Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:53

heb alle musli's al wel eens aangeklikt hahaha.maar word er nooit echt wijs van wat bij mijn pony zou passen.

knk81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:05

Heb ook een vraag over Marstall muesli. Namelijk over de ExZem. Weet iemand wat het suiker en zetmeel gehalte is van deze muesli? Kan dit nergens terug vinden. Heb een fries die op 1,5 kg. Faser Light per dag staat. Hij doet het hier super op. Hij is erg gevoelig voor suiker, ivm een darmbeschadiging door een lawsoniabesmetting in het verleden. Heeft sinds ik dit voer geen diarree meer. Hij heeft echter ook een lichte vorm van eczeem, dus vraag me af of ik in het muggenseizoen een halve kg Faser Light zal vervangen voor de ExZem, maar dus alleen als het suiker en zetmeelgehalte laag is...
Daarnaast ga ik volgende week starten met de ExZem plus (is besteld bij mijn voer leverancier).

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 01:06

mirim schreef:
Yep de Naturell is een voer wat in al het benodigde voorziet met een laag eiwitgehalte. De meusli ziet er ook lekker uit :) Ruikt goed en de paarden zijn er gek op. Ik ken paarden die al jaren Naturell gevoerd krijgen en het er heel goed op doen. Je kunt de info op de site vinden als je Naturell aanklikt het valt onder de Universeelvoeders.

Vraagje wat te doen als mijn nieuwe paardje de naturel toch niet zo lekker vindt. Ze eet regelmatig haar voerbak niet leeg. Ze is niet echt een eter geloof ik want ze laat af en toe ook haar hooi staan. Ik heb haar nu 3 weken en ben bang dat ze zometeen toch teveel gaat invallen. Ze heeft wel erg ruime hoeveelheid aan weidegras. Maar rijd ook vrij intensief. Na jaren paarden te hebben gehad waar ik op het gewicht moet letten (te zwaar) en die teveel schrokken nu ineens het omgekeerde, zo frustrerend.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:09

knk81 schreef:
Heb ook een vraag over Marstall muesli. Namelijk over de ExZem. Weet iemand wat het suiker en zetmeel gehalte is van deze muesli? Kan dit nergens terug vinden. Heb een fries die op 1,5 kg. Faser Light per dag staat. Hij doet het hier super op. Hij is erg gevoelig voor suiker, ivm een darmbeschadiging door een lawsoniabesmetting in het verleden. Heeft sinds ik dit voer geen diarree meer. Hij heeft echter ook een lichte vorm van eczeem, dus vraag me af of ik in het muggenseizoen een halve kg Faser Light zal vervangen voor de ExZem, maar dus alleen als het suiker en zetmeelgehalte laag is...
Daarnaast ga ik volgende week starten met de ExZem plus (is besteld bij mijn voer leverancier).

Ik zou, als je paard het goed doet op de Faser, niet overstappen op de ExZem muesli. Je kunt inderdaad de ExZem plus erbij gaan geven.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:18

[quote="estherha.

Vraagje wat te doen als mijn nieuwe paardje de naturel toch niet zo lekker vindt. Ze eet regelmatig haar voerbak niet leeg. Ze is niet echt een eter geloof ik want ze laat af en toe ook haar hooi staan. Ik heb haar nu 3 weken en ben bang dat ze zometeen toch teveel gaat invallen. Ze heeft wel erg ruime hoeveelheid aan weidegras. Maar rijd ook vrij intensief. Na jaren paarden te hebben gehad waar ik op het gewicht moet letten (te zwaar) en die teveel schrokken nu ineens het omgekeerde, zo frustrerend.[/quote]

Je hebt jouw paard nu net drie weken. Ik begrijp dat het wennen is aan een paard wat regelmatig zijn eten laat staan, maar zij zal ook nog wat 'ontheemd' zijn. Ik zou zeggen: geef het de tijd, kijk het aan....je hebt grote kans dat ze straks lekker eet en genoeg energie kan halen uit de naturell. Mocht het na een tijdje toch niet het gewenste resultaat geven kun je altijd nog overstappen op een andere muesli van Marstall.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:02

