Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:58

@ Calimero: Kijk dan zelf eens! Zo moeilijk is dat toch niet?

Buik, nek, billen, overal waar hij zwaarder is dan op de foto ervoor, en gezien hij volgens jou daar niet enorm gespierd was, is dat dus vet. Zoals ik hem score op de eerste foto is hij perfect, conclusie: op de tweede is hij te zwaar, en wat er daar meer op zit is dus vet.

Logisch nadenken en kijken is toch niet zó moeilijk?

Plus: het is een Arabier, geen KWPN-er, en hij is dus ook lichter gebouwd dan een KWPN>

Calimero_

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:08

Weet niet of dat logisch nadenken is..
Op de eerste foto vind ik dat er nergens vet te zien is, en dus te mager.
Op de 2de foto vind ik de ingevallen delen netjes opgevuld met wat vlees en dus precies goed..
Dit is natuurlijk maar een foto maar in het echt waren zijn ribben toen gewoon op stand ook erg duidelijk te zien en had hij een ingevallen kont, en nee geen ongespierde kont..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:10

Ik denk als ik een foto plaats van mijn oudstse fjord dat iedereen hem te dik vindt..totdat je hem ziet als ie geschoren is dan is er weinig van over....
Oordelen van een foto vind ik zo lastig!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:11

Yamcha: Je zegt het zelf: citaat: "Zoals ik hem score op de eerste foto is hij perfect"

Als je met zoiets werkt krijg je bij verschillende mensen, verschillende scores.
Wat maakt dat jij de juiste hebt? Dat jouw manier van punten geven de juiste is?
Jij bent geen voedingsexpert, ik niet, en vele andere ook niet, dus ?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:29

Ik vind wel grappig dat je die arabier op de 2e foto te dik vind, terwijl mijn pony toch veel dikker is, en hem categoriseerde je wel als goed!

Afbeelding
Afbeelding

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:30

Pletje123 schreef:
Geldt hetzelfde als alle andere paarden: voelen :)

Helemaal mee eens. Maarrrrr, vanaf een foto kunnen wij niet voelen en dus slecht oordelen of een paard te dik is. (op sommige uitzonderingen daar gelaten, want ook ik van de paarden van Kimmie te vol)
Yamcha slaat mijn inziens door naar de andere kant, hoewel ik het in grote lijnen met haar eens ben. Net als bij honden, mensen, wat mij betreft tapirs, wil ik niet op een afstand de ribben bijna allemaal kunnen tellen. (de eerste foto van het arabiertje kan ik het grootste gedeelte van de ribben tellen) en horen buik en heup el een duidelijke taille te laten zien maar graag wel licht gevult, geen wespentaille ajb. Ik heb zelf geen te dikke paarden, zelfs mijn shetlandpony is tiptop in conditie ( en dat is een uitdaging hoor!) maar wil ze niet schraal hebben...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:31

Ik weet heel zeker dat iedereen die van mij ook net iets te dik vind, dat vind ik zelf namelijk wel. Alleen is mevrouw pas 1,5 jaar en wil ik niet te veel aan haar voer rommelen...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:36

malih schreef:
Ik weet heel zeker dat iedereen die van mij ook net iets te dik vind, dat vind ik zelf namelijk wel. Alleen is mevrouw pas 1,5 jaar en wil ik niet te veel aan haar voer rommelen...

Oeh dat zou ik dan wel doen. Net als bij kinderen, eenmaal aanleg (gekregen) om dikkig te worden, worden ze dat op latere leeftijd ook sneller. Een kind hoort zeker niet te dik te zijn en zowel; meer bewegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:37

chanel1985 schreef:
Yamcha: Je zegt het zelf: citaat: "Zoals ik hem score op de eerste foto is hij perfect"

Als je met zoiets werkt krijg je bij verschillende mensen, verschillende scores.
Wat maakt dat jij de juiste hebt? Dat jouw manier van punten geven de juiste is?
Jij bent geen voedingsexpert, ik niet, en vele andere ook niet, dus ?

Zeg ik dat ik het perfect heb dan?
Zij wil mijn mening en die geef ik, dat is al.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:41

Yamcha schreef:

Als je zelf aangeeft dat jij het ook niet perfect eet en geen deskundige bent,
Dan vind ik dit 2 vrij neerbuigende posts, uit hetzelfde stukje tekst.. Zo gaan mensen niet beter naar je luisteren Yamcha, eerder in de verdediging schieten. En dat begrijp ik. Hoewel ik jouw post ook begrijp (het er alleen niet geheel mee eens ben)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:41

Ik heb ze toch echt liever iets gevulder dan dat jij jou paarden wil zien Yamcha. Maar ik zie dat toch echt niet als te dik en al helemaal niet als ongezond.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:46

Bonita_Bon schreef:
Yamcha schreef:

Als je zelf aangeeft dat jij het ook niet perfect eet en geen deskundige bent,
Dan vind ik dit 2 vrij neerbuigende posts, uit hetzelfde stukje tekst.. Zo gaan mensen niet beter naar je luisteren Yamcha, eerder in de verdediging schieten. En dat begrijp ik. Hoewel ik jouw post ook begrijp (het er alleen niet geheel mee eens ben)

Dat bedoel ik ook, je doet wel alsof jouw mening juist is en doet neerbuigend als iemand het niet eens is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:52

Zij vraagt mijn mening en die geef ik, en imo kin je zelf dat ook zien, die verschillen. Dus ik snap dan niet zo goed wat daar zo moeilijk aan is.

