Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:09

Nu zie ik ook nog dat hartog een luzerne brok heeft.
De eiwitten hierin zijn veel hoger dan de mix omdat de mix nog andere toevoegingen heeft dat de eiwitten omlaag haalt.

Zou in mijn geval dan de brokjes niet meer effect hebben?
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... zernebrok/

Heb trouwens bij meerdere sites voeradvies gevraagd.
Ik ben net door Vitalbix gebeld en haar advies was:

Vitaminebrokje voor vitaminen en mineralen
Extra selenium om het tekort aan te vullen, daarna bijhouden met vitaminebrok
Luzerne voor de eiwitten
Olie voor meer langzame energie
En eventueel bietenpulp om te darmwerking weer wat te triggeren en bijkomend voordeel dat het iets aanzet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:20

Olie is een mooie energiebron maar dan moet je grotere hoeveelheden geven en dat willen niet alle paarden graag eten en moet bovendien langzaam opgebouwd.
Ik zou nu in deze periode waar je paard het moeilijk heeft zelf kiezen voor een goed verteerbare muesli en daarna over te schakelen naar meer olie.

Luzernebrok kan ook, weet uit mijn hoofd niet hoofd dat zit qua Ca/P, maar daar geef je al snel meer van. De brokjes zijn ook vrij hard dus eventueel even weken kan geen kwaad.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:23

Je zou ook Havens Mix kunnen geven. Zit ook lijnzaad bij in. En daarbij is de calcium/fosfor verhouding al goed.

Voer ik zelf ook. En heel tevreden over. Ik voer er ook de Brix bij, daar zit nog munt bij in.
Betaal 13 euro voor de mix en 16 euro voor de brix.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:24

Ik heb wel eens gehoord dat lucerne brokken beter zijn omdat gewone lucerne kan prikken en irriteren in het gehemelte.. weet niet in hoeverre dat waar is..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:05

Fetura grasbrokken van agrobs bevatten ook wat meer eiwitten ( en vit E ).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 14:43

horsies5 schreef:
Hooi probeerde ik op de foto te zetten maar ik kon geen toppen vinden.. alleen stengels.. dan valt er niet veel over te zeggen toch?

Niet over welke soorten gras er in zitten, de soorten kun je het makkelijkste herkennen aan de aren of pluimen. Wat wel over je hooi te zeggen valt is dat het gras waar het van gemaakt wordt niet uitgebloeid is (want je ziet alleen sprietjes). En dus dat het gemaaid is toen het nog aan het groeien was, en dat er daarom meer suiker in zit dan in gras wat wel gebloeid heeft.

Verhaal over omega 3 en 6 is er al zag ik. Inderdaad olies met veel omega 6 bevorderen ontstekingen en omega 3 remt juist ontstekingen af. Cioccolato ik zou als ik jou was gaan voor een balancer/vitaminebrokje met muesli en lijnzaadolie.

En euhm ik heb paars gras := JewEmm ik weet niet meer of je deze soort al voor mij had gedetermineerd, zou je eens mee willen kijken?

Afbeelding

En nog met een wat rustiger achtergrond:

Afbeelding

Er zitten maar 2 heel kleine blaadjes aan. De blaadjes en stengel zijn groen. De vertakkinkjes en bloemetjes zijn paars. Ik heb 'm geplukt, als iemand weet welke soort het is hang ik er even een kaartje aan en wordt hij het eerste stuk voor mijn grassitarium B-)

Ook nog even het rietveld in gedoken (op één van mijn weides is een stuk riet) en daar ontdekte ik dat het er toch net allemaal even wat anders uitziet. De foto's op de wei zijn hopeloos mislukt maar ik heb wel dit:

Afbeelding

De linker en de middelste lijken erg op elkaar maar de linker is iets paarser en die in het midden wat witter. Misschien verschil door hoe veel zon of schaduw ze krijgen?

