Wat voeren voor meer spieropbouw?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:11

Awwijk24 schreef:
BMHP als je goed had gelezen stond de hartslagmeter enkel als advies. Als je het hele topic had gelezen had je ook begrepen waarom. TS train haar paard namelijk overmatig zoals ze aan het begin in dit topic haar training aangeeft. Train je overmatig dan kan het zijn dat je kwa HS te veel en te lang traint met een HS boven de 170 mp. Vele zijn zich hier niet bewust van. TS gaf aan dat haar paard spieren verliest. Het paard is dus gespierder geweest dan het nu is anders spreek je niet over verlies. Dat wil zeggen dat het dus gezien haar manier en tijden van trainingen goed mogelijk is dat ze over traint dmv toch boven die 170 te zitten te lang. Gevolg, verzuringen, verlies, overtraind. Een hartslagmeter is enkel een spiegel. Je kan het onaanvullende informatie vinden maar ik kan moeilijk 2 a4tjes vol typen moet Hoe het lichaam van een paard werkt ten opzichte van trainen en wat het doet met spieren. Spieren ten opzichte van voer. Spieren ten opzichte van juiste training en hoe zo'n horloge (welke tak van sport je ook doet met je paard) goed van pas kan komen. Endurance is een polar een must omdat je idd bij afklokken en midden controles onder de 60hs/pm moet zitten. Echter kan zo'n horloge bij elke training nuttig zijn. We zeggen allemaal goed te kijken naar ons paard en ons paard te kennen maar vele komen hier op terug wanneer ze eens met een hartslagmeter getraind hebben. Echter moet je uiteraard wel weten hoe het lichaam werkt anders heb je er niks aan. Anyway noem het onaanvullende informatie of onduidelijk. Het is een prima tip en als iemand er meer van wil weten kan die gene me gewoon een pb doen.

Overigens snap ik dat het voor mensen te duur is om aan te schaffen of mensen het gewoon onzin vinden. Als je geen problemen met het lichaam van je paard ondervind is het ook helemaal niet nodig. Helaas ondervind ts die wel en al zijn er 1000en tips, zonder investering in DA of training los je het niet op.

ik heb het hele topic gelezen, maar wordt erg moe van mensen die niet weten waar ze bij trainen over praten. trainen van spieropbouw is bv staptraining maar zeker geen rengalop.
ik kan je verzekeren dat gezien de trainingen van de TS dit niet lang uur boven de 170 is, als jij ook alles leest had je opgemerkt dat conditie training bij een hogere hartslag plaats vind, bij conditie training vind aanmerkelijk minder spieropbouw plaats dan in de lagere trainingszone.

Om boven of op de 170 te komen moet je paard serieus zijn best doen, dat verteld mij dat jij niet met een hartslagmeter traint. het aanbieden bij endurance heeft niets met de training te maken, als alternatief kan je een vetcheck gebruiken of gewoon luisteren met een stethoscoop. Ik beweer niet dat een HS meter geen nuttig instrument is, maar als je niet weet hoe te trainen heeft niets zin.

TS heeft dus voornamelijk een trainingsadvies nodig en geen echt voer advies

het feit dat mensen schrikken wat de HS van het paard werkelijk is betekend alleen dat ze geen flauw benul hebben waar ze eigenlijk mee bezig zijn. De HS meter maakt ze hooguit meer bewust van zaken waar ze veel te weinig over hebben nagedacht.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:33

