Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:29

cissie schreef:
Kleine update:

Nu een dag of 5 volledig gestopt met de luzerne en de mok is aan het afnemen. Hele opluchting moet ik zeggen.

Heb na wat wikken en wegen gekozen voor vitalbix en ben deze nu aan het opbouwen.
Momenteel krijgt ze speedibeet en vitalbix en nog wat van dr oude brok ( pavo condition) deze gaat er straks helemaal af.

Misschien dat ik nog een klein beetje subli omega 369 bij ga voeren maar eerst even kijken hoe ze het gaat doen met deze samenstelling.

Mok bijna weg en een relaxter paard, was een beetje bang dat ze misschien wat schraler zou worden zonder de luzerne maar tot dusver niet te merken.

Vitalbix is op basis van luzerne dus als je paard niet goed reageert op luzerne is de kans aanwezig dat het ook niet goed op vitalbix reageert...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:35

Mijn haflinger schuurt enorm op luzerne van Pavo en ik geloof Hartog.
Op Vitalbix schuurt hij niet.
Is ook wel een verschil of je en volle schep luzerne geeft of 300/400gr Vitalbix waarvan luzerne maar een onderdeel is.
En welke soort luzerne dat je geeft.

Hoeveel gr Vitalbix geven jullie eigenlijk? Ik zat altijd onder de aanbevolen hoeveelheid (200/250gr), maar ben dat nu aan het opschroeven. Hij werd wat trager en hij kreeg weer mok (lage weerstand). Hij zit nu op de 300gr (minimaal aanbevolen hoeveelheid), maar ik hoorde vandaag dat hij wat mest van zijn maatje aan het eten was. Dus ik ga naar 400gr. Hij komt duidelijk wat te kort.
Ik ga er vanuit dat hij 450 weegt. Of hoort te wegen in ieder geval. Hij is nog iets te dik.

cissie

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:02

Weet ik, heb ik gelezen op de site...kan alleen nergens vinden hoeveel % erin zit.
Er staat wel een analyse en samenstelling op de site vermeld maar ik kan daar geen luzerne uit opmaken.

Verhoudingen liggen in ons geval wel anders, pure luzerne of in mindere mate verwerkt in een brokje vind ik wel een verschil. Momenteel zitten we op 300 gr vitalbix en ik vermoed dat we richting de 400-450 gaan. Maar dat is nog even kijken....

Paard is 1.70 cm en 4,5 jaar. Als iemand een advies heeft graag, die heb ik momenteel alleen van het verkoopunt waarbij het gekocht heb.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:06

Oh mijne jeukt normaal gelijk op luzerne, maar bij vitalbix nergens last van.
Geef nu 80 gr, straks het dubbele. Dus ik zit ver onder aanbevolen.
Hij krijgt nog wel 1x 80 force en 1x 80 prestatiebrok.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:10

Mijn pony krijgt 250 gr ultimate balancer van dodson & horrel. Verder onbeperkt hooi. Krachtvoer hebben ze niet nodig.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:27

De D&H werd de mijne erg schraal op .
Bovenlijn werd echt bloot .
Voor nu hebben we de force . Of ik deze blijf houden is de vraag .
Gaf hiervoor altijd de VS200 maar omwille van de prijs ben ik naar de force gegaan .
Icm wat sport brok en pavo topsport mix .

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:08

Mijn pony had juist een erg schrale boven lijn was mat en had moeite om de kar te trekken. Voer nu sinds 2,5 maand d&h en hij is weer vol in de boven lijn, de bespiering komt erop en hij is een stuk fitter. Nu fijn te rijden. Voorheen gaf ik liquihorse en hooi.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:23

Mijn tinker weegt zo'n 550 kg.
Momenteel conditie training aan het doen. Zit nu op 350 gram vitalbix. Heb er vandaag ook lijnzaad olie erdoorheen gedaan. (Ze at het gelukkig nog steeds!)
Even kijken of dit zo werkt. Voorlopig lijkt ze geen tekorten te hebben

