[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:40

Evelyne

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:45

Super goed Marcella! +:)+

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:48

Echt een groot verschil Marcella.
Zou echt willen dat dit mij ging lukken. Ben nog op zoek naar het ideale dieet.
Zal morgen of overmorgen een foto uploaden van Bella. Heb zelf het idee dat ze wel iets kwijt is. Maar het is nog niet veel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:05

En dit is niet alleen gelukt door middel van meer bewegen, want dat heb ik ook geprobeerd 7 dagen in de week vol aan de bak (oktober 2009). 's Winters op stal en zomers 24/7 buiten. Kreeg 2x per dag paar handjes voer, omdat de rest op stal ook kreeg. Weidegang en voordroog was allemaal van kleigrond.

Paddock paradise met onbeperkt graszaadhooi ook geprobeerd (juni 2011) en reed toen 1 of 2 keer in de week. Kreeg ook nog iedere dag een beetje voer, want de rest kreeg ook. En op de paden was in het voorjaar/zomer/herfst genoeg grasjes te vinden.

Weidegang op een hele schrale wei en dit resulteerde ook helaas in heel veel jeuk (mei 2012). Reed toen ongeveer 3x in de week en werd wel wat hooi bijgevoerd. Kreeg alleen wat bijgevoerd als ik er was en als er gewerkt was. Heb hier ook maar 2 maanden gestaan wegens problemen met huurwei (eigenaar overleden).

Hierdoor toch weer besloten dat als ik toch moest verhuizen dan kijken of ik iets kon vinden wat nog wat dichterbij huis was. Hij staat hier nu met een mini shet samen op een eigen stukje met schuilstal en staat hier 24/7/365 op. Er word goede kwaliteit voordroog gevoerd alleen dan van zandgrond. En voor de rest betreffende voer alleen bij arbeid of als hij iets te slank begin te worden, maar dan is het een paar dagen een paar handje slobber en dan zit er zo weer wat bij. Rij op het moment heel weinig wegens problemen bij mezelf.

Sober voeren hoef niet perse te helpen en meer bewegen ook niet.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:57

Hierbij een foto van hoe Bella nu is. Helaas op haar buik twee bulten, die haar buik natuurlijk geen eer aan doen. En door het deken dat ze op heeft gehad lijkt ze een klein beetje geschoren, maar is ze niet.
Ze is al iets afgevallen, maar er kan nog zeker meer vanaf.
Afbeelding

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:15

Ik meld mij hier, al jaren in strijd met het overgewicht van mijn ijslander. Ze was veel te dik toen we haar gekocht hebben, toen is ze een tijd lang goed afgevallen en was ze ook redelijk op gewicht, zelfs een zomer slank geweest :D Toen ben ik twee keer enkele maanden naar het buitenland geweest en vooral de laatste keer heeft ze weer enorm aangezet. Het afgelopen jaar heeft ze 24/7 met een graasmasker gelopen, en veel beweging gehad. Ze valt wel af maar helaas gaat het toch behoorlijk langzaam. Op dit moment lijkt ze redelijk afgevallen maar door al dat haar is het heel lastig te zien, nar het rijden lijkt ze standaard tientallen kilo's lichter omdat het haar dan plat zit.

Nu komt de verhaar periode er weer aan, iets wat nooit makkelijk is omdat ze zo belachelijk veel haar heeft. Ik wil graag iets geven om sneller van het haar aftekomen, ze krijgt op dit moment alleen iedere dag 50 gr vitaminekorrel en hooi. Wat zouden jullie aanraden om te geven? Ik zie dat veel mensen lijnzaadolie geven worden ze daar weer dikker van?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:21

Gewoon scheren...
Een IJslander is niet gemaakt om prestaties te leveren bij onze NL temperaturen.
Bovendien pleegt al dat zweten (verliezen heel veel zouten) en het oververhit raken roodbouw en duurt het herstel
veel langer.

