[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:48

Ik meld mij hier ook maar even. Ik heb een paard van 1.80 die ontzettend snel te dun wordt.
Met name de winterperiode is altijd een probleem. Toen ik van de winter terug kwam uit Amerika (vakantie) schok ik me rot. Hij was echt mager geworden, je kon de ribben tellen. Met vereende krachten en onbeperkte ruwvoer knapte hij op, eenmaal op de wei werd hij weer dikker. Maar er groeit weinig gras meer en hij viel weer in, ondanks alle bijgevoerd ruwvoer.

Hij krijgt: 1/3 basisbrok en 2/3 natures best (2x daags).
Wiz kan echt geen sportbrok eten, hij wordt volkomen niet grappig en bokt iedereen eraf.
Onbeperkt ruwvoer (droge kuil)
nog wat gras
equilin Basic (hij glimt als een spiegel)
Een scheut olie daags

Hij is ontwormd, naar de paardentandarts geweest (electrisch en verdoofd behandeld zodat het helemaal perfect is). Zijn ontlasting is prima, hij loopt normaal, ademt normaal etcetera. Het hooi is getest: normaal goed voedzaam hooi, wat te weinig selenium en magnesium en de kalk / fosforverhouding kan beter. Vandaar dat ik hem equilin geef.

Ik geef hem nu 1x daags seniores prioris bij .. 1 schep. Hij lijkt iets aan te komen. Iemand enig idee hoe lang het duurt voor je hem weer op gewicht hebt ?? Iemand nog andere tips??

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:33

Summerfit koeken is ook een soort krachtvoer...een koek staat gelijk aan een schep brok.
Te veel kracht voer zou ik zelf mee uit kijken...krijg je een soort cirkel van...meer energie die ze mss niet kwijt kunnen dus weer afvallen...

Dikmakers waar ik resultaat zag bij mij paard AV Hengst:
ik zal ze op volgorde zetten van meest resultaat naar minder:
Wel in combinatie van goed hooi.
Die van mij krijgt 3 x per dag een grote plak.

1: Mais/lijnzaad brok van gorp ( krijgen geen negatieve energie van )
2.Merrie brok
3.omega 369
4. SP priories...vind ik ranzig spul vooral met de zomer :o

Op advies om het te proberen staat die nu van mij ook op cavalor merrie muesli...schijnen de keurings kwpner paarden ook te krijgen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:35

Anya, hoe lang geef je de seniores priores al ? en geef je dan 1 schep ongeweekt ( dus dan een schep of 4 geweekt ) of geweekt ?

yea sacc wil ook nog wel eens werken. Dat zorgt er voor dat de vertering verbeterd en het voer dus beter benut wordt.

Barcelano, zit er dan ook verschil tussen merrie brok en merrie muesli qua aanzetten ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:42

@Maris: iets meer dan een week. 1 schep ongeweekt (wordt een stevige emmer) met wat muesli erdoor omdat hij het anders niet opeet.
Yea sacc ken ik niet.. even op googlen ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:46

Anya schreef:
@Maris: iets meer dan een week. 1 schep ongeweekt (wordt een stevige emmer) met wat muesli erdoor omdat hij het anders niet opeet.
Yea sacc ken ik niet.. even op googlen ;)

week of 3 heeft de seniores priores vaak wel nodig. zie ook de foto's op de vorige bladzijde ! daar kan je echt verschil zien.
Voor yea sacc zie http://www.heemskerk-media.com/chevital ... yeast.html

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:47

Maris schreef:
Anya, hoe lang geef je de seniores priores al ? en geef je dan 1 schep ongeweekt ( dus dan een schep of 4 geweekt ) of geweekt ?

yea sacc wil ook nog wel eens werken. Dat zorgt er voor dat de vertering verbeterd en het voer dus beter benut wordt.

Barcelano, zit er dan ook verschil tussen merrie brok en merrie muesli qua aanzetten ?

