Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:03

Ik heb een aram les gegeven, leuk beest.

Welke is dat van ej dan? Want vind de glissando ook erg goed maar idd prijzig.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:51

hallo!
Misschien kunnen jullie mij ook eens adviseren, als jullie willen...
Ik heb een hele tijd Marstall Vito gevoerd, maar ik heb het idee dat mijn pony hier niet meer genoeg uit haalt.

Mijn merrie is 8 jaar en kruising groninger x haflinger. Ze is erg snel dik en heeft ook snel last van suikers.
Daarnaast staat ze flink in training op M/Z wedstrijdniveau.
Ze is daarbij ook een heethoofd, dus van het voer mag ze absoluut niet heter worden!
Ze staat 24/7 buiten en krijgt ook hooi bijgevoerd.

Ik heb gekeken naar de weidemuesli, die leek me geschikt omdat mijn pony inderdaad 24/7 op de wei staat en de rest van de vitaminen en mineralen dan uit dit voer kan halen. Qua suikers viel het me goed mee in dit voer. Maar dit voer is in principe niet bestemd voor paarden die in middelmatige training staan.

Verder heb ik gekeken naar de champion, dit voer leek me voor haar prima. Geschikt voor paarden die aan het werk zijn, maar geen haver. Ik durf het echter niet goed aan omdat ik bang ben dat ze er heet van wordt. Of dat dit haar dikker maakt.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:56

@ Def misschien de IJslander-Robuust? Dit voer ik mijn haflinger in combinatie met de champion. Ik merk heel goed wanneer ik de champion erbij geef en wanneer niet, door de champion wordt ze duidelijk heter. Van de IJslander-robuust wordt ze niet heet, maar heeft wel genoeg energie voor de trainingen (ik rij M1 met haar).

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:06

Sorry, niet vermeld maar inderdaad de ijslander robuust heb ik ook naar gekeken!
Maar ik vind dan in vergelijking met de vito dat er in de robuust minder vitaminen/mineralen zitten?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:20

Je zou eerst eens kunnen proberen hoe zij reageert op de lijn/distel olie. Omdat je zegt dat jouw paard snel last heeft van suiker is het misschien niet verstandig om van de Vito af te stappen. Je zou dan nog beter kunnen kijken naar de Optimaal i.p.v. Een sportmuesli. Niet in alle zit melasse, maar de muesli's bevatten natuurlijk wel veel granen.....en dit gaat niet altijd goed met een paard wat op suikers reageert. Is het door een DA geconstateerd overigens? Ik bemerk dat het nogal een hype begint te worden om te zeggen dat paarden suikers niet kunnen verwerken. Ik heb zelf een IR paard gehad, dus ik weet wel uit ondervinding dat niet alle paarden zomaar alles kunnen eten, maar er wordt nu wel veel overdreven....

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:41

mirim schreef:
Even helemaal offtopic....hij heeft er zeker wel wat van. Die rechte achterhand, billen...tipisch Aram en zoals mij paard had. Karakter van Aram scoorde een 9. Hij was ( hij is helaas ook niet meer) zeer vriendelijk, eerlijk en voor degene die hij vertrouwde ook heel open. Een heerlijk paard om mee te werken. Mijn paard leek enorm veel op Aram zowel karakter als uiterlijk. Springen lag hem meer als dressuur overigens, maar ook dressuur was niet onverdienstelijk. Als jouw paard op Aram lijkt heb je een zeer fijn paard...veel plezier ermee :)

Klinkt inderdaad als mijn paardje haha, super karakter!
Dank je wel

Zo, nu weer on topic ;-)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:11

Dankje Mirim voor je advies! Dat is idd door de DA geconstateerd! Ik ga eens kijken naar de optimaal

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:56

Mirim: ik zie dan alleen niet zoveel verschil in de optimal en de weidemuesli. Het verhaal van de weidemuesli vind ik wat beter bij mijn paard passen. Die muesli is alleen 5 procent meer ontsloten graan. Optimal is 45 procent ontsloten graan en weidemuesli 50. Niet zo veel verschil dus..

edit: spelfoutje ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:08

Het verschil is niet heel groot, maar de samenstelling is heel anders. Van de Optimaal hebben ze ook minder nodig om in alles te voorzien. Vandaar :) Het is goed om te kijken naar het graanaandeel, maar niet het enige belangrijke.
Een overstap van de Vito naar de Optimaal is verantwoord en wordt ook als advies gegeven door de voedingsadviseurs en nutronisten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:12

ok! bedankt!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:49

gr_roos schreef:
Mirim, misschien is de force de ookzaak van het niet meer eten van de merriemuesli. Laat het straks even weg en meng het dan wel door mijn merriebrok. Bedankt voor de link, weet jij of de gehaltes op voervergelijk al zijn aangepast (merriemeusli). Ik heb in iedergeval nog zakken van de oude productie, febr. besteld.

Force is hier inderdaad de oorzaak van het niet meer willen eten. Had nu de force dor de brok gemengd en daar doet ze normaal gesproken een moord voor. Lag nu ook een hoopje force en wat biks korrels in de bak. Merriemuesli even apart gegeven en ze at de bodem bijna uit de emmer, dus ze gaat weer terug naar 1 x daags merriemueslie en 1 x daag fertolac. Force laten we voorlopig even achterwege, was ook geen nieuwe emmer waar de problemen mee begonnen. Ik ben eind februari met deze emmer begonnen en sinds vorige week eet ze het niet meer.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:58

kevje06 schreef:
Ik heb een aram les gegeven, leuk beest.