Graag zou ik een voedings-advies willen voor een 25 jarige KWPN ruin met een stokmaat van 1.76
Hij staat op onbeperkt droge kuil en 2x per dag 1,5 schep Freizeit en 1x per dag 1 schep slobber.
Tandarts is geweest, wormkuur gehad maar hij is dit jaar voor het eerst niet naar tevredenheid de winter doorgekomen.
Hij mag echt een stuk voller, de dierenarts wilde anabolen spuiten maar daar wil ik nog niet aan beginnen.

Freizeit vervangen door Corn??

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:17

Ik zou de Freizeit vervangen door Havervrij. Daar komen ze ook van aan/ blijven op gewicht. De Cron is waarschijnlijk een te 'zwaar' voer Ik neem tenminste aan dat dit paardje van zijn pensioen geniet of kan hij nog werken?
Waarom wil de DA anablolen spuiten? Is er meer aan de hand met hem?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:25

mirim schreef:
Ik zou de Freizeit vervangen door Havervrij. Daar komen ze ook van aan/ blijven op gewicht. De Cron is waarschijnlijk een te 'zwaar' voer Ik neem tenminste aan dat dit paardje van zijn pensioen geniet of kan hij nog werken?
Waarom wil de DA anabolen spuiten? Is er meer aan de hand met hem?
Paard is weide-decoratie dus met pensioen.
Da wilde anabolen spuiten om paard een oppepper te geven.
Wat bedoel je met te zwaar voer?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:42

Ik bedoel dat het voer normaal gesproken gebruikt word bij sportpaarden. Dat het zou kunnen dat het voer te vet is voor het paard.
Natuurlijk heeft een ouder paard ook energie nodig, maar ik denk dat de Corn niet de juiste verhoudingen heeft voor jouw paard.
Als hij een oppepper nodig heeft zou de Sinfonie een hele goede zijn. Dit voer zit vol met kruiden en wordt ook wel 'de oppepper' genoemd. Ik keek in eerste instantie alleen naar een voer waar je paard wat van zou bijzetten, maar als er meer is dan dat zou ik je de Sinfonie willen aanraden. Dit kun je prima voeren in combinatie met de Havervrij.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:03

Kabouterdans schreef:
Graag zou ik een voedings-advies willen voor een 25 jarige KWPN ruin met een stokmaat van 1.76
Hij staat op onbeperkt droge kuil en 2x per dag 1,5 schep Freizeit en 1x per dag 1 schep slobber.
Tandarts is geweest, wormkuur gehad maar hij is dit jaar voor het eerst niet naar tevredenheid de winter doorgekomen.
Hij mag echt een stuk voller, de dierenarts wilde anabolen spuiten maar daar wil ik nog niet aan beginnen.

Freizeit vervangen door Corn??

Ik ga nu waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar is merriebrok geen optie? Wordt wel vaker aan oudere paarden gegeven en zet heeeeel goed aan. Weet niet of je paard gevoelig is voor iets, maar als je niet de volle dosering geeft kan het al een positief effect hebben. Spreek uit ervaring, heb het in het begin ook aan mijn paard gevoerd toen ik der net in mijn bezit had en ze erg schraal was.

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:14

[quote="mirim

Je hebt jouw paard nu net drie weken. Ik begrijp dat het wennen is aan een paard wat regelmatig zijn eten laat staan, maar zij zal ook nog wat 'ontheemd' zijn. Ik zou zeggen: geef het de tijd, kijk het aan....je hebt grote kans dat ze straks lekker eet en genoeg energie kan halen uit de naturell. Mocht het na een tijdje toch niet het gewenste resultaat geven kun je altijd nog overstappen op een andere muesli van Marstall.[/quote]

