[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:48

Vergeet niet dat die andere 2 paarden waren die al een probleem hadden en daar dus een goede reden was om dr extra voer in te stoppen en ze op wat hoger gewicht te willen hebben. Bij een gewoon gezondpaard is dat, gelukkig, niet nodig :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:52

Airborn, we komen wel op een goed gewicht hoor. Mogelijk voel ik persoonlijk van het voorjaar de nood niet meer om zoveel te voeren.
Maar waar geen flinke bespiering zit en dan ook geen vet, geeft een paard een mager uiterlijk. Ben je het daar niet mee eens?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:51

Ja, maar een mager uiterlijk wil niet zeggen dat het dier ook echt mager is natuurlijk :) Maar als er zoveel bespiering mist dat het dier zonder een laag vet echt mager lijkt, dan is er echt iets mis met de bespiering, aangezien ieder gezond paard toch wel enigzszinds bespierd zou moeten zijn.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:55

_Bitje: Ik vind jouw paarden er beiden mooi uitzien. Misschien iets meer richting een 4 dan een 3, maar idd je moet niet de raskenmerken vergeten.

merrieveulen schreef:
dus, wat ik zou doen, is scoor het paard op de 9 punten. spierweefsel kan overigens WEL drillen, denk maar aan je eigen kuiten als je op de bank zit. reken maar dat dat kan drillen! bovendien staat onze paardenmasseuse erop dat bepaalde spieren drillen in het bewegen... als je dus twijfelt of je met spier of vet te maken hebt, of niet goed kunt voelen hoe dik de vetlaag is, laat je paard dan de onderliggende spieren aanspannen. dan weet je genoeg. (bijv. mijn Welsh lijkt best vol voor de schouder, als je 'm dan Spaanse Pas vraagt blijkt het allemaal spier te zijn, idem voor onze haf)

@ eline, je pony heeft inderdaad een buikje maar dat geeft niet hoor. hij krijgt iig genoeg ruwvoer kennelijk! ik vind hem in de voorhand inderdaad erg ieletjes, schouderbot is erg prominent aanwezig en ik mis een stukje bovenhals. achterhand is ook niet erg indrukwekkend, maar niet mager. ik denk dat dat wel goedkomt als hij meer in training komt. als ik het buikje wegdenk vind ik hem voor zijn ras/ type eigenlijk wat te schraal. grotendeels door de karige bespiering.
ik zou hem meer in deze richting willen zien:

http://img.photobucket.com/albums/v491/ ... 050046.jpg

Eerste stukje, helemaal mee eens! Masseur die laatst bij Umpire was zei precies hetzelfde. Als spieren mooi los zijn dan moet je ze kunnen drillen op het lijf. Ook als ze bewegen moet je dat kunnen zien. Als je dat niet ziet is je paard of, zeer arm bespierd, of zit ie dus flink vast.

vwb mn eigen pony, ik ga helemaal met je mee. Ik zou m dolgraag weer mooi vol willen zien. Misschien even ter vergelijking, zo zag ie er van de zomer uit na 5 dagen praktisch vasten omdat ie geen kauwbewegingen mocht maken. Volgens de DA geen enkel probleem, al was ik behoorlijk ongerust dat ie maar zo weinig mocht eten :o
Afbeelding

Afbeelding
Dit was een paar dagen later toen ie gelukkig weer mocht kauwen.

Het blijft lastig vast te leggen op foto's vind ik, maar hij was toen echt heel erg veel te dun. Je ziet t vooral aan zn buik, die echt leger dan leeg is.

Maargoed, wat ik wilde zeggen, hij is nu dus al wel meer opgeknapt, al blijf ik me afvragen of het niet meer impact op zn lijf heeft gehad dan de DA toen dacht. Ik krijg m namelijk niet meer dik sindsdien. Nu had ie er ook nog een ontsteking overheen waardoor ie weer heel slecht voedingsstoffen opnam. En omdat ie n maand op absolute rust moest mocht ik m ook niet teveel krachtvoer geven. En van alleen ruwvoer zet ie gewoon niet aan. Tel daar bij op dat zn spieren ook weer helemaal terug moeten komen en dan krijg je dus dit resultaat.

