Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:47

Anoniem schreef:
is er nog een ruwvoer-vervanger(aanvuller!)die samen met HH gegeven kan worden?
Naast hooi??

Fibra, als je ook vitaminen en mineralen wil aanvullen.

Caballos

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:05

Mijn ponwnie eet 's avonds/'s nachts meestal haar HH en 's ochtend laat ze het of staan of ze eet het wel op.
Mijn gedachte is; jaren lang heb ik gezien en ook bij mijn eigen paarden dat altijd eerst de brok/muesli gegeten werd en dan pas het ruwvoer. Heel veel andere mensen hebben dit ook, je weet niet beter.......
Naar mijn idee heeft dit te maken met de hoeveelheid melasse, suikers en andere zoetmakers.
Nu ik HH voer beginnen de paarden eerst aan hun hooi en dan later nemen ze een hap HH.
Persoonlijk ben ik daar juist heel blij mee, alleen al het feit dat er eerst ruwvoer wordt opgenomen en dan pas de brok is beter voor het maag-darm stelsel.
Ik maak me nu ook geen zorgen als het een dag niet of minder gegeten wordt. Het is voor mij een aanvulling op mijn ruwvoer.
Kortom, ik ben er anders naar gaan kijken...........

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:18

Caballos schreef:
Mijn ponwnie eet 's avonds/'s nachts meestal haar HH en 's ochtend laat ze het of staan of ze eet het wel op.
Mijn gedachte is; jaren lang heb ik gezien en ook bij mijn eigen paarden dat altijd eerst de brok/muesli gegeten werd en dan pas het ruwvoer. Heel veel andere mensen hebben dit ook, je weet niet beter.......
Naar mijn idee heeft dit te maken met de hoeveelheid melasse, suikers en andere zoetmakers.
Nu ik HH voer beginnen de paarden eerst aan hun hooi en dan later nemen ze een hap HH.
Persoonlijk ben ik daar juist heel blij mee, alleen al het feit dat er eerst ruwvoer wordt opgenomen en dan pas de brok is beter voor het maag-darm stelsel.
Ik maak me nu ook geen zorgen als het een dag niet of minder gegeten wordt. Het is voor mij een aanvulling op mijn ruwvoer.
Kortom, ik ben er anders naar gaan kijken...........

Dit hoeft niet is ook per paard verschillend.
mijn voer bevat geen melasse e.d. maar mijn paarden eten ook eerst hooi dan wat voer dan weer hooi, ze vinden beide zeer smaakvol en als ze voldoende hebben stoppen ze, ze krijgen ook niet veel krachtvoer maar wel voldoende vit/min en ze eten alles op nog steeds na jaren.
Ze zien er ook super uit niet te dik, te dun en voldoende energie en dat met 375 gram muesli, kruidenbrokjes en 400 gram Fibra.
Niet ieder paard eet wat hij nodig heeft, dat denken wij maar is niet zo. Het ene paard blijft eten en het andere paard eet te weinig en sommige paarden eten wat ze nodig hebben.
Dat een paard alleen maar eet omdat het zoet zou zijn gaat dus ook niet altijd op, dat zie ik dus bij mijn eigen paarden die niets zoets krijgen,
Belangrijk is dat je weet dat ze de juiste voedingsstoffen en vit/min binnen krijgen, dit om je paard gezond te houden en het werk te kunnen doen wat je van ze verwacht en dat ze daar dan ook de energie voor hebben.
Uiteraard is het belangrijkste goed ruwvoer en daarnaast kan je kijken of je paard het met een vit/min supplement goed doet of dat hij wat krachtvoer nodig heeft .
Ieder paard is anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:24

fibra wil ik best eens proberen,maar ik wil niet bestellen.
ik wil voer gewoon ergens kunnen kopen..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:17

annepanne schreef:
Vraag ik me ook af hoe je het doet met voeren, paarden zijn slim zat natuurlijk! Kijk je steeds in de voerbak? Doe je er dingen mee of pleur je het erin en doe je verder of het je niets interesseert? Ik geloof gerust dat er paarden zijn die een vergiftigingsvermoeden krijgen van een overbezorgde baas :+

Gelukkig hoeft hij geen medicijnen ofzo, er gaat dus ook niks door, 's avonds alleen een paar wortels.
Verder kijk ik er alleen in als ik aan het voeren ben, doe ik bij elke stal voor het geval er mest in ligt.
Om de dag haal ik de voerbak leeg als er voer blijft liggen en dan beginnen we weer opnieuw.
Gelukkig heb ik ook nog 5 paarden die wel met veel smaak staan te eten, waarvan er één ook een kieskeurige eter is! :)

Ik vind het ook juist goed dat ze het niet naar binnen staan te schrokken! :j

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:38

Ik scheer ook niet alle paarden over 1 kam.
En klopt dat het ene paard blijft eten en het andere paard niet.
Wat mijn punt is, is dat als ze het niet eten (een dag of periode) je niet meteen in de vlekken hoeft te schieten.
Mijn paard kreeg jaren terug pavo en dat at ze toch echt iedere dag op. Nu met HH is dat toch wel even anders.
Het voer wat jij voert is in mijn ogen toch anders dan de HH, al te beginnen met de samenstelling qua ingredienten.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:02