Ik begreep van de vorige eigenaresse dat het paard daar ook niet meteen aanviel op zijn eten. Maar doordat ze de hele dag binnen stond kreeg ze het toch op. Echter staat ze no overdag buiten en is steeds haar voerbak niet leeg. Nu meng ik het met wat slobber en dan eet ze het wel op maar het is eignlijk niet mijn bedoeling om steeds slobber bij te blijven geven. Ik wacht het voorlopig nog allemaal af. hopelijk dat ze niet teveel gaat invallen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:26

gr-roos: vloeken in de kerk wil ik het niet noemen, maar ik zet er natuurljk wel een dikke kanttekening bij :)
De vraag is of de merriebrok alleen maar aan zet of dat het ook nog een gezonde voeding is waar een paard alles uit haalt wat hij nodig heeft.
Van een zak patat met mayonaise word iemand ook dik ( oke, niet meteen, maar bij een dagelijks portie patat met mayo zal je niet afvallen), maar ik hoef hier niemand te vertellen dat je daar toch niet mee in je dagelijkse levensbehoefte kan voorzien.
Dus aankomen in gewicht zegt niet altijd iets over het feit of je gezond eet of niet.
En juist voor een gezonde voeding voor je paard kun je bij Marstall terecht :D

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 10:36

mirim schreef:
gr-roos: vloeken in de kerk wil ik het niet noemen, maar ik zet er natuurljk wel een dikke kanttekening bij :)
De vraag is of de merriebrok alleen maar aan zet of dat het ook nog een gezonde voeding is waar een paard alles uit haalt wat hij nodig heeft.
Van een zak patat met mayonaise word iemand ook dik ( oke, niet meteen, maar bij een dagelijks portie patat met mayo zal je niet afvallen), maar ik hoef hier niemand te vertellen dat je daar toch niet mee in je dagelijkse levensbehoefte kan voorzien.
Dus aankomen in gewicht zegt niet altijd iets over het feit of je gezond eet of niet.
En juist voor een gezonde voeding voor je paard kun je bij Marstall terecht :D

Mirjam :Ik ben heel benieuwd waarom je niet de senior adviseert? (gewoon gezonde belangstelling hoor! ;) )

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:40

Tja...senior is ook een fijne muesli. Maar ik heb zelf met mijn oude merrie [ Gelderse is 34 jaar geworden] hele goede ervaringen gehad met de Havervrij en af en toe een kuurtje Sinfonie...vandaar eigenlijk. Is ook goedkoper, zover dat een rol zal spelen bij het kiezen van de juiste voeding :)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:07

Ok, ik vroeg me dit af omdat ik mijn oudje ook de senior voer + af en toe een kuurtje sinfonie. Scheelt de havervrij veel met de senior in prijs dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:34

Hallo, lang geleden dat ik me hier heb gemeld maar wil even kijken of jullie andere ideeen hebben misschien voor mijn paard.

Ik sta op een pensionstal waar ook gevoerd wordt. Ze krijgen hier mineralenbrokken en kuil. Sinds ik haar heb geef ik haar eigenlijk al de cornmeusli bij en hier doet ze het ook goed op. Ze glimt en is op een mooi gewicht. Ze krijgt dus als extra. Een halve schep op een dag dat ze niet werkt en een hele als ze wel werkt. Nu hebben we een tijdje uit de running gelegen ivm een blessure maar we zijn het nu weer aan het opbouwen aan de longe.. Maar nu vroeg ik me af.. Zou ik haar niet eens wat anders moeten geven?! Bijv 1x 1zak symphonie voor net wat extra als opkikker?! Ze doet het wel goed op de corn hoor en ze toont ook fit en energiek. (Ik geef haar de corn omdat ik haar vel over been gekocht heb vorig jaar en omdat ze het er goed op doet ben ik dit blijven geven) maar ik twijfel soms of ik niet ergens tekort schiet kwa voedingsstoffen!?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:30

Cornmuesli is een compleet 'krachtvoer'... dus als je de juiste hoeveelheid voert krijgt ze alles binnen. Dat blijkt ook wel uit het feit dat je paardje het goed doet en er goed uitziet toch? :) "Never change a winning team"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:38

Oh top, ik wist niet dat het een compleet voer was!! Dan blijven we het idd gewoon voeren! Bedankt voor je advies!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:41

aliealie schreef:
Ok, ik vroeg me dit af omdat ik mijn oudje ook de senior voer + af en toe een kuurtje sinfonie. Scheelt de havervrij veel met de senior in prijs dan?

