[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:22

Ik zou inderdaad de SP rustig op gaan bouwen en als het hij mag hebben omega 369 erbij gaan geven, dit kun je ook vrij ver opbouwen en hier zetten ze ook goed van aan.
Als hoogwaardig ruwvoer voor de goede eiwitten (om zijn rug bijv voller te krijgen) kun je ook nog lucerne bij geven.

UK_eef

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:27

Ik hoorde dat ze van lucerne ook heel fel kunnen worden. Weten jullie daar iets van?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:22

UK_eef schreef:
Ik hoorde dat ze van lucerne ook heel fel kunnen worden. Weten jullie daar iets van?

Gaf het altijd aan me arabieren volle bakken...nooit last van gehad.
Kregen ook haver bijvoorbeeld...

Ik ben van mening dat het een combinatie is....paard vol stouwen met voer + weinig arbeid beweging = meer energie

Maar van lucerne nee eigelijk nooit van gehoord of last gehad...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:41

Ik kan me er theoretisch wel wat bij voorstellen omdat het geven van veel lucerne de opname van magnesium schijnt te blokkeren, maar ik heb in de praktijk zelf nog nooit een heet paard gehad van lucerne. Ook heetflikkers eerste klas konden het goed hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:42

UK_eef schreef:

Ik weet alleen dat sommige paarden dikke benen krijgen door de/van lucerne.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:59

Ik heb een paard wat snel afvalt, een binnenvettertje. Superbraaf in omgang. Maar na een wedstrijddag, of druk weekend, valt ie echt kilo's af. Bloed is goed. Geen maagproblemen. Dus ik denk echt innerlijke stress.
Heb me er maar bij neergelegd dat het nooit een dikkertje zal worden. Hij is kerngezond, maar voor het mooie zouden er een paar kilo bij mogen.
Heb hem deze winter wel mooi weten te houden met het bijvoeren van Zupa van Equifit. Verder krijgt hij echt zoveel hooi als ie maar opkan, vers gras en normaal portie krachtvoer (basisbrok met musli van Bio Ron- zit haver in, maar heet word ie er absoluut niet van) aangevuld met lijnzaadolie.
Heb me er dus maar bij neergelegd dat hij gewoon is, zoals hij is.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:26

Wat super fijn een centraal topic. Daar kan ik dan mijn vraag neer kwakken in de hoop dat er ervaringsdeskundige zijn die mij kunnen helpen.

Ik ben in het bezit van een onwijs lieve merrie. Van net 3 jaar. Maar nu is ze erg mager. Ze staat 24/7 buiten en krijgt zo goed als onbeperkt ruwvoer in combinatie met gras. Maar lekker aan komen wil ze nog niet. Ik ben inmiddels gestart met cavalor probreed en maismeel. En mijn weide genootjes geven haar 2x daags een halve pavo koek. Maar dan nog komt ze niet echt lekker aan.

Daarnaast is ze snel aan de diarree. Inmiddels heeft ze een kuur zandweg gehad. Een mest onderzoek en is ze ontwormd (ook voor bloedwormen) Ook de tandarts heeft haar behandeld. Er is wat gevijld en haar doppen zijn verwijderd. Dit is nu ongeveer 3 maanden geleden.

Nu gaf iemand mij het idee om bloed te laten trekken. Opzich een goed idee. Maar waar kan ik dat het beste op laten prikken? Wat zouden oorzaken kunnen zijn voor haar moeilijke gewicht en het lastig aankomen.

En natuurlijk wat kan ik haar nog meer geven zodat ze aankomt? Bietenpulp en Subli SP is voor mij geen optie. Ik werk onregelmatig. En dit maakt het klaar zetten en laten in weken van de brokken een ramp. Gezien ze 24/7 buiten staat en me weide genootjes alleen hooi voeren is het geen optie om er voor te zorgen dat zei haar voeren. Ze kan rustig een half uur doen over een bak met brokken. Ze staat niet om de hoek. t is voor mij niet mogelijk 2x daags bij haar langs te gaan.