Weet niet precies wat het verschil is maar de voordelen zijn wel langer kauwen en er zitten granen in en gepofte spul wat ik zag..dus ik denk wel meer voordelen...

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:50

Anya, na een week merkte ik voor mijn idee inderdaad ook nog niet heel veel verschil. Het liefste kijk je ze dik maar het is echt een kwestie van geduld. Als je ze elke dag zie dan zie je het verschil ook niet heel snel maar het viel mij vandaag vooral op toen ik foto's van de afgelopen weken bekeek.

Dit is er bijv ook nog een van 28 Juni
Afbeelding

En van vandaag 20 Juli.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Calice op 20-07-13 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:51

Oke.. ik ben te ongeduldig.. Zo wat een verschil zeg! Mijn paard ziet er een beetje uit als Lucky op 6 juli.
Ik durf de gist niet bij de equilin te geven. Daar zit dit in:

Ingrediënten: Luzerne, Gerst, Johannesbrood, Lijnzaad schilfers, Lijnzaadvezels, Rietmelasse, Zonnebloemolie, Magnesiumcitraat, MSM, Zeewier, Gist
Analytische bestanddelen: Ruw As 120 g/kg, Ruw eiwit 149 gr/kg, Ruw vet, 45 gr/kg. EWpa 0,49, calcium 12 gr/kg, Natrium 10 gr/kg, Magnesium 15 gr/kg, Fosfor 3 gr/kg
Toevoegingsmiddelen: Tocopherolen (E306) 200 mg/kg
Bindmiddelen: Betoniet-montmorilloniet ( E558) 2000 Mg/kg Kiezelgoer (E551a) 6100 Mg/kg
Sporenelementen: Zinkchelaat (E6) 250 Mg/kg
Vitaminen: DHA (Omega3) 2850 Mg/kg Vitamine E (3a700 alfa-tocoferylacetaat) 3000 ie Vitamine C (E300) 2450 Mg/kg
Darmflorastabilatoren: Saccharomyces cerevisiae (4b1702) 2,27x1011CFU per kg >

Heel veel probiotica, middelen om eventuele schimmels onschadelijk te maken en middelen voor de darmflora. En zijn ontlasting ziet er prima uit. Geen zand, geen hele korrels o.i.d. uitgepoept.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:52

aanvulling: maar 1 schep ongeweekt SP is dus wel een goede hoeveelheid?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:00

Zelf heb ik de eerste week 2x daags 1 kg ongeweekt gegeven maar ik ben daar mee gestopt toen hij niet meer in de ochtend een berg medicatie hoefde te hebben (ze worden sochtends door een vriendin van mij gevoerd en ik ging dan nog extra heen en weer voor de SP en medicatie). In principe mogen ze 1 kg ongeweekt per 100 kg lichaamsgewicht als je het als volledige voervervanger zou gebruiken.

Met 1 kg ongeweekt zou je het naast het normale voer moeten kunnen redden als extra dikmaker.

Gras is hier naast de SP de beste dikmaker, gelukkig heb ik Lucky tijdelijk naar een wei kunnen verhuizen waar wel nog heel veel gras staat. Ik voerde me namelijk bijna letterlijk arm aan het hooi.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:06

Als het regent en het gras weer een beetje gaat groeien gaat het hier ook wel goed komen!
Dan hou ik het voorlopig even op die ene kilo. Ik zal morgen even een foto maken voor het vergelijk. Wiz heeft dit probleem wel overgehouden aan zijn periode dat hij heel ziek was (dat is al 5 jaar geleden). Ik vond hem met 41.4 graden koorts in de wei. Hij is direct naar Hochmoor gegaan en daar hebben ze hem voor de dood weggesleept met ab rechtstreeks in de aderen een aantal weken (ook toen hij al weer naar huis mocht). Hij had een raar half virus/half bacterie iets.. Kwam niet vaak voor, teek gerelateerd. Ik kreeg hem broodmager mee naar huis en sindsdien is hij moeilijk op dikte te houden. Maar bloed trekken komt niets uit en hij is verder prima te pas.