Dus lekker scheren zodra het stabiel boven nul blijft, en een regendeken bij de hand houden....

Een goede multivitamine moet genoeg zijn naast hooi.
Om de suikerspiegel op peil te houden, en te helpen bij het afvallen kun je Gluco Balance inzetten.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:50

Volgens mij is Gluco Balance niet om af te vallen Ninx..
Er word zelfs op 1 site gezegd dat er zodra er vermagering optreed je gelijk de dosering moet halveren of zelfs moet stoppen.
Dus ik ben wel benieuwd van wie je deze tip hebt :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:11

Mijn Merrie is al zon 50 kg afgevallen!!
Nog zon 60 te gaan en dan is ze terug de oude :)

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:16

Hoe heb je dat gedaan Tyrcanol?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:23

Van het gras af (ze is bevangen) en 4 Kg hooi per dag. (Zijn ze erg lang mee bezig)
Heb haar niet getraind gezien dat niet kon. Dat willen we nu proberen terug op te pakken.
Tussen de middag krijgt ze zemelen met lijnzaad.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:56

Ze staan bij jou het jaar rond op het gras of..?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 08:51

Nee ze staan op de paddock.
Mijn merrie mag geen gras hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:48

Evelyne schreef:
Volgens mij is Gluco Balance niet om af te vallen Ninx..
Er word zelfs op 1 site gezegd dat er zodra er vermagering optreed je gelijk de dosering moet halveren of zelfs moet stoppen.
Dus ik ben wel benieuwd van wie je deze tip hebt :)

Ik heb het gebruikt, en mijn paard viel er wel degelijk van af.
Het gehele paard moet afvallen.... En zoiets, als je het te ver hebt laten komen, kan met een goed plan op zak lange tijd duren.
GB helpt wel degelijk de pockets welke zo kenmerkend zijn voor IR aan te pakken.
Uiteindelijk bleek mijn merrie helemaal geen IR te hebben... foutieve diagnose dus.

Maar het vele werken, alle granen uit het voer schrappen, hooi doseren (1,5% vh lichaamsgewicht) en werken met graasmasker en een periode GB hebben haar tot een ander paard gemaakt.

Even specifiek over de IJslander: je merrie kan niet voluit grazen in het zelfde tempo als de andere paarden. Doe haar een graasmasker om. De Best Friend maskers zijn erg goed, zitten het fijnste en gaan heel lang mee.
Mentaal moet misschien even de knop om. Maar sinds ik bovenstaande zaken toepas heb ik veel blijere en gezonde paarden!

Tot slot: ik zag dat er paarden te dik waren geworden doordat ze heel veel hooi kregen in de kou/sneeuw-periode. Ik gebruik die periode JUIST om ze voor het voorjaar begint iets slanker te krijgen/ houden. Dus gewoon de normale porties hanteren.... Zo hebben ze genoeg te knabbelen, maar gaan ze niet vet het voorjaar in. Dan boots je feitelijk een 'natuurlijke winter' en terugval in gewicht na.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:33

@Tyrcanol: Dat snap ik :) Ik bedoelde voordat ze geen gras meer mocht hebben.

@Ninx: Wat ik dus lees is dat er een verkeerde diagnose is gesteld en dus de GB helemaal niet nodig was,het vermageren was dus ook niet goed en je had er dus mee moeten stoppen. Aangezien je het in combinatie met veel werken,geen granen en hooi doseren hebt gedaan kun je dus ook niet echt aantonen dat het afvallen door GB is gekomen. Ik zou het dus zeker niet adviseren aan paarden zonder IR!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:48

Van te voren stond ze snachts op stal en overdag op t gras.
Daarbij kreeg ze ook nog eens hooi, een schep van de trekker vol vers gras, bietenpulp en brok.
Niet vreemd dus dat ze bevangen is geraakt en 110kg te zwaar...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:38

