Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:11

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:14

Ik heb de 4x4 cm. Tot nu toe nog niks van rekken gemerkt eigenlijk? Ja, misschien iets gezakt, maar de mazen zelf zien er nog steeds net zo klein uit :j

Ik wil er een 3x3 paardje-pest-net bij :D (grapje Francis ;) )

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:41

ja en ik wil dan idd die van 3 cm ;)

Ik zag trouwens in een ander topic nog iets over supplementen met glucosamine en MSM. Zijn jullie daar een beetje in thuis? Mijn oude ruin krijgt nu nl Gluco van uuh.. ben het merk even kwijt :+ maar makkeijker is het natuurlijk als het gewoon in 1 product zou zitten!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:23

Nou ja, 't is eigenlijk ook paardje pesten, als 't aan paardje lag vrat 'ie het met grote happen tegelijk.
Maar ik wil er dus denk ik ook een 3x3 voor in de plaats. Maar ik ga toch eerst even achter aanhangernetten aan, es even kijken.
In Kootwijk kwam iemand ook een keer met een heel groot stuk net, dat kwam uit de bouw geloof ik en wordt gebruikt langs stijgers, om vallende mensen op te vangen zeg maar. Dat was ook al het zelfde spul als mijn hooinet. Ik denk dat die hooinettenlui ook gewoon ergens hun materiaal kopen dus 't kan best zijn dat je met een beetje zoeken zelf ook het materiaal kunt vinden. En dubbelvouwen en om'zomen' kun je zelf ook wel, als ik zie hoe 'knullig' dat bij mijn net gedaan is (zwart net met blauw omzoomd... was 't zwart op?).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:51

Ja dat was bij mijn netten ook. Dat heeft een reden.
Omdat 'voor het geval dat' hebben ze de sluitdraad zo gemaakt dat ie direkt zichtbaar is. Als je één knoopje losmaakt trek je hem er zo uit nl.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:35

Ah ok.. die logica had ik nog niet bedacht, maar daar zit wat in dan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:28

SuperSmurf schreef:

Ik zag trouwens in een ander topic nog iets over supplementen met glucosamine en MSM. Zijn jullie daar een beetje in thuis? Mijn oude ruin krijgt nu nl Gluco van uuh.. ben het merk even kwijt :+ maar makkeijker is het natuurlijk als het gewoon in 1 product zou zitten!

Synovium Motion JMT, dar zit het allebei in. Is niet goedkoop, wel goed.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:57

Jeddah schreef:
En ze rekken niet uit he? ;) Die van paardendrgist bijvoorbeeld wel :j

Ja klopt. Met die netten is het allemaal begonnen :D maar die maasjes worden uiteindelijk zo onderhand 10 cm :wow: :D .

Die van Loewe heb ik en die rekken niet.

Over dat hoofd scheef houden heb ik ook wel nagedacht hoor Ssmurf en ik had ook zo mijn bedenkingen. Ik hang mijn hooinetjes nl. aan de buitenkant van de round pen zodat ze er nog langer over doen, maar dan moeten zo ook hun hoofd scheef houden. Maar idd: als je goed kijkt, zie je dat ze dan alleen bij sommige happen doen en eerlijk gezegd heb ik ook nooit bij mijn paarden gemerkt dat ze er last van hadden (jaarlijkse APK).

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:32

Wij hebben het ook een tijdje geprobeert met hooinetten in de paddock maar die zijn ook heeeel leuk om stuk te knagen als ze leeg zijn :9
Na ongeveer 12 netten hebben we besloten dat het echt niet de oplossing is :n

Ik zat nog even te denken aan het "druk (=gezond) worden" van de Wiesencobs (of Equicobs) maar sinds Cornelie is overgestapt op alleen maar ruwvoer met zonnebloemolie, is Pride nog nooit zo vrolijk (=druk) en vooral lenig geweest.
Ik denk dat het meer zit in het gezond zijn dan in de Cobs...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:48

Vera, had je dan die duitse netten? Want die krijgen ze toch echt niet snel stuk. Ben had zo'n goedkoper hooinet binnen 2 dagen stuk toen hij voor't eerst een hooinet kreeg. Hij snapte het concept nog niet en nam gewoon een hap uit 't hooinet, met net en al zeg maar. In't begin deed hij dat met 'n 'dure' net ook nog maar daar zit ook nu nog steeds geen los draadje aan, onverwoestbaar lijkt' ie.

