Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:43

aliealie schreef:
Mirim : nou dat scheelt inderdaad nog best veel op een zak. Mijn oudje (22) is op zich ook kerngezond, geen specifieke problemen. Hij krijgt alleen glucosamine voor zijn gewrichten maar voor de rest kan hij nog spelen en racen als een jong paard. Ik zou het allicht eens een poosje kunnen proberen.
Wat zou jij gedaan hebben als je over wou stappen, eerst mengen en dan langzaam de senior afbouwen?

Je kunt je paard inderdaad langzaam over gaan zetten. De Senior gewoon af gaan bouwen en dan met 1 of 2 weken je paard helemaal over zetten. Voer je een ander merk Glucosamine? Marstall heeft de Glissando, niets dan goed berichten daarover. Zelfs voor de hond en onszelf :) met aangepaste hoeveelheden :Y)

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:45

Info over voer voor drachtige en zogende merries ben ik ook wel geinteresseerd in, mijn ponytje is ook niet meer ver van de bevalling af, haar geef ik de Sinfonie voor het lekkere en om bij te komen (was niet in zo`n beste conditie toen ze bij me terug kwam) en daar doet ze een moord voor (ik moet ook echt niet wagen om zonder die muesli aan te komen, want dan is madame zwaar beledigd), alleen weet ik niet hoe het zit met de voedingsstoffen enzo...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:45

Eefke85 schreef:
Mirim, weet jij toevallig of er ook in Duitsland geleverd word?
Mijn paard is namelijk net verhuisd, maar ik wil wel gewoon Marstall blijven geven!

Ja hoor, in Duitsland zitten heel veel Marstall dealers.
Je kunt mischien even kijken op http://www.marstall.de. Daar staan vast wel adressen waar je het kunt verkrijgen.

Eefke85

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:47

Dankjewel!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:48

Eefke85 schreef:
Info over voer voor drachtige en zogende merries ben ik ook wel geinteresseerd in, mijn ponytje is ook niet meer ver van de bevalling af, haar geef ik de Sinfonie voor het lekkere en om bij te komen (was niet in zo`n beste conditie toen ze bij me terug kwam) en daar doet ze een moord voor (ik moet ook echt niet wagen om zonder die muesli aan te komen, want dan is madame zwaar beledigd), alleen weet ik niet hoe het zit met de voedingsstoffen enzo...

Als jij mij dan, via pb, jouw emailadres wil geven kan ik het je toesturen. Het is een 'hele verhandeling' :D en ik kan het daarom niet allemaal hier neer gaan zetten.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:00

Ik heb ook wel interesse, pb je mijn gegevens even. Voor mij is merriebrok/muesli wat ze eet en blijft eten prioriteit. Ze is al niet dik van derzelf en laten liggen tot ze het uiteindelijk wel gaat eten werkt ook niet. Daar ben ik na 8 jaar ook wel achter. Waardes tussen de onderliggende merriebrokken (bedoel ik daar ook muesli mee) verschillen niet heel veel.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:55

Eefke85 schreef:
Mirim, weet jij toevallig of er ook in Duitsland geleverd word?
Mijn paard is namelijk net verhuisd, maar ik wil wel gewoon Marstall blijven geven!

Marstall is gewoon in Duistland verkrijgbaar . :D

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:59

De verkrijgbaarheid maak ik me verder ook geen zorgen om, maar het voer wordt in Nederland geleverd door een Nederlands bedrijf en het zou kunnen dat diegene niet in Duitsland levert, dat bedoel ik er meer mee, dus dan zou ik snel op zoek moeten naar een nieuwe. ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:18

Goedendag,

Ik heb een vraagje, ik heb een voedingsadvies bij Marstal aangevraagd, maar helaas nooit antwoord gekregen.
Weten jullie misschien wat ik mijn aard het beste kan bijvoeren?

Hij krijg nu 2x per dag een kleine kg basisbrok en kuil.
Maar ik heb een jong paard wat nog flink in de groei is en momenteel ingereden wordt.
Nu heeft hij veel energie nodig om te groeien en dat merk ik ook in het rijden, dus ik wil wat bij gaan voeren.
Ik hen al Marstal animo besteld voor zijn spieropbouw, maar is het handig om bv ook Force bij te gaan voeren?
Of hebben jullie een beter idee als de kenners hier? ;-)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:01

Hey Natas!
Wat raar dat je geen advies hebt gekregen? Maar ben benieuwd wat geadviseerd wordt. Ik heb de mijne nu op 1kg brok en 1 kg corn staan. Nog geen verandering te zien maar ze krijgt het ook pas een week of 2.