Caballos schreef:
Ik scheer ook niet alle paarden over 1 kam.
En klopt dat het ene paard blijft eten en het andere paard niet.
Wat mijn punt is, is dat als ze het niet eten (een dag of periode) je niet meteen in de vlekken hoeft te schieten.
Mijn paard kreeg jaren terug pavo en dat at ze toch echt iedere dag op. Nu met HH is dat toch wel even anders.
Het voer wat jij voert is in mijn ogen toch anders dan de HH, al te beginnen met de samenstelling qua ingredienten.

Zal zeker met de ingredienten te maken hebben. Maar ik denk niet met de hoeveelheid suikers zoals jij eerder zei. Deze is in de HH (wat ik las ergens in dit forum geloof ik) 8% wat niet erg laag is en gelijk aan ruwvoer. Er zijn heel wat (kracht)voeders te vinden met een lager % suiker. Fibra bevat bv 2% suiker. Ik ken best wat paarden die fibra eten ondertussen en eten het allemaal, van welke ik het weet, prima en in 1 keer leeg......

Denk niet dat het suiker een rol speelt, eerder een kruid wat misschien wat bitter is of zo...... bitter houden paarden niet zo van.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:08

bitter alleen zal toch niet de zaak maken. Mijn paard eet witloof (ook de penen), duivelsklauw en gelatinepoeder en destijds nog een supplement dat ongeloofelijk zoet rook, maar verschikkelijk bitter smaakte en aan je tanden bleef plakken. Mijn paard heeft nooit haar voer laten staan...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:24

Levita30 schreef:
Zal zeker met de ingredienten te maken hebben. Maar ik denk niet met de hoeveelheid suikers zoals jij eerder zei. Deze is in de HH (wat ik las ergens in dit forum geloof ik) 8% wat niet erg laag is en gelijk aan ruwvoer. Er zijn heel wat (kracht)voeders te vinden met een lager % suiker. Fibra bevat bv 2% suiker. Ik ken best wat paarden die fibra eten ondertussen en eten het allemaal, van welke ik het weet, prima en in 1 keer leeg......

Denk niet dat het suiker een rol speelt, eerder een kruid wat misschien wat bitter is of zo...... bitter houden paarden niet zo van.

Maar wat zit er dan in Fibra? Als er maar 2% suiker in zit...

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:28

Caballos: Ja mijn voer is anders ook qua ingredienten er is nu eenmaal geen voer hetzelfde maar het ging erom of ze het aten en als ze het laten staan. Nee in de stress schieten na 1 dag is niet nodig maar na meerdere dagen zou ik mij ook zorgen maken wat er is met het paard of het voer. Dit is algemeen bedoeld hoor.
En dat het met wel of geen suiker te maken heeft geloof ik niet uit eigen ervaring.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:30

In de Fibra zit 20% zetmeel en 2% suiker. In HH zit rond de 10% zetelen+suikers. In de Fibra zit lucerne, timothee, maisvlokken (wat dus ook aandeel heeft in de zetmeel denk ik), vitaminekorrels en nog iets. Fibra is dus wel zoeter dan HH. Ik voer trouwens ook Fibra en ben er heel erg over te spreken. Paard eet het graag, maar doet wel lang over zijn eten. Hij zit goed in zijn vel, heeft veel energie maar absoluut niet heet.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:38

spokie79 schreef:
... vitaminekorrels en nog iets...

En waaruit bestaan DIE? (samenstelling, dus ook 'bindmiddel' of 'drager'?)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:44

Volgens Fibra is dit samengeperst onder stoom oid. In ieder geval geen melasse toegevoegd. Als je de korrel ook ziet, is hij best broos. Geen harde glimkorrel.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:45

Ik zie overigens dat je een gratis proefverpakking kunt bestellen van Fibra :j handig :-)
Maar lees ik nou dat het in balen zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:46

ja dat zag ik ook,en zie ook nergens verkooppunten...

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:48

Ja heel handig in balen makkelijk op te slaan,

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:51

Wel in plastic :). Is erg samen geperst, dus er komt ook nog eens veel uit zo'n baal.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:53

Taniya schreef:
Ja heel handig in balen makkelijk op te slaan,

:')
Voor mij is het juist weer onhandig :')

Maar voeren jullie dit naast je brok??

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:55

Ik vervang een deel van mijn brok door Fibra.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:58

petitparis schreef:
bitter alleen zal toch niet de zaak maken. Mijn paard eet witloof (ook de penen), duivelsklauw en gelatinepoeder en destijds nog een supplement dat ongeloofelijk zoet rook, maar verschikkelijk bitter smaakte en aan je tanden bleef plakken. Mijn paard heeft nooit haar voer laten staan...