Vera, zoals Karina het omschreef gaat het niet zozeer om druk als in fit/gezond, dat onderscheid kan zij echt wel maken, maar was hij echt 'kriebelig' en vooral lastig te zadelen, singeldwang en echt meer vluchtgedrag e.d. En 't feit dat ze't verschil gelijk merkt als ze het wel voert geeft ook wel aan dat hij op een of andere manier ergens op reageert, want 'gezonder' merk je niet van de een op andere dag.
Ik weet ook niet wat het is hoor en vind het ook redelijk 'onverklaarbaar', zij zelf ook. Maar voor haar is het wel dusdanig duidelijk dat ze dat paard geen cobs meer voert. En met 'gezonder' zou zij alleen maar happy zijn.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:53

Kendra schreef:
SuperSmurf schreef:

nou ja het is ook niet goedkoop als ik EN een supplement voor d emineralen/vitamines EN een gluco complex moet geven :+

@ mac; nou ja dan hoef ik me daar in ieder geval niet meer druk om te maken :)

Maar ik heb inmiddels wat anders bedacht. We gaan in een hoek van de stal een plank maken om die hoek af te zetten. Daar bovenop komt dan een deksel om hem te vullen, maar zodat ze niet van bovenaf eten. En in die plank maken we dan een gat, zodat ze van onderaf het hooi eruit kunnne plukken. En om te voorkomen dat er hooi in blijft waar ze niet bij kunnen maken we IN het bouwwerk een schuin aflopend paneel, zodat het hooi naar het gat 'valt' .

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:54

@ Francis,

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat het paard op een bepaald kruid reageerd... Een soort van overgevoeligheid, net zoals dat sommige mensen een onrustig gevoel kunnen krijgen of hartkloppingen van bepaalde kruiden. Het zijn immers verschillende grassen en kruiden.

Dit is puur een gedachtespeling omdat ik er verder nog nooit iemand over heb gehoord..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:02

Eh Supersmurf, ben je dan niet bang dat ze, als ze gaan liggen, met een been in dat gat blijven steken. Ik houd dus juist weer helemaal niet van dat soort constructies op de grond (zoals sommigen een ruif op de grond hebben).
Wat ik dan zou doen is een hoek afzetten met een dichte plank en een stuk 5x5 gaas op maat maken en op latjes spijkeren zodat er geen scherpe puntjes uitsteken en dat in je voerhoek bovenop het hooi leggen. Met twee kettinkjes aan de binnenkant vast zetten zodat ze'm er niet zelf uit kunnen tillen. Gewoon een vaste hooibak dus eigenlijk.

Elfje, zoiets zat ik dus zelf ook aan te denken. Het frapante is alleen wel dat ze er op die stal waar zij over gelezen had dus bij alle paarden die cobs kregen last van hadden.
Alle paarden die cobs kregen lieten dit zien en de paarden die geen cobs lieten zien niet.
Het enige verhaal wat ik kan vinden gaat over grasbrok maar volgens mij over gewoon grasbrok en daar zit wel veel eiwit in.
Ik ga het zelf nog wel testen maar vooralsnog blijf ik het gewoon voeren, ik kan nu op m'n natte paddock niks dus testen is nog even niet aan de orde.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:06

Kendra schreef:
SuperSmurf schreef:

gekeken, maar ik bedoelde eigenlijk een volledig vit/min. supplement waar ook MSM en gluco in zouden zitten :D Maar geloof dat dat toch niet helemaal bestaat :+

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:17

francis, ik denk dat mijn merrie een duidelijke graadmeter zal zijn of het aan de cobs zal liggen of niet. Ze is van zichzelf al behoorlijk stuiterig, maar momenteel gaat dat juist heel erg goed. Dus mocht ik ook maar IETS van een gedragsverandering aan haar merken zal ik weer stoppen met de cobs en kijken of ik verschil zie.

Wat betreft de ruif, daar had ik eigenlijk niet bij stil gestaan, maar volgens mij kan je dat dan wel weer oplossen door er een stuk betongaas aan de binnenkant tegen aan te timmeren, zodat ze er niet in kunnen met hun benen :)

Ik wilde in eerste instantie ook zoiets wat jijz ei, maar ik kan niets bedenken wat dan ver genoeg naar beneden zakt zodat ze er toch nog gewoon bij kunnen en wat ze er tegelijkertijd niet uit kunnen krijgen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:21

Ja dat waren van die goedkope netten, die zijn inderdaad zo stuk. Maar we hebben een notoire knager in de groep want die zit ook aan de Hartog boxen te knagen terwijl er grote boomstammen en takken in de paddock liggen. Genoeg lekkers te knagen zou je zeggen naast het ruwvoer.

Nou je het zegt Francis! Bambi was ook al ineens zo raar met opzadelen, heeft ze ook nooit gehad! Oren in dr nek en sjaggie... ik dacht nog dat er iets onder d'r pad zat ofzo want dat doet ze anders nooit :?
Maar ik zag niks vreemds.
Ik ga vanmiddag weer rijden in de binnenbak dus we gaan het uittesten :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:24

Ik wil niet zeikerig doen maar ik heb paarden met hun voeten vast zien zitten tussen de spijlen van een gewoon stalelement (en niet in 1 geval... ken zelfs 3 mensen die op die manier een paard hebben moeten laten inslapen), betongaas is 'wijder'. Dan had ik toch liever een hooinet aan de wand...

