Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:53

Ik heb deze:

https://www.hulkenberg.nl/producten/palletboxen/big-box-kunststof-palletbox---1200-x-800-mm---3-palletsledes-4403300.aspx

Ik had ook bij diverse firma's info opgevraagd, maar niemand durfde te zeggen tot welke temperaturen hun boxen bestand zijn en welk materiaal je het beste kunt nemen.
Ik had deze gekozen om de maat en de versterkte wanden. Het was niet dat het heel erg krom trok, maar ik kreeg het ook niet direct warm genoeg, vandaar dat we hem nog geïsoleerd hebben. Daarna werd hij wel goed heet.
Dat ging goed, al ging mijn ene paard weer hoesten aan het eind van de zomer. Ik weet niet waar dat door kwam, maar ging daardoor wel enigszins twijfelen aan de stomer.

DubbelFun

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:23

Als het heel droog is en het stuift meer als anders kunnen ze daar ook van gaan hoesten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:04

Wij hebben ook die box, ik was de naam van de firma kwijt. Bevalt prima maar we hebben hem ook geïsoleerd. Temperaturen die we er in gemeten hebben lagen rond de 80 graden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:32

Ik zag ook iets op boktmarkt langskomen; https://www.bokt.nl/markt/ad/461702/nie ... rs-te-koop

Ik wil wel graag een hooistomer maken, maar ik ben zelf niet zo handig. Daarnaast moet ik wel echt een grote stomer hebben, aangezien mijn beide paarden luchtwegproblemen hebben (zucht) en ze in 24 uur in ieder geval 25 kilo voordroog opeten. Hoeveel hooi ze naar binnen zouden werken weet ik niet meer, omdat ze al even op voordroog staan. Maar met die hoeveelheden en het 1x per dag naar stal komen, moet je wel een stomer hebben ala formaat van de advertentie (palletbox).

Hoe hebben jullie de wanden van jullie boxen geïsoleerd?
Trekken de wanden van een gewone container (groene vuil container) ook krom?
Begreep uit een stukje ergens dat de temperatuur iig voor 10 minuten boven de 70 moet komen. Klopt dat? Hoe meten jullie of ook echt overal die temperatuur wordt gehaald?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:30

Voor een gewone bak en een simpele hooistomer vind ik die nog behoorlijk aan de prijs.

De kliko-hooistomer die ik gehad heb trok niet krom, maar dat komt deels doordat je hem niet op druk kunt krijgen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:41

Tancreda, vind dat veel te duur voor zelfbouw.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:43

Het is wel gebouwd om te verkopen hè... dus een beetje winst mag best wel. Maar gezien het feit dat het niet meer is dan een standaardbak en een standaard hooistomer....
Ik ben wel benieuwd naar het binnenwerk om de stoom goed te verdelen ;)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:41

Zelf het geluk gehad om een tijd iedere dag te struinen naar een Haygain 2e hands, nog niet goedkoop maar de degelijkheid ervan is dan zeker het meerbedrag op deze waard.
Het beste is om het gestoomde hooi direct te voeren, en ik vind zelf toch minimaal 30 minuten boven de 60 graden fijn om te doen. Maar hier 1 pony met een mijten allergie dus die wil ik dood hebben en ook hun uitwerpselen (wat meestal de allergene stof is) schijnen dan ye veranderen zodat hij daardoor niet getriggert wordt. Het blijft zo lastig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:11

jobamara schreef:
Tancreda, vind dat veel te duur voor zelfbouw.

Is absoluut niet duur! De bak zelf kost rond 200,-, de stomer ( dit is geen gewone behangafstomer!) zal ook snel 100,- of meer kosten. Dan komen daar nog alle kleine dingetjes ( die altijd toch een hoop geld kosten!) en de uren om alles in elkaar te zetten. Aan materiaal zit je al snel op 350,-/ 400,- mogelijk meer. De bak is nieuw dus een prima prijs en wordt ook nog bij je thuis afgeleverd en geïnstalleerd. Voor die prijs zouden wij niet eens meer zelf een bak gaan bouwen. In een dergelijke bak kan een flinke baal hooi ( van rond de 20 kg) dus daar kan je een dag mee voor uit.
Wij hebben onze bak ook zelf gebouwd en voor een evt. verkoop kwamen wij ook rond de 500,- uit.
Dan "verdient" de maker max. een tientje per uur..................

