Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:18

Als dit je oude "huidige" voer was dan is het niet gek om het langzaam af te bouwen en zo uiteindelijk over te gaan op hh

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:42

Stal_Fiore schreef:
Gisteren mn proefzak HH Normaal Brok gehaald.
Vandaag geprobeerd en pony eet het met smaak. Hoop dat dit zo blijft.

Ik heb overigens nog een dichte zak marstall pro caval struktur liggen.
kan het kwaad dat ik bij de HH brok een handje van de pro caval voer?

Nee, dat kan geen kwaad. Procaval is een ruwvoer, laag in eiwit en suikers....een prima hooivervanger, met als groot voordeel dat het zorgt voor een goede darmwerking. Het werkt o.a. heel goed bij paarden met dunne mest, of bij het zogeheten 'kuntwasser'( water na de mest)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:13

denk dat je die pro caval prima erbij kan voeren hoor....
als extraatje.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:11

madamX schreef:
Levita30 schreef:
Even een vraagje.

Kijken jullie ook naar de bron van het zetmeel en suiker. Daar zit erg veel verschil in. Als je nou twee producten heb met ieder 15% zetmeel. En bij de 1 komt het zetmeel uit spelt en de ander uit mais...... Of de suiker bron, is het fructaan (suiker uit grassen en planten) of is het suiker uit melasse?

Dat maakt volgens mij nogal verschil! Zetmeel uit mais kan een paard veel slechter mee overweg als zetmeel uit spelt, helemaal als de mais niet hittebewerkt is. Een kilo spelt kun je zo geven een kilo mais zou ik niet proberen!

Denk dat men daar wel naar kijkt ja, ik in elk geval wel. Maarre.... fibra bevat ook mais, spreek je jezelf nu niet heel erg tegen? En dat er verschil zit in gekookte mais en ongekookte mais klopt, maar is gekookte niet vatbaarder voor schimmels?
btw fructaan is niet de enige suikersoort in grassen en planten...

Ik zeg niet dat ik tegen mais ben. Mais heeft ook een heleboel positieve eigenschappen zoals de essentiële vetzuren (linolzuur omega-6 en alfalinoleenzuur omega-3) en energie die het bevat. In kleine hoeveelheden en hittebewerkt is het een hele goede aanvulling! Verder zit het in Fibra gemengd met de rest, veel structuur dus is de doorstroom snelheid laag en er zit maar heel weinig in dus is de kans dat er onafgebroken zetmeel doorstroomt naar de dikke darm waar het voor problemen kan zorgen zeeeeer klein. De mais is gemicroniseerd, als je het gewoon droog bewaard is het prima houdbaar, beter dan gewone onbewerkte mais.

Ik weet dat fructaan niet het enige suiker is in gras.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:26

Gimli_ schreef:
annepanne schreef:
Maar als ik de suiker en zetmeel waardes van de verschillende ruwvoeren optel kom ik uit op:
Pavo: 12
Grasmix: 26
Compact gras: 20

Komt Pavo er het beste (laagste) uit. Gaf altijd compact gras aan m'n konijnen, bij het hooi :D en vind dat het minst 'vettig' plakkerig voelen. Toch zit daar een hoger gehalte suiker/ zetmeel in en is lastig aan te komen dus blijf ff bij de Pavo! Subli luzerne at madam niet meer, dus moest concessies doen ;-)

Dit is toch écht jouw post hoor. ;)
De waarden die IK gaf komen van de site van Hartog en zijn gelijk aan die op voervergelijk, namelijk 12% suikers en zetmelen.

Zeg dan met z'n allen gewoon, he je hebt alles bij elkaar opgeteld :') Foutje maken kan maar hoe ingewikkeld het gebracht moet worden :+

Ik quote nu jou maar doel niet specifiek op jou (voor ik weer aanval :') )

Sorry, foutje!

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:22

Als aanvulling op Paard natuurlijk voeren.
Agrobs heeft een nieuwe slobber compleet met vit/min en mineralen ZONDER granen.
Agrobes Gruen Mash. Is binnen 10 minuten klaar, alleen kruiden en grassen zonder melasse!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 15:42

Taniya schreef:
Agrobs heeft een nieuwe slobber compleet met vit/min en mineralen ZONDER granen.
Agrobes Gruen Mash. Is binnen 10 minuten klaar, alleen kruiden en grassen zonder melasse!

Is deze ook in NL verlrijgbaar en zo ja waar?

Ik ben voor even van mijn geloof gevallen :) Pony is ziek (nee geen Rhino!) en eet wat moeilijk en was wat ingevallen. Dus daarom wat slobber (Cavalor Mix en Mash geloof ik dat het heet?) gekocht. Helaas de enige die ik zo snel krijgen kon, is MET granen en iets van 35% suikers. Maar dat eet ze nu in elk geval wel. Ze begon vandaag ook weer aan haar Voergezond brokjes gelukkig.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:07

Jee, balen dat je pony ziek is, hopelijk snel weer de oude!
Misschien kan je straks weer de slobber afbouwen en de HH brokjes "opbouwen"
Beterschap iig!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:15

annepanne schreef:
Zeg dan met z'n allen gewoon, he je hebt alles bij elkaar opgeteld :') Foutje maken kan maar hoe ingewikkeld het gebracht moet worden :+

Ik quote nu jou maar doel niet specifiek op jou (voor ik weer aanval :') )

Sorry, foutje!

