Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Re: Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 14:13

Dat ruwvoer gaat nog niet zo geweldig. Ze eet wel wat maar niet de hoeveelheden die een normaal paard eet. Ik denk dat dat iets meer tijd kost, omdat het veel kauwwerk is.
Ze begint al een beetje te vullen op haar ribben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:47

gelukkig gaat het wel steeds een beetje beter met haar :j

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:31

Jeetje, die foto's van haar gebit zeg (vooral die voortanden) en dan daarna nog die ontsteking.
Jullie hebben veel meegemaakt, maar ik begrijp dat het nu beter met haar gaat...echt super ! Ben echt benieuwd hoe ze er over een tijdje uitziet en ik neem mijn petje voor je af dat je haar hebt gered en heb je nu al een blijere merrie <3

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 00:50

Dank je wel voor jullie schouderklopjes. Is fijn om te horen na die moeilijke tijd.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:52

mijn paardje heeft ook een gebitsdrama gehad en bij hem duurde het ook even voor hij aan het ruwvoer begon. Het was net of hij gewoon niet de puf in de wangspieren had om die hele bak leeg te eten. Het hele binnenwerk (darmen ed) moeten ook wennen aan meer ruwvoer.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 00:20

Ik soms ook het idee bij haar dat ze nog steeds kaakpijn heeft. Ze had een trauma bij haar kaakgewricht/ TMJ ik hoop dat ik het goed vertaald hebt. Ze eet wel wat hooi maar laat bepaalde sprietjes altijd staan.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:11

TMJ=temporomandibular joint=kaakgewricht. je hebt het goed vertaald.
gezien de staat van het gebit vóór de behandeling is het goed mogelijk dat ze daar last van heeft. ze heeft haar kaken nooit normaal kunnen bewegen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 13:23

De paardentandarts zei dat ze als een hond had gekauwd i.p.v. een paard. Er zijn dagen dat ze normaal eet en andere dagen eet ze met lange tanden. Ze eet tenminste weer.

Glendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:29

Subli Senior PRIORES.... das echt een aanrader.. Heb zelf ook een oudere merrie:)

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:32

Glendy,goede tip,maar moet wel te krijgen zijn op Aruba. ;)

Ik blijf hopen dat de spiraal naar boven blijft draaien. Ik ga trouwens 14 sept. naar Aruba Jenny,ik kan nog kleine dingen kwijt in mijn koffer,dus als ik iets mee kan nemen voor je,laat maar weten okee?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:56

Ik heb het hele topic doorgelezen. Al je blijdschap en hoop maar ook je wanhoop en verdriet... :(:) Ik heb respect voor je doorzettingsvermogen. Deze merrie mag blij zijn dat jij op haar pad kwam. Ik hoop dat er nu geen terugvallen meer komen maar ze gestaag verder opknapt....Nogmaals heel veel respect.. je hebt een echt dierenhart.. +:)+

Manoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:21

Ik heb niet alles gelezen, dat werd mij te veel, maar ik heb ook een merrie die het hooi niet weg krijgt vanwege een kies probleem. Wij voeren haar ´s winters altijd Luzerne bij het hooi dus ze kan ook hooi eten maar maakt daar proppen van. Luzerne niet en ze krijgt maispulp wat ze heel lekker vind, en waar ze goed dik van blijft. En in het voorjaar zo vroeg mogelijk naar buiten zodat ze gras kan eten want dat krijgt ze wel goed weg.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 15:35

Glendy schreef:
Subli Senior PRIORES.... das echt een aanrader.. Heb zelf ook een oudere merrie:)

Komt eraan binnen een paar weken. Samen met bietenpulp

Faruba ( leuke naam) Ik zal heel graag gebruik willen maken van je aanbieding. Dank je wel.
Ik zal je via p.b even schrijven.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:57

Is goed. We vertrekken 14sept. voor 14dgn. jouw kant op. We vliegen comfortklasse,dus mag meer gewicht mee nemen dan normaal,dat is wel lekker.

