[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:57

Moet even mijn frustatrie kwijt.

Ik word er zo moe van. Al jaren ben ik bezig met het gewicht van mijn haf. Valt moeizaam af en nu staat zijn gewicht al een hele tijd stil. Hij is nog wel te zwaar maar meer krijg ik er niet af.

En elke keer wanneer een veearts, hoefsmid mijn paard ziet. Maken ze altijd de opmerking nou hij is wel te zwaar. Als ik vertel wat hij te eten krijgt en normaal gesproken doet aan bewegen. (Staat nu met een blessure maar is niet aangekomen hierdoor gelukkig) Weten hun eigelijk ook niet wat ik verder nog kan doen. Ik wordt daar zo moedeloos van. Doe er alles aan om hem af te laten vallen maar het mag niet baten.

Hij is ook al getest op IR.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:56

Ik begrijp je frustratie Ash_ Hier hetzelfde hoor, paard staat op de paddock met voordrooghooi MET graasmasker, wordt zo'n 4x/week gereden (en dan heb ik het over bosritten van gemiddeld anderhalf à 2u) en ze valt geen gram af. Mijn paard is wel IR.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:06

Senna is voor het eerst deze zomer goed op gewicht. Ze staat al de hele zomer met grasmasker. Voorgaande jaren kreeg ze dat ding altijd meteen af zodra ik haar in het land zette. Ik kan me jullie frustraties dan ook goed voorstellen. Zo ziet ze er nu uit:
https://lh6.googleusercontent.com/-GBPfkIEXMFI/UEZSACFXoII/AAAAAAAABmw/DZatDwmNrQ4/s720/foto%2520%25286%2529.JPG
Volgens het meetlint zou ze 100kg minder zwaar zijn dan vorig jaar.

Wat geven jullie te eten? Senna staat 24/7 op het land met grasmasker. Het grootste gedeelte van de zomer heeft ze op een weide gestaan dat eerst was kaal gegeten door andere paarden. De weides zijn heel erg groot, dus op zich nog zat te vinden en ze lopen ook wat meer. Daarnaast 450gr Winergy Low Energy, 250gr Subli omega-mix en F4F. Ik vermoed ook wel een beetje dat Senna iets beter op gewicht is te houden doordat ze toch wat ouder wordt en dus haar behoefte wat hoger is geworden.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 00:57

Mijn pony en ik komen ons ook even melden!
Ik heb een haflinger ruin van 5 jaar oud,word op dit moment ingereden(1x per week een halfuur) en verder probeer ik hem zo'n 2 a 3x per week te longeren.
Nu ben ik nogal eens heel erg moe door lichamelijke problemen en dus verslof ik zijn "training" nogal eens :o
Hij staat 24/7 op de wei,er is strookbegrazing en staan met een redelijk grote groep op dat stuk,het is koeiengras en dus erg vet. Hij krijgt alleen een kwart schep muesli met maiskiemolie als hij gewerkt heeft en als hij dan op stal staat is er hooi beschikbaar maar dat eet hij niet altijd.
Ik vind hem te dik en dat is dan vooral zijn buik en boven op zijn kont..
Ik heb niet echt de mogelijkheid om hem van de wei te halen en op stal te zetten.
Eigenlijk wil ik dat ook gewoon niet want ik denk niet dat het iets zal oplossen,ik denk dat hij meer moet gaan werken :)
Weet er nog iemand een goed supplement dat helpt bij het afvallen/afvoeren van afvalstoffen?
Ik heb hem al op een kuurtje drainage compositum gehad maar dat haalde eigenlijk niks uit..
Vinden jullie hem heel erg dik? Ik weet dat foto's vertekenen :)

http://i23.photobucket.com/albums/b388/ ... /angus.jpg
http://i23.photobucket.com/albums/b388/ ... us/9-1.jpg
http://i23.photobucket.com/albums/b388/ ... us/2-3.jpg

Zijn allemaal recente foto's,de eerste was van afgelopen zondag en de andere 2 van vorige week.