Gewoon een stuk van dat 5x5 gaas halen, op maat maken van je hoekbak en dat stuk op houten latjes vast zetten met krammen. Dat zakt dan vanzelf op het hooi mee naar beneden. Om te voorkomen dat ze het er uit tillen maak je aan het gaas twee of drie (op elke hoek 1) stukjes ketting die net zo lang zijn als je bak diep is en de andere kant van de ketting maak je vast aan de binnenkant van je hoekbak, ook in elke hoek. Nu kan het er niet uit getilt worden, maar 't zak door z'n eigen gewicht echt wel mee met het hooi. Maak die stukjes ketting aan het gaas vast met een klein karabijnhaakje zodat je het zelf wel los kunt maken om de bak te vullen.

typisch Vera... ik ben benieuwd of ze vaker zo is en zo ja, dan eigenlijk wel benieuwd of het over gaat als je tijdelijk stopt met de cobs.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:39

nee joh, je hebt ook gaas met hele kleine mazen! Wij hebben t op t moment op stal liggen :j Daar kunnen ze écht niet tussen komen met hun voeten!
Maar een net vind ik dus nog steeds ook wel eng. Ook in een hooinet kunnen ze verstrikt raken, hoe je het ook wend of keert..
Maar dat laten zaken en vast zetten met kettinkjes is misschien ook nog wel een idee. Dan zou je die kettinkjes misschien het beste in het MIDDEN van je bak aan de binnekant kunnen doen, want dan kan het niet omhoog ( en dus niet de bak uit ) maar wle nog naar beneden. Dan moet de lengte van het kettinkje natuurlijk wel zo lang zijn dat het wel de rand van d ebovenkant van de bak kan halen :+

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:03

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:10

Dat ziet er echt uit als een hooi-peuter-net!
Daar zijn ze nog wel even mee bezig.... :=

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:13

Maar juist dat wil je, dat ze er wat voor moeten doen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:17

Ik ben erg benieuwd naar zijn . The Self Closing Net Box.
Maar wat hij nu heeft is dus een gewone bak met een baal hooi waar een net omheen zit.
Wat mij niet duidelijk is of hij dat net er helemaal los in heeft liggen of ergens 'vast'??
Ik kan me nl indenken dat als de baal hooi haast opgegeten is dat paarden het helen net er uit vissen en alsnog op de grond verder gaan eten. Weliswaar zit het dan nog in het net, maar ligt wel ove de grond te dweilen.

Overigens heeft hij het over mazen van 4 cm, terwijl hier al over 3 cm gesproken wordt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:38

Nah, hij heeft het over 'niet groter dan 4'. Wat hij schrijft - en waar dus ook wel wat in zit - is dat je eigenlijk wilt dat ze maar 1 sprietje tegelijk kunnen eten, zoals met grazen, en dat er onbeperkt hooi is. Onbeperkt hooi maar wel minimale opname per 'hap' is natuurlijk wel wat je 't liefst wilt. Dan gaan ze 'natuurlijk' eten en dan kun je ook onbeperkt hooi voeren omdat ze het beter zelf regelen. Zelfde als met m'n hond. Geef die een bak voer en hij vreet hem leeg. maar als er altijd voer staat, gaat hij vanzelf minder eten en eet hij alleen als' ie nodig heeft (gaat niet met elke hond op maar meestal wel als je ze dat van pup af aan leert).
Zo is't met paarden ook. Als het 'op' kan zullen ze zo veel mogelijk eten 'want je weet niet wanneer je weer krijgt'. Als het niet op kan gaan ze vanzelf gereguleerder eten. Maar omdat ze door de grote mazen nog te veel kunnen eten is 'onbeperkt' voor veel paarden te veel... Ik ga het denk ik toch es proberen.. 3cm mazen en gewoon vol gooien elke dag... kijken hoe dat gaat. Moet zo'n net idd wel droog kunnen hangen (zoals hij ook schrijft) dus toch voorlopig onder 't afdak.
Vraag me alleen af wat er mis is met het hangende net dat dat niet voldeed. Alleen de beslagen paarden? Dat risico heb ik nl. niet. Maar een bak waar een baal hooi in een net in kan is ook vrij eenvoudig de vinden of te maken... moet de bak alleen laag genoeg zijn dat ook een shettie d'r bij kan.

Die selfclosing box lijkt me niks, dan ga je toch weer ingrijpen in dat natuurlijke eetgedrag en dat was nou juist niet de bedoeling toch.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:10

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:22

Dat bedoelde ik idd! Met dat soort gaas kunnen ze er nooit tussen komen enhet gaas dat ik in gedachte had is zelfs nog fijner!