BMHP schreef:
Awwijk24 schreef:
BMHP als je goed had gelezen stond de hartslagmeter enkel als advies. Als je het hele topic had gelezen had je ook begrepen waarom. TS train haar paard namelijk overmatig zoals ze aan het begin in dit topic haar training aangeeft. Train je overmatig dan kan het zijn dat je kwa HS te veel en te lang traint met een HS boven de 170 mp. Vele zijn zich hier niet bewust van. TS gaf aan dat haar paard spieren verliest. Het paard is dus gespierder geweest dan het nu is anders spreek je niet over verlies. Dat wil zeggen dat het dus gezien haar manier en tijden van trainingen goed mogelijk is dat ze over traint dmv toch boven die 170 te zitten te lang. Gevolg, verzuringen, verlies, overtraind. Een hartslagmeter is enkel een spiegel. Je kan het onaanvullende informatie vinden maar ik kan moeilijk 2 a4tjes vol typen moet Hoe het lichaam van een paard werkt ten opzichte van trainen en wat het doet met spieren. Spieren ten opzichte van voer. Spieren ten opzichte van juiste training en hoe zo'n horloge (welke tak van sport je ook doet met je paard) goed van pas kan komen. Endurance is een polar een must omdat je idd bij afklokken en midden controles onder de 60hs/pm moet zitten. Echter kan zo'n horloge bij elke training nuttig zijn. We zeggen allemaal goed te kijken naar ons paard en ons paard te kennen maar vele komen hier op terug wanneer ze eens met een hartslagmeter getraind hebben. Echter moet je uiteraard wel weten hoe het lichaam werkt anders heb je er niks aan. Anyway noem het onaanvullende informatie of onduidelijk. Het is een prima tip en als iemand er meer van wil weten kan die gene me gewoon een pb doen.

Overigens snap ik dat het voor mensen te duur is om aan te schaffen of mensen het gewoon onzin vinden. Als je geen problemen met het lichaam van je paard ondervind is het ook helemaal niet nodig. Helaas ondervind ts die wel en al zijn er 1000en tips, zonder investering in DA of training los je het niet op.

ik heb het hele topic gelezen, maar wordt erg moe van mensen die niet weten waar ze bij trainen over praten. trainen van spieropbouw is bv staptraining maar zeker geen rengalop.
ik kan je verzekeren dat gezien de trainingen van de TS dit niet lang uur boven de 170 is, als jij ook alles leest had je opgemerkt dat conditie training bij een hogere hartslag plaats vind, bij conditie training vind aanmerkelijk minder spieropbouw plaats dan in de lagere trainingszone.

Om boven of op de 170 te komen moet je paard serieus zijn best doen, dat verteld mij dat jij niet met een hartslagmeter traint. het aanbieden bij endurance heeft niets met de training te maken, als alternatief kan je een vetcheck gebruiken of gewoon luisteren met een stethoscoop. Ik beweer niet dat een HS meter geen nuttig instrument is, maar als je niet weet hoe te trainen heeft niets zin.

TS heeft dus voornamelijk een trainingsadvies nodig en geen echt voer advies

het feit dat mensen schrikken wat de HS van het paard werkelijk is betekend alleen dat ze geen flauw benul hebben waar ze eigenlijk mee bezig zijn. De HS meter maakt ze hooguit meer bewust van zaken waar ze veel te weinig over hebben nagedacht.

nee ik geef advies over trainen met een hartslagmeter omdat ik het zelf niet doe? ik denk dat jij daar niet over kan oordelen aangezien je me niet kent, niet weet wat voor wedstrijden ik rij en gereden heb en niet weet met wat voor paarden ik werk. echter maakt het verder niet uit dat je een soort neerhalende opmerking wil maken omdat mijn uitleg je niet aanstaat. TS heeft een recreatie paard wat 2 jaar geleden op de slachtlijst stond. als je een beetje na kan denken is dat niet omdat ze altijd actief met het paard bezig zijn geweest en ineens dachten "hej we slachten hem". kortom TS is gaan trainen paard bouwt spieren op maar is niks gewent, overtraind en verliest nu spieren. een paard zonder conditie zit een stuk sneller op 170HS mp dan een paard met een prima conditie. kortom een paard zonder conditie verzuurt een stuk sneller. ik merkte echt het verschil wel tussen een 120km paard of een 60km paard wat hartslag betreft.

overigens is het laatste stukje in je bericht precies dat wat ik enkele berichten hier voor zei. mensen zijn zich ook niet bewust van hun manier van trainen. en ik geloof nou eenmaal dan TS daar 1 van is. vandaar dat het voor haar een nuttig advies is om wel eens met een HSmeter te trainen om bewust te worden van je paard. wij kunnen niet op afstand zeggen dat haar paard de 170 niet aantikt. daarbij verzuurt de een eerder dan de ander. ik hoef de jonge paarden echt geen meerdere keren een uur op 170 te rijden want dan rij je ze gewoon kapot omdat ze nog conditieloos zijn. TS haar paard is ook conditieloos, tenminste toen ze hem kreeg en is toen overmatig gaan trainen. anyway waarom zou ik het uitleggen ik rij volgens jou niet eens met HSmeter hahaha

geerke

Re: Wat voeren voor meer spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:59

TS rijdt toch recreatief?