Thanks voor het meedenken!

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:09

Lucky is inderdaad ook zo mager geworden door ziekte. Hij had Acute Pleuritis (longvliesontsteking) , een ernstige astma aanval, blijkt COPD te hebben, hooikoorts en had afwijkende Lymfocyten. Meerdere dagen heb ik gedacht dat het over zou zijn maar hij is er aardig goed bovenop gekomen.
Ik houd overigens wel mijn hart vast voor het dik houden in de winter...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:29

Heftig zeg. En ja.. zo'n mager paard mee naar huis krijgen is ook niet grappig.

Daar heb ik dan wel ervaring in, als hij op dikte de winter in gaat, gaat het wel goed. Dat hij van de winter zo afgevallen is, is mijn eigen schuld. Ik had moeten zeggen dat hij de neiging heeft om in te vallen in de winter. Daar is de (nieuwe) pensionstal nu heel alert op. Die denken ook wel goed mee. Zeker omdat hij zo slecht reageert op teveel krachtvoer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:34

even een foto gemaakt van Wiz vandaag. Hij is teveel ingevallen op het moment.

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:55

Lastig he, als ze zo snel terugvallen...

Ik ben er met mijn merrie nu heel allert op.
Ze ziet er op 't moment heel goed uit, maar als ik zie dat ze ietsje terug gaat vallen pas ik daar gelijk het voer weer op aan, om te voorkomen dat het ineens doorslaat en ze weer schraal is...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:51

Anya , Darmflorastabilatoren: Saccharomyces cerevisiae (4b1702) 2,27x1011CFU per kg > ( wat dus in de equilin zit ) = yea sacc !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:37

Nouvel: gefeliciteerd!
Maris: dat heb ik dan al goed gedaan ;)
Ik had de link niet gemaak trouwens. Maar dat is wel duidelijk.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:59

Ik plaats ook weer even een update hier.
Dit was Q vlak voor ik weg ging op vakantie, eind juni
Afbeelding
En dit was 'm gister, na twee weken niet gezien te hebben, was ik erg blij met dit resultaat. Q valt altijd verschrikkelijk veel af als ik op vakantie ben (aandacht-verslaafde die dan opeens geen knuffels en kusjes meer krijgt :(:) ) maar deze keer gelukkig niet. De eigenaar heeft hem vaak apart gezet en veel hooi gegeven.
Nu heb ik het voeren weer op me genomen, en hij krijgt 2 maal daags 2 kilo muesli. Ook heb ik vanmiddag nog 5 liter zonnebloemenolie gekocht, want hierdoor gaat 'ie er ook altijd beter op doen. Ik probeer de eigenaar over te halen om seniorenslobber te halen van Masters (hier deed hij het eerder erg goed op) maar zij wilt wachten op een antwoord van de DA. Hij staat nu niet meer apart, omdat ik hem niet zo goed 12 uur lang alleen durf te laten staan, nu krijgt de hele kudde dus maar gewoon meer hooi, en wanneer ik er ben komt 'ie meteen op een stukje te staan met kort en voedingsrijk gras en krijgt 'ie ook z'n brok. Ook krijgt hij de rest van de vakantie lekker vrij, we maken alleen wat korte wandelingetjes. Hij is nog steeds zeker te mager, maar een 26-jarig paard wat van zichzelf nooit dik is geweest is nou eenmaal moeilijk.
Afbeelding

(Edit, het weiland waar 'ie op de eerste foto bij staat is opnieuw ingezaaid gras wat vorige week is gemaaid, en waar hij dus nog niet op mag. Helaas helaas, want nieuw gras zou dé oplossing voor 'm zijn geweest!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:37

Heeft de eigenaresse de da om advies gevraagd mbt voeren , begrijp ik dat ?

4 kg muesli op een dag ??? dat is veel !! is ook een mega belasting voor de darmen, die daardoor misschien zelfs wel minder goed werken.
Ik zou terug gaan naar 1 kg muesli en dan seniores priores of masters seniorenslobber idd erbij. Lijkt me veel gezonder !
Een paard die gezond is hoeft er echt niet zo mager uit te zien....