Ninx schreef:
Even specifiek over de IJslander: je merrie kan niet voluit grazen in het zelfde tempo als de andere paarden. Doe haar een graasmasker om. De Best Friend maskers zijn erg goed, zitten het fijnste en gaan heel lang mee.
Mentaal moet misschien even de knop om. Maar sinds ik bovenstaande zaken toepas heb ik veel blijere en gezonde

Mijn merrie heeft als ze op gras staat standaard een graasmasker om. Ze heeft een masker van ir, waar ze het super mee doet. Misschien wel iets te super zelf, ze is er echt heel handig mee.
Als ik nu zou scheren, zou ze dan in de zomer weer een waterdichte vacht hebben? Ik heb er al aan zitten denken om haar lijf te scheren en het haar onder de buik en boven op de hals te laten zitten, wel onwijs lelijk maar ik ben bang dat ze anders met regen het koud krijgt op de plekken waar geen deken of haar zit, of zal dat wel meevallen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:08

Evelyne schreef:
@Tyrcanol: Dat snap ik :) Ik bedoelde voordat ze geen gras meer mocht hebben.

@Ninx: Wat ik dus lees is dat er een verkeerde diagnose is gesteld en dus de GB helemaal niet nodig was,het vermageren was dus ook niet goed en je had er dus mee moeten stoppen. Aangezien je het in combinatie met veel werken,geen granen en hooi doseren hebt gedaan kun je dus ook niet echt aantonen dat het afvallen door GB is gekomen. Ik zou het dus zeker niet adviseren aan paarden zonder IR!

Volgens mij haal ik dus 2 topics door elkaar? Dit betrof een IJslander MET IR.....
Maar goed, nog geen man overboord....
Mijn ruin is ook gevoelig voor suikerschommelingen, en dit uit zich in eczeem en ribbels op zijn hals.
Ieder paard dat schommelende suikerwaarden moeizaam kan managen is gebaat bij GB. Daarvoor hoeft een paard niet perse IR te zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:11

pluklief schreef:
Ninx schreef:
Mentaal moet misschien even de knop om. Maar sinds ik bovenstaande zaken toepas heb ik veel blijere en gezonde

Mijn merrie heeft als ze op gras staat standaard een graasmasker om. Ze heeft een masker van ir, waar ze het super mee doet. Misschien wel iets te super zelf, ze is er echt heel handig mee.
Als ik nu zou scheren, zou ze dan in de zomer weer een waterdichte vacht hebben? Ik heb er al aan zitten denken om haar lijf te scheren en het haar onder de buik en boven op de hals te laten zitten, wel onwijs lelijk maar ik ben bang dat ze anders met regen het koud krijgt op de plekken waar geen deken of haar zit, of zal dat wel meevallen?

Als je gedeeltelijk wilt scheren, laat je altijd haar zitten aan de bovenkant... niet aan de onderkant. Er zijn wel van die schemaatjes te vinden.
Als je met een maandje scheert (of eerder) krijgen ze gewoon nog een zomervacht.
Met met of zonder zomervacht moet je ze soms toch tegen regen beschermen wanneer ze veel moeten werken.
In de zomer wanneer ze een dunne vacht hebben, en het echt flink regent in combinatie met harde wind, kunnen ze behoorlijk koud worden.
Ook de spieren die ze intensief moeten gebruiken kunnen daardoor verkrampen....

Dus of je wel of niet scheert maakt qua management/ dekengebruik niet zoveel uit. Op het moment dat een paard veel werkt, moet je het enigszins beschermen tegen weersinvloeden.
We hebben immers IJslanders, geen Waterlanders ;-)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:50

Madje1992 schreef:
Hierbij een foto van hoe Bella nu is. Helaas op haar buik twee bulten, die haar buik natuurlijk geen eer aan doen. En door het deken dat ze op heeft gehad lijkt ze een klein beetje geschoren, maar is ze niet.
Ze is al iets afgevallen, maar er kan nog zeker meer vanaf.
[ Afbeelding ]