Ruim drie euro per zak, maar als je om bepaalde redenen Senior voert is het misschien beter om dat te blijven voeren? In de Senior zitten natuurlijk wel andere ingrediënten als in de Havervrij. Mij werd toentertijd [het was mijn eerste ervaring met Marstall :)] de Havervrij aangeraden voor mijn toen al 27 jarige merrie. Met daar de opmerking bij dat als ik het idee had dat het niet helemaal alles dekte ik de Senior kon gaan voeren. Maar mijn merrie was toen verder kerngezond, qua tanden en dergelijke, ze had alleen vaak last van dunne mest en koliekachtige verschijnselen....deze klachten waren helemaal verdwenen toen ze op de Havervrij stond. Ze is zoals eerder gezegd 34 jaar geworden, had keurige droge benen, nooit meer koliek of buikpijn gehad en is uiteindelijk overleden aan hartfalen. En dat mag op die leeftijd, daar kan geen voer verandering in aanbrengen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:45

Mirim, ik zat net even op de website te kijken van marstal maar er staat niet bij dat het een compleet voer is maar een aanvullend voer.. Of mis ik nu iets?!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:56

Ik las even een Marstall stop in. Mijn merrie eet de muesli bijna niet meer, nog geen eens een halve schep per dag, de rest laat ze liggen. Stap nu even over op merriebrok van een ander merk (dus ze krijgt lekker iedere dag patat mayonaise, hoewel de waardes van deze brok en de muesli elkaar niet veel ontlopen) en als het veulen gezond en wel geboren is en afgespeend wordt dan gaan we weer over op Marstall.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:28

Share schreef:
Mirim, ik zat net even op de website te kijken van marstal maar er staat niet bij dat het een compleet voer is maar een aanvullend voer.. Of mis ik nu iets?!

Met aanvullend voer wordt bedoeld dat het 'aanvullend' is op het ruwvoer. Ruwvoer blijft altijd het hoofdvoer :) De Cornmuesli is een compleet voer, je kunt er een muesli naast zetten, maar het hoeft niet.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 13:32

Mirim : nou dat scheelt inderdaad nog best veel op een zak. Mijn oudje (22) is op zich ook kerngezond, geen specifieke problemen. Hij krijgt alleen glucosamine voor zijn gewrichten maar voor de rest kan hij nog spelen en racen als een jong paard. Ik zou het allicht eens een poosje kunnen proberen.
Wat zou jij gedaan hebben als je over wou stappen, eerst mengen en dan langzaam de senior afbouwen?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:34

Mirim, weet jij toevallig of er ook in Duitsland geleverd word?
Mijn paard is namelijk net verhuisd, maar ik wil wel gewoon Marstall blijven geven!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:40

gr_roos schreef:
Ik las even een Marstall stop in. Mijn merrie eet de muesli bijna niet meer, nog geen eens een halve schep per dag, de rest laat ze liggen. Stap nu even over op merriebrok van een ander merk (dus ze krijgt lekker iedere dag patat mayonaise, hoewel de waardes van deze brok en de muesli elkaar niet veel ontlopen) en als het veulen gezond en wel geboren is en afgespeend wordt dan gaan we weer over op Marstall.

Ik heb niet bedoeld dat iedere brok een vette hap patat met mayo is ;) , maar dat het niet wil zeggen dat een brok ook gezond is als het wel dik maakt.
Beschik je overigens al over de info over de nieuwe onderzoeken die zijn verricht naar het belang van eiwit en aminozuren voor het veulen? Eén en ander zit anders in elkaar als eerst werd verondersteld. Nu je zegt dat jouw merrie eerdaags veulen moet wil ik je daar op attenderen :) . Mocht je meer informatie daarover willen dan kan ik je wat opsturen via mail.....