[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:46

Ik weet niet waar het aan licht... maar die van mij zie je gewoon aankomen, maanden lang moeilijk mager geweest, en nu, in een maand tijd van mager naar 'nog iets de ribben zien'. Meneer krijgt zelfs al een beetje een hangbuik.
Misschien groeit hij gewoon van zonlicht ofzo.

Zal morgen weer even een update geven.

xChanelx

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:47

Hallo allemaal!
I need your help...
Ik heb een bijrijdpaard van bijna 5, die sinds september 2012 onder het zadel is. In de winter is ze heel wat vermagert en ze kan niet gewoon bij de andere paarden de wei op, omdat ze een eczeemdeken heeft en daar gaan die paarden in bijten en dan is het deken stuk -,-. Nu mag ze dus op een apart stuk gras, vanaf volgende week en ze krijgt ook extra ruwvoer (hooi) en brokken.
Ik lees veel over maïs, maar dat hele maïs weer niet goed is? Zijn er brokken o.i.d. waar lucerne of maïs in verwerkt zit en wat ze kan eten zonder koliekaanvallen te krijgen?
Het is natuurlijk niet mijn eigen paard, dus ik kan niet alles doen wat ik precies wil, maar ik overleg zoveel mogelijk met de eigenaar en die denkt zo goed mogelijk mee.
Ik hoop dat ze, nu ze weer veel meer op de wei komt, flink aankomt.
Ik rijd haar recreatief.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:49

Hier nog een recente foto van Felicia, van vanmorgen.
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:43

Giolli, ze ziet er nog niet echt fijn uit. Ik mis ook helemaal de glans op haar vel. wat geef je haar nu om aan te komen ?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:40

Maris schreef:
Giolli, ze ziet er nog niet echt fijn uit. Ik mis ook helemaal de glans op haar vel. wat geef je haar nu om aan te komen ?

Ze staat nu 24/7 op vol gras. (1,7 HA)
Daarnaast krijgt ze nu bietenpulp. Even kijken hoe dat uitpakt, ze had ook wormen en is daar ongeveer 3 weken terug voor behandeld en nu helemaal schoon.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:16

Hallo allemaal,
Zoals velen anderen hier en ik ook een probleempje met een magere pony, en ik begin onderhand wat hopeloos te worden.
Ik zal even een situatie schetsen, die begint bij zomer 2012. Q is stof-allergisch, En werd door het krijgen van droog hooi ontzettend ziek. Door een slechte communicatie tussen mij, de eigenaar en de DA heeft 'ie drie maanden op relatief simpele medicijnen gestaan en de hele tijd gebalanceerd tussen wel en niet hoesten. Na een tijd begon 'ie zo verschrikkelijk te hoesten dat ik zelf maar de DA heb gebeld, en die schrok dat 'ie al zo lang op die medicijnen stond en het niet beterde. Toen kreeg ik voor 10 dagen antibiotica en Nog iets mee. (naam helaas vergeten) Hier deed 'ie het super op, en sindsdien heeft 'ie niet meer gehoest! :D
Helaas werd 'ie van die medicijnen wel erg mager, ik heb hem toen wel wat bijgevoerd maar dat weet ik niet zeker meer. Ook stond de winter voor de deur, de dekens weer op, paarden 's nachts op stal waardoor 'ie wat makkelijker bijgevoerd kon worden. Toch zat me iets niet lekker, Q was erg passief, niet oplettend en gewoon niet zichzelf. Er werd mij aangeraden om hem senioren slobber van Masters te geven, en ik zag hem veranderen! Hij werd gelukkig weer een stuk happier en ook dikker. Of dat dacht ik in ieder geval. Q kweekt een belachelijk dikke wintervacht, en hij leek dus uiteindelijk zo dik te worden dat 'ie juist weer op een iets strenger dieet kwam te staan.
Niets was minder waar. In april verhaarde 'ie nog geen haar en werd er besloten hem te scheren. Dit gebeurde niet helemaal zoals gepland, maar dat heeft verder geen betrekking op dit verhaal. Uiteindelijk was 'ie kaal, en daar stond opeens een grijze en ontzettend magere pony. Ik had inmiddels wel door dat het haar op z'n buik minstens 10 (!) cm was maar dit sloeg alles. Geen enkel grammetje vet op z'n rug, buik en hals.
Ik zette hem vaker apart om extra hooi te eten, n z'n brok werd opgehoogd naar 1 kilo slobber en 1 kilo sportpaardenmuesli. Ik ben hem bewuster gaan trainen (nu het weer goed kon zonder die vacht) om de juiste spieren erop te krijgen. Ik was heel erg gemotiveerd, en Q zag er weer een stuk blijer uit.
Nu is het eind juni en is 'ie denk ik al zo'n anderhalf maand geleden geschoren, maar nog amper wat aangekomen. Z'n hals ik al wat dikker opgevuld met spier, en z'n ribben zijn minder goed zichtbaar, maar hij is zeker nog veels te mager. Hij krijgt nu 1 kilo slobber met 2 a 2,5 kilo muesli er bij van mij 's avonds. 's ochtends krijgt 'ie ook nog wat, maar ik weet niet precies hoe veel, maar niet erg veel. (Denk aan 0,5 kilo) ook krijgt hij zo veel mogelijk hooi, en mag 'ie zo vaak mogelijk aan de hand grazen. Het weiland waar ze nu op staan bevat amper gras, en het andere weiland is pasgeleden opnieuw ingezaaid dus daar mogen ze nu nog niet op. Geen ideale situatie dus, want gras is juist wat 'ie nodig heeft..!
Qua training pakken we het rustig aan. Max 2 keer per week een simpele training in de bak, en voor de rest gaan we wandelen, op buitenrit, wordt 'ie gelongeerd en uiteraard krijgt 'ie vrije dagen. Zeker geen druk schema dus. Het beste voor het aankomen is natuurlijk gewoon geen beweging, maar hij zakt dan helemaal in, dat vindt 'ie verschrikkelijk. Ik wordt elke dag begroet met een luide hinnik, en op z'n gewicht na ziet 'ie er geweldig uit, hij glimt mooi en hij ziet er gelukkig en ontspannen uit.

