[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:12

Ja ik ben zijn hooi al aan het ophogen vooral de nacht. Overdag word lastig aangezien ze buiten niet gevoerd mogen worden. Verder werk ik al met slowfeeders waardoor hij een hele nacht met zijn hooi doet

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:19

ash ik zie dat je in de ochtend begint met krachtvoer. Hoe lang heeft hij dan al geen ruwvoer gehad? Ruwvoer is het allerbelangrijkste. Vooral voor een vol gevoel. En krachtvoer op de lege maag is ook niet goed dacht ik. Snel verteerd en vult niet. Daarna snel weer honger.
Stro is een goed tip. Hebben ze toch wat te knabbelen wanneer het hooi op is.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:24

Hij heeft de hele nacht door hooi. Dus eet tijdens ruwvoer krachtvoer

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:25

Stro staat hij ook al op en hij eet daar indd best wel wat van!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:26

Dan zou ik de wortels en het krachtvoer helemaal weglaten. evt vervangen door een vitaminekorrel. (marstal force of pavo vital) en in plaats daarvan extra hooi geven of ander ruwvoer. Maar hoe kan hij honger hebben als hij de hele nacht ruwvoer tot zijn beschikking heeft? Wanneer staat hij precies zonder voer en waar uit het 'honger hebben' zich in?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:45

Safe and sound is enkel vitamine en ruwvper gemixt voor ex bevangen paarden en paarden die te dik zijn of aanleg hebben.

Vooral overdag als hij buiten staat en een uurtje of 2 nils te krabbelen heeft gehad. Dan word hij heel opdringerig en gefocust op eten en ook soms een knorrende maag maar dat kan ook van het verteren lomen. Maar ik merk gewoon aan gem verschil van honger en gewoon trek om het zo maar te zeggen. Ander ruwvoer kan ook niet omdat hij Ir heeft en geveolig is voor hb.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:59

Vraag me af waarom ze buiten niks gevoerd krijgen. :?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:05

Omdat de boer dat niet wilt. Omdat het enkele uurtjes zijn namelijk en sommige paarden elkaar het leven uit trappen met hooi. Maar het gaat mij niet om de frequentie. Tuurlijk weet ik dat het beter is vaak te voeren met niet veel tussen tijd maar dat laat de stalling niet toe en het gaat maar om een paar uurtjes waarbij hij tuasendoor van mij binnen nog hooi krijgt.Dus gaat mij meer om bbij voeren. Zomers heeft hij namelijk gewoon een slowfeeder de hele dag grvuld buiten maar dan staat hij ook de hele dag buiten en dit gaat om een paar uurtjes

Ook vind ik het gek dat hij dit pas heeft nadat hij zo is afgevallen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:11

Denk toch als je niet wil dat hij zo'n honger heeft dat het beter is dat hij in die paar uurtjes ook wat te knabbelen heeft.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:16

Ja daarom haal ik hem ook naar binnen om wat hooi te eten (1 plak) maar de boer gaat dat echt niet goed vinden dus helaas ligt daar mijn oplossing niet.

Andere stal ik ook heeeel moeilijk te vinden hier voor die van mij aangezien hij hb is geweest niet het land op kan en in een paddock moet met slowfeeder en ik hem overdag ook in de winter enkele uren naar buiten wil hebben want hij word gek alleen maar op stal staan. Helaas moeten ervaren. Dus dat alles maakt hey lastig voor hem en mij met zijn gebruiksaanwijzing.

Ga morgen toch een balletje opgooien bij de boer

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:26

Wat betreft stalling weet ik er alles van sta nu nog 42 km (enkele reis) bij huis vandaan met die van mij. En een tot voor nu toe een voor bollie perfekt plekje.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:30

Ja ik sta nu ook 20 kilometer van huis vandaan. Hij heeft het er verder super hij is rustig geworden hier. Verder is alles perfect. Normaal krijgen de paarden kuil en voor die van mij word door de boer speciaal voor hem hooi gekocht. Dus heb echt niet te klagen. Ik en hij vind het fijn en denk dat een stal nooit perfect is en bij mij is het dan in de winter buiten zonder hooi.
Maarja ga een balletje opgooien

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 01:02

Je zegt dat ie maar 2 uurtjes niks heeft? Dat kan prima hoor.

Of hij komt echt iets tekort en dan zou ik anders eens een bloedonderzoek aanraden. Dan kun je evt iets aanvullen. Paarden eten in de natuur wat ze nodig hebben. Zoals wij ze houden lijkt het erop dat ze dooreten tot ze alles binnen hebben Of dat ze overgewicht hebben door het'''snacken''.

Zoals ik al eerder zei; zorg dat hij 's ochtends nog ruwvoer heeft en een voldaan gevoel.

Steen bij het hardvoer/muesli. Een goed zoutblok. Evt brokjes in een voerbal....

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:57

Bloed onderzoek heb ik indd 2 weken geleden laten doen. Hij had magnesium te kort en daar krijgt hij wat tegen nu!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:19

hallo

Wij hebben een groninger merrie van 7.
Ze is het paard van me vriend en wordt min of meer niet bereden wegens tijdgebrek.
Grootste hobby van het paard is eten, minder rijden betekend meer tijd voor eten, paard vindt het niet zo'n probleem.
Echter afgelopen zomer kreeg ze steeds een soort zwellingen over haar hele lichaam als ze te veel at.
Ze kreeg dus een greenguard van me waar ze alleen nog maar de weide mee op mocht.
We doen aan strookbegrazing en in haar geval met korf om.