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:42

Die van mij staat sinds dinsdag op de Vitalbix. Had sinds woensdag er niet meer opgezeten, van weekend voor eerst weer. Hij eet de bodem uit de bak en staat te schreeuwen voor de avond portie (hij is echt een heeeeele lastige eter) ik merk aan hem dat het hem goed doet. Hij had wel donderdag en vrijdag dikke benen, gelukkig nemen die nu weer af. Hij is kwieker wil weer eraan trekken en mest is beter. Nog niet helemaal zonder teveel water, maar verbeterd erg goed al. Op de zak en de site staat dat je wel dubbele portie moet geven drie weken, weet nog niet of ik dat ga doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 20:59

Mijn beest krijgt nu een paar dagen luzerne bij zijn metazoa.
Hij krijgt twee voerscheppen, dat is 400 gram staat op de site van vitalbix.
De dag na het voeren had ik echt zoiets van :?
Hij is altijd vrij druk als hij uit stal komt, nu dus niet.
Ook veeeeel minder drammerig aan de hand.
Maar laat hem los in de paddock en hij is zijn eigen gekke zelf weer.
Hij is gelijkmatiger nu, qua werk kan ik ook niks geks ontdekken qua stijfheid of iets anders geks.
Ik heb nog niet met hem gemend, maar ik denk en hoop dat hij ook voor de wagen wat minder *\%/* is.
Ik wil met pasen starten, o.a. vaardigheid, zijn grote hobby.
Maar dan moet hij bij het parcours wel gelijk bij mij zijn, met oefenen vorige week mocht hij wel wat minder heet.
Ik ben echt zeer benieuwd voor de wagen.

Sommige paarden worden er heet van las ik.
Maar ik vind het gek: bij mensen is eiwit langer vol zitten en stabielere suiker.
Op eiwit kun je langer teren als een boterham, zonder de suikerpieken van de koolhydraten.
Dat zal bij paarden ook zo zijn denk ik als ik de uitwerking bij hem zie.
Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:13

Zojuist de Equilin basic besteld, ben benieuwd of het verschil gaat maken!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:43

Ik had een email gestuurd aan Vitalbix maar tot op heden nog geen reactie op gehad. Vandaag uitgebreid antwoord per mail en daarna een aanvullend telefoongesprek gevoerd. Ik moet zeggen echt een prettig en kundig gesprek. Haar advies is om idd een aantal weken 100 gram per 100 kg te voeren. En dan na 6 weken weer terug op de reguliere dosis. Die van knokt zienderogen op mest is verbeterd en buik is rustiger. Hij is nog niet altijd droog maar dat heeft ook tijd nodig. Qua energie merk ik wel dat ie beter in zijn lijf zit en zich fitter voelt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:00

Even een bump,

mijn paard krijgt nu ongeveer in totaal 1kg krachtvoer per dag. Voor de rest staat hij buiten overdag en s'avonds krijgt hij genoeg hooi om de nacht door te komen en dan 's morgens weer buiten. Hij krijgt als supplement Gluco Forte + weidemix + Omega olie vd paardendrogist.

Nu ben ik aan het denken, zou het handig zijn om de equilin basic bij te voeren? Omdat hij nu wel niet veel krachtvoeder krijgt op een dag. De Balancer zou denk ik misschien iets te veel zijn? Hij werkt ong 5 dagen /week, geen wedstrijden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:06

Een kilo krachtvoer per dag is idd veel voor een paard die niet in wedstrijdtraining staat.
Misschien is vitalbix dc een betere oplossing, mocht je merken dat hij te weinig energie heeft uit het brok, kun je dit aanvullen met een scheut lijnzaadolie per dag.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:41

Ja ik ben aan het proberen steeds te minderen, maar hij moet nog 'genoeg' krijgen om zeker de gluco poeder te willen eten. Ik ga eens een kijkje nemen naar de vitalbix, bedankt!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:00

Hier nu sinds een tijdje over van pavo vital complete naar marstall force als vitamine brokje, en ernaast krijgt mijn ene paard 3-4x per dag kuil en 1/4 muesli plus hand luzerne. Hij doet het hier goed op. Vacht is ook sterk verbeterd na drainagekuur (rainrot is weg) en wassen met teatree.
Andere paard 1/4 muesli, marstall en de equilin basic nu sinds 3weken. Hij is iig wat rustiger in zijn hoofd ondanks dat hij niet hard mag werken, en lijkt ook soepeler in zijn lijf te worden nu. Verder nog medicatie en kruiden voor zijn luchtwegen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:23

Amanda schreef:
Mijn haflinger schuurt enorm op luzerne van Pavo en ik geloof Hartog.
Op Vitalbix schuurt hij niet.
Is ook wel een verschil of je en volle schep luzerne geeft of 300/400gr Vitalbix waarvan luzerne maar een onderdeel is.
En welke soort luzerne dat je geeft.