Ik denk ook dat Umpire een 4 op zn ribben zou moeten scoren om een 2,5/3 bij zn schouder en hals te krijgen. Want zo op een foto lijkt het buikje wel heel wat, maar verder zit er geen gram vet op.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:22

@ lecy, een paar voorbeelden zijn mijn eigen dieren. mijn Welsh A is nu 1,25 meter, dat is een stuk groter dan zijn rasstandaard. bij mij heeft hij enkel hooi en basis aanvulling gehad, door middel van arm voer van Dodson & Horrell, dat bedoeld is om de behoefte aan vitaminen, mineralen en spoorelementen aan te vullen, en in wat extra energie te voorzien. hij heeft nooit granen gehad, wel een korte tijd veulenbrokjes (tot een maand of 9). alles in bescheiden hoeveelheden.
als jaarling zag hij er zó uit:

Afbeelding

een dunne garnaal, zal ik maar zeggen. dik werd hij niet, hoog wel. máger echter, ook niet. ik heb zned nooit zover gehad dat je z'n ribben kon zien. als je deze foto ziet snap je ook wel waarom, denk ik. maar goed dat is Zneddie als gezonde jaarling, qua gewicht. wel oerlelijk, maar netjes qua vetscore.

mijn andere paard, had een verwachte stokmaat van rond de 1,40, moeder 1,37 en vader 1,43. hij is op eenvoudig droog hooi en een beetje basisbrok 1,52 meter geworden. hij was als jaarling ongeveer net zo'n garnaal als Zneddie.
een paard groeit niet beter of harder of gezonder als je 'm dik laat worden, dat is mijns inziens geen reden. ook fokkersmaatstaven (ik schrik er altijd weer van als ik met mijn Zned op een show verschijn) zijn vaak niet de gezondste optie voor het paard. bij de Welshjes kan je met je gebruikspony ook niet samen in de ring met de showponies. de slanke, gespierde gebruiksponies zijn gewoon niet vet genoeg. een vet paard fok je niet, die creëer je door veel te voeren.

door jouw twee andere paarden, die snel te dun werden, ben je misschien teveel gaan focussen op het spek erop houden. van die korte koude periode zoals afgelopen winter krijgt een paard niets, daarvoor is het gewoon te kort. veel mensen hebben de illusie dat een paard enorm terugvalt in de winter als je niet flink voert. dit is onzin. in de natuur, OK, daar is het eten nu eenmaal een stuk minder makkelijk te krijgen in de winter. wij voeren onze paarden echter gewoon bij, waardoor het paard eigenlijk amper de kans krijgt om af te vallen. uiteraard verbruikt een paard dat buiten staat in de winter meer energie dan in de zomer. logischerwijs heeft een paard dan in de winter ook meer voedsel nodig om hetzelfde gewicht te behouden als in de zomer. dat een paard afvalt in de winter is op zich een natuurlijk, gezond proces. óók het dikker zijn in de zomer hoort daarbij, in de zomer maakt het paard dan reserves aan voor de winter. echter, een hoop paarden in NL komen al vet de winter uit. bij de meeste paarden die 24/7 op het land gehouden worden geeft dat, als dan niet op langere termijn, problemen.

ik ben het met airborn eens dat te snelle groei niet gezond is voor de botten. wat mijns inziens ook niet helemaal doordacht is, is dat je niet met het paard wilt werken tot ze verder uitgegroeid is. ondertussen loopt er wel een jong paard met 50 kilo overgewicht te zeulen, en dat 24 uur per dag. het risico op slijtage aan de gewrichten door het constante overgewicht is ook iets om rekening mee te houden.

nogmaals, ik vind jouw paarden niet moddervet. wel ben ik het met enkele anderen eens dat het een stukkie minder zou mogen, zeker bij een jong paard dat niet werkt. een paard dat weinig beweegt (amper op het land komt en ook niet gereden wordt), valt terug in bespiering. laat je zo'n paard in vet afvallen, dan hou je inderdaad vaak een nogal schraal dingetje over. dat kan je verstoppen onder meer voer natuurlijk, maar het gáát uiteindelijk om een gezond geproportioneerd lichaam, en dat houdt zéker ook spieren in, helemaal bij dergelijke rassen. het is dus een combinatie van factoren.

ik adviseer dan ook écht om het voer aan te passen, en daarnaast te zorgen voor meer beweging.