Lekker complex maar hopelijk heeft iemand nog tips.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:02

Malih, staat ze wel apart met voeren? Je zou dan kunnen proberen om een schep gerst te koken, dit in een bakje mee te nemen (moet toch afgekoeld gevoerd) en als jij er bent dan dus apart voeren van de rest?
Diarree zou je dan ineens kunnen aanpakken met dagelijks een half flesje Yakult door het voer, of als ze dat niet wil eten, in een spuit geven.
Oorzaak zou ik gezien de diarree zien in het maag/darmstelsel, ik weet niet hoe lang je haar al hebt, misschien als veulen een fikse wormenbesmetting gehad en daardoor gevoelige darmen gehouden?
Misschien dat er ook qua type ruwvoer wat te doen is maar ik begrijp dat ze dat moeten delen dus dat is wellicht lastiger Misschien dat grasmix of lucerne nog wat op kan lossen in die richting.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:14

Probeer eens merriebrok, mijn 3 jarige ook onwijs van opgeknapt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:16

Ik denk dat die Cavalor die ze voert al een merriebrok is :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:16

Als ze brokken krijgt haal ik haar er altijd uit. Dus dan eet ze inderdaad gewoon apart. Als ik en schep gerst kook hoe lang kan ik dat dan bewaren? Ik begin namelijk vaak om 6 uur smorgens met mijn vroege dienst. Ik moet het dan de avond van te voren koken en in een bakje mee nemen naar de wei. Maar ik ben er dan na mijn werk pas om 4 uur. Kan ik het zo lang wel goed houden buiten de koelkast( in mijn auto) ??

Een half flesje Yakult is dat niet weinig op een beest van 300 a 400 kilo? Wij mensen drinken een heel flesje toch? En wij wegen veel minder dan een paard/pony. Ik denk haast dat ze dit wel lust. Gezien ze geen moeilijke eter is. Dit kan ik gebruiken ipv een probiotica ? Want dat heb ik namelijk al eens overwogen maar ben bang veel geld uit te geven voor iets wat niet werkt.

Ik heb haar nu bijna 2 jaar(eind van de maan) En ze heeft altijd een achterstand gehad ze is nooit dik geweest maar altijd schraal. En als ze dik reigde te worden schoot ze in eens de lucht in.

Lucerne vind ik een beetje eng omdat ze daarvan net een slokdarm verstopping heeft gehad. Dit waren trouwens lucerne brokjes. Geen idee of dat verschil maakt? Verder mag ik over de kwaliteit van het hooi zeker niet klagen wat ze krijgen echt t beste van t beste.

@Monster_Tos cavalor probreed is een merrie brok(nouja muslie.... prencipe is t zelfde)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:25

Misschien kan ik hier iemand verblijden met omega mix van subli?
(heb nog 13 kilo te koop zie boktmarkt)

want mijn pony is zowaar voor het eerst in zijn leven nu niet meer te dun,maar te dik.
dit spul helpt oa erg goed bij het aanzetten!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:30

Waar woon je Chrystal?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:13

Ik heb advies gevraagd bij een grote diervoerder in Loon op zand, erg fijne mensen daar trouwens.
Ik heb op aanraden van hem nu een grote zak pavo kruidenmelange muesli mee. Paard kreeg eerst 2 scheppen sportbrok en 1 schep pavo slobbermash, en nu heb ik een schep sportbrok vervangen door de kruidenmuesli. Hij wordt hier wat minder heet van en het heeft een hoog vetpercentage. Volgende week mogen de paarden weer op het volle grasland, dit weiland is weer kaal en mag dan weer gaan groeien :+ .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:03

malih schreef:
Als ze brokken krijgt haal ik haar er altijd uit. Dus dan eet ze inderdaad gewoon apart. Als ik en schep gerst kook hoe lang kan ik dat dan bewaren? Ik begin namelijk vaak om 6 uur smorgens met mijn vroege dienst. Ik moet het dan de avond van te voren koken en in een bakje mee nemen naar de wei. Maar ik ben er dan na mijn werk pas om 4 uur. Kan ik het zo lang wel goed houden buiten de koelkast( in mijn auto) ??