@Ash_: Heb je al eens de drainage compositum geprobeerd?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:16

Ja die heb ik geprobeerd maar deze is niet goed voor paarden met IR. Wat de mijne dus heeft helaas.

Toen ik nog niet wist dat hij IR had heb ik het gebruikt maar het werkte niet. Hij viel er niet vanaf.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:08

Evelyne : Ik zou een grasmasker omdoen. Dat scheeld echt een hoop.
Op mijn stal heb ik meerdere goede resultaten gezien van het gebruik van een grasmasker. :)

Muesli kan je ook nog vervangen voor bijv een vitaminekorrel of iets waar minder suiker inzit.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:30

Ik ben niet zo voor die graasmaskers. Meerdere mensen bij ons op stal hebben het geprobeerd en het is gewoon ellende,de paarden krijgen die dingen af en dus heeft het geen nut.
Ik geef subli zonder en daar zit al bijna niks in,volgens subli, en hij krijgt het maar heel weinig.
Van dat kleine beetje muesli kan hij toch niet dik worden?
Ik ga sowieso meer met hem trainen want hij heeft het ook gewoon nodig :)

Maar vinden jullie hem heel erg dik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:34

evelyne, ik vind hem niet heel erg dik, maar hij is wel dikkig. (net als de mijne overigens)
Ik weet niet of het kan maar misschien is fietsen ook iets om te proberen. Minderbelastend dan rijden of longeren maar toch lekker bewegen.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:49

Er is nooit met hem gefietst geloof ik,ik heb hem een jaar en hij is 5 dus ik heb de opvoeding niet in handen gehad :) Longeren is overigens niet altijd aan een longeerlijn hoor,ik longeer graag los in de bak zodat hij meer de ruimte heeft :) Ik probeer dan zoveel mogelijk overgangen te maken en dan vrij kort op elkaar, stap-draf-stap-draf en dan weer gewoon een paar rondjes draf-dan weer een paar rondjes stap en ook nog een paar rondjes galop. Dat op iedere hand en ongeveer 20-30 minuten. Ik wi dat wel gaan uitbreiden naar 4 dagen in de week en dan 1 dag rijden.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:52

En wandelen ? Om af te vallen moet je ook wat meer duurtraining doen.
Fietsen is ook erg prettig. Als de opvoeding aan de hand goed is, is de overstap naast de fiets erg klein.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:08

Als het goed is is hij wel redelijk verkeersmak dus wandelen zou wel moeten kunnen. Helaas ben ik wel echt een schijtluis buiten en dus ga ik dan wel eerst proberen of er iemand mee gaat met een bompoof paard :o

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:19

Mijn pony en ik hebben ook wat tips nodig.
Ik heb een 8 jarige Fjorden merrie, die echt aan veel te dikke kant is.
Ze stond van de zomer 24/7 op de wei en nu alleen overdag. Ze krijgt 's avonds Quatro om te vermengen met haar Biotine voor haar hoeven. Volgens mijn vader geeft hij haar dan een halve schep. Ook een plak hooi in de avond.
In de wei proberen we haar steeds kleine stukjes te geven, maar ik heb het idee dat ze nog te veel krijgt. Ze heeft een tijdje op een heel streng dieet gestaan na aandringen van mij bij mijn vader. Heb er lang voor moeten vechten om het voor elkaar te krijgen. Maar sinds ik terug ben van vakantie is mijn vader weer terug gegaan op zijn eigen proporties van kleine stukjes erbij geven. Met als gevolg dat ik zelfs met het rijden alweer merk dat ze is aangekomen. Maar volgens hem is er niks veranderd en kan het niet dat ze is aangekomen.
Wat ik ook merkte tijdens het afvallen was dat ze heel erg op de houten omheining ging kauwen, met als gevolg dat daar nu veel happen en splinters in zitten. Een grasmasker lijkt mij ook geen oplossing, aangezien ze als ze iets op heeft in de wei ze het altijd af weet te krijgen. vooral als ze als vervelend beschouwd.
Weet niet of het misschien hierop betrekking heeft, maar ze heeft op 2 jarige leeftijd ook een veulen gehad.
Ze wordt door mij 3 keer in de week gereden en als stage het toelaat meer.
Van wat ik nu zie krijgt ze iedere ochtend een nieuw stuk gras van ongeveer 1 meter, 's avonds 1 plak hooi en halve schep Quatro met biotine erdoor vermengt.
Iemand nog tips om haar beter te kunnen laten afvallen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:07