@ Eliine, op je bovenste foto vind ik hem er aardig goed uitzien hoor. lege buik ja maar dat is logisch, buikvulling zegt niets over vetscore. zowel hals als schouder als broek ogen voller dan op je eerdere foto.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:36

merrieveulen schreef:
@ Eliine, op je bovenste foto vind ik hem er aardig goed uitzien hoor. lege buik ja maar dat is logisch, buikvulling zegt niets over vetscore. zowel hals als schouder als broek ogen voller dan op je eerdere foto.

Ja dat riep iedereen die eerst de foto zag, tot ze m in het echt zagen :\ Daarom is het soms ook erg lastig het te beoordelen vanaf foto. Al had ie op dat moment misschien nog wel meer bespiering over dan nu het geval is. Maar qua vetjes was het toen echt veel erger. Kon elke rib tellen en na verloop van tijd had ie echt zo'n puntkontje. Hals en schouder waren toen qua bespiering wel beter, dat is waar :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:40

precies, van een foto af is het altijd lastig. dingen kunnen behoorlijk vertekenen immers, en helemaal als je zelf het dier goed kent en dan een foto ernaast ziet, lijken de verschillen altijd helemaal opgeblazen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:51

Ik denk dat de mijne rond de 3/4 zit..?
Zal morgen eens goed gaan voelen :)) Een appelkont heeft hij sowieso niet en de overgang naar zijn schouder kan ik ook duidelijk voelen. Ribben dan weer minder.
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:08

hij oogt inderdaad aardig fors. schouders vind ik dan idd weer meevallen, schouderpunt is duidelijk zichtbaar. ik denk dat hij uitkomt op een 3,5 tot 4, als je het hele scoreriedeltje pakt. hals is een beetje moeilijk iets over te zeggen vanaf deze foto.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:31

Afbeelding

Z'n nekkie :D Die is vrij stevig aan de bovenkant, niet zo 'wobbly'

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:50

Als ik 'm zo bekijk in het echt vind ik hem niet dik trouwens, maar als ik naar de punten van die schaal kijk, is ie toch behoorlijk aan de hoge kant denk ik..
Ik vind de haf van Bitje trouwens erg mooi, super in conditie zeg :j

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:53

bedankt iedereen... ik zal haar mueslie vanaf morgen halveren, ga er alleen geen vrolijk paard mee krijgen. -:(-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:22

Airborn schreef:
S_en_Z, qua billen zou ik haar een 4 schoren. Te rond en boven de staart lijkt wat vet te zitten. Zo van de foto lijkt het lang niet allemaal spier te zijn, als dat wel zo is, dan een 3. Afgezien van de bespiering in de ruglijn vond ik haar vorigjaar eigenlijk mooier in conditie.

.

Nogmaals kontje

Denk dat vet bij haar staart wel meevalt..

Afbeelding
Lijken bobbels maar zitten kuiltjes?

Afbeelding

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:04

_Denise_ schreef:
Ben dan ook benieuwd naar deze.. Hij kan behoorlijk wat hebben hangen onder z'n hals, maar vind hem in zijn algemeen niet te dik. Op deze standfoto toont hij het meest massa (heb een recentere standfoto waar hij in het algemeen beter toont, maar kan ik nu niet bij).

