Voer van voergezond.nl, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:11

Caballos schreef:
De brokken van hayster zijn niet te vergelijken met grasbrokken van andere merken, deze laatste zwellen geheel op bij aanraking van water (worden 3x zo groot), dan is/kan droog voeren idd erg gevaarlijk.

Ik weet niet precies waar je dat op baseert?

Ik gebruik nu op 400 gram weidebrok 1 liter heet water en 1,5 liter koud en als ik dat tien minuten laat staan, dan heb ik echt een gortdroge pap waar ik maar met moeite doorheen kan roeren. Dan is het pas volledig opgelost, dus het wordt niet eens 3x zo groot in volume, maar meer dan 6x zo groot.

Ik denk dat waar mensen zich jammerlijk in vergissen (ik helaas dus ook) is dat ze het in koud water gooien en dan zien heel langzaam weekt: dan doet het er anderhalf uur over voor de brok die paar liter water heeft opgezogen en dik en 'droog' is. De conclusie die ze dan na tien minuten trekken; het zwelt nauwelijks op. Terwijl je het moet vergelijken een omgeving op lichaamstemperatuur en dan zwelt het wel degelijk en ook veel en veel sneller. Dat krijg je dus bij de weidebrok dat de buitenkant van zo'n brokje uitzet terwijl er nog een dikke harde kern overblijft en ik kan me heel goed voorstellen dat dat verstopping bevordert, ook bij een paard met een net gebit en rustig eetgedrag.

Caballos

Re: Voer van voergezond.nl, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:44

Dat baseer ik op mijn eigen ervaringen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:44

Zonde van het hete water, dan gaan er een hoop voedingsstoffen verloren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:07

Het is nu een kwestie van de zak opmaken. Liever een paar voedingsstoffen weg dan paard weg. :)
Of ik laat het twee uur weken met koud water, of tien minuten met heet water; dan pas heb ik die droge pap zonder stukjes die nog uit kunnn zetten en weet ik zeker dat het helemaal opgelost is. Tien minuutjes met koud water is niet gevoeg; zie de ervaring met [***].

Aangezien jij het blijkbaar weekt met koud water: sta je er wel bij stil hoe explosief bacterien groeien in een paar uur tijd als je hooi/brok weekt? Snel weken met warm water (of hooi stomen ipv weken) is in dat opzicht veel gezonder.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je er gewoon wat koud water op gooit en het dan vrijwel meteen voert; dan zet het inderdaad niet uit maar dan kun je het ook niet geweekt noemen omdat er nog harde stukken in zitten, dus dan komen onze ervaringen weer overeen. :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:08

Ik "week" het in 10 minuutjes, daarna voer ik het, dus het zal wel meevallen met de bacteriën.
Dit is voor ons voldoende om geen slokdarmverstoppingen meer te hebben.
Voor een ander paard bij ons op stal is dat ook voldoende.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:52

Grrrr mijn paard at een paar weken geleden haar superplusbrok minder enthousiast en ik heb toen van een vriendin wat handjes basisbrokplus kunnen proberen. Dit at ze met veel smaak dus ik bestelde daar twee zakken van en voor de zekerheid ook maar twee zakken superplus voor als ze nu met het koude weer toch meer nodig zou hebben. Na twee dagen moest ze toch de basisbrok niet meer en at ze weer vrolijk van haar superplus brok. Nu laat ze vandaag voor de derde dag haar brok staan. Het hooi smaakt haar uitstekend en ze ziet er prima uit dus wat dat betreft hoef ik me geen zorgen te maken maar omdat ze altijd wat over haar brokjes heen zevert valt het al snel tot gruis uit elkaar en kan ik er daarna niet zoveel meer mee. Die brok vind ik behoorlijk aan de prijs en als ze het dan zo laat staan dan doet me dat echt zeer in mijn portemonnee -O- . Dus als er nog liefhebbers zijn voor de basisbrokplus... ik heb nog ruim anderhalve zak in een ton zitten, wel al geopend maar uiteraard droog. Ik ga er vanuit dat ze uiteindelijk de superplus wel weer zal eten als ze echt honger heeft.... :Y)

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:29

Balen akkespring... Maar dat zeggen ze ook van voergezond, soms willen ze het niet eten, dan zijn ze het niet nodig. Dat knopje omzetten is volgens mij niet makkelijk, weet ook niet of ik dat zou kunnen.

Nu heb ik vandaag het brokje goed bekeken, ben namelijk erg nieuwgierig naar hoe en wat.... maar nu valt me op dat de binnenkant dof is, wat mij normaal lijkt. Maar de buitenkant is hard en glanzend.... wat is dat dan? Als ik de geperste brok van de honden bekijk, die zijn broos en dof, zowel de binnen als de buitenkant zijn het zelfde.
Moet eerlijk zijn, het concept staat mij aan, maar vindt dat geheimzinnige maar niks. Ook de analyse kan ik niet vinden. Hoe liggen de verhoudingen. Mijn paardje krijgt namelijk magnesium bij. Vind het maar lastig hoor, het concept is goed, gevoel is goed, alleen de geheimzinnigheid... wat zit erin en hoeveel.

