Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:34

Kan je die Drainkuur eigenlijk gewoon 1x per dag geven. Of moet dat 2 of 3x per dag? :o?

Caballos

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:38

1x per dag.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:45

Ik geef mijn pony Subli Zonder (zonder melasse). Ik heb alleen de eerste pagina globaal gelezen dus excusus als er al iemand met Subli Zonder is gekomen...

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:13

Ik heb de HH weidebrok vandaag binnen gekregen. Paard vond het goed te eten. Wat me opviel is dat hij in de 1e instantie erop aanviel en begon te schransen zoals bij z'n oude voer. Maar na 2 happen ging hij al rustiger eten. En ik merkte dat hij z'n voer goed aan het kauwen was ipv het gebruikelijke hap slik weg. Hij kreeg ook een lekker groen kwijl bekkie.

Ik laat heb voorlopig op dit voer staan. Even kijken hoe hij het er op doet. Ik heb voor de weidebrok variant gekozen omdat mijn biefstuk over t algemeen geen fluit uitvoert. En dus al die extra energie niet nodig heeft.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:57

Ik heb equi_libre al een PB gestuurd, maar ook even mijn vraag hier in het topic.

Ik wil mijn paard gaan bijvoeren met HH, ik weet alleen niet zo goed welke brok ik moet kiezen.
Hij staat 24/7 buiten op onbeperkt ruwvoer, maar nu het gras minder rijk wordt valt hij in en hij heeft momenteel totaal geen energie om te werken.
Werken is hier 3 tot 4x per week licht dressuurwerk en 1x 'n buitenrit.
Hij mag dus dikker worden, zeker voor de winter, en hij heeft meer energie nodig.
De mensen van voergezond zeiden dat het bij de weidebrok plus óf om vet kweken ging óf om meer energie, maar voor beiden moest ik een 'hogere' brok kiezen.
Omdat er hier meerdere mensen HH voeren stel ik de vraag dus ook hier: wat zouden jullie in mijn geval voeren?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:59

Ik kan je er geen advies in geven ben ik bang, vind het zelf al veels te ingewikkeld :j

Henriette (equi_libre) heeft mij wel erg goed kunnen helpen met de keuze voor de brok..

Komt vast goed!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:00

Ik meld me hier ook even. :)

Ik zoek een natuurlijk paardenvoeder voor een Poolse Warmbloed merrie van 16 jaar.
Ik zoek het liefst voer op basis van diverse kruiden en grassen.

Wat arbeid betreft, maakt ze plusminus 5 keer per week een buitenrit.
Variërend van een half uurtje tot twee uur, waar veel wordt gestapt.
Ze heeft een of twee dagen per week een rustdag.

Verder is ze in het verleden hoefbevangen geweest, en heeft ze een fikse wormeninfectie gehad, waarbij ze heel mager was.
De kilootjes komen er langzaam weer aan, maar ze heeft nog steeds ondergewicht.

Heeft iemand suggesties qua voer? :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:05

Steentje : lees even het topic een beetje door ! Dan kom je vanzelf diverse voermogelijkheden tegen.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:34

Wat je misschien zou kunnen doen is de weidebrok nemen als standaard; en daarbij de voerbeurt voor het rijden (uiteraard ruim van te voren) bijv. de basisbrok plus nemen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:46

Ik heb sinds gisteren de HH ;)
Peerd vreet het alleen nog niet := hebben jullie dat ook gehad? dat ze er even aan moeten wennen oid?

Ben benieuwd of hij zijn brokjes vanmorgen op heeft gegeten :j

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:31

Ing__ schreef:
Ik heb sinds gisteren de HH ;)
Peerd vreet het alleen nog niet := hebben jullie dat ook gehad? dat ze er even aan moeten wennen oid?

Ben benieuwd of hij zijn brokjes vanmorgen op heeft gegeten :j

is een kwestie van wennen. Wel geleidelijk overstappen en geduld hebben.
Paarden die gewend zijn aan veel suiker of zout vertonen vaak dat gedrag wanneer zij iets krijgen wat minder suiker bevat en praktisch geen zout.
Weet niet of je paard muesli gewend was? Muesli wordt geconserveerd d.m.v. suiker of zout (in grote hoeveelheden), ongeacht het merk.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:25

Mijn paard was idd een soort muesli :)
Maar hij eet het al, gelukkig!

Gisteren viel hij echt aan op het eten, zoals normaal, denk dat het gewoon even tegen viel voor hem ;)

Nu eet hij gewoon normaal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:38

Ik meld me ook even. Via Equi libre het voer gehaald.

Mijn ene paard eet het graag, de oudere niet..ze gaan niet op de reuk af, ik voer op de grond boven op het hooi en ik moet het echt aanwijzen :+ , de brokken ruiken nergens naar.

maar omdat ik niets anders meer heb, moeten ze wel. Het jonge paard vind ze wel lekker, maar die kende nog geen brok en heeft brok leren eten bij mij, nu de nieuwe brokjes eet hij graag.