He joh, fouten maken is menselijk.
Dacht alleen dat je 't zelf niet doorhad, vandaar dat ik je even wees op je vorige post. ;)

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:25

Zilfstar schreef:
Taniya schreef:

Is deze ook in NL verlrijgbaar en zo ja waar?

Ik ben voor even van mijn geloof gevallen :) Pony is ziek (nee geen Rhino!) en eet wat moeilijk en was wat ingevallen. Dus daarom wat slobber (Cavalor Mix en Mash geloof ik dat het heet?) gekocht. Helaas de enige die ik zo snel krijgen kon, is MET granen en iets van 35% suikers. Maar dat eet ze nu in elk geval wel. Ze begon vandaag ook weer aan haar Voergezond brokjes gelukkig.

Ik weet niet waar je woont maar ik heb het op voorraad.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:27

wat interessant! heb je ook de gehaltes Taniya?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:39

Taniya schreef:

Interessant! Zit er bietenpulp in oid?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:04

Ik ben net gruen mash gaan voeren van agrobs,paardjes vinden het erg lekker :j ..Er zit geen pulp in,dus ik geef het nu aan 2 van mijn paardjes die neiging hebben tot overgewicht ipv zupa..Ben benieuwd hoe ze het erop gaan doen!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:05

Ben benieuwd wat erin zit!
Zal idd geen bietenpulp zijn omdat het binnen 10 min klaar is.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:08

Gimli_ schreef:
Ben benieuwd wat erin zit!
Zal idd geen bietenpulp zijn omdat het binnen 10 min klaar is.

Als je zoekt op agrobs gruen mash vind je een uitgebreide beschrijving en ingredientenlijst

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:58

De Kwikbeet van D&H is ook in 10 minuten klaar, dat is bietenpulp

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:13

Gevonden inderdaad, zal 't hier even posten:

Zusammensetzung:
Prenatura-Fasern, Leinsamengranulat (blausäurefrei), Apfeltrester, Pre Alpin Struktur-Fasern, Karottentrester, Rote Beete, Karotte, Pastinake, Leinöl (kaltgepresst), Flohsamen, Hagebuttenschalen (kernlos), Fenchel, Kümmel

Inhaltsstoffe:

Rohprotein 12,50 %
Magnesium 0,22%
verd. Rohprotien 9,90 %
Natrium 0,20 %
Rohfett 7,50 %
Kalium 1,20 %
Rohfaser 21,60 %
Vitamin E 58 mg / kg
Rohasche 7,40 %
Eisen 751 mg / kg
Wasser 9,00 %
Mangan 82 mg / kg
Fruktan <0,20 %
Zink 34 mg / kg
Stärke 4,90 %
Kupfer 9 mg / kg
Calcium 0,60 %
Selen 0,11 mg / kg
Phosphor 0,30 %
verd. Energie 11,38 MJ / kg

Excuus als het wat onoverzichtelijk onder mekaar staat, kreeg 't niet anders geplakt. :+

Vraagje van mijn kant:
Fruktan? Als in fructaan dan? Ik dacht dat dat niet gemeten kon worden of heb ik me dan vergist?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:13

Equi_libre schreef:
De Kwikbeet van D&H is ook in 10 minuten klaar, dat is bietenpulp

Weer wat geleerd, was in de veronderstelling dat iedere bietenpulp 6 uur moest staan. :)

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:25

Hier vertaald in nederlands ( zo veel mogelijk)

Fructaan is gemiddeld

ALPEN GRUEN MASH
Alpine Gruen Mash
De voedings industrie biedt paardeneigenaren een breed scala aan producten als een additief aan mash-bestaande paardenvoer. Dit zijn allemaal vergelijkbaar in ontwerp niet geschikt voor de dagelijkse voeding. Agrobs biedt nu een compleet nieuwe vorm van slobber, die uniek is in zijn samenstelling.

Het opzettelijk weglaten van granen, zemelen en melasse is Alpine Green Mash ook geschikt voor metabool gevoelige paarden en is verantwoordelijk voor de dagelijkse voeding als een behandeling (bijv. na koliek ) zijn ideaal!

Samenstelling en Ingrediënten
Aanvullende diervoeders voor paarden

samenstelling:
Prenatura vezels, lijnzaad korrels (blauwzuur), appelpulp, Pre-Alpine structurele vezels, wortel , biet, wortel, pastinaak, lijnzaadolie (koud geperst), psyllium zaad, rozenbottel schil (zonder pit), venkel, komijn

Inhaltsstoffe:

Rohprotein
12,50 %
Magnesium
0,22%

verd. Rohprotien
9,90 %
Natrium
0,20 %

Rohfett
7,50 %
Kalium
1,20 %

Rohfaser
21,60 %
Vitamin E
58 mg / kg

Rohasche
7,40 %
Eisen
751 mg / kg

Wasser
9,00 %
Mangan
82 mg / kg

Fruktan
<0,20 %
Zink
34 mg / kg

Stärke
4,90 %
Kupfer
9 mg / kg

Calcium
0,60 %
Selen
0,11 mg / kg

Phosphor
0,30 %
verd. Energie
11,38 MJ / kg

Granen-vrij
geen kunstmatige toevoegingen!