Hoeveel gr Vitalbix geven jullie eigenlijk? Ik zat altijd onder de aanbevolen hoeveelheid (200/250gr), maar ben dat nu aan het opschroeven. Hij werd wat trager en hij kreeg weer mok (lage weerstand). Hij zit nu op de 300gr (minimaal aanbevolen hoeveelheid), maar ik hoorde vandaag dat hij wat mest van zijn maatje aan het eten was. Dus ik ga naar 400gr. Hij komt duidelijk wat te kort.
Ik ga er vanuit dat hij 450 weegt. Of hoort te wegen in ieder geval. Hij is nog iets te dik.

Ik heb ook Vitalbix (zoals je weet) en bij Vitalbix is, in tegenstelling tot Metazoa, luzerne niet de enige carrier. Bij Vitalbix is dat luzerne en cichoreischroot. Cichorei is redelijk nauw verwant aan witlof. Toevallig zijn mijn paardjes daar ook gek op :+

Ik heb eentje die ik rond de 400 kilo schat. Momenteel wat minder, hij is afgevallen. En de shet rond de 200. Ze krijgen respectievelijk 200 en 100 gram per dag. Behalve af en toe een grondwerkje doen ze niet veel behalve ontzettend decoratief zijn.

Nu in deze tijd van het jaar krijgen ze wat meer dan anders. Einde van de winter, verharen, paardjes wat doffer betekent voor mij dat er wat meer voer in mag. Straks als ze weer gras krijgen gaan ze weer terug naar 200 en 100 gram. Vergeet niet dat de behoeftes van je paard veranderen in de loop van het jaar. De processen in je paard zijn niet elk seizoen het zelfde (wat de leptine dan doet is geloof ik anders, heb me er niet heel erg in verdiept moet ik zeggen omdat de mijne het nu goed doen maar de chemische processen die zich in je paard afspelen wisselen in elk geval met de seizoenen mee).

Die van mij krijgen er wel een handje haver bij met lijnzaadolie (in de winter meer dan in de zomer) en groenvoer uit het seizoen. Merrie ook magnesium en vitamine E maar da's voor de PPID.

Heb je ook iets van olie in Jim z'n voer? Olie is super als bron van trage energie.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:38

Voor de geïnteresseerden, ik heb gisteren eens een snelle foto getrokken van de samenstelling van de vita-bar van aveve :) (iemand die me ook ineens kan vertellen of het goed/slecht is?)

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:54

Tarwegries als eerste ingrediënt. Al vrij gauw rietmelasse. En nog veel meer tarwe en ook maistroep. Zou het zelf nooit voeren.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:06

Suiker+zetmeel=31%...ik zou dit ook niet kiezen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:09

En alleen een opgave van calcium, fosfor, magnesium en natrium is ook wel heel erg karig. Waar is de rest? Koper, zink, mangaan, ijzer, selenium, kobalt enz enz enz?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:10

Die zit in de andere oplijsting toevoeging per kg

(mijn excuses voor de gedraaide foto :') )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:15

Ik zie het nergens staan. Als je wil dat we er wat over zeggen is het misschien handig dat je er even een foto van maakt.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:18

Huh? Ik bedoel het staat in de volgende rubriek toevoeging per kg (laatste titel op de foto). Daar zie ik toch koper tussen staan. Ik kan helaas de foto niet meer draaien nu om het leesbaarder te maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:23

Oh daar :)*

Wat raar om het zo neer te zetten? Lastig leesbaar zo allemaal onder elkaar. Ik ben vast weer te achterdochtig maar door het zo onoverzichtelijk te maken krijg ik de indruk dat ze willen dat je het niet allemaal gaat zitten bestuderen. Ik ben ook niet zo goed in absolute hoeveelheden, ik kijk altijd naar de verhoudingen. En dat vind ik met deze notering onhandig.
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-03-16 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt