Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:46

Calcium 1.3% en Fosfor 0.4%, is bij mij een verhouding van 3/1 ipv 2/1 zoals zou moeten ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:48

Ik heb het lijstje er even bijgenomen en wat je zegt klopt. Maar...... de reden dat het calciumaandeel wat hoger is dan wat je optimaal zou willen, is dat het afgezet wordt tegen de gemiddelde waarden van het ruwvoer (hooi, gras) en met die éne kilo die je max per dag geeft naast ruwvoer, wordt het gebrek bij het één weer gecompenseerd door het ander. In theorie is er dus niks aan de hand, tenzij je ruwvoeranalyse uitwijst dat het hooi erg hoog in calcium is. Onderzoek heeft kennelijk uitgewezen dat dit gemiddeld in NL niet het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:50

Ah ok, op die manier :)
Werkt dat ook zo voor België? :+
En zou het kwaad kunnen om de Pavo Vital er dan eventueel nog bij te geven? Heb nog een beste voorraad staan en ik gebruik het ook als beloning ... Anders zit ik daar weer met een probleem :P :))

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:11

Ik mag hopen dat Pavo wel zo handig is geweest om de gemiddelde ruwvoerwaarden van de verschillende Europese landen bij elkaar te zetten - anders moet je voor ieder land een verschillende Ca/F verhouding gaan vaststellen. Dat zou dan bovendien ook gelden voor alle andere mineralen want ook die kunnen per land verschillen.

Zoals ik het begrijp van Pavo is Care4Life een compleet voer - dat betekent dus in concreto dat je voor een paard dat in licht of gemiddeld werk staat, je eigenlijk niet meer hoeft bij te voeren of supplementen bij hoeft te geven. Maar af en toe een handje zal echt geen kwaad kunnen en misschien is het verstandig eerst je voorraad op te maken voordat je op nieuw voer overstapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:15

Hmmja, maar mijn voorraad 'gewoon' voer gaat veel eerder op zijn dan mijn voorraad Pavo Vital, vandaar :+ Weet ook nog niet of ik overstap hoor, ik kijk het nog even aan, maar het klinkt allemaal wel goed in ieder geval en het lijkt me ook wel handig, gewoon alles in 1 zak, gewoon een schep daaruit en klaar zeg maar :Y)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:28

Ben ook wel erg nieuwsgierig!
Op dit moment voer ik subli zonder en omega .. nog iets.. weet ff de naam niet. Vitaminen en mineralen in ieder geval.

Dit is dus eigenlijk nog beter dan subli zonder? Voor een ZE-er dan?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:48

Subli zonder is sowieso niet het beste voor je ZE'er. Daar zit sowieso nog 36% aan suikers en zetmeel in. Dan is de dieetmix al een betere optie als je iets anders wil :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:30

Weten ze ook wanneer het in de winkel komt?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:31

In november!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:34

Ik volg even mee, ik geef net als [***] ook de pavo vital complete omdat het gemakkelijk is als beloning tijdens het grondwerk
en mijn paard op een rantsoen staat van een kale wei en hooi en dus wat vitamines mist...

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:37

Goed te lezen dat de paarden het zo lekker vinden!

Wat betreft suiker&zetmeel gehalte, Dat is Suiker 4,7% en Zetmeel 4,7%. Dus 9,4 samen ipv de 9,8 die op het formulier staat.

En de spelfouten zijn inderdaad wat knullig, maar precies in de week dat we dit allemaal aan het voorbereiden waren werden onze systemen gemigreerd en konden we vaker niet dan wel bij bestanden en programma's :o Dus het is wat gehaast in elkaar gezet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:39

@pavogt: kun je toevallig vREP/energetische waarde van dit voer ook geven?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:44

Jotoma schreef:
Subli zonder is sowieso niet het beste voor je ZE'er. Daar zit sowieso nog 36% aan suikers en zetmeel in. Dan is de dieetmix al een betere optie als je iets anders wil :)

Laat maar.. via vergelijk gekeken. Ja inderdaad meer suiker/zetmeel.
Maargoed sport paard mag wel iets hebben neem ik aan?

Care4life is helemaal zonder dan?

* al gevonden
Géén melasse bevat en een suiker-en zetmeelgehalte van amper 9% samen heeft (elk een aandeel van ongeveer 4,5%). Het bevat ook geen granen en is glutenvrij.

Wanneer je echt sport heb je toch wel echt suikers nodig. Hoe werkt dit dan bij paarden? Worden andere voedingsstoffen dan omgezet in suikers?
Lijkt me moeilijk om een balans te vinden. Het klinkt goed maar of het handig is voor spieropbouw?
Laatst bijgewerkt door Nivada op 19-09-12 09:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:45

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:48

Ik ben ook tester. Mijn paard vind het heerlijk! Ik zelf vind het ook lekker ruiken en het ziet er alleen al gezond uit :D

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:37

Hilli:
EWpa: 0,80
DE (MJ/kg) = 11,5

Nivada,
Bij sportpaarden kun je dit voer zien als een topping die de gezondheid ondersteunt dmv de kruiden en het collageen. Plus dat het extra kauwen stimuleert. Dus dan wel samen met een gewoon krachtvoer inderdaad want voor prestatie zijn koolhydraten zeker nodig.

Wat de calcium/fosfor verhouding betreft, die is inderdaad wat aan de hoge kant. Dat is zoals genoemd deels gebaseerd op de waardes in ruwvoer. En bij max een kg per dag (paard van 600kg) zal deze iets ruime verhouding ook niets scheef gooien op het totaal rantsoen.

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:37

Pavo_GT schreef:
Hilli:
EWpa: 0,80
DE (MJ/kg) = 11,5

Het zelfde dus als de Nature's best en daar gaf ik maar een 1/2 schep van per dag aangevuld met Vital.

Nu dus sinds een week 1 schep van het nieuwe voer, paard vind het heerlijk en eet heel rustig en goed kauwend zijn emmertje leeg.
Normaal is het een enorme schrokker en altijd als eerste klaar.
Betekend wel dat hij nu meer energie binnen krijgt dus even kijken hoe dat gaat, paard word snel te dik en ook makkelijk heet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:47

Het vetaandeel in dit voer is vrij hoog - mogelijk dat men die keus gemaakt heeft om als alternatieve energieleverancier te fungeren ( ipv suikers/zetmeel).Hoe dan ook: de gezondheid van een paard wordt niet alleen optimaal van voer - beweging is essentieel en dát houdt een paard in combinatie met goed voer gezond. Wordt je paard snel te dik of te heet, laat 'm dan harder werken. Met een voer alleen lukt het niet.

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:12

Jannepauli schreef:
Het vetaandeel in dit voer is vrij hoog - mogelijk dat men die keus gemaakt heeft om als alternatieve energieleverancier te fungeren ( ipv suikers/zetmeel).Hoe dan ook: de gezondheid van een paard wordt niet alleen optimaal van voer - beweging is essentieel en dát houdt een paard in combinatie met goed voer gezond. Wordt je paard snel te dik of te heet, laat 'm dan harder werken. Met een voer alleen lukt het niet.

Ben het met je eens maar je verhaal gaat in dit geval niet op !

Het gaat om een net 6 jarige arabier, klasse II endurance dus harder werken word het nog even niet ;) Daarbij gaat het in dit geval zeker niet helpen want daar word hij alleen maar fitter van en dus nog drukker.
Verder 24/7 buiten in de kudde en ook daar beweegt hij genoeg...houd wel van een sprintje trekken en gek doen :D
Ik geef hem dus het liefst zo min mogelijk energie maar wel voldoende vitaminen enz.
Vandaar dus dat het voor mij interesant is om dit voer te testen, had alleen verwacht dat er nog minder in zou zitten als in nature's best.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:08

@Pavo: thanks voor de energetische waarde. Dat scheelt niet zoveel met het voer wat ik gaf. Voor eventuele extra koolhydraten heb ik slobber staan, dus dit voer is absoluut een overweging waard :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:21

Nou, ik ben thuis van de vakantie dus een dezer dagen ga ik ook beginnen met testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:15

is dit voer meer energierijk dan dieetmix?
vind het zo moeilijk,rijd best regelmatig en intensief,maar de mijne gaat stuiteren van haver en schuren van(teveel?)suikers en melasse..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 20:39

Hier nog steeds een wild enthousiast paard. Dat gaat tegrnvallen voor hem als de zak leeg is. Ben inmiddels net over de helft denk ik.

Mest lijkt idd beter te blijven tijdens buitenritten, sinds ik het voer heb ik geen diarree-achtige mest meer van zijn achterbenen en staart af hoeven spuiten na een rit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:00

Klinkt goed....wel fijn,kan ik nog eens wisselen tussen dieetmix en deze..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:03

Darkcrystal: in Care4Life zit geen haver en ook geen melasse - het is lager in suiker en zetmeel dan de Dubli Dieetmix.