Verder is iedereen natuurlijk vrij om zijn/haar mening te hebben.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:56

Wat een leuk topic Yamcha!

Zal van het weekend proberen een foto van paardlief hier te plaatsen. Mist nog wat bespiering, maar verder wel netjes :)
Krijgt overigens 3/4 basisbrok, 1/4 muesli (cool-mix) en tweemaal daags een fikse portie kuil. Verder staat ze 24/7 buiten op de paddock met schuilstal.

Paarden ogen snel 'mager' door een gebrek aan juiste bespiering. En het blijft toch iets van sommige mensen, die hebben er een hekel aan om ergens ribben te zien. Of dat nou bij paarden, honden of de mens zelf is...
Laatst bijgewerkt door Donna_ op 02-02-12 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:58

Het voer heeft er toch niks mee te maken. Dat zegt helemaal niks of een paard vet is of niet.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:58

LADPR schreef:
Het voer heeft er toch niks mee te maken. Dat zegt helemaal niks of een paard vet is of niet.

Was dat een reactie op mij?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:00

Ben het wel met yamcha eens.

@calimero's paard vind ik op foto 1 beter, alleen de schouder en achterhand zijn qua bespiering daar minder, maar dat zei je zelf al. Al hoort dat ook weer een beetje bij het type.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:18

Bonita_Bon schreef:
malih schreef:

Oeh dat zou ik dan wel doen. Net als bij kinderen, eenmaal aanleg (gekregen) om dikkig te worden, worden ze dat op latere leeftijd ook sneller. Een kind hoort zeker niet te dik te zijn en zowel; meer bewegen!

Klopt geef ik je gelijk in hoor. Maar ze is niet modder vet ofzo. Alleen voor t mooie kan er beter net iets af. Der ribben zijn nog goed voelbaar, en als je goed kijkt en bij bepaalde bewegingen ook nog wel iets zichtbaar. Maar ze mag uit eindelijk wel iets afvallen. Maar ze word iets dikker, schiet de lucht in, en is dan weer dunner... snapje ?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:20

De onderste foto in je profiel toont inderdaad te zwaar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:31

Interessant topic.. graag hoor ik jullie mening over het gewicht van mijn paardje. Ik vind haar zelf netjes op gewicht zo. Foto is misschien niet heel gelukkig, maar ik heb even geen andere recente van het zij-aanzicht en deze is van gisteren, dus vers van de pers:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:37

Sorry, daar kan ik niks van zeggen :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:41

hmpff.. ik kan het zadel ook niet even weg - gummen ofzo helaas. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:43

:D nee, da's lastig idd :D.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:49

Ben blij dat ik al wist dat je de ribben wel mag zien, maar niet extreem mag voelen (of zoiets) maar heel veel mensen weten het inderdaad niet...

Mijn schoonvader heeft een paar maanden geleden een pony gekocht voor zijn dochter (ze wilde er 1, dus tja dan moet er 1 komen, hoe moeilijk is een paard houden?) en niet om onaardig te zijn, maar vader+moeder+dochter van 21+dochtertje van 5(voor wie de pony is) hebben allemaal geen of weinig verstand van paarden... Die pony is een C denk ik, en krijgt sochtends EN savonds een volle hele schep krachtvoer gemengd met muesli. Dan ook nog bij beide maaltijden een giga pluk hooi, nou nou..

Ik wist het eerst niet maar ik rijd er soms ook op, en als dat 's avonds gebeurt moet ik hem wel eens voeren.. nu zette ik 'm op stal en gaf ik 'm voer, ongeveer één achste van de schep plus een lekkere pluk hooi. Nouuu mn schoonvader vond dat helemaal raar en dat was veeeel te weinig... Toch maar verteld dat een hele schep 2x per dag veel te veel is voor een kleine pony. Vooral gezien de hoeveelheid beweging die hij krijgt (=weinig. Ze bellen me regelmatig dat hij al 2 weken oid niet heeft gereden enz of ik niet wil komen).

Als ze me dan weer bellen is het excuus: hij is veel te onrustig, zo kan dochter van 5 er niet op rijden. Telkens zeg ik: voer 'm dan minder als hij nergens voor wordt gebruikt! Sowieso moet die consumptie omlaag! Nu issie niet dik maar ik heb zelf een paar keer gezien dat het soms echt gevaarlijk is voor dat kind van 5.. ze rijdt nog NET, totaal geen ervaring of kracht. De pony is niet eens wild, voor ons doen, maar buiten is hij wel erg fanatiek en volgens mij gewoon blij dat hij er weer eens op uit mag. Maarja omdat 't te gevaarlijk is voor haar mag hij steeds minder naar buiten en... neerwaartse spiraal... Heb 't wel met die pony te doen eigenlijk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:50

nou.. deze heb ik nog gevonden, maar die is van afgelopen zomer. Inmiddels vind ik haar iets beter in de spieren en wat mooier, maar goed: Afbeelding