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/Corgewicht.jpg

Zelfde dag:
http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/corgewicht2.jpg

Heel recent:
http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/corgewicht3.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/DSC_5634klein.jpg

Ik zou hem op het oog een 3 geven (achterhand 2,5), maar ga even aan de slag met de tests in het filmpje. Interessant! :)
Dit paard is overigens een P.R.M., een Spanjaard dus.

iemand een oordeel over deze? :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:27

Airborn schreef:
Lecy, ik zou zeker minder voeren. Snelle groei is voor alle jonge dieren ongezond, je krijgt er zwakkere botten van, kans op OCD etc. Zeker voor jonge dieren is er echt niets mis met slank zijn, das een stuk gezonder dan te dik. En dat is niet iets wat ik mooi of minder mooi vind, maar iets wat ik baseer op de medische kennis die ik heb. En nee, de hoeveelheid vet is zeker niet achterhaald voor zwaardere rassen, die moeten namelijk ook gewoon opgevult zijn met spier en niet met vet. Dat dieren als ze ziek worden anders invallen vind ik persoonlijk een non-argumend. Je gaat ook geen pijnstillers slikken omdat je misschien hoofdpijn zou kunnen krijgen of je scheen zou kunnen stoten. (hoop ik :P ) Het lijkt mij logischer om bij een probleem het probleem op te lossen, dan een probleem te creeeren omdat je niet wil dat er een ander probleem omtstaat. (ak, als een dier mager word het voer aanpassen, ipv het dier te dik houden zodat ze niet mager word als ze ziek word)
Ik denk trouwens dat als je dr op 1 kilo zou zetten ze helemaal niet extreem laag zou scoren maar gewoon netjes. Je bent echter zo gewend aan dat ze te dik is, wat heel logisch is, dat dat voor jou veel sneller lijkt als extreem laag.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

En wat voer betreft: even afbouwen is wel zo paardvriendelijk he :) Gelijk de helft minder (wat wel zou mogen) lijkt me ook niet gezond.
Mijn pony was vroeger in de winter als veulen altijd schraal. Zijn moeder (die nog zoogde) zelfs echt dun. Toch hebben ze er niks aan overgehouden. Jonge paarden zie ik heel graag schraal, als ze uitzwaren op 5/6 jarige leeftijd komt het wel goed bij steviger rassen is mijn ervaring. Ook ik houd van flinke halzen en billen, maar dan graag goed bespierd. Onmogelijk bij een jonkie dus.
Zal eens een foto van mijn poown opzoeken:

Oktober: (nog weidevetjes)
Afbeelding

Recent ad work: (zie nu zelf dat hij er best een beetje dik uitziet... oeps! Mag minder, maar vet is vooral op de ribben te vinden, geen 'pockets' op de kont, bij de nek ed)
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:17

@ aranel, hals is inderdaad niet erg breed/ vet, zo vanaf de foto gezien. eigenlijk denk ik dat je jouw paard met een 4 al aardig hoog hebt zitten. een 3 staat voor recreatieconditie, ik denk dat jouw paard daar wel aan zit (zeker als je er een iets slanker buikje bij denkt). mijns inziens keurig en kloppend voor een Fries.

@ Lecy, misschien niet. maar paard moet toch leren dat ze niet altijd haar zin krijgt. heel eerlijk, is ze volgens mij best wel verwend. ik bedoel, als je paard door de omheining heen komt omdat ze per sé naar binnen wil... de mijne zijn ook wel verwend maar vooralsnog beslis ik wel wanneer ze waar lopen, en wanneer en wat ze te eten krijgen. veel paarden moeten daarin tegen zichzelf beschermd worden, een paard kiest altijd de makkelijkste weg en dat is niet altijd de juiste. wij hebben een haflinger die in het verleden altijd strontverwend is, en daar was in het begin geen land mee te bezeilen. als madam besloot dat ze naar huis wilde, dan ging ze gewoon. geen zin om naar we wei te lopen? rukte zich los en ging gewoon terug. paard was moddervet toen we haar kregen en heeft daardoor diverse (vooralsnog lichte) gezondheidsklachten overgehouden. zij is gek op eten en als het aan haar lag at ze zoveel als ze maar weg kan werken, en zou ze zéker al flink hoefbevangen zijn geweest. toen we haar kregen hing ze op het randje, had ook zere benen, en waarschijnlijk ook insulineresistentie door overvoeren.

