Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
horsies5 schreef:Hooi probeerde ik op de foto te zetten maar ik kon geen toppen vinden.. alleen stengels.. dan valt er niet veel over te zeggen toch?
JewEmm ik weet niet meer of je deze soort al voor mij had gedetermineerd, zou je eens mee willen kijken? 

Koper schreef:horsies5 schreef:Hooi probeerde ik op de foto te zetten maar ik kon geen toppen vinden.. alleen stengels.. dan valt er niet veel over te zeggen toch?
Niet over welke soorten gras er in zitten, de soorten kun je het makkelijkste herkennen aan de aren of pluimen. Wat wel over je hooi te zeggen valt is dat het gras waar het van gemaakt wordt niet uitgebloeid is (want je ziet alleen sprietjes). En dus dat het gemaaid is toen het nog aan het groeien was, en dat er daarom meer suiker in zit dan in gras wat wel gebloeid heeft.
Koper schreef:Voor wat ik ervan weet zitten in luzerne wel eiwitten maar nou juist net niet eiwitten die een paard makkelijk kan gebruiken, waardoor ze juist een belasting zijn voor de lever. Daarnaast ben ik altijd extra achterdochtig als een voer ineens helemaal een hype is
Koper schreef:Weet ik eigenlijk niet. Wat ik erover weet is dat je die aren of pluimen er in moet hebben, dat het er zo veel mogelijk soorten moeten zijn en liefst zo weinig mogelijk raaigras en dat het hooi stug moet aanvoelen, dus niet makkelijk vouwbaar moet zijn, als je een plukje in je handen draait (zoals wanneer je een dweil uitknijpt).
Gras wat uitgebloeid is heeft het meeste fructaan (suiker), wat de plant nodig heeft om te groeien, omgezet in zetmeel (in de vorm van het zaad wat de plant maakt). Zetmeel kan minder kwaad dan fructaan.
En in hooi van onvolwassen gras zit dat fructaan dus nog.

Koper schreef:Wieke ik was eigenlijk ook wel benieuwd wat er aan vitamine E uit het bloedonderzoek gekomen is.
.Amanda schreef:Even een![]()
Mijn moeilijke eten lijkt de Vitalbix erg lekker te vinden. Hij likte zelfs zijn voerbak uit

. Helaas geen struiken meer om van te knagen (al heb ik vandaag gehoord dat de struiken maandag weggaan, dus dat hadden ze zowiezo niet meer gehad). Ze staan nu op het land, het middenstuk is erg monotoon, maar de kantjes (zo'n 1m van het hek rondom) is een stuk diverser! Daarnaast heb ik het hooi dat ik nog overhad in het land gegooid. Het is niet perfect, maar ze waren al meteen aardig happy. Als het goed is heb ik volgend weideseizoen (of anders die daarna) mijn eigen wei en dan gaan we het inzaaien met kruiden enzo. Nog eventjes geduld hebben 
. Het werd mij aangeraden om zo'n kuur in het voorjaar te doen. Ik heb zelf ook weleens een drainage kuur gedaan en heb daar heel veel profijt van gehad, vandaar dat ik het voor de paardjes ook heb geprobeerd.
Oshaa schreef:Ik heb de drainage compositium van de Groene Os gebruikt, Het is een kuur van een maand, 2x per dag druppeltjes. Heb wel veel verandering gemerkt bij mijn andere paardje, die had eerst allemaal plekjes op de huid, maar die zijn nu allemaal weg. Het werd mij aangeraden om zo'n kuur in het voorjaar te doen. Ik heb zelf ook weleens een drainage kuur gedaan en heb daar heel veel profijt van gehad, vandaar dat ik het voor de paardjes ook heb geprobeerd.
Ze hebben toch de microscopie gedaan omdat die eosinofiele dingen verhoogd waren? Want als ik de microscopie uitslagen bekijk, lijkt het mij alsof er niets is aangetroffen. Maar, ik ben natuurlijk geen dierenarts