Las nog een stukje over luzerne. Ik heb op mijn donder gekregen dat ik mijn pony luzerne voerde, ben er meteen mee opgehouden en heb de luzerne gegeven aan iemand die varkens heeft. Voor wat ik ervan weet zitten in luzerne wel eiwitten maar nou juist net niet eiwitten die een paard makkelijk kan gebruiken, waardoor ze juist een belasting zijn voor de lever. Daarnaast ben ik altijd extra achterdochtig als een voer ineens helemaal een hype is. Hier dus geen luzerne en geen spelt. Ik voer minimaal graan, en dan een graansoort die in de dunne darm wordt verteerd (dat is meteen ook mijn probleem met spelt, dat in de dikke darm pas verteerd wordt). Al met al ben ik nog wel op zoek naar een bron van extra eiwitten. Denk dat ik toch maar de wiesencobs eens ga proberen. Wie weet vinden ze het wel hartstikke lekker en vreet mijn ruin het ook nog als het nattig is.

Hier hebben ze vandaag aardbeienkroontjes bij gekregen. Gewoon zo: bleh. In voerbak: jummie :9

Gekke paarden :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 15:09

Dit wou ik jullie trouwens niet onthouden: aan de ene kant van het hekje de berm, aan de andere kant het gras wat mijn hooi gaat worden. Huil. Ik denk dat ik maar ga vragen of hij niet voor mij de berm kan maaien en balen :P

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 15:20

Wieke ik was eigenlijk ook wel benieuwd wat er aan vitamine E uit het bloedonderzoek gekomen is.

Weidemix klinkt op zich wel goed maar met knoflook vind ik dan weer geen goed idee.

Zo, ik ben weer bijgelezen :P

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:37

Koper schreef:
horsies5 schreef:
Hooi probeerde ik op de foto te zetten maar ik kon geen toppen vinden.. alleen stengels.. dan valt er niet veel over te zeggen toch?

Niet over welke soorten gras er in zitten, de soorten kun je het makkelijkste herkennen aan de aren of pluimen. Wat wel over je hooi te zeggen valt is dat het gras waar het van gemaakt wordt niet uitgebloeid is (want je ziet alleen sprietjes). En dus dat het gemaaid is toen het nog aan het groeien was, en dat er daarom meer suiker in zit dan in gras wat wel gebloeid heeft.

Ow wist ik helemaal niet!
Maakt het dan ook nog uit welke snede het is geweest? Dit is nu namelijk kuil van de laatste snede geweest

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 16:20

Weet ik eigenlijk niet. Wat ik erover weet is dat je die aren of pluimen er in moet hebben, dat het er zo veel mogelijk soorten moeten zijn en liefst zo weinig mogelijk raaigras en dat het hooi stug moet aanvoelen, dus niet makkelijk vouwbaar moet zijn, als je een plukje in je handen draait (zoals wanneer je een dweil uitknijpt).

Gras wat uitgebloeid is heeft het meeste fructaan (suiker), wat de plant nodig heeft om te groeien, omgezet in zetmeel (in de vorm van het zaad wat de plant maakt). Zetmeel kan minder kwaad dan fructaan.
En in hooi van onvolwassen gras zit dat fructaan dus nog.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:26

Bedankt voor jullie meningen en hulp.
Ik ga straks even een dopje lijnzaadolie afmeten in een wasdop. Kijken hoeveel het is. Ik hou denk ik aan wat op de pot staan, tussen de 15 en 45 ml per dag.

Denk dat ik dan een dopje s ochtends en een dopje s avonds. Als de hoeveelheid klopt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:49

Koper schreef:
Voor wat ik ervan weet zitten in luzerne wel eiwitten maar nou juist net niet eiwitten die een paard makkelijk kan gebruiken, waardoor ze juist een belasting zijn voor de lever. Daarnaast ben ik altijd extra achterdochtig als een voer ineens helemaal een hype is

Luzerne is geen hype hoor, bestaat ook al erg lang, en wereldwijd, als paardenvoer. Mijn eerste zak Hartog luzerne kocht ik ruim 20 jaar geleden voor mijn verzorgpony :j

De eitwitten is luzerne zijn wel de goede eiwitten maar bij een lever met problemen dien je zo min mogelijk eiwit te voeren.

Overigens heeft luzerne een positief effect op de maag :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 16:52

Oke :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:03

Koper schreef:
Weet ik eigenlijk niet. Wat ik erover weet is dat je die aren of pluimen er in moet hebben, dat het er zo veel mogelijk soorten moeten zijn en liefst zo weinig mogelijk raaigras en dat het hooi stug moet aanvoelen, dus niet makkelijk vouwbaar moet zijn, als je een plukje in je handen draait (zoals wanneer je een dweil uitknijpt).