@ S_en_Z, ziet er netjes uit, die onderste foto haha!!! ik zie een keurig 'bekleed' heiligbeen, twee kleine heuveltjes aan weerskanten ervan (heiligbeen, dan kuiltje en dan heuveltje) maar ik durf echt niet zo van een foto te zeggen of dat kleine vetkussentjes zijn of niet. bijna alle paarden hebben die heuveltjes wel. wát het precies is is alleen te voelen.

@ denise, ik vind hem niet direct vet overkomen, op de standfoto lijkt de onderhals erg groot. op de andere foto's ziet dat er alweer heel anders uit. mager is hij niet, bespiering lijkt aardig netjes en hij is niet vet. een 3-tje krijg ie zo van de foto's af van mij. natuurlijk is het een meer gevuld paard dan bijv. een KWPN-er, maar daar is het dan ook een Spanjaard voor.

@ Safiera, pony ziet er netjes uit hoor! mooie recreatieconditie. nee inderdaad geen 0 gram vet sportconditie, maar dat hoef je bij die pony volgens mij niet te willen. vet vind ik hem zeker niet. een 2,5 - 3.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:27

@Merrieveulen. Al mijn dieren zijn verwend. TE verwend, maar moet er wel bij zeggen dat ze allemaal heel erg naar mij trekken. Ik kan alles gedaan krijgen van mijn dieren en dus mijn paarden ook.. Helaas is het verhaal ook omgekeerd. Mijn paarden krijgen ook alles van mij gedaan.
Zo houden ze niet van in de regen te staan en gillen ze totdat ze naar binnen mogen. Mijn tinker maakt het idd erg bont. Die doet gewoon waar ze zelf zin in heeft. Die duwt gewoon als een stoomwals door alles heen.
Nou vind ik wel dat ze nog een heel leven te gaan heeft waar ze werkelijk allemaal regeltjes moet gaan volgen en moet werken, dat ze nog wel even een verwend kind mag zijn. Dat wil niet zeggen dat ze niet moet luisteren, want ze is heel braaf aan het halster, is een mega knuffelkont en loopt overal achter me aan. Alles wat ik wil dat ze doet, dat doet ze ook. Maar aangezien ik dus niet rijd en voornamelijk alleen naast ze bezig ben, heb ik wel een andere band met ze. En dat ik het in zekere zin ook creeer, eenverwend karakter, dat beaam ik. Maar ik heb wel gelukkige paarden. _O-

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:47

ja OK dat begrijp ik. bij de mijne is dat niet anders. die gaan liever met mij mee op stap dan dat ze thuis op de wei in de groep blijven, etc. etc. twee zijn tamelijk éénkennig, wat zowel een vloek als een zegen is en waar dus ook de nodige aandacht voor moet zijn.
punt is wel, volgen je paarden je overal omdat je ze verwent, of omdat je zo'n belangrijk leiderfiguur bent in hun leven? zien ze je als wandelende voerdispenser, een soort 'personeel', of ben jij echt de leider, een vertrouwenspersoon die ze instinctief zullen volgen omdat hun instinct ze zegt dat ze bij jou veilig zijn?

daarin zit een groot verschil. dieren zijn met voer makkelijk om te kopen. met voer werken is niet verkeerd, het gevaar zit alleen wel daar dat je uiteindelijk toch graag wilt dat een dier iets met jóú doet, met je samenwerkt en niet alleen vanwege het eten.