Ik voer het nog te kort om te zeggen hoe mijn merrie het erop doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:37

Ik ben ermee gestopt..Niet om de kwaliteit,maar om de sumiere verdeelpunten. Zakje brok zat dik tegen de €35 aan...
Heb lease-auto,maar tijd is toch wel heel kostbaar...
Heb aangeboden om verdeelpunt te worden(10 min van A'dam) geen reactie..

Nu Marstall faser light,ook mooi spul,15 minuten rijden,onder de €20,00

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:50

Mijn paard laat het weleens een paar weken achter elkaar staan. Daarna begint ze gewoon weer met eten. Ik maak me er niet druk om, aangezien ze verder goed gras en hooi eet en ze niet veranderd in energie.

Sussanne, mocht je meer info willen kan je contact opnemen met je verdeelpunt/waar je het gekocht hebt.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 06:30

Zijn er ook mensen uit Drenthe die HH voeren, die het eventueel samen met mij willen bestellen? Zodat de verzend/ophaalkosten lager komen te liggen?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 07:02

Sussanne schreef:
Zijn er ook mensen uit Drenthe die HH voeren, die het eventueel samen met mij willen bestellen? Zodat de verzend/ophaalkosten lager komen te liggen?

Ik bestel samen met stalgenoot in Drenthe. Voer wordt afgeleverd in Grolloo. Voor de aankomende bestelling moest er alleen voor de 23e besteld worden, dus ik weet niet of je er dan eventueel nog bij kan. Dat zal afhangen wellicht van hoeveel zakken je wilt?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:05

Brrr ik knijp hem wel een beetje na jullie slokdarmverstoppingsverhalen. Ik voer het mn paard droog, superplusbrok. Gaat wel goed, paard doet het er ook wel goed op.
Ik voer na het rijden wel wat anders bij omdat ze wat schraal is en ik toch wat bang ben dat ze er niet genoeg uit haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:56

Mocht je een alternatief zoeken, dan zijn de luzernebrokjes van Metazoa erg prettig. Die zijn zo hard geperst dat ze ook in heet water nauwelijks/maar heel langzaam uitzetten dus die durf ik zelfs te gebruiken als voedselbeloning bij meerdere paarden. :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:56

Ze zijn totaal niet geschikt als 'krachtvoeder'.... ken meerdere paarden die er voor het trainen echt niet genoeg aan hebben... die gewoon helemaal wegvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:34

De mijne werd er ook schraal van

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:41

Ik kwam dit topic toevallig weer tegen nadat ik in 2013 zelf had verteld over de slokdarmverstopping van mijn paard. Volgens HH de schuld van mijn paard en ze hadden er nog maar weinig van gehoord. Dus aan hun brok lag t niet..
Dat mijn paard van zichzelf al rustig eet en maar 2 handjes brok krijgt, doet er dan even niet toe :)
Dat hij geen energie had, loom werd en slecht in zn vacht zat maakte dat ik gestopt ben. Hij at t ook echt met lange tanden en uiteindelijk helemaal niet meer. Nu is het wel zo dat mn paard 8 maanden een brok lekker vind en dan zn neus er voor op haalt, maar ik geloof dat we hierbij nog niet 1 zak opgemaakt hebben.

Ik ben toen overgegaan op marstal force, maar dat eet hij nu alleen nog als slobber.
Ik ga nu de vitalbix proberen, hoog in vit/min, laag in suiker/zetmeel. Lees er goede ervaringen over. Meerdere mensen hier er al ervaringen mee?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:42

Mijn paard doet het er nu na een jaar nog steeds goed op. Ben tijdens de zomer overgestapt van superplus naar basisplus. Mijn paard stond toen op de wei. Nu weer op de paddock met hooi en ik merk dat ze weer wat meer nodig heeft. Dus stappen we weer over naar de superplus. Ze zit goed in haar vel en glimt de pan uit. Hier nog steeds een tevreden gebruiker!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:08

Hier ook een zeer tevreden gebruiker.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:53

Mijn paard werd vooral schraal toen ik al het krachtvoer stopte omdat ze ziek werd (vorig jaar oktober ook al, ze knapte pas op toen al het krachtvoer eraf ging). Dus ik heb geen keus. Maar het lijkt alsof het lichaam eerst schrikt en zich aan moet passen want nu gaat het goed qua schraalheid.
Ik voer pavo 18+ bij na arbeid, klinkt tegenstrijdig maar t gaat echt goed nu.
Heb mn 2e zak superplus en ze eet het momenteel niet zo graag maar het is wel op de volgende ochtend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:37

voor de mijne was het niet voldoende naast ons ruwvoer(wat wel arm is. maar dan nog).
dus voor mij niet meer voor herhaling vatbaar.