Beschrijving

Alpine Green MashDas eerste graanvrij-mash!
De voedingsindustrie industrie biedt paardeneigenaren een breed scala aan producten als een additief aan mash-bestaande paardenvoer. Dit zijn allemaal vergelijkbaar in ontwerp en niet geschikt voor de dagelijkse voeding. Agrobs biedt nu een compleet nieuwe vorm van slobber, die uniek is in zijn samenstelling.

De basis van Alpine Green Mash Prenatura vorm vezels, die bestaan ​​voornamelijk uit lucht-gedroogde bladeren en zaden van grassen en wilde kruiden. Deze worden gekenmerkt door een significante hoeveelheid natuurlijke nutriënten zoals Sporenelementen, vitaminen en fytochemicaliën uit. Daarnaast is het de sleutel om het paard Prenatura vezels en goed verteerbare vezels te voeren, ter bevordering van actief, met name door hun prebiotische eigenschappen van de intestinale gezondheid en de groei van goede darmbacteriën. Het aantal gas-vormend middel in de dikke darm en Fäulinsbakterien verminderd.

Lijnzaad en psyllium korrels leveren een hoog gehalte aan slijm. Deze voorziet de maag-en darmslijmvlies met een beschermende laag, hetgeen zal bijdragen tot ondersteunen tegen ziekte, medicijngebruik, ontwormen of stress van een intact en gezond herstel van geïrriteerde slijmvliezen. Welke ook bevatten ze onverzadigde vetzuren en hebben een positief effect op de huid en vacht.

Voorzichtig gedroogd rode biet, wortel, appel en pastinaak puree groene Alpen maken het erg lekker. Dus zelfs zonder de toevoeging van melasse, ook door kieskeurige paarden, wordt het smakelijk gegeten. Daarnaast Alpine Green Mash bevat dus natuurlijke voedingsstoffen, zoals fyto-ingredienten, vitaminen en mineralen en goed verteerbare overvloed aan pectine, die op hun beurt een gezonde darmflora ten goede. Gedroogde rozenbottels staan ​​bekend om hun hoge gehalte aan vitamine C, die vooral ten goede aan de versterking van het immuunsysteem.

De digestieve eigenschappen van komijn en venkel puree van de groene Alpen .

Door het opzettelijk weglaten van granen, zemelen en melasse is Alpine Green Mash is ook geschikt voor metabool gevoelige paarden en is verantwoordelijk voor de dagelijkse voeding als een ondersteuning (bijv. na koliek) zijn ideaal!

vrij van graan en zemelen
ruwe celstof
spijsverterings
Prebiotische
rijk aan darm-rustgevende slijm
rijk aan vitale stoffen
erg lekker
melassefrei
optimale Ca: P-verhouding van 2:1
snel en gemakkelijk te bereiden

5-10 minuten met warm water klaarmaken verhouding 1:3

5 kilo 12.50

15 kilo 24,50

TOEPASSING

metabolisch gevoelige paarden (oprichter, EMS, PSSM, Cushing, KPU)
voor en tijdens de rui
paarden gevoelige spijsvertering
voor spijsverteringsstoornissen
regeneratie
bij oudere paarden
bijvoeding als gezond voedsel naast normaal rantsoen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:04

Thx voor de vertaling en die hele lap tekst zeg! Ga snel zoeken waar Agrobs te krijgen is, maar woon in Limburg... (ver weg van alle HH enz :+ )

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:10

Probeer het via de site van Equifyt www.equifyt.be dat is ook mijn agrobs leverancier misschien kan hij je een adres dichtbij geven.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:48

is dit 'beter'voer dan de zupa of de herbs?
aangezien dat toch ook slobbers zijn?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:20

Nee ander voer. Het is niet voor paarden die dikker moeten worden , geschikt voor ieder paard b.v. na werk er zitten goede kruiden in , vlozaad voor de darmen enz. Het voordeel is ook dat er geen granen in zitten ( ook niet in de herbs en zupa hoor) maar compleet met vit/min dus echt een vervanger of aanvulling op alleen ruwvoeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:23

misschien ga ik het ook wel eens proberen als lekker extraatje.
eerst zupa eens opmaken,haha...(nadeel vind ik dat die zó lang moet weken)

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:30

Ja dat klopt maar zupa is ook heel goed voer zeker als paarden wat aan moeten komen, bevat veel vezels.
Ik geef de slobber van Agrobs ook aan mijn paarden ( mogen niet aankomen) en ze vinden het echt lekker staan met smaak te eten en heel de neus zit eronder geweldig om te zien.