Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:08

Gimli_ schreef:
Nou als toevoeging op de voedingswaarden van grasmix en daily plus

Compactgras:

Voedingswaarden
Ruw eiwit 11.80 %
Ruw vet 2.20 %
Ruwe celstof 31.00 %
Ruw AS 10.20 %
Suikers 8.00 %
Suikers & zetmeel 12.00 %
EWPa 0.56 %
VEP 533.00 %
VREp 62.00 g
DS 90.00 %

Ken een aantal mensen die het zonder problemen gewoon in 'n emmer/voerbak aanbieden, denk dat het ook 'n beetje ligt aan of je een schrokker hebt of niet.

Een goed hooi heeft de zelfde voedings waarde en is veel goedkoper.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:48

kijk eens bij de agrobs ruwvoeders

_Ananas_

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:59

Agrobs is ook zo heerlijk verkrijgbaar :+ Zou het liever voeren dan Pavo, maar als ik het steeds op moet laten sturen.. Tips?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:06

In Tiel zit een wederverkoper van Equifyt en alle wederverkopers van Equifyt verkopen ook Agrobs dit is oongeveer 17 km bij jouw woonplaats vandaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:24

ik kijk er vanop dat de DP van pavo het laagste scoort (of het beste afhankelijk hoe je het bekijkt). Feit blijft dat mijn paard dunne mest kreeg van de DP...

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:51

annepanne schreef:
Maar als ik de suiker en zetmeel waardes van de verschillende ruwvoeren optel kom ik uit op:
Pavo: 12
Grasmix: 26
Compact gras: 20

Komt Pavo er het beste (laagste) uit. Gaf altijd compact gras aan m'n konijnen, bij het hooi :D en vind dat het minst 'vettig' plakkerig voelen. Toch zit daar een hoger gehalte suiker/ zetmeel in en is lastig aan te komen dus blijf ff bij de Pavo! Subli luzerne at madam niet meer, dus moest concessies doen ;-)

Hoe kom je aan die waarden?
Volgens voervergelijk kom ik op de volgende waarden suikers+zetmelen

Compactgras: 12
Grasmix: 15
Luzernemix: 10

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:53

Oke, ik zal eens kijken Taniya, dank!

Heb zelf eerst ook de grasmix meegenomen omdat ik dacht, nee Pavo is niet beter :n Maar scheelt echt veel in de gehalte's..

Wie gaan er nog meer naar de Pavo excursie woensdag? En hebben er nog mensen die niet meegaan vragen voor daar?

@Spokie79 De dp en grasmix van de sites van de producten en de cg heeft iemand anders hier geplaatst.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:55

Wat ik zo snel even zie is dat de DP bestaat uit Luzerne, stro en 10% melasse. Dan kan je mijns inziens beter zelf luzerne halen (Subli of Hugho) en dat dan mengen met stro en de suiker achterwege laten.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:56

annepanne schreef:
@Spokie79 De dp en grasmix van de sites van de producten en de cg heeft iemand anders hier geplaatst.

En dan neem je zomaar aan dat het waar is ;). Ik heb net op de site van Voervergelijk gekeken en snap wel hoe ze aan die waarden komt. Ze heeft gewoon suiker% opgeteld bij Suikers+zetmelen%, behalve bij de DP. Dus klopt van geen kanten.

Op de website van Hartog staan dezelfde waarden als op voervergelijk.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:07

Heeft iemand ook foto's hoe het voer van voergezond eruit ziet? Die mis ik namelijk op de site en ben toch wel eens benieuwd.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:33

Heb geen foto, maar kan je vertellen, het zijn groene brokjes!

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:35

Squawk schreef:
Heeft iemand ook foto's hoe het voer van voergezond eruit ziet? Die mis ik namelijk op de site en ben toch wel eens benieuwd.

Ik heb die van de basisbrok voor je? (foto)

flame2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:41

voor degene die Marstall Naturell voeren, even een vraagje.
Ik rij met mij pony endurance en wil hem graag overzetten op dit voer.
Vraag me alleen af of hij hier dan wel voldoende energie uithaalt zonder dat ik 6 kg op een dag moet gaan voeren. ( dan word het namelijk wel een hele dure hobby )
Voeren jullie verder nog iets bij om dit aan te vullen???

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:53

spokie79 schreef:
Wat ik zo snel even zie is dat de DP bestaat uit Luzerne, stro en 10% melasse. Dan kan je mijns inziens beter zelf luzerne halen (Subli of Hugho) en dat dan mengen met stro en de suiker achterwege laten.

Vooral handig als ze de Subli sowieso al niet eet, die luzerne is te grof :+ Wel goedkoop en ze krijgt weinig zetmeel en suiker binnen :P maar niet echt de bedoeling..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:06

spokie79 schreef:
annepanne schreef:

En dan neem je zomaar aan dat het waar is ;). Ik heb net op de site van Voervergelijk gekeken en snap wel hoe ze aan die waarden komt. Ze heeft gewoon suiker% opgeteld bij Suikers+zetmelen%, behalve bij de DP. Dus klopt van geen kanten.

Op de website van Hartog staan dezelfde waarden als op voervergelijk.

En wat bedoel je nou?

Bovenin zeg ik, als ik de zetmeel en suiker bij elkaar op tel kom ik op de volgende waarden.