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:46

Dat klopt ja. Het duurt alleen allemaal ontzettend lang, en daar baal ik een beetje van.
Het is inderdaad veel, maar hij heeft 't gewoon nodig. Als we weer slobber hebben gaat hij ook zéker minder krijgen, dit is echt een tijdelijke oplossing.
Hij heeft zeer waarschijnlijk Cushing's, (waar ik nog op de uitslag wacht) is vorige zomer ernstig ziek geweest, slecht de winter ingegaan en moest met veel stress en problemen geschoren worden ivm geen enkele haar zelf verharen. Daarna is er vanalles verbouwd in en om de weilanden waar hij enorm gestressed van werd, door alle herrie en het heen-en-weer lopen van de werkers. Een ophoping van allemaal ongelukkige dingen dus. Ook heb ik het nog eens belachelijk druk, en kan ik niet zo vaak naar hem toe, en dat terwijl hij gek is op aandacht. Het is dus niet zo'n fijne periode voor ons. Ik hoop dat het komend schooljaar het allemaal wat stabieler er aan toe gaat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:04

Je hebt dus kans dat je hem juist door die vele kg's muesli zieker maakt + dunner !!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:43

Zou dat kunnen? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zoiets gehoord, zou je me misschien uit kunnen leggen hoe dat zou kunnen?
Hij heeft nu ong 1,5 schep op stal met de deut open naar het weiland, dus hij kan zo 'weg' als 'ie wilt. Op de zak voer (onbekend merk) staat trouwens dat je per 100kg gewenst lichaamsgewicht 1kg brok moet geven, en hij zou ongeveer 400kg 'moeten' wegen, dus dan is 4kg brok juist goed, of niet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:36

huh ? wat is dat voor muesli is dat dan ? 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht ??!! Het wordt al gekker !
Nou adviseren voerfabrikanten altijd al veel, maar deze hoeveelheid had ik nog nooit gehoord.

Granen zijn gewoon moeilijker te verteren en vragen veel energie en werk van de darmen. Soms teveel energie. Zeker bij zulke hoeveelheden. Dus 4 kg is gewoon belastend voor de darmen. En daarbij zijn granen altijd veel minder gezond voor de darmen als gras/hooi/ ruwvoer.
Seniores priores ( de goedkoper variant van masters seniorenslobber ) en masters voer zijn veel meer ruwvoer(vervangers ) als dat het granen zijn. Dus veel gezonder voor de darmen. Plus dat beide producten er ook nog eens voor zorgen dat een paard kan toenemen in gewicht, dat doen granen ( dus muesli of brok ) veeeeeel minder.

Bij eventueel cushings mag je toch niet veel suikers voeren ? Nou in die 4 kg muesli die je nu geeft zitten bergen met suikers ( ook in de vorm van koolhydraten, dat wordt door het lichaam omgezet in suikers ). Helemaal niet goed dus.

Om je verzorgpaardje op gewicht te krijgen moet je dus gaan proberen meer ruwvoer te geven. Dus meer hooi. Of als hij niet meer hooi eet, dan betere kwaliteit ruwvoer. Of als je paard dat niet goed wegkrijgt b.v. door zijn tanden dan grasmix of lucerne. EN zeker met dit gewicht seniores priores of masters slobber. En dus zeker niet zoveel krachtvoer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:58

Zoveel muesli geef ik mijn paard van 1.80 niet. Het lijkt mij wel veel, zeker met al die granen. Wiz is trouwens herkenbaar aan het aankomen nu. Ik ben gisteren niet geweest en ik zag het echt. Gelukkig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:02

Fijn Anya !!

Nee, zoveel muesli is echt niet gezond en zeer onnodig. Grootste deel van de paarden ( en dan heb ik het dus niet eens over een pony van 400 kg ) hebben meer dan genoeg aan maximaal 1 kg krachtvoer per dag.....