Koper-tekort: ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:02

Dank je wel voor de update !
Idd die vitamine E wel in de gaten houden, want die is nu al behoorlijk gezakt. En je was net zo blij dat die waarde goed/beter was. Maar verder super dat de waardes al omhoog zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:11

Klopt :j Dat is een beetje een domper, maar hopelijk wel te verklaren door de dosisvermindering (de vitamine E in Vitalbix toch niet zo goed opneembaar?). Hoop als ik terug naar de volledige dosis van Pharmahorse ga dat het zich ook weer rechttrekt. Zal het in december weten te zeggen ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:46

Leuk om weer een update te krijgen! Fijn dat de waardes verbeteren, hopen dat je straks "goed" de winter in kan gaan en dat je het ook in de winter op peil kan houden! Die vitamine E, hopen dat dat weer hoger wordt als je die van Pharmahorse weer verhoogt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:46

Ik vraag me nog steeds af hoe jouw paard nou toch telkens zoveel vitamine E lijkt te gebruiken. Zou hij ergens veel vrije radicalen in zijn lichaam hebben, dus dan vit E als anti oxidant ? Maar dan zou b.v. vitamine C bijgeven ook moeten helpen om de vit E omhoog te houden ( minder verbruik van vit E nodig omdat vitamine C ook vrije radicalen afvangt ) . Of ??????

Anoniem

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:55

Goede vraag, zo ver ben ik nog niet in mijn zoektocht, haha. Ben ook echt benieuwd of het nu een tijdelijke daling is door de veranderingen of dat hij weer naar een tekort aan het toewerken is zoals vorig jaar (april ok en december zwaar tekort).

Dan zou het een najaarsding kunnen zijn, maar wat precies. Gras heeft er in ieder geval niks mee te maken. Geen idee of het allergie-gerelateerd kan zijn? Zomer is natuurlijk wel hoogseizoen in zijn geval.. Symptomen kan ik dit jaar wel verlichten maar de allergie blijft natuurlijk. Eens kijken of vitamine E ergens in die processen voorkomt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:12

Begrijp ik dat je paard allergisch is voor gras ? Ik kan me wel voorstellen dat een allergie voor veel afvalstoffen in het lichaam zorgt, dus voor een hoge behoefte aan anti-oxidanten. En omdat je paard geen gras eet, zal je altijd wel vitamine E moeten toevoegen aan zijn dieet, denk ik. Dus beetje een dubbelop probleem. En niet genoeg binnenkrijgen met zijn natuurlijke dieet EN allergie die extra vit E verbruikt waarschijnlijk.

Anoniem

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:17

Onder andere ja (ook wat bomen en maïs maar dat valt onder grassen en stof). Maar de andere staat op hetzelfde dieet, ziet ook geen gras en die zijn vitamine E is prima. Dus geen gras alleen is het probleem niet. Hij verbruikt inderdaad extra tov een gewoon paard denk ik, kan het niet anders verklaren, maar waarom ben ik nog niet specifiek mee bezig geweest.

(Hij heeft trouwens geen PPID en PSSM ;) )