Gras wat uitgebloeid is heeft het meeste fructaan (suiker), wat de plant nodig heeft om te groeien, omgezet in zetmeel (in de vorm van het zaad wat de plant maakt). Zetmeel kan minder kwaad dan fructaan.
En in hooi van onvolwassen gras zit dat fructaan dus nog.

ahh dankje voor de uitleg! Klinkt eigenlijk wel heel logisch..
Het hooi is iig wel heel stug.. daarom vond ik het ook goed hooi.. maar heb eigenlijk niet gelet op de pluimen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 17:06

Hoe stug het is zegt onder andere wat over hoe het bemest is. Van kunstmest en drijfmest wordt je gras, en dus hooi, slapper van structuur.

Ongetwijfeld is de ene soort gras ook stugger dan de andere. Maar daar ben ik verder niet in thuis. Ik denk dat met onze standaard productiegrassen de verschillen ook niet zo groot zullen zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:46

Even een *\o/*
Mijn moeilijke eten lijkt de Vitalbix erg lekker te vinden. Hij likte zelfs zijn voerbak uit :+

Ons hooi ga ik ook eens goed bekijken. Het is van het grove stengelige soort, maar verder heb ik er nooit echt goed naar gekeken.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:12

Koper schreef:
Wieke ik was eigenlijk ook wel benieuwd wat er aan vitamine E uit het bloedonderzoek gekomen is.

Daar vraag je me wat :D .
Lijkt mij erg stug dat dat niet getest zou zijn geweest, maar ik zie het zo niet tussen alle moeilijke en ingewikkelde namen staan. Ben nu zelf ook wel erg benieuwd eigenlijk, anders bel ik morgen de DA weer op voor verdere uitleg over vitamine e.

Wil anders best de uitslag hier plaatsen als mensen dat interessant vinden? En wie weet ziet iemand dan ook de (ingewikkelde naam voor) vitamine e staan.

Amanda schreef:
Even een *\o/*
Mijn moeilijke eten lijkt de Vitalbix erg lekker te vinden. Hij likte zelfs zijn voerbak uit :+

Super!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 19:30

Ben benieuwd Wieke :)

Goed zo Jim, braaf peerd *\o/*

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:48

Heb het voor elkaar gekregen, hier de uitslag van alle waarden die ik binnen heb gekregen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GSH-Px is een maat voor de selenium voorziening, die is dus te laag.
Eosinofiele leukocyten zijn te hoog: teken van parasitaire infectie
Totaal eiwit en albumine laagnormaal: te weinig voedingsstoffen/energie in voeding.

Zo heb ik alles uitgelegd gekregen, als iemand vitamine e ziet staan of iets anders interessants, geef maar een gil!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:03

Mijn paardjes zijn vandaag verhuisd :). Helaas geen struiken meer om van te knagen (al heb ik vandaag gehoord dat de struiken maandag weggaan, dus dat hadden ze zowiezo niet meer gehad). Ze staan nu op het land, het middenstuk is erg monotoon, maar de kantjes (zo'n 1m van het hek rondom) is een stuk diverser! Daarnaast heb ik het hooi dat ik nog overhad in het land gegooid. Het is niet perfect, maar ze waren al meteen aardig happy. Als het goed is heb ik volgend weideseizoen (of anders die daarna) mijn eigen wei en dan gaan we het inzaaien met kruiden enzo. Nog eventjes geduld hebben :)

Ik wel benieuwd hoe ze het op het andere water gaan doen. Op hun oude plek kregen ze slootwater, wat in deze buurt ontzettend ijzerrijk is. Nu krijgen ze leidingwater, dus een heel stuk minder ijzer.

Mijn oudere merrie May heeft nu sinds een paar dagen verschillende bultjes en wondjes, waarvan één op haar buik en meerdere op het achterbeen. Het doet me denken aan mok. Het is vrij plotseling opgekomen en er is niks veranderd in de tussen tijd. Ze heeft een maand geleden haar drainage kuur afgerond, heb toen niet echt iets gemerkt, zou het daarmee te maken kunnen hebben?

