Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
dierfysio schreef:DatBenIkNou schreef:
Mee eens hoor. Het scheelt natuurlijk of het je broodwinning is of voor hobby erbij. Als het je broodwinning is, er een hypotheek op je pand rust en je alles netjes wil onderhouden dan kom je gewoon niet uit met zo'n bedrag. Dat heeft niks met eigenwijs zijn te maken. Wél met een fatsoenlijke uurkoon! ( ik kom daar elk geval mijn bed niet voor uit)
Ligt er natuurlijk ook nogal aan of je het netjes opgeeft bij de belasting, of alles zwart je zak in laat verdwijnen. Ken zat stalhouders waar alles cash moet en je nooit ergens een bonnetje van kunt krijgen. Als je dan ook nog gaat klagen over uurloon als je zo werkt, lach ik me eigenlijk helemaal suf. Zeg daarbij overigens niet dat jij dat zo doet uiteraard, ken je immers niet!
dierfysio schreef:Blijft altijd lastig als pensionhouder andere visie heeft op voeren als pensionklant. Ik verbaas me wel over mensen die vinden dat paard de hele nacht wel zonder kan. Ken ook zo'n voorbeeld. Paard kreeg bij binnenkomst einde middag hooi, wat halverwege de avond op was. En stond dan de hele nacht zonder... Eigen paarden van p.houder kregen wel nog extra portie, pensionpaarden niet. Viel helaas niet over te praten, waardoor klant echt heul lang later op de avond paard zelf extra kwam gegeven. Je moet toch wat. Uiteindelijk is hij naar andere stal verhuisd waar beter beleid heerst.
Op stal waar mijn pony staat kunnen we zelfs kiezen uit of hooi of mooie droge voordroog. Portie wordt in overleg bepaald en er zijn vier of vijf voerrondes verdeeld van 's morgens voor zessen tot 's avonds na elven. Een pensionstalling runnen is nou eenmaal geen parttime baan, wat sommigen schijnen te denken.
sanne1992 schreef:Ik volg dit topic al een poosje stilletjes mee.
Maar wil nu toch even inhaken op de prijs van de stalling kwestie. Ik sta zelf of een stal waar je voor een normale paardenstal €185 per maand betaald. Hier zit hooi en stro bij in, en daarnaast ook het buiten en binnenzetten. Daarnaast heb je de beschikking dan over een 20*40 binnenbak en een 20*40 buitenbak, en zijn ze momenteel bezig met het neerzetten van een stapmolen.
En dit is dus een bedrijfsmatige stal, het verschil zal hem denk ik zitten in het gebied waarin je zit.
Sclimpre schreef:Helemaal eens met Wendy. De prijzen die genoemd worden zijn zo laag dat de pensionbaas blijkbaar gratis moet werken, liefst dan nog dag en nacht. Ook logisch dat er met een prijs van 190€/maand geen geld over is om noodzakelijk onderhoud van de omheiningen te doen. Ik denk dat er zo danig veel 'zwarte' stallen zijn dat een pensionstal die bedrijfsmatig werkt en alles keurig in orde wil hebben qua prijs moeilijk kan concurreren.
bruintje123 schreef:Jeetje Pol1
Wat ben jij eigenwijs zeg. Alsof jij de enige bent die de kosten weet.
Die stallen leggen er niet bij, dan waren ze er toch al lang niet meer. Ik heb het echt niet alleen over zwarte stallen hoor. De meeste bestaan gewoon al 25 jaar als het niet langer is.
Misschien eens je eigen management eens onder de loep nemen. Eens gaan babbelen bij die stallen als je toch zo goed je kosten weet. Kun je er wat van opsteken misschien.
Dat is het laatste wat ik er tegen jou over heb gesproken in dit topic.
bruintje123 schreef:Als we dan toch offtopic blijven gaan.
De meeste witte stallen die ik ken hebben geen advertentie omdat ze een wachtlijst hebben.
Maar heb net zomaar even MP gepakt en op 50 km van mijn huis gekeken.
Ik ken deze stallen niet. Geen idee of ze zwart of wit zijn.
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... =lr&pos=20
190, all in.
+ 13 dan ook met binnenbak.
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... =lr&pos=17
200
rusthuis, maar wel met buitenbak
inclusief enten, ontwormen en smid!!!!
Dat kan dus ook nog betaald worden
Tivoli schreef:sanne1992 schreef:Ik volg dit topic al een poosje stilletjes mee.
Maar wil nu toch even inhaken op de prijs van de stalling kwestie. Ik sta zelf of een stal waar je voor een normale paardenstal €185 per maand betaald. Hier zit hooi en stro bij in, en daarnaast ook het buiten en binnenzetten. Daarnaast heb je de beschikking dan over een 20*40 binnenbak en een 20*40 buitenbak, en zijn ze momenteel bezig met het neerzetten van een stapmolen.