Overigens interessante info hiero, met dank aan Mirim 8-)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 02:16

Oh, ik heb dat ook wel eens gehad hoor. Weken niks en dan een kort ongeinteresseerd regeltje van ja sorry, vergeten, havervrij is wel wat oid.
Dus ik neem ook niet meer de moeite om om advies te vragen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:49

Jammer dat jullie geen advies gekregen hebben. Dat is zeker niet de gewoonte van Marstall....maar het blijven wel mensen, he? Met ook hun eigen bezigheden en besognes, dus misschien is er wel eens wat tussendoor geschoten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:59

Silly1972 schreef:
Goedendag,

Ik heb een vraagje, ik heb een voedingsadvies bij Marstal aangevraagd, maar helaas nooit antwoord gekregen.

Maar ik heb een jong paard wat nog flink in de groei is en momenteel ingereden wordt.
Nu heeft hij veel energie nodig om te groeien en dat merk ik ook in het rijden, dus ik wil wat bij gaan voeren.
Ik hen al Marstal animo besteld voor zijn spieropbouw, maar is het handig om bv ook Force bij te gaan voeren?

Het is niet helemaal na te gaan wat jouw paard nu precies binnenkrijgt, omdat ik natuurlijk niet weet wat er in de basisbrok zit.
De Amino Sport muesli is bedoelt voor paarden die in de sport lopen en topprestaties moeten leveren.
Het zorgt voor spieropbouw en voor een snel herstel na training, door de speciale samenstelling.
Zelf zou ik een jong paard wat op een verantwoorde manier wordt ingereden nog geen Amino sport geven, maar dat is puur mijn mening.
Ik zou Compleet of Havervrij voeren en als hij wat zwaarder in training komt een sportmuesli ernaast. De keus daarvan hangt dan af van het type paard.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:38

Ben ik met je eens mirim. Zonder iemand tegen het hoofd te willen stoten. Ik verbaas me er wel eens over wat mensen onder sportpaard verstaan. Een paard dat op B/L nivo loopt is echt nog geen sportpaard en moet met een normale brok of muesli toe kunnen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:16

mirim schreef:
Silly1972 schreef:
Goedendag,

Het is niet helemaal na te gaan wat jouw paard nu precies binnenkrijgt, omdat ik natuurlijk niet weet wat er in de basisbrok zit.
De Amino Sport muesli is bedoelt voor paarden die in de sport lopen en topprestaties moeten leveren.
Het zorgt voor spieropbouw en voor een snel herstel na training, door de speciale samenstelling.
Zelf zou ik een jong paard wat op een verantwoorde manier wordt ingereden nog geen Amino sport geven, maar dat is puur mijn mening.
Ik zou Compleet of Havervrij voeren en als hij wat zwaarder in training komt een sportmuesli ernaast. De keus daarvan hangt dan af van het type paard.

Nee niet de animo sport maar de animo muscle, sport is inderdaad nog te heftig voor hem en sportpaard is hij nog lang niet haha
Wat is er beter aan de compleet of de havervrij? ten opzichte van de force?

Ik kan zelf maar 1x per dag bijvoeren, de basisbrok wordt door de stalhouder gedaan nl, en die voert zelf niet bij.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:27

Misschien is het handig om het merk basisbrok te vermelden, dan kunnen de waardes in ieder geval opgezocht worden voor een beter advies.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:28

Ik heb geen idee, volgens mij was het Subli, maar kan ook Pavo zijn, zal het eens vragen, probleem is, is dat hij nogal eens wisselt, ligt er maar net aan waar hij op dat moment een goede prijs kan krijgen

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:54

Silly1972 schreef:
Ik heb geen idee, volgens mij was het Subli, maar kan ook Pavo zijn, zal het eens vragen, probleem is, is dat hij nogal eens wisselt, ligt er maar net aan waar hij op dat moment een goede prijs kan krijgen