Een nieuwe Haygain kost rond de 2000,-.....................

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:14

Een nieuwe Haygain kost geen €2000,- ElCid, de variant voor 1 paard kost een kleine €900,- :j

Heeft iemand ervaring met de hooistomer die hierboven te koop aangeboden wordt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:19

Misschien alleen de maker zelf ;) en anders eens een mailtje er aan wagen en vragen of hij referentie-mailadressen heeft :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:06

Haygain zie ik het probleem van het niet kunnen voeren van wat ik wil. Onbeperkt en zo min mogelijk voermomenten. Verbeurten geeft alleen maar stress vandaag dat ik het liefst voor 24 uur klaar wil zijn per keer. Dan is zo'n 1 paards Haygain te klein helaas

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:18

Irene2 schreef:
Een nieuwe Haygain kost geen €2000,- ElCid, de variant voor 1 paard kost een kleine €900,- :j

Heeft iemand ervaring met de hooistomer die hierboven te koop aangeboden wordt?

Klopt, de kleine is goedkoper. Maar 1 waar de hoeveelheid in kan als die hier wordt aangeboden ( net zoals die van ons) kost rond tussen de ca. 1800,- en 2600,-
https://www.haygain.com/collections/equine-hay-steamers

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:42

T is inderdaad maar net welk formaat je nodig hebt :)

TStruijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:50

Ik heb hem ook voor een klein bedrag kunnen krijgen. Ik heb even goed online gezocht en stuitte op een paardenfokkerij die net was overgestapt naar een nieuwer model. Goed zoeken helpt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:55

Zetten jullie de echte stomers met dit vriesweer ook binnen?? (iig vorstvrij).

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:02

De bak waar de baal in gaat staat buiten onder een afdak, het stoomding zelf zeg maar staat binnen. De slang gaat door een gat in de muur heen. Die slang heb ik isolatie omheen zitten. En de bak dek ik extra af met oude paardendekens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:30

OK, want het zou jammer zijn als je hem nu niet kunt gebruiken omdat ie zou kunnen bevriezen.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:27

Gelukkig hebben wij ook een droog plekje kunnen vinden voor onze stomer zodat ik die weer kon gebruiken.
Hooi natmaken in netten is zo zwaar en 't wordt zo'n bende. En met de vorst wordt het er niet leuker op.
Blij dus dat ik de stomer weer in gebruik heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:28

Hey, jij hebt wel de wanden geïsoleerd hè? Moet ik toch misschien ook maar doen. Scheelt wel qua druk en temperatuur denk ik?

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:00

Ja dat scheelt zeker. Eerst kreeg ik het niet warm genoeg, met isolatie wel.
Nadeel is wel dat er minder in kan. Met 3 paarden kan ik er net niet genoeg in krijgen voor een dag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:40

En heb je dan vaste plakken of losgemaakt ??

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:08

Vlinder2009 schreef:
Ja dat scheelt zeker. Eerst kreeg ik het niet warm genoeg, met isolatie wel.
Nadeel is wel dat er minder in kan. Met 3 paarden kan ik er net niet genoeg in krijgen voor een dag

Mag ik vragen hoe je de isolatie hebt aangepakt? Dan ga ik ook maar even knutselen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:01

Is isoleren aan de buitenkant geen betere veiligere oplossing??

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:24

@Dubbeldun, in plakken

@Ninx, mijn vriend heeft hem gemaakt. Isolatie (Dupanel) zit niet vast, maar is op maat gezaagd en er in geklemd. De naden zijn met pur dichtgezet. Onderin ligt ook een isolatieplaat, daarover een vloerverwarmingsslang die d.m.v. ty raps op een op maat gemaakt betonrooster zijn vastgezet. Daarover ligt een stukje ventilatieplafond wat in veebedrijven (in dit geval varkens) gebruikt wordt. Dit hebben we gedaan zodat het hooi niet rechtstreeks op de buizen ligt. Op de foto die ik eerder plaatste heb ik hem opgetild zodat de verwarmingslang zichtbaar is. Bovenop leg ik trouwens ook een op maat gemaakte isolatieplaat. Daaroverheen gaat het deksel.

@jobamara, dat begrijp ik niet, waarom zou isoleren aan de binnenkant onveilig zijn?