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:59

geerke schreef:

Dat klopt maar wel zonder te weten waar ze precies mee bezig is. Gezien wat ze doet en hoe lang en het paard uit het al door spieren te verliezen helaas :). TS voert graag bij en de vraag is wat ze moet voeren. Echter doet ze geen bloedonderzoek dus kennen we niet de tekorten van het paard. Lastig topic dus :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:41

Awwijk24 schreef:
geerke schreef:

Dat klopt maar wel zonder te weten waar ze precies mee bezig is. Gezien wat ze doet en hoe lang en het paard uit het al door spieren te verliezen helaas :). TS voert graag bij en de vraag is wat ze moet voeren. Echter doet ze geen bloedonderzoek dus kennen we niet de tekorten van het paard. Lastig topic dus :)

ik denk dat je het wel heel ingewikkeld stelt hoor...heel veel mensen zitten gewoon op een paard(recreatief) en die paarden zijn niet schraal en hebben geen spierverlies.
En al die rondhobbelende paarden houden er echt niet allemaal een vreselijk ingewikkeld trainingsschema op na.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:27

Sterker nog, Geerke: de meeste recreatieve paarden in Nederland zijn rijk-geconditioneerd. Zouden zelfs wel wat schraler gevoerd mogen worden wat brok en aanvullende extra's aangaat. :D

Luuntje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:02

die van mij voer ik 1 kilo biks per dag en flink hooi, ik longeer met bijzet teugels en moet het rijden nu meer gaan oppakken

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:00

BMHP: hier wordt toch echt getraind met flinke galoppade's en vaak heuvel op. Paard moet dan richting de 200 hartslag maar heeft dat nog nooit kunnen halen, hij komt gewoon niet zo hoog. Zijn conditie is erg goed.

Deze trainingen zijn onderdeel van de SGW-trainingen op internationaal niveau.

Hartslagmeter en spieropbouw hebben feitelijk eigenlijk niet zoveel met elkaar te maken en trainen doe je in principe altijd met een gemeten omslagpunt (via het bloed).

Dat gaat allemaal veel te ver voor iemand die lekker recreatief aan het rijden is en is daar ook compleet zinloos voor.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 10:11

Het gaat al een stuk beter met mijn paard, hij is weer aangekomen , nu spiertjes kweken. Trainings programma is aangepast.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:20

+:)+
Super!
Mag ik weten wat je hebt aangepast? Vind dat wel interessante informatie om weer van te leren :j

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 17:15

Amanda schreef:
Super!
Mag ik weten wat je hebt aangepast? Vind dat wel interessante informatie om weer van te leren :j

Ik ben er nog niet helemaal precies uit, maar ik ga tot nu toe lange rechte stukken naar buiten, en vraag niet zo veel van hem momenteel. Ik ga dan op de fiets, of op het paard.
Verder heb ik mijn voer aangepast, hij krijgt 1 kilo brok met luzerne en zeewier, en savonds het zelfde.
En ik voer gember bij

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:59

Hier overgang gemaakt naar ander voer,en nu komt ze echt veel beter aan mijn volbloed.
Ik dacht echt dit komt niet meer goed,dierenarts was 3 keer geweest die gooide het op de ouderdom.
Maar ik wilde er niks van weten ze is 20 maar nu is ze weer als toen ik ze kocht. :D
Zon 13 jaar geleden ben echt zo blij dat het nu beter gaat met haar,van havens overgegaan naar pavo.
Voor mij niks anders meer.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 20:05

blackflicka schreef:
Hier overgang gemaakt naar ander voer,en nu komt ze echt veel beter aan mijn volbloed.
Ik dacht echt dit komt niet meer goed,dierenarts was 3 keer geweest die gooide het op de ouderdom.
Maar ik wilde er niks van weten ze is 20 maar nu is ze weer als toen ik ze kocht. :D
Zon 13 jaar geleden ben echt zo blij dat het nu beter gaat met haar,van havens overgegaan naar pavo.

pavo is ook het beste voer !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:08

Perryx schreef:
Amanda schreef:
Super!