Ik heb ook met mijn handen in het haar gezeten.. Pablo was veel en veel te dik..
Alles heb ik geprobeerd.. veel meer bewegen, graaskorf.. geen brok meer..
Niets hielp.

Nu ben ik van stalling verhuisd.. meneer staat nu niet meer op gras, maar op paddocks.. Hij krijgt nu goede kwaliteit hooi, en stro om te knabbelen..
Binnen 2 weken begon hij veel meer vorm te krijgen.. niet meer van die vouwen in zijn manekam..
Hij beweegt ook lekkerder.. Verder goed aan het werk met hem.. hij loopt nu een aantal keer per week in een waterbak (soort grote volte met op het diepste punt ongeveer 70 cm water.
Momenteel krijgt hij bijna 2 kg voer op een dag.
En hij ziet er prima uit.. Hij zal nooit heel slank worden (haflinger genen he) maar dit is zeker heel acceptabel..

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:05

Die van mij staat dus thuis, en daar heb ik geen paddock alleen maar gras of modder. En ik kan het de andere pony niet aan doen om die alleen te laten staan, omdat de andere pony alleen in een weide kan staan. En hier in de buurt is het alleen mogelijk om je paard voor een paar uur op de wei te zetten

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:22

Ook ik kwam na een blessure tijd van een half jaar terug bij een enorme tientonner.
Mijn paard wordt ook heel snel dik, groeit van de lucht lijkt het wel. Zo lang ik haar 5 dagen in de week fanatiek blijf trainen en dus redelijk wat van haar vraag, blijft ze op gewicht. Wat mij erg geholpen heeft in het afvallen na een blessuretijd van een half jaar, was het bijvoeren van Myoplast en daarbij intensief trainen. Dan met name trainen gericht spieropbouw, dus op eigen benen, laag maar rond, voorwaarts en goed in laten buigen links en rechts. Toen ik dit een aantal weken deed, kon ik haar later zo weer oppakken op haar oude niveau en was ze weer helemaal bijgekomen in bespiering. Verder krijgt ze 1 kg basisbrok per dag, en redelijk veel ruwvoer.
Wellicht dat dit ook werkt voor sommige (sport)paarden hier.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:43

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:20

Ik meld mij hier ook maar eens met mijn dikke Shethengst..
Volgens iedereen rondom mij is hij niet te dik (want het blijft een Shet zeggen ze dan, zelfs de DA), maar ik zou er toch graag nog héél wat kilo's af zien gaan.
Zo was hij begin augustus :
Afbeelding

Met wintervacht ziet hij er nu nog dikker uit :
Afbeelding

Op de moment staat hij overdag op een zandpaddock met een beetje hooi, 's avonds gaat hij binnen en krijgt hij een portie hooi + wortels, de wortels zijn als extra om hem vanbinnen wat te reinigen aangezien hij al een tijdje met diarree zit. (bloedonderzoek gehad, mestonderzoek, allemaal niets in te vinden).
Ook mag hij 's morgens en 's avonds een kwartier-half uurtje op de weide.
Hij krijgt ook een handje geweekte Equiherbs + half schepje Leva-Carb.
Ik probeer hem regelmatig te longeren, ook wandelen en fietsen kent hij en vind hij leuk.
Toch krijg ik er precies maar niets af (integendeel!).
(Ohja, hij is 95cm groot)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:21

