Dat vind ts, maar we zien het niet, dus weten het gewoon niet.
Het paard heeft energie nodig om te groeien en te ontwikkelen. In eerste instantie uit goed en genoeg ruwvoer.
Training moet passend opgebouwd worden. Een gezonde 4 jarige kan wat slap zijn, maar heeft meestal wel gezonde looplust. Als een paard dagelijks weinig buiten staat en ook nog eens alleen, kan hij best somber zijn en ook achteruit gaan in conditie.
Glans etc zegt echt niks. Ons jonge paard zag er mooi uit en was een spiegel, maar had erge pijn door een ernstige afwijking. Aan uiterlijk zie je wel wat, maar lang niet alles.
Je zou bijv ook moeten zijn of de hoeven sterk en gezond zijn, het lichaam voelen en wat testen doen qua kracht en balans. Vaak wordt dat in de basis teveel overgeslagen OF te snel aan voorbij gegaan.
Wij zeggen altijd; Eerst lopen....Paard moet vooruit willen en een rem krijgen. Begrijpt je paard het been goed, zijn in de basis geen sporen nodig. Ook moet je niet babyzitten en bij elke pas moeten drijven om vooruit te willen of te blijven gaan. Dan heb ik het puur over vooruit gaan en nog niet verder. Beter loslaten en een paard leren lopen op zijn eigen benen. Dat betekent niet altijd met de kop in de lucht, maar daar zijn goeie oefeningen voor zoals; uit de hoefslag, slangevoltes etc Vanaf de grond leer je een paard wijken voor druk, zodat een paard in de toekomst bijv wijkt voor je been.
Dan een stuur. Alleen een paard dat loopt kun je sturen. Niet met dwang of trekken, maar leren hoe je een paard uitnodigt de kant op te gaan die jij wil. dwz ook met jouw eigen lijf erbij. Zit je scheef, zit je het paard in de weg. Veel teveel trainers letten erg weinig op de houding en zit. Ik kan vaak al heel veel problemen oplossen door mensen attent te maken op hun eigen houding, zit en hulpen.
Daarna kun je gaan werken aan wat meer. Door een goede basis is een paard veel fijner en makkelijker op te pakken. Teveel mensen beginnen te kort aan de voorkant met trek en sjor werk. Uiteindelijk geeft een paard wel na om pijn te ontwijken. Maar je komt vroeg of laat in oefeningen problemen tegen. Ik wil de heup bijvoorbeel kunnen plaatsen zoals ik dat wil. Ook aan een lange teugel.
Wil je een paard sterk maken, uit de hoefslag, slangevoltes, overgangen en ook achteruit. In het begin echt blij zijn met 1 goed pasje. Die blijft beter hangen dan doortrekken naar teveel. Je leert je paard iets. Je leert bijv; 1+1=2 en daarna pas de rest.
Maar in de basis moet je gewoon echt weten hoeveel ruwvoer een paard krijgt en daar een analyse van hebben. Teveel vitamines en mineralen bijvoeren vanuit hardvoer bijv kan ook slecht zijn. Een paard moet echt naar buiten en met vrienden. Heel veel mensen zetten zich in om die regels er echt door te krijgen. In Zweden is het al regel!! En dat is niet voor niks. Een paard kan ook echt somber zijn. Een gezond paard is vrolijk, staat open en heeft energie.