Ik kan niet zeggen of het beter is, maar zeker niet minder of slechter, want slecht brok waar ik wel ervaring mee heb, dat merk je binnen een week.

Ik voer het nog niet echt veel omdat ik nog veel gras heb, voedzaam hooi, maar straks in de winter zal het dagelijkse kost zijn.

ik voer hooguit een halve schep per dag...mijn oudje is wel snel goed bespierd geraakt en ik vond hem verdacht snel soepel worden nadat hij een tijd stil had gestaan.......en dat is een fijne bijkomstigheid!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:40

Mijne valt er ook niet op aan hoor. De ene zak vindt ze ook beter te pruimen dan de ander,
Maar ze eet wel alles op, maar doet er gewoon lang over, vind ik niet erg dan schrokt ze ook niet :n

Ik gooi er voor de smakelijkheid ook wel een handje rozenbottels doorheen, dan heeft ze wat meer smaak zeg maar :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 17:05

Ik gebruik ze momenteel vooral als beloning na VD-en. Hij neemt ze prima aan, vind ze lekker, kauwt er langer op en... is een stuk minder schooierig ermee :D

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:18

russel, hoe lang voer je de brokken nu?
Ik verwacht deze week ook 'n zak, ben erg benieuwd. :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:45

zilfstar hoe bevallen de healthy herbs?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 16:01

Tot nu toe goed, maar Jippe krijgt nog neit zo veel.
Hij staat momenteel van 9 tot 17 op de wei (ben hem vorige week vrijdag binnen gaan halen omdat meneer geheel tegen zijn karakter in narrig werd van de nattigeheid.) en daar staat nog lekker veel gras. Krijgt nu een 25 tot 50 gram op de ochtend en de avond en na het werk een 25 gr ongeveer. Hij vindt het prima, eet het lekker op.

Pas van de winter als hij niet meer opde wei staat gaat het rantsoen omhoog en kan ik kijken hoe hij het erop doet.

(Extra info: Jippe krijgt zolang hij op de wei staat nog wel appelazijn door wat kruidenmix heen om mok te voorkomen. Heb daar goede resultaten mee behaald dit seizoen. Zodra hij van het gras af is stop ik met appelazijn.

De Kruidenmix is gewoon puur gedroogde kruiden, een handje. Ben de huidige kruidenmix aan het opmaken want daar zat lijnzaadkorrels in waar achteraf dus OOK gerst en mais in bleek te zitten. Stap daarna over op een gelijksoortige kruidenmix zonder die brokken.

En vanaf 9 september krijgt hij wegens verharing 15 ml lijnzaadolie erbij. Als de kruidenmix MET lijnzaadkorrels op is, verhoog ik de olie naar 30 ml.

De kruiden heb ik dus puur om de azijn/olie mee te mengen en geven.)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:41

Jemig wat 'n speeksel maken ze aan bij het eten van de HH!
Mijn paard kwijlt er gewoon van en hij 'smakt' behoorlijk, maarr hij eet met smaak. :D

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:19

Ik heb net ook eventjes gemaild voor advies.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:47

Mooi he al dat extra speeksel!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:46

Caballos schreef:
Mooi he al dat extra speeksel!

Ja ongelofelijk, had wel wát verwacht maar zóveel echt niet.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:25

Ons bevalt het tot nu toe goed. Zijn nog bezig in de "overgangsfase" van muesli naar de basis plus. Wat me het meeste op valt: meneer valt niet meer aan op zijn voerbak of het leven er vanaf hangt! En als er net hooi ligt, heeft dat de voorkeur. Helaas is er even geen mogelijkheid voor weidegang, zoveel natte kleiblubber. Wel in de padock en dagelijks een bosrit, dus beweging genoeg. Ik merk dat hij genoeg energie heeft en lekker in z`n vel zit. Hopelijk blijft dit zo.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:31

steenbok1980 schreef:
Ons bevalt het tot nu toe goed. Zijn nog bezig in de "overgangsfase" van muesli naar de basis plus. Wat me het meeste op valt: meneer valt niet meer aan op zijn voerbak of het leven er vanaf hangt! En als er net hooi ligt, heeft dat de voorkeur. Helaas is er even geen mogelijkheid voor weidegang, zoveel natte kleiblubber. Wel in de padock en dagelijks een bosrit, dus beweging genoeg. Ik merk dat hij genoeg energie heeft en lekker in z`n vel zit. Hopelijk blijft dit zo.

klopt, dan aanvallen is weg, het is gewoon veel minder smakelijk dan zetmeel en suiker :j Ik vind het fijn hoor, geen schrokkend paard :j

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:10

Hier word het ook langzaam gegeten en idd vaak gaat de voorkeur uit naar hooi en dan weer een hapje healthy herbs!