Ik wil graag laten zien hoe mijn haf op het moment is.Heel erg afgevallen :D

Afbeelding

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:27

@Ash_: inderdaad ziet er mooi uit. Hoe heb je het aangepakt?
Heb mijn vader nu eindelijk zover dat hij een dieet bij Bella gaat uitvoeren. En dat is een heel redelijk dieet. Dus dat is er ook nog eentje waarbij mijn vader geen last van schuld gevoelens krijgt. Dus we gaan kijken of dat werkt.
En Bella is in de tussentijd wel iets af gevallen. Je kunt nu beter het bot van de borst zien. Helaas geen foto van.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:51

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie vorderingen met jullie dikkies. Vanaf volgende maand krijg ik de zorg over een paard welke nu ook 100 kilo te zwaar is. Zijn baasje heeft dan 2 jaar niet kunnen rijden door omstandigheden. Welke 'recepten' hebben succes gehad?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:37

Madje1992: Ik vind je fjord nog veel te dik. Mag echt een hoop af!
Ash: woo super netjes hoe je haf er nu uit ziet :)

Mijn tinker merrie was vorig voorjaar veel te vet. In de winter staat ze op onbeperkt hooi / kuil, dus daar kan ik niet veel aan veranderen. In de zomer op rantsoen gegaan. (oa. grasmasker, ander voer, meer beweging) Bij deze de voor en na foto's. Op het moment heeft ze nog steeds een gezond gewicht gelukkig. Let er erg op en probeer er zoveel aan te doen dat ze een gezond gewicht houd. Vooral bij haar schouder vind ik dat je goed het verschil kunt zien.
Voor:
Afbeelding
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:51

ik zit ff mee te lezen ik heb nl ook een haf die aan de dikke kant is, zit er aan te denken om naar dat nieuwe voer van Subli over te stappen nl Dieetmix. Is iemand daar al mee bekend ?? Hoor het graag.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:01

siemxfunny. Zie echt wel verschil ja. Denk dat ze niet veel slanker hoeft toch? Hoe heb je het voor elkaar gekregen?
Ik keek trouwens eerst alleen naar foto 1 en 2 en toen dacht ik: "zie helemaal geen verschil' :+

@pippestein. Ik voer nu al maanden elke dag een 3/4 schep dieetmix aan mijn Camargue om zijn supplementen doorheen te doen. Hij heeft aanleg om dikker te worden en ik zou hem het liefst helemaal geen krachtvoer geven. Hij is er niets dikker van geworden en doet het er goed op. Hij eet het ook veel liever dan de subli zonder. (kom ik nu weer achter nu ik weer zak subli zonder heb gehaald met spijt als haren op mijn hoofd)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:35

SIEMxFUNNY schreef:
Madje1992: Ik vind je fjord nog veel te dik. Mag echt een hoop af!

Ben het helemaal met je eens.
Ben ook wel benieuwd hoe jij het bij jouw paard voor elkaar gekregen hebt.
Als die van mij namelijk niet krijgt wat zij geschikt acht(veel te veel dus),
begint ze aan het hekwerk en met sloppen hiervan.
Dus mijn vader is vaak geneigd haar redelijk wat te geven.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:27

pippenstein schreef:
ik zit ff mee te lezen ik heb nl ook een haf die aan de dikke kant is, zit er aan te denken om naar dat nieuwe voer van Subli over te stappen nl Dieetmix. Is iemand daar al mee bekend ?? Hoor het graag.

Ik heb een hele tijd subli zonder gevoerd en ben toen overgestapt op subli dieetmix.
Het doet voor mijn paarden echt helemaal niets!
Sindskort ben ik overgestapt op care4life van pavo,nog minder suikers en zetmeel en veeeeel meer kruiden :)
Veel beter dan subli dieetmix want mijn haf en tinker zijn allebei veel energieker,vrolijker en mijn tinker loopt veel voorwaartser!
Ik zou je dus care4life adviseren :)