Vinden jullie ook dat ze nog wel 100 kilo af moet vallen?
Die van mij zou een grasmasker zo af weten te krijgen, vrees ik.
Ik ga kijken of ik een slowfeeder in de buurt kan vinden en me vader kan overtuigen dat bella op een zo kaal mogelijk stuk moet staan. Maar het is er lastig met een vader die al gauw denkt dat ze honger lijden en het idee heeft dat ze zo hard genoeg afvalt.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:57

100 kilo is wel veel hoor er nog af! Vooral voorkomen dat er weer iets aankomt denk ik. Hou er rekening mee dat kaal land ook niet goed is i.v.m. risico op zandkoliek en hoefbevangenheid. In kort gestresst gras zit naar verhouding veel meer suiker (fructaan)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:01

Mijn vader is nog lang niet overtuigd. Dus daar hoef ik me niet druk om te maken. We hebben al ervaring met hoefbevangenheid gevoelige paarden, maar dat dieet werkt helaas niet bij Bella.
Maar hoop dat dit mooie weer van vandaag binnenkort weer terug komt en dat het dan nog warmer wordt. Dan kunnen we veel langer rijden 's avonds. Kijk ik nu al naar uit. Misschien dat het dan lukt om af te vallen.
Maar hoefsmid was al redelijk te spreken. Ze wordt al leniger:D

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:17

Hey. Minn haf is zoals sommige weten onwijs afgevallen eb is nu perfect qua gewicht. Ik heb echt een probleem hij heeft steeds zo'n honger. Geef hem al iets meer voer en hooi maar hij blijft het houden. Is er iets wat vult maar noet aanzet? Paard is altijd een eter geweest maar hij heeft nu echt honger. Vooral met kou. Wat kan ik hem geven zonder dat hij weer aankomt?
Voerschema:
O: safe and sound 2 handjes. Klein handje musli en eeb paar penen.

T: hooinet met hooi. Graszaad met weidehooi mengsel. Ongeveer 2, 5 kg

M: zelfde hooi mengsel
A: zelfde mengsel van safe and sound
N: zelfde hooi mengsel

Wievweet raad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:35

@ash_ Ik zou zorgen dat ze als eerste altijd ruwvoer hebben, dus eerst hooi voeren of zoveel voor de nacht dat ze dat in de ochtend nog hebben.

Ik zou geen penen geven, nooit.

Welke muesli geef je?

Laatst kreeg ik een oude tip waar ik niet aan gedacht had; Baksteen in de voerbak zodat ze langer bezig zijn.

Die van mij is ook hongerig. Ik heb 2 netten van 3x3 over elkaar en ze krijgen 2x daags ook hooi op de grond in stal.
Ik geef vito en lijnzaadolie. ( had mijten erbij, maar vind deze nog te vol melasse en heb moeite ene goed ruwvoer te vinden uit zak wat geen lucerne is en niet hoog in melasse of andere suikers )

Als je paardje het echt koud heeft of moeite met het werk, mag je best meer gaan geven. Maar hongerig is voor mijn gevoel een tekort aan iets of te lang zonder eten en dat lijkt me niet als je 3x daags ruwvoer geeft en 2x daags D&H. Als hij wel te lang niks heeft, gaan ze ook soms vreten, dus dan is hooi in netten geven een goede oplossing.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:41

Je zou wat stro bij de hooinetten in kunnen stoppen of er een hooinet met stro naast kunnen hangen. Dat vult maar worden ze niet dik van, voedingswaarde is zeer zeer laag en er zit geen suiker in maar wel veel ruwe celstof. Is heel goed voor het verteringsstelsel en het vult, je paard zal minder trek hebben en heeft langere tijd wat te doen. Voer stro wel altijd samen met "normaal" ruwvoer zodat het je paard eerst begint met het gewone ruwvoer en daarna het stro. Zo komt de speeksel productie en het verteringsstelsel al goed op gang en is het voorbereid op het stro. Voer dus nooit stro op een lege maag! Dan heb je kans op verstoppingen!