Een half flesje Yakult is dat niet weinig op een beest van 300 a 400 kilo? Wij mensen drinken een heel flesje toch? En wij wegen veel minder dan een paard/pony. Ik denk haast dat ze dit wel lust. Gezien ze geen moeilijke eter is. Dit kan ik gebruiken ipv een probiotica ? Want dat heb ik namelijk al eens overwogen maar ben bang veel geld uit te geven voor iets wat niet werkt.

Ik heb haar nu bijna 2 jaar(eind van de maan) En ze heeft altijd een achterstand gehad ze is nooit dik geweest maar altijd schraal. En als ze dik reigde te worden schoot ze in eens de lucht in.

Lucerne vind ik een beetje eng omdat ze daarvan net een slokdarm verstopping heeft gehad. Dit waren trouwens lucerne brokjes. Geen idee of dat verschil maakt? Verder mag ik over de kwaliteit van het hooi zeker niet klagen wat ze krijgen echt t beste van t beste.

@Monster_Tos cavalor probreed is een merrie brok(nouja muslie.... prencipe is t zelfde)

De houdbaarheid van gekookte gerst zou je even uit moeten proberen. Ik heb ze aan huis, dus van mij gaat het van de pan zo de voerbak in :D

Half flesje yakult is genoeg, ik heb als groom een paard op stal gehad die continu de eigen staart onder de dunne drap spoot (echt goor), was continu aan het modderen met droge zemelen en dergelijke, en de DA kwam wekelijks op stal voor check ups in het algemeen en raadde me toen ik aan het klagen was over die staart aan om dat eens te geven. Vanaf het moment dat ik dat deed was de mest vast, helaas zodra ik stopte was de diarree ook terug. Maar probeer het eens, slaat het niet aan, dan stop je ermee :)

Ik heb nog geen slokdarmverstoppingen gehad van lucerne, even afkloppen :P , maar ik geef wel de Hartog lucerne, dus geen lucernepellets.

O ja, mijn paard wordt schraal van hooi, ook als het hartstikke goed hooi is. Die moet echt voordroog hebben die eigenlijk rijker is dan de meeste mensen voor hun paarden willen, dus ik krijg de droge koeienkuil van de boer mee :+
Van het voorjaar had ik een partij hooibalen overgenomen van de buren, heel goed hooi, maar binnen een week was mijn paard rijp om opgehaald te worden door de dierenbescherming. Ik heb toen nog de DA gecontacteerd maar het was dus echt de verandering van voordroog naar hooi.

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:40

Sinds 1 april hebben wij een nieuw paardje, die was te licht toen ze bij ons kwam. Inmiddels is ze goed aangekomen (ribben zijn niet meer zichtbaar). Ze blijft echter op de rug en kont (puntig) te schraal naar mijn zin. Misschien ben ik gewoon ongeduldig.... maar toch even hier een bericht:

Ze is 16, staat over het algemeen 24/7 buiten (tenzij het weer enorm slecht is). Ze komt zeker 12 uur op de weide per dag, de rest in de paddock met ruwvoer. Soms ook 24/7 in de wei als de weide redelijk kaal gegeten is. Mijn andere merrie is prima op gewicht (met dezelfde tijden) mogelijk zelfs iets te bourgondisch :) We rijden haar 3, max 4 x per week recreatief. Daarnaast krijgt ze 1 kilo krachtvoer (muesli gemengd met brok).

Tips zijn van harte welkom!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:43

Mijn lieve Felicia begint al iets bij te trekken...