Echter tot vorige week zag ze er redelijk toonbaar uit, wel wat te dik maar niet schokkend.
Vanmorgen zag ik haar al de staart schuren op stal
En vanmiddag haal ik haar uit de weide om te longeren, doe de deken af en toen schok ik wel.
Ze heeft toch een nek gekregen de hang buik was niet erger als anders, heeft ze altijd wel maar die nek, ze had ook helemaal een kwab bij de kaken zitten.
Met longeren was het net een stoomtrein wat een gehijg.
Dus heb haar met korf al weer op de weide gezet.
Ze staan met zijn drieen op de weide.
Paarden staan aan huis, het gaat om drie paarden een slanke draver, een slanke ruin die volop in de groei is en zijn moeder die dus te dik is.
Paarden gaan om half 6 naar buiten en krijgen buiten hun ontbijt dat zit een een slowfeeder kist en ze eten dan min of meer onbeperkt, de weide is kaal,
Dan gaan ze naar binnen rond 19.00 en krijgt het dikke paard een halve schep basis brok en dan rond 21.00 wat hooi en rond 22.30 nog wat hooi.
Ik kan je niet zeggen hoeveel ik geef, het is van de derde snede en het is bijna hooi in een folie baal.
Ik geef altijd een mooi bultje????

Wat kan ik doen om haar af te laten vallen, beweging is een dat snap ik.
Nu dacht ik zelf met de greenguard de wei in en dan kan ze minder hooi eten alleen wat sprietjes.
En ik heb haar nu een handje brok gegeven.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:19

Geen onbeperkt hooi en geen brokken als ze niet gewerkt heeft.
Uiteraard veel meer bewegen :)
Ik zou haar iedere dag longeren en dan beginnen met 10 minuten,zo opbouwen naar 15-20-25-30 minuten per dag. Als ze eenmaal aan die 20 minuten zit zou ik tijdens het longeren heel erg veel afwisselen in tempo(stap,draf,terug naar stap,2/3 stappen en weer aandraven,dat zo 5 a 10 minuten doen). Ook kun je voor de afwisseling eens een paar balkjes neerleggen,ook altijd leuk :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:24

Maar ik wil haar niet bij de andere paarden uit de wei halen dat gaat niet goed.
Daarom dacht ik aan de greenguard en dan kan ze bijna geen hooi eten.
En handje brokken krijgt ze dan wel dagelijks omdat ze anders heel lelijk doet naar de andere paarden.
Dan krijgt ze eigenlijk om 19.00 een handje brok avonds en wat hooi. En dan overdag bijna nios. Ja wat ze naar binnen weet te werken met de greenguard op. Dab is dat toch niet zo veel.
En ik ga idd proberen om haar zo vaak mogelijk beweging te geven.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:29

ik heb een haflinger die ik te dik vindt ik moet keihard duwen als ik de ribben wil voelen.
iemand nog tips om een haf op gewicht te houden?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:49

@ koetjeboe: Staan ze samen als ze brokken krijgen?
Zo niet dan zie ik het probleem niet zo dat ze lelijk doet.. :=
Ik zou de brokken schrappen,veel meer bewegen en uitrekenen hoeveel hooi je mag geven aan 3 paarden samen. Ik zou wel dat graasmasker af doen.

@littlesannie: Niet meer gaan voeren en niet minder gaan bewegen :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:02

Nee ze staan apart maar hebben openstallen. ze krijgen al minder hooi als ze mogen alleen het dikke paard eet alles op of een groot gedeelte.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:49

Hmm, vervelend dat ze dus alles van de anderen opeet. Open stallen hebben we hier ook en als er 1 narrig doet naar een ander dan lossen ze dat vaak zelf op.
Hoelang staan ze buiten op een dag?
Bij ons staan ze van 10 tot 4 buiten en krijgen dan ook geen eten, voor sommige mss ondenkbaar maar ze krijgen op stal echt genoeg. Vaak haal ik de mijne ook eerder binnen zodat ze kunnen eten. Is het niet mogelijk dat ze dus alleen op stal eten krijgen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:06

Ze staan als ik moet werken van half zes tot zeven buiten als ik vrij ben van negen tot zeven.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:33

Dat is wel een beetje lang om zonder eten buiten te staan ja..
Het is een beetje moeilijk zo om controle te krijgen over hoeveel ze eet.
Misschien toch eerst eens kijken wat er gebeurd als je haar veel meer gaat laten bewegen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:09

En er staat wel wat gras. Maar niet veel. Heb ook wel eens geprobeerd dat ik ze rond zes uur hooi geef en me vriend ze daarna naar buiten doet. Maar die van mij is een langzame eter dan heeft ze het nog lang niet op.
Het scheelt als het gras weer gaat groeien dan krijgt ze de graaskorf weer op. En dan eet ze veel minder en kunnen de andere gewoon lekker door eten.

Mariekeweng

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:44

Ik heb onlangs een hengstje gekocht, waar vooral een dikke nek op zit. Voor de keuring (eind april) moet deze nek er eigenlijk grotendeels af, maar ik heb moeite met hoe???
Aangezien het een hengstje is (en nou weet ik niet of dat door het hengst zijn is) kan ik hem zonder conditie gewoon 1.5u longeren zonder dat ie gaat zweten, hij reserveert op de een of andere manier heel erg zijn energie en gaat gewoon heel stoicijns langzamer draven.... Wie heeft een tip om hem af te laten vallen en ook voorwaartser te laten gaan? Is daar voer voor? Of gewoon stug door gaan?