Welke is dat van ej dan? Want vind de glissando ook erg goed maar idd prijzig.

Dat is de glucosaminecomplex van EJ, kost 49,95 per 1000gram. Aangezien ik de outlet om de hoek heb, waardoor ik 15% korting heb, kost het mij 42,50.
Ik heb zelf geen verschil kunnen bespeuren vandaar dat ik het nu al een hele poos van EJ gebruik ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:38

De Glissando kost 44,50 per 1,5 kilo...dus toch goedkoper :) Ik kon me eigenlijk al niet voorstellen dat het andere goedkoper was, maar heb me uit voorzorg onthouden van commentaar. Maar ik zat er toch niet naast ;)

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:00

De arme chauffeur had vandaag wel moeite om de stal te vinden, maar het is gelukt! (Hij vroeg me zelfs in het Duits of hij op het goede adres was) Paardjes zijn blij met de nieuwe zakken voer :D (pony is zwaaaaaaaar beledigd als ik zonder de Sinfonie kom haha)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:19

Met een beetje geluk heb je de volgende keer dezelfde chauffeur...rijdt hij fluitend je padje op :)ddd :D

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:38

mirim schreef:
De Glissando kost 44,50 per 1,5 kilo...dus toch goedkoper :) Ik kon me eigenlijk al niet voorstellen dat het andere goedkoper was, maar heb me uit voorzorg onthouden van commentaar. Maar ik zat er toch niet naast ;)

mmm is al weer een tijdje geleden dat ik dat had, maar kan het zijn dat gluc.van EJ zuiniger is in gebruik? Ik meende dat ik daar nog wel behoorlijk van moest geven. Van de Gluc. van EJ i geef ik 1 maatschepje per paard per dag.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:40

Ik heb vandaag een emmer Animo Muscle en een zak havervrij gehaald, mij benieuwen.

Ik kreeg advies terug van marstall, maar vind het wat veel voor mijn paard
Ze adviseren naast de 2kg basisbrok en de schep lucerne ook nog 1 a 2 scheppen (neem aan van een kg) havervrij (al naar gelang of hij gewerkt heeft of niet.
is dat niet wat veel dat allemaal bij elkaar?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:21

Wat krijgt je paard normaliter aan brok Silly?

Zo, mijn paard staat nu anderhalf week op de cornmuesli en 5 dagen nu op de sinfonie. Moet zeggen; het gaat er zeeeer smakelijk naar binnen! Ben toch wel nieuwsgierig naar een week of 5 a 6, of er dan al resultaat te zien is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:23

Normaliter dus 2kg brok en 1 schep lucerne per dag

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:49

1 schep mueslie is trouwens geen kg, een schep brok weegt vaak meer dan een kg (tot een dikke 1300 gram, ligt aan vorm en gewicht
een schep mueslie haalt naar gelang welke mueslie het is , gemiddeld een pond tot 800 gram per schep

als je paard dus twee volle scheppen (standaard voerscheppen) met brok krijgt, krijgt hij waarschijnlijk een 2,5 kg brok, eventueel eens nawegen .

ik zou die twee scheppen brok + lucerne + 2 scheppen mueslie ook wat veel van het goede vinden, maar naar gelang je tevredenheid over de brok zou je die ook iets kunnen minderen en vervangen door de mueslie, of gewoon een schepje mueslie op werkdagen extra

maar zou voor de gein sowieso de brok en de mueslie eens nawegen, vaak schrik je hoeveel gewicht een schep brok is en hoe weinig 1 schep mueslie weegt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:31

aliealie schreef:
mirim schreef:

mmm is al weer een tijdje geleden dat ik dat had, maar kan het zijn dat gluc.van EJ zuiniger is in gebruik? Ik meende dat ik daar nog wel behoorlijk van moest geven. Van de Gluc. van EJ i geef ik 1 maatschepje per paard per dag.

Glissando is ook een maatschep per dag, dat zal iets meer dan een volle eetlepel zijn.
Ben jij misschien in de war met Allegro? die is wel duurder.

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:41

Weet iemand misschien hoelang de wiesencob's houdbaar zijn? Mijn duits is niet geweldig maar volgens mij staat er alleen een datum op die zegt wanneer het gras geoogst is.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:24

Ik heb deze week de Vito binnen gekregen. Pony vindt het erg smakelijk.
Ook de lijnzaadkoekjes vallen in de smaak.

Ook heb ik een pot met exzemplus binnen.
Kan er alleen niet goed achter komen hoeveel ik moet geven daarvan.
"pony (ca. 250 kg LG) ca. 10-15 g/dag= ca. 1/2 ML" staat er op de pot.
Echter is het maatschepje 25 ml... (onderste streepje op het maatschepje is 10 ml)... beetje lastig af meten 1/2 ml...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:06

Stal Fiore: 1 maatlepel = 30 gram. Je kunt voor jouw pony dus een halve lepel per dag voeren, dan kom je uit op de 15 gram. Wil je iets minder geven ( 10 gr) dan geef je iets minder dan een halve lepel. De ml- verhouding maakt het verhaal inderdaad wat ingewikkeld. Maar een halve lepel is dus voor jou pony voldoende.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:06

Je kan het maatschepje anders op een keuken weegschaaltje leggen en dan kijken hoe vol hij is met
10-15 gr erin :)