Afbeelding
Afbeelding

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:56

Ook Lucky word steeds voller :j .
1,5 week geleden
Afbeelding

En net:
Afbeelding

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:00

calice schreef:
Ook Lucky word steeds voller :j .
1,5 week geleden
[ Afbeelding ]

En net:
[ Afbeelding ]

Wat geef jij jou paard waarmee je dit resultaat hebt bereikt?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:06

1x daags 1 kg geweekte seniores priores (gaf eerst 2 geweekte porties maar dat werd wel heel veel), 2x daags 3/4 schep biks en 2x daags 3/4 schep muesli. Verder 2x daags een flinke portie geweekt hooi en overdag (8.00-20.30) loopt hij op de wei. Snachts gaan ze de paddock in omdat ik bang ben dat ik ze anders een keer uit het water kan vissen :) . en verder heel veel liefde.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat Lucky binnen een week zo extreem was afgevallen omdat hij op de kliniek stond en heel ziek was. Sinds hij weer lekker thuis is bij zijn vriendinnetje zit hij ook weer een stuk beter in zijn vel.

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 23:05

nou ik ben benieuwd wat jullie mij aanbevelen,

ik heb een arabische volbloed, altijd mooi op gewicht geweest soms zelfs wat te dik.
altijd netjes ontwormd, gewoon normale mest ;)
ik was van stal veranderd omdat hij het hooi daar niet meer at daarom werd ie best wel beetje mager. gras was er ook niet veel , waar ik nu sta hebben ze goeie kwaliteit hooi/ kuil zit er beetje tussen in. ten minste van goede kwaliteit en hij komt 5 uur buiten op een schrale wei (gras is al kaal omdat er 5 paarden op staan gelijkertijd) als hij op stal staat heeft ie eigenlijk onbeperkt hooi maar als ie genoeg heeft laat ie het gewoon liggen. zijn tanden zijn na gekeken en dat was goed, hij is verder hartstikke gezond alleen wat mager.. hij krijgt 1,5 kilo brok per dag. en ik voer hem een pavo summervit koek per dag bij en een kilo muesli. maar hij is nog steeds schraal.. tips :)?? nu die even op rust staat ivm dik been issie al wel ietsje pietsje bijgekomen (hij komt nog wel gewoon buiten)

ojaa ook al is ie niet helemaal schraal, bij zijn borst en nek is er wel genoeg bespiering dus hij is zeg maar echt ingevallen bij zijn flanken en je ziet zijn ribben wat, verder ziet hij er top uit! hij glimt je tegemoed :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:52

Meer ruwvoer (als hij niet meer voordroog eet, dan lucerne of grasmix door de brok gaan voeren) en op een vollere wei zetten.

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:45

Urielle schreef:
Meer ruwvoer (als hij niet meer voordroog eet, dan lucerne of grasmix door de brok gaan voeren) en op een vollere wei zetten.

vollere wei hebben wij niet over beschikking, en plus het is een zeikerd met eten.. lucerne zat ik ook aan te denken maar als ie al niet echt gek is op het eten van het hooi geef ik lucerne weinig kans..

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:24

Weer even een overzichtje vanuit mijn kant, Lucky staat nu sinds een week 24/7 op een volle wei een klein stukje verderop. Mijn wei is heel schraal dus ik heb nu de shet van de eigenaar van de andere wei bij mijn shet lopen en Lucky staat bij zijn paard. Ik voer hem savonds nog 1 weking Seniores priores+1 schep muesli er door bij. Hier doe ik dan ook zijn medicatie nog doorheen :) .
Hij word al weer een stuk voller nu, wel blijft hij nog wat schraal op zijn heupen maar daar zal ik misschien meer geduld voor moeten hebben?

28 Juni:
Afbeelding

6 Juli:
Afbeelding

En vandaag 20 Juli:
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:13

wow die is opgeknapt!