Nu weet je ook waar mijn forumnaam van komt,ben nl. al 2x eerder geweest op Aruba en het is zo goed bevallen,daar wilde ik graag aan herinnert blijven,vandaar de naam. ;)

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:49

Als mijn verzorgpony wat te dun wordt krijgt die een soort mais vet. En dan is ze al naar een week weer op een normaal gewicht. Maar ja het is nooit alsof ze echt te dun is bij mij... Dus ik weet niet of dit zal helpen misschien als je het geeft over een langere periode?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 04:03

Molly bedoel je maisolie?
Op dit moment zie ik haar aankomen *\o/* Jippie

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:04

Goed nieuws! Waarschijnlijk is iedereen wel benieuwd naar foto's straks :-) Keep up the good work!

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 00:02

Hoe gaat het nu met haar? :)

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:15

Nog 5 weekjes,dan kom ik haar in het eggie bewonderen :j

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:10

ben er ook wel benieuwd naar hoe het nu met haar gaat
petje af voor je doorzettingsvermogen, super

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 17:53

Het gaat goed( ik durf het bijna niet hardop te zeggen). De veranderingen zijn zo groot: als ze de voermemmer ziet gaan die oren meteen naar achteren en rent ze naar me toe zo van ik wil eten dat is voor mij. Zette ik vroeger in haar bak bleef ze met haar kont er naar toe staan. Ze eet nu ook en veel sneller dan eerst. Ze eet sinds zo'n 4 dagen ook hooi ik denk ongeveer 800gram per dag. Ik hoop dat ze met de tijd meer ervan kan eten. Ze heeft er toch nog moeite mee. Veel kauwwerk dat hooi.

De basisbrok eet ze allemaal op. Ik denk dat ze haar eettijd van brokjes van 3 uren naar 45 min heeft terug gebracht. Ze eet nog steeds niet zo snel als andere paarden maar zoals het nu gaat is al supergoed.
Ik geef haar sinds ongeveer 4 weken pillen tegen maagpijn en dat heeft zoveel verschil gemaakt. Ik denk dat toen het gebit gedaan was ze nog niet kon eten door de maagpijn. Na 4 dagen van de pillen zag ik een megagroot verschil. Ik gaf het 2 keer per dag maar dat samen met het 6 keer per dag voeren werd te zwaar. Sinds ik haar minder vaak per dag voer eet zoveel beter. Ik denk dat als ze constant eet teveel kaakpijn krijgt.

Mijn dochter is begonnen op haar te rijden. Het gaat heel goed ze is zo'n lieverd. Als alles goed gaat gaan ze einde volgende maand samen een wedstrijdje lopen van ongeveer 15/20 minuutjes. Ik zal daar een filmpje van maken voor jullie. We zijn heel rustig conditie aan het opbouwen en vertrouwen. Gezien ze toen we haar net hadden met mijn dochter vandoor is gegaan en bovenop haar was gevallen.
Het gaat super ik ben zo blij. O, ja haar tandvlees is helemaal genezen.

Ik zie dat ze aankomt het zijn subtiele kleine veranderingen maar voor ons zo groot. Je ziet nog steeds alle ribben maar al minder uitstekend als eerst. Op de heupen is er een klein beetje bij. Ze ziet er niet meer uit alsof ze elke moment kan neervallen. Ze is vrolijk komt graag naar je toe.

Volgende maand komt Faruba en dan kan ik met de meetlint kijken hoeveel ze weegt en aankomt.
De Subli Senior PRIORES komt waarschijnlijk volgende week aan.
Al met al gaat het heel goed. Wij hebben een merrie kunnen redden en een goed huisje kunnen geven en mijn dochter heeft een "echt" wedstrijd paard nu.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:02

heel mooi om te horen!
btw hoe zwaar weegt je dochtertje(niet omdat ik het verkeerd vind dat je haar nu in gebruik neemt maar voor het idee)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:15

jee...wordt ze al bereden?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 13:34

Mijn dochter is een lichtgewichtje/ondergewicht. Ik denk dat ze iets van 40 kg weegt.
Ze zit nu 2 keer per week een 20 minuutjes rijden en we stoppen zodra we denken dat ze moe wordt. Het gaat echt super en ik denk dat het ook goed is voor haar metabolisme. Ze heeft bijna 4 maanden stil gestaan. De wedstrijden stellen niks voor aan zwaarheid of conditie.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:32

wat voor wedstijd is dat dan?