En dit is dus een bedrijfsmatige stal, het verschil zal hem denk ik zitten in het gebied waarin je zit.
Vergeet vooral het mesten niet!
Het kost aardig wat tijd om bijv. 12 stallen uit te mesten. (En voer klaarzetten en voeren is ook best tijdrovend.)
Edit: dan bedoel ik dus dat veel mensen voor 190€ ook een gemeste box willen en 3 voerbeurten per dag.
Sclimpre schreef:Het zou interessant zijn om over 5 jaar nog eens te kijken of deze stallen nog bestaan.
Veel mensen beginner eraan en geven het na een poosje terug op.
Wendy schreef:dierfysio schreef:
Ligt er natuurlijk ook nogal aan of je het netjes opgeeft bij de belasting, of alles zwart je zak in laat verdwijnen. Ken zat stalhouders waar alles cash moet en je nooit ergens een bonnetje van kunt krijgen. Als je dan ook nog gaat klagen over uurloon als je zo werkt, lach ik me eigenlijk helemaal suf. Zeg daarbij overigens niet dat jij dat zo doet uiteraard, ken je immers niet!
Heel eerlijk: als ze alles opgeven bij de belasting, dan kan het meestal al helemaal niet meer uit, dan reken je vaak al met een negatief uurloon.
Dus in plaats van mensen uit te lachen (lekker respectvol) kun je er misschien ook wat begrip voor opbrengen dat zij zich voor jou uit de naad werken en met de gebakken peren zitten als ze een keer ziek zouden worden oid....
Olympia96 schreef:dat is helaas niet mijn ervaring.... Het lijkt wel alsof de meest recente pensionstaleigenaren die ik heb getroffen al moe worden van het 'normale' werk. Ligt er 1 sneeuwvlok buiten? Oh, dat scheelt, dan hoeven we de paarden niet in de paddock/wei te gooien. Elke dag stallen mesten? Hè hebben we dat beloofd volgens jou? Echt niet, ik ben geen poepvrouwtje! Wij mesten machinaal en dan 1 keer in de twee weken! Dat doet iedereen die machinaal mest hoor! Te weinig hooi? Onze sportpaarden krijgen minder hoor! Paarden graag niet meer naar buiten na half 3 (zomer en winter), anders blijven wij lopen.
Ik vraag me oprecht af waarom sommige mensen aan een pensionstal zijn begonnen. Ik wil: áltijd water, een schone stal, veel naar buiten en genoeg hooi. Dat mag je toch potdikkie verwachten voor het geld dat jij braaf per de eerste van de maand overmaakt? Om die vier dingen ook echt te krijgen (zonder erom te moeten vragen) in ruil voor jouw geld, dat heb ik nog maar 1 keer meegemaakt. Wát een ellende!
dierfysio schreef:Wendy schreef:Heel eerlijk: als ze alles opgeven bij de belasting, dan kan het meestal al helemaal niet meer uit, dan reken je vaak al met een negatief uurloon.
Dus in plaats van mensen uit te lachen (lekker respectvol) kun je er misschien ook wat begrip voor opbrengen dat zij zich voor jou uit de naad werken en met de gebakken peren zitten als ze een keer ziek zouden worden oid....
Nou ja, je kunt twisten over wat respectvol is: de belastingdienst oplichten en daarmee direct je medemens op laten draaien voor maatschappelijke kosten vind ik nou ook niet zo heel respectvol. Je hoort me nergens zeggen dat alles per sé wit moet. Ik schetste de situatie van stalhouders waar álles zwart gaat, niks ooit via de bank betaald mag en je nooit een bon kunt krijgen. Dát vind ik dus zeer dubieus. Ik run ook een eigen bedrijf, ken de risico's van ziek worden. En ik werk me ook uit de naad voor anderen. Maar betaal daar wel netjes belasting over. Dat hoort er volgens mij gewoon bij, toch?
Maar goed, we gaan wat off topic zo.
, maar dat steekt hij wel zo in z'n zak.
) en ook deze mevrouw spaart hiermee behoorlijk wat geld. GamblersCup schreef:Een kleinere stal uit midden Nederland doet zelf ritjes naar Duitsland, grote aanhanger achter de bus en een aantal keer rijden (volgens mij de leasebus van de zaak van manlief, dus geen dieselkosten) en ook deze mevrouw spaart hiermee behoorlijk wat geld.
aar.
Sclimpre schreef:GamblersCup schreef:Een kleinere stal uit midden Nederland doet zelf ritjes naar Duitsland, grote aanhanger achter de bus en een aantal keer rijden (volgens mij de leasebus van de zaak van manlief, dus geen dieselkosten) en ook deze mevrouw spaart hiermee behoorlijk wat geld.
aar.
Dergelijke toestanden zijn nu net het probleem, hoe kan een eerlijk bedrijf daartegen concurreren?