Ik begrijp dat je het allerbeste wilt voor je paard en dat je je verdiept in zijn voeding is alleen maar goed. Tenslotte is de voeding heel erg belangrijk en heeft het grote invloed op hoe je paard in zijn vel steekt en kan 'presteren'. Dan is het logisch dat het ook belangrijk is om te weten wat je paard gevoerd krijgt door de stalhouder.
Het verschil tussen de Havervrij en Complete ( met haver) en de Force is dat Force geen muesli is maar een vitamine brokje wat niet alle paarden zo eten.
De samenstelling is natuurlijk ook geheel anders. Door het kauwen op de meusli wordt de spijsvertering natuurlijk ook heel anders gestimuleerd dan door het eten van de brokken en ook dan de Force.
Je kunt alles terugvinden op de site van Marstall. De havervrij en de complete vallen beiden onder de universeelvoeders...kun je het makkelijker terugvinden :)
Ik blijf er eigenlijk bij dat een jong paard wat net in training staat genoeg heeft aan een universele muesli en natuurlijk allereerst een eerste klas ruwvoer.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:03

Zelfs van een voerfabrikant gehoord, maar paarden kunnen 3 á 4 uur recreatief lopen op onbeperkt gras of goed ruwvoer. En onder recreatief bedoel ik B/L nivo mee, zeker de dessuur. Misschien een vitamine korrel erbij, maar echt geen enorme hoeveelheden krachtvoer.

Mirim, misschien is de force de ookzaak van het niet meer eten van de merriemuesli. Laat het straks even weg en meng het dan wel door mijn merriebrok. Bedankt voor de link, weet jij of de gehaltes op voervergelijk al zijn aangepast (merriemeusli). Ik heb in iedergeval nog zakken van de oude productie, febr. besteld.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:05

eersteklas ruwvoer krijgt hij ruim voldoende ;-). En ik heb nu nog kruidemmuesli van Hippo gewoon voor de lekker, beetje als extraatje/beloning, met de basisbrok, himalayablok dat is wat hij krijgt.
ja en dan wat van dat Musclebuild voor de verzuring en opbouw van zijn spieren (werd aangeraden door de DA)

Maar vraag me af of dat voldoende is, of juist allemaal wel goed is, ik heb nl het idee dat zijn energieniveau erg laag ligt en ook zijn weerstand.
vandaar mijn vraag

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:50

Als zowel zijn energieniveau als de weerstand niet optimaal is dan zou het kunnen zijn dat hij inderdaad wat te kort komt. Maar dat ik hiervandaan natuurlijk niet zien of zeggen. Ik heb mijn advies aan jou gegeven maar dat is dus wat ik zou gaan voeren en dan zou ik hem van de basisbrokken afhalen. Maar nogmaals dat is wat ik pesoonlijk zou doen :)

Even wat anders: Ik zie dat jouw paard een Aram is? Mijn paard, zie fotootje, was een zoon van Aram. Hij leek sprekend op zijn vader. Lijkt jouw paard hier op? Op deze foto was mijn paard al ziek en ook al aardig op leeftijd (22)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:19

ik ga er zeker naar kijken dank je wel voor je advies. van de basisbrok afhalen is geen optie aangezien hij dan niets krijgt terwijl de rest wel krijgt, maar ik kan het wel minderen en dan aanvullen met die complete. ik ga het eens even goed doorlezen.

Goh ik heb werkelijk geen idee, ik ben niet zo bekend met het karakter en uiterlijk van Aram.
Foto staat in mijn profiel, ben wel benieuwd. Jouw foto is net even te klein voor mij om te zien of hij erop lijkt haha, kleur iig niet ;-)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:31

Even helemaal offtopic....hij heeft er zeker wel wat van. Die rechte achterhand, billen...tipisch Aram en zoals mij paard had. Karakter van Aram scoorde een 9. Hij was ( hij is helaas ook niet meer) zeer vriendelijk, eerlijk en voor degene die hij vertrouwde ook heel open. Een heerlijk paard om mee te werken. Mijn paard leek enorm veel op Aram zowel karakter als uiterlijk. Springen lag hem meer als dressuur overigens, maar ook dressuur was niet onverdienstelijk. Als jouw paard op Aram lijkt heb je een zeer fijn paard...veel plezier ermee :)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 15:39

Mirim : heb de glissandro ook gehad, dit vond ik erg goed. Ik heb nu eigen merk EJ en die is ook goed maar wel goedkoper

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:41

Ik heb daar geen ervaring mee, maar zweer zelf natuurlijk bij Glissando :D