Daar heb je gelijk in..... zuur zoet en zout zullen het probleem ook niet zijn toch?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:46

Taniya schreef:
mijn voer bevat geen melasse e.d. maar mijn paarden eten ook eerst hooi dan wat voer dan weer hooi, ze vinden beide zeer smaakvol en als ze voldoende hebben stoppen ze, ze krijgen ook niet veel krachtvoer maar wel voldoende vit/min en ze eten alles op nog steeds na jaren.
Ze zien er ook super uit niet te dik, te dun en voldoende energie en dat met 375 gram muesli, kruidenbrokjes en 400 gram Fibra.
Niet ieder paard eet wat hij nodig heeft, dat denken wij maar is niet zo. Het ene paard blijft eten en het andere paard eet te weinig en sommige paarden eten wat ze nodig hebben.
Dat een paard alleen maar eet omdat het zoet zou zijn gaat dus ook niet altijd op, dat zie ik dus bij mijn eigen paarden die niets zoets krijgen,
Belangrijk is dat je weet dat ze de juiste voedingsstoffen en vit/min binnen krijgen, dit om je paard gezond te houden en het werk te kunnen doen wat je van ze verwacht en dat ze daar dan ook de energie voor hebben.
Uiteraard is het belangrijkste goed ruwvoer en daarnaast kan je kijken of je paard het met een vit/min supplement goed doet of dat hij wat krachtvoer nodig heeft .
Ieder paard is anders.

Zou ik mogen vragen welk soort muesli, en welk soort kruidenbrokjes je voert? Misschien een beetje offtopic, maar ik ben oprecht geïnteresseerd :o (mag evt via pb)

Wil zelf wel iets van kruiden bijvoeren in de zomer (ondersteuning bij ZE) maar losse kruiden zijn lastig, als ze verder alleen een mineralen- of hooibrokje krijgen. Mensen bij ons op stal hebben ook Fibra. Zij zijn erg tevreden geloof ik, maar vullen voor een paar van hun paarden wel aan met brok. Die hebben ook compact grass en nog wat meer voer staan, geen idee of ze het allemaal gebruiken, moet er eens naar vragen, haha. Misschien mag ik van hen wel het een en ander proberen :)
Al vind ik de Fibra erg zoetig ruiken, plakt ook een beetje... Terwijl er dus maar weinig suiker in zou zitten :?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:12

nou ik heb vandaag mijn probleem opgelost van de HH,die mijn pony dus liet liggen alsik haar 1handje cavalor sensative er door geef en 1a2 handjes HH dan eet ze het wel.ik hoop dat ze het zo blijft eten,ik wil kijken of de HH haar nog beter onder steund in de zomer met de exceem en ik welde het geweekt mee nemen op wedstrijd dit ga ik ook proberen met wat cavalor er door

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:15

Nou als toevoeging op de voedingswaarden van grasmix en daily plus

Compactgras:

Voedingswaarden
Ruw eiwit 11.80 %
Ruw vet 2.20 %
Ruwe celstof 31.00 %
Ruw AS 10.20 %
Suikers 8.00 %
Suikers & zetmeel 12.00 %
EWPa 0.56 %
VEP 533.00 %
VREp 62.00 g
DS 90.00 %

Ken een aantal mensen die het zonder problemen gewoon in 'n emmer/voerbak aanbieden, denk dat het ook 'n beetje ligt aan of je een schrokker hebt of niet.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:21

Safiera schreef:
Taniya schreef:
Ieder paard is anders.

Zou ik mogen vragen welk soort muesli, en welk soort kruidenbrokjes je voert? Misschien een beetje offtopic, maar ik ben oprecht geïnteresseerd :o (mag evt via pb)

Wil zelf wel iets van kruiden bijvoeren in de zomer (ondersteuning bij ZE) maar losse kruiden zijn lastig, als ze verder alleen een mineralen- of hooibrokje krijgen. Mensen bij ons op stal hebben ook Fibra. Zij zijn erg tevreden geloof ik, maar vullen voor een paar van hun paarden wel aan met brok. Die hebben ook compact grass en nog wat meer voer staan, geen idee of ze het allemaal gebruiken, moet er eens naar vragen, haha. Misschien mag ik van hen wel het een en ander proberen :)
Al vind ik de Fibra erg zoetig ruiken, plakt ook een beetje... Terwijl er dus maar weinig suiker in zou zitten :?

Ik voer de Equifyt Natural Base en het kruidenbrokje van Hugho.

De Fibra plakt wat door de lijnzaadolie en niet door suikers, proef maar eens.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:01

Maar als ik de suiker en zetmeel waardes van de verschillende ruwvoeren optel kom ik uit op:
Pavo: 12
Grasmix: 26
Compact gras: 20

Komt Pavo er het beste (laagste) uit. Gaf altijd compact gras aan m'n konijnen, bij het hooi :D en vind dat het minst 'vettig' plakkerig voelen. Toch zit daar een hoger gehalte suiker/ zetmeel in en is lastig aan te komen dus blijf ff bij de Pavo! Subli luzerne at madam niet meer, dus moest concessies doen ;-)