Ik ben er nog niet helemaal precies uit, maar ik ga tot nu toe lange rechte stukken naar buiten, en vraag niet zo veel van hem momenteel. Ik ga dan op de fiets, of op het paard.
Verder heb ik mijn voer aangepast, hij krijgt 1 kilo brok met luzerne en zeewier, en savonds het zelfde.
En ik voer gember bij

Heel blij dat je het goed aan pakt
Laat je over een tijdje weten of het allemaal goed helpt? :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:18

Perryx schreef:
blackflicka schreef:

pavo is ook het beste voer !

Dan heb ik een andere mening.
Voor mij nooit geen pavo

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:58

Waarom dan niet pony paradijs?.
De mijne doet het er nu goed op,havens kwam ze niet van aan,tot slokdarm verstopping aan toe.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:44

Voor mij ook nooit meer Pavo. Teveel suikers, met alle ellende van die.
Maar als je jouwe het er goed op doet, is het prima toch. Waar is de gember precies voor?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:54

blackflicka schreef:
De mijne doet het er nu goed op,havens kwam ze niet van aan,tot slokdarm verstopping aan toe.

Ik denk dat er een hoop andere factoren een veel grotere rol spelen dan de leverancier.

Buiten het hooi is bijna al het voer wat wij geven nat hooicobs geweekt en gemixt met een hand haver en wat mineralen of soms een mash, maar geen droge pallets. Wij hebben 2 gepensioneerde dames waarvan er ook een recent een verstopping heeft gehad. afhankelijk van het hooi (stof) wordt dat ook eerst gesproeid.

Oude paarden hebben vaak gebitsproblemen, ze hebben dan meer tijd nodig om te kunnen eten. 24/7 hooi maakt dat ze niet aanvallen op het voer. Ze worden wel kwetsbaarder maar als je het voerbeleid en het voer aanpast is het niet nodig dat een oud paard opeens invalt tenzij het echt ziek is.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:38

De mijne doet het er nu super op,ze had wat tekorten is nu goed opgelost,morgen weer brokken halen. :D

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 09:56

En zo zie je maar iedereen heeft een verschillende mening dus...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:28

blackflicka schreef:

Ik ben uberhaupt niet van brok.
Maar Pavo is een brok die veel melasse bevat en daardoor veel problemen kan veroorzaken,
Maar ik voer liever (of eigenlijk altijd) een muesli.
Brok wordt gemaakt met veel vulmiddelen waar paarden niets aan hebben behalve maag vulling
En dat wil je juist bij magere dieren niet hebben

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:13

Ik ben ook niet zo'n voorstander van veel brokken, mijne staat ook op een beetje muesli, mineralenbrokje, speedybeet met olie (en muesli voor de smaak), luzerne en veel hooi. Toen ie ziek was geweest heb ik die speedy met hooi er pas in gegooid, maar hij kan het goed gebruiken aangezien ie in de groei is en wordt niet dik, dus alle beetjes ruwvoer helpen denk ik maar, blijkbaar heeft hij het nodig!

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:45

Ik kan bij de mijne toch echt goed zien dat ze is aangekomen van die merrie brok kwam ze echt niet aan.
Enne de ene zegt dat mais weer niet goed is,terwijl de andere zegt alweer van wel,zo weet ik het ook niet meer ik bleef maar proberen en ik blijf nu bij,wat ik voer pavo all sports.

En daar naast krijgt ze een flinke berg hooi.
Laatst bijgewerkt door blackflicka op 25-11-15 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 18:46

blackflicka schreef:
Ik kan bij de mijne toch echt goed zien dat ze is aangekomen van die merrie brok kwam ze echt niet aan.
Enne de ene zegt dat mais weer niet goed is,terwijl de andere zegt alweer van wel,zo weet ik het ook niet meer ik bleef maar proberen en ik blijf nu bij,wat ik voer pavo all sports.

Je moet voeren wat jou het beste lijkt waar je paard het beste op reageerd, elk paard is anders en elk mens heeft een andere mening.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:47

Das waar,ik wil wel iets waar ik baat bij heb,niet iets waar ik kan dweilen met de kraan open.