Amanda schreef:Mijn haflinger schuurt enorm op luzerne van Pavo en ik geloof Hartog.
Op Vitalbix schuurt hij niet.
Is ook wel een verschil of je en volle schep luzerne geeft of 300/400gr Vitalbix waarvan luzerne maar een onderdeel is.
En welke soort luzerne dat je geeft.
Hoeveel gr Vitalbix geven jullie eigenlijk? Ik zat altijd onder de aanbevolen hoeveelheid (200/250gr), maar ben dat nu aan het opschroeven. Hij werd wat trager en hij kreeg weer mok (lage weerstand). Hij zit nu op de 300gr (minimaal aanbevolen hoeveelheid), maar ik hoorde vandaag dat hij wat mest van zijn maatje aan het eten was. Dus ik ga naar 400gr. Hij komt duidelijk wat te kort.
Ik ga er vanuit dat hij 450 weegt. Of hoort te wegen in ieder geval. Hij is nog iets te dik.
Ik heb ook Vitalbix (zoals je weet) en bij Vitalbix is, in tegenstelling tot Metazoa, luzerne niet de enige carrier. Bij Vitalbix is dat luzerne en cichoreischroot. Cichorei is redelijk nauw verwant aan witlof. Toevallig zijn mijn paardjes daar ook gek op
Ik heb eentje die ik rond de 400 kilo schat. Momenteel wat minder, hij is afgevallen. En de shet rond de 200. Ze krijgen respectievelijk 200 en 100 gram per dag. Behalve af en toe een grondwerkje doen ze niet veel behalve ontzettend decoratief zijn.
Nu in deze tijd van het jaar krijgen ze wat meer dan anders. Einde van de winter, verharen, paardjes wat doffer betekent voor mij dat er wat meer voer in mag. Straks als ze weer gras krijgen gaan ze weer terug naar 200 en 100 gram. Vergeet niet dat de behoeftes van je paard veranderen in de loop van het jaar. De processen in je paard zijn niet elk seizoen het zelfde (wat de leptine dan doet is geloof ik anders, heb me er niet heel erg in verdiept moet ik zeggen omdat de mijne het nu goed doen maar de chemische processen die zich in je paard afspelen wisselen in elk geval met de seizoenen mee).
Die van mij krijgen er wel een handje haver bij met lijnzaadolie (in de winter meer dan in de zomer) en groenvoer uit het seizoen. Merrie ook magnesium en vitamine E maar da's voor de PPID.
Heb je ook iets van olie in Jim z'n voer? Olie is super als bron van trage energie.