je geeft aan dat je paard zich later nog aan zoveel regeltjes moet houden dat ze nu nog even lekker kind mag zijn. natuurlijk hou je rekening met de leeftijd en ervaring van een paard. maar denk je niet dat die regeltjes haar des te harder op haar dak komen, als ze altijd maar d'r gang mag gaan en dat straks ineens niet meer mag en kan? mijns inziens is het voor elk paard van belang dat hij de basis van het paard zijn in een mensenwereld goed leert. helderheid en consequent gedrag zijn voor een paard van wezenlijk belang, een paard houdt daarvan, geeft hem rust en een gevoel van veiligheid.
natuurlijk is het jouw paard, ik weet niet wat de toekomstplannen zijn dus ik kan er niet echt over in detail treden, maar ik vind wel dat er twee soorten verwend zijn. mijn beesten staan ook gelijk voor mijn neus als iets niet in orde is, maar omdat ik altijd afweeg hoe te handelen blijft het binnen de redelijkheid. ALS mijn ponies bij het hek gaan staan brullen als er genoeg voer is, weet ik dat ik moet gaan kijken wat er dan met het voer is. de laatste keer dat dit gebeurde was het hooi dat ze hadden erg muf en stoffig. dat vervang ik dan ja.

mijn dieren zijn erg communicatief naar mensen toe, zijn heel open en verwachten dat van mensen ook. onze verhoudingen zijn 49/51. ik heb het laatste woord, dat zal wel moeten want paardjes hebben vaak gewoon géén idee wat goed voor ze is. die wandelen zó het spoor over zonder na te denken.

een paard kan ook heel gezond en gelukkig zijn zonder dat hij te verwend wordt. mijns inziens moet daar een balans in zijn, en volgens mij is die balans ook gelijk de basis voor je relatie met je paard. paarden die gaan staan gillen op het moment dat iets ze niet bevalt ervaren op dat moment stress. door daar gelijk naar te handelen hou je het gedrag, en daarmee de stressmomenten, in stand. het is voor een paard belangrijk zelf te leren nadenken, zelf te leren dealen met dingen. daar groeien ze van, als persoonlijkheid, ze krijgen meer zelfvertrouwen etc.etc. jij moet ze daarin leiden en ondersteunen, maar zeker niet altijd hun zin geven!

maar goed ik dwaal af, voor ik 't weet staat er hier een half boekwerk.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:11

@merrieveulen, heb je even een pb gestuurd, want we gaan wel erg ver offtopic.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:39

merrieveulen schreef:
@ Safiera, pony ziet er netjes uit hoor! mooie recreatieconditie. nee inderdaad geen 0 gram vet sportconditie, maar dat hoef je bij die pony volgens mij niet te willen. vet vind ik hem zeker niet. een 2,5 - 3.

Fijn te horen dat je er zo over denkt. Ik ben nu toch begonnen met ietwat minder voer, meneer mag wat schraler van mij. Vooral op z'n ribben... Hoop gelijk dat hij met minder voer rustiger is :)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:39

Omdat er aan werd gegeven dat mijn foto's niet duidelijk waren en er dus geen score gegeven kon worden aan mijn paard, heb ik even foto's gemaakt op de manier die in het topic uitgelegd werd. Ze zijn wel 's avonds gemaakt maar naar mijn mening wel duidelijk :)
Wel staat ze tussendoor in rust.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:36

Paard ziet er netjes uit imo. Zou ze een 2,5 geven, gewoon mooie (basis-)sportconditie lijkt me? Iig niet te dik, nu ik dit topic heb gezien wandelen er opeens alleen maar dikke paarden rond bij mij in de buurt.
Als je er op begint te letten... Jeetje!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:18

LisErm, netjes, 2,5-3. Bespiering mist op de kont idd wat, maar dat komt vanzelf weer.
Safiera, als je dr op gaat letten dan zie je idd opeens veel dikke paarden he?

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:38

Bedankt voor de reactie's. Op deze recentere foto's vind ik haar ook beter in vorm als op de eerder geplaatste foto.
Bespiering mist inderdaad nog een beetje, maar daar wordt hard aan gewerkt ;)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:37

Afbeelding
Wat vinden jullie van Tommie? Ze is niet de dunste, maar hoe laat je een pony nou gezond lijnen haha