@wieke, Wel super interessant van dat bloedonderzoek! Wat ik me afvraag - er zijn aanwijzingen van een parisitaire infectie, maar uit het microscopisch onderzoek is verder niks gekomen? Of zie ik dat verkeerd?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:12

Oshaa, Wat voor drainage kuur heb jij gebruikt?
Wat koper gebruikt, de klei, is toch ook eigenlijk een drainage kuur?

Op afbeelding 3 staan de waardes van de eosinofiele granulocypten (paracitaire infectie) die dus verhoogd is en daaronder staat microscopie. Ik neem aan dat overal waar microscopie onder staat, de uitslagen van het microscopisch onderzoek is. Zeker weten doe ik dit niet trouwens..

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:43

Ik heb de drainage compositium van de Groene Os gebruikt, Het is een kuur van een maand, 2x per dag druppeltjes. Heb wel veel verandering gemerkt bij mijn andere paardje, die had eerst allemaal plekjes op de huid, maar die zijn nu allemaal weg :). Het werd mij aangeraden om zo'n kuur in het voorjaar te doen. Ik heb zelf ook weleens een drainage kuur gedaan en heb daar heel veel profijt van gehad, vandaar dat ik het voor de paardjes ook heb geprobeerd.

Ze hebben toch de microscopie gedaan omdat die eosinofiele dingen verhoogd waren? Want als ik de microscopie uitslagen bekijk, lijkt het mij alsof er niets is aangetroffen. Maar, ik ben natuurlijk geen dierenarts :)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:57

Oshaa schreef:
Ik heb de drainage compositium van de Groene Os gebruikt, Het is een kuur van een maand, 2x per dag druppeltjes. Heb wel veel verandering gemerkt bij mijn andere paardje, die had eerst allemaal plekjes op de huid, maar die zijn nu allemaal weg :). Het werd mij aangeraden om zo'n kuur in het voorjaar te doen. Ik heb zelf ook weleens een drainage kuur gedaan en heb daar heel veel profijt van gehad, vandaar dat ik het voor de paardjes ook heb geprobeerd.

Ze hebben toch de microscopie gedaan omdat die eosinofiele dingen verhoogd waren? Want als ik de microscopie uitslagen bekijk, lijkt het mij alsof er niets is aangetroffen. Maar, ik ben natuurlijk geen dierenarts :)

Drainage kuren, daar heb je er ook weer zoveel van, net als soorten voer etc.. :7

Naar mijn idee (heb het nog niet nagevraagd) hebben ze na aanleiding van mogelijke afwijkingen in het rode en/of witte bloedbeeld verdere microscopische differentiatie uitgevoerd. Tenminste, dat is dat verhaaltje bij opmerkingen begin afbeelding 3 de hele tijd.

Afbeelding

Iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven misschien? Ik ben ook geen dierenarts helaas..
Moet morgen de Da sws nog even bellen voor verdere behandeling over de wormenkuur, ga het meteen navragen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:32

Ik lees hier met interesse mee.
En heb natuurlijk meteen ook foto's van zowel de wei waar hij nu staat als het deel van het hooi en de brokjes die hij krijgt.

Weide zomer, een keer bemest, krijgt vanaf morgen een halve meter per dag erbij.
Afbeelding
Wat voorbeelden wat er naast het gras allemaal tussen staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan hooi, krijgen ze savonds afwisselend zeer droog arm, of droog groener en wat rijker.

Afbeelding
Droog

Afbeelding
Rijker. Kleur is niet waarheid getrouw. Kleur is meer groener.

De brokjes zijn balancer van je paard gezond en fit. 200gr hiervan samen met lucerne brok dit in de avond.

Afbeelding

Afbeelding

En in de ochtend enkel lucernebrok klein kwart schepje ivm toch iets krijgen bij de ochtend voerbeurt.

Afbeelding

De brokjes krijgt hij nu al drie jaar volgens mij, en doet het er goed op. Geen problemen goed in de vacht en gewicht.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:38

Die wei ziet er mooi uit naar mijn idee! Veel verschillende plantjes.

Wat voor luzernebrokjes zijn dat precies?