Als ik op de site van Voervergelijk kijk krijg ik hetzelfde. 9,8 + 2,0 is bij mij altijd nog 11,8 (had ik afgerond naar 12) bij gm is dit 11 + 4, jeeej ook 15 klopt :+

Hartog luzerne mix komt op 7 + 3= 10
en compact gras 8 + 4 = 12

op de site van Hartog staat suikers en suikers + zetmeel
suikers= 8%
suikers en zetmeel= 12%

Waarschijnlijk heeft degene die hierboven de cg aangegeven heeft dit bij elkaar opgeteld. Blijf ik erbij dat er veel slokdarmverstoppingen van gekomen zijn, lastig verkrijgbaar en al helemaal lastig voeren voor mij :+

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:16

flame2006 schreef:
voor degene die Marstall Naturell voeren, even een vraagje.
Ik rij met mij pony endurance en wil hem graag overzetten op dit voer.
Vraag me alleen af of hij hier dan wel voldoende energie uithaalt zonder dat ik 6 kg op een dag moet gaan voeren. ( dan word het namelijk wel een hele dure hobby )
Voeren jullie verder nog iets bij om dit aan te vullen???

Je hoeft er niet wat bij te voeren en ook geen 6 kilo te voeren :) Kijk maar hoe je paardje reageert ....de aanbevolen hoeveelheid is al hoog, je kunt beginnen 1 kilo per dag bij zware training. Buiten de training kan hij zeker met minder toe.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:09

annepanne schreef:
Maar als ik de suiker en zetmeel waardes van de verschillende ruwvoeren optel kom ik uit op:
Grasmix: 26
Compact gras: 20

Komt Pavo er het beste (laagste) uit. Gaf altijd compact gras aan m'n konijnen, bij het hooi :D en vind dat het minst 'vettig' plakkerig voelen. Toch zit daar een hoger gehalte suiker/ zetmeel in en is lastig aan te komen dus blijf ff bij de Pavo! Subli luzerne at madam niet meer, dus moest concessies doen ;-)

Dit is toch écht jouw post hoor. ;)
De waarden die IK gaf komen van de site van Hartog en zijn gelijk aan die op voervergelijk, namelijk 12% suikers en zetmelen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:26

Even een vraagje.

Kijken jullie ook naar de bron van het zetmeel en suiker. Daar zit erg veel verschil in. Als je nou twee producten heb met ieder 15% zetmeel. En bij de 1 komt het zetmeel uit spelt en de ander uit mais...... Of de suiker bron, is het fructaan (suiker uit grassen en planten) of is het suiker uit melasse?

Dat maakt volgens mij nogal verschil! Zetmeel uit mais kan een paard veel slechter mee overweg als zetmeel uit spelt, helemaal als de mais niet hittebewerkt is. Een kilo spelt kun je zo geven een kilo mais zou ik niet proberen!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:56

Levita30 schreef:
Even een vraagje.

Kijken jullie ook naar de bron van het zetmeel en suiker. Daar zit erg veel verschil in. Als je nou twee producten heb met ieder 15% zetmeel. En bij de 1 komt het zetmeel uit spelt en de ander uit mais...... Of de suiker bron, is het fructaan (suiker uit grassen en planten) of is het suiker uit melasse?

Dat maakt volgens mij nogal verschil! Zetmeel uit mais kan een paard veel slechter mee overweg als zetmeel uit spelt, helemaal als de mais niet hittebewerkt is. Een kilo spelt kun je zo geven een kilo mais zou ik niet proberen!

Denk dat men daar wel naar kijkt ja, ik in elk geval wel. Maarre.... fibra bevat ook mais, spreek je jezelf nu niet heel erg tegen? En dat er verschil zit in gekookte mais en ongekookte mais klopt, maar is gekookte niet vatbaarder voor schimmels?
btw fructaan is niet de enige suikersoort in grassen en planten...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:59

@ madamX: vallen de celluloseketens, lignine,... zuiver onder ruwe celstof of hoe analyseren ze eigenlijk "hele" planten en volle granen als het op suikers aankomt? Want dat is iets wat me niet altijd even duidelijk is...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:18

annepanne schreef:
Wie gaan er nog meer naar de Pavo excursie woensdag? En hebben er nog mensen die niet meegaan vragen voor daar?
.

Ik, met mijn moeder (die niet op bokt zit). Heb mijn vragen nog niet doorgestuurd trouwens, ga dat eens doen!

by the way, dit waren ze:
- zonder suiker/melasse voeren is 'hot' wat denkt Pavo hier over?
- Is er een verband tussen insulineresistentie of zomereczeem en voeding? Zo ja, hoe ga je er mee om?
- Zo 'natuurlijk' (zonder GMO, smaakstoffen, conserveringsmiddelen) mogelijk voeren, hoe doe je dat?
- Moet je nou wel of geen granen voeren?

oeps, lees net dat je dat dus voor 10 maart had moeten doen. Ships, jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:42

helpt lucerne bij gewicht opbouw?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:01

Ja dat helpt. Voor een paard wat b.v. mager is kan je slobber ermee maken lucerne met zemelen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:05

echt mager niet....maar mag wel wat bij...
ga ook maar weer zupa bijgeven.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:02

Gisteren mn proefzak HH Normaal Brok gehaald.
Vandaag geprobeerd en pony eet het met smaak. Hoop dat dit zo blijft.

Ik heb overigens nog een dichte zak marstall pro caval struktur liggen.
kan het kwaad dat ik bij de HH brok een handje van de pro caval voer?