Een erg lang verhaal, met de vraag wat ik nou moet doen. Hem nog meer brok geven? Toch proberen vrij te geven? Ik weet het niet meer, want als 'ie zo slecht de winter in gaat ben ik bang dat 'ie er niet meer uitkomt, of nóg magerder.

Wat info over de pony is trouwens misschien ook wel handig;
Quintos is een 26-jarige New Forest ruin, al op leeftijd dus maar in z'n koppie nog heel actief. Hij vindt niks leuker dan keihard over de heide crossen. Hij is van zichzelf erg smal gebouwd, erg dik is 'ie nooit geweest maar wel een stuk dikker dan dit. Ik verzorg Q al vijf jaar, en ik regel eigenlijk bijna alles. Om eerlijk te zijn heb ik aan de eigenaar niet zo veel, zo wacht ik al een aantal weken op de hoefsmid en moet de DA nog steeds komen voor een uitgebreid onderzoek. Q's tanden zijn nog helemaal goed, en hij eet ook simpelweg alles wat 'ie krijgt. Hij heeft zeer waarschijnlijk Cushing's, maar ik wacht dus nog steeds op de DA. Q staat met twee andere pony's die goed op gewicht zijn en een zelfs te dik. Die pony's verzorg ik ook.

Foto's post ik evt vanavond, ik post dit via m'n iPhone, wat niet erg handig werkt.

Tsja, ik hoop echt dat iemand advies voor mij heeft wat ik het beste met hem kan doen. Dit is een serieuze call for help en ik wil hier echt alleen maar serieuze reacties op.

Groetjes, Aniek.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:20

Als je zeker weet dat hij geen wormen heeft en dat zijn tanden en kiezen goed in orde zijn. dan altijd proberen meer of beter ruwvoer te geven. Dus b.v. lucerne erbij.
Als eten van hooi niet goed gaat, kan je ook nog gehakselde varianten proberen zoals grasmix, lucerne, agrobs aspero etc etc.

Is dat niet voldoende dan zeker niet meer krachtvoer gaan geven, maar meer seniorenslobber voer. Dus of meer masters of de subli variant ervan = seniores priores ( is een stuk goedkoper ). Dan zijn er ook gelijk geen stof allergieen meer mogelijk.
door die slobber kan je dan ook wat olie doen, dat zorgt ook voor gewichtstoename.

Zie ook hier : [VS] Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:42

Wormen heeft hij niet, hij wordt altijd netjes ontwormt en het weiland wordt elke dag uitgemest.
Hij krijgt zo veel mogelijk ruwvoer, maar ik heb niet echt het idee dat hij er dikker van wordt, hij krijgt een dikkere buik maar op z'n rug wordt 'ie niet dikker. Wat is lucerne precies, een variant van hooi, netzoiets als kuil? Vroeger kregen ze altijd kuil, maar dat wordt niet meer geleverd omdat de kwaliteit daarvan erg slecht. Volgens degene die altijd het voer komt brengen krijgen wij altijd de beste kwaliteit hooi die ze hebben. Als het net gebracht is, is het altijd nog groen en erg lekker zacht.
Ik wou hem in eerste instantie inderdaad meer slobber geven dan krachtvoer, maar hij vindt de slobber die 'ie nu krijgt (=Pavo) niet zo lekker, dus vandaar. Als deze op is komt er weer Masters als het goed is, en daar gaat 'ie dan meer van krijgen. Olie krijgt hij inderdaad sinds deze week, en vandaag leek 'ie al een stuk dikker. Ook krijgt hij zo nu en dan een rauw eitje er doorheen.

Foto's van vandaag, ik vond hem er vandaag erg goed uit zien.
Afbeelding
http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... G_0299.jpg
http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... G_0300.jpg

Foto van afgelopen week, hier kan je erg goed zijn ingevallen rug en kont zien.
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:15

Pavo slobber is op basis van granen, die van masters of seniores priores zijn meer een soort ruwvoer vervanger. beter voor de darmen dus ! En die 2 zetten ook meer aan dan een slobber op basis van granen. dus ik hoop voor je pony dat de pavo slobber snel op is.

Op zijn rug is weg vallen van bespiering. Kan bij oudere paarden heel goed duiden op een gebrek aan eiwitten ( aminozuren dus ).
Dan zou lucerne een fijne oplossing zijn. Lucerne van Hartog b.v. koop je in zakken van 20 kg. En dat is gehakseld ruwvoer. Met een hoog aandeel in aminozuren ---> goed dus voor de weggevallen bespiering !
enige waar je even op moet letten is of hij lucerne goed kan verdragen, sommige paarden krijgen er dikke benen van ( en dan kan je het beter niet voeren natuurlijk ).

De lucerne kan je ook door de slobber heen mengen, zo doet hij er wat langer over omdat hij meer moet kauwen.
Ik zou niet rijden op hem zolang die bespiering niet een beetje bijkomt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:47

Ik vind zelf de slobber van pavo ook erg vervelend, ik weet niet wat het is, maar ik vind het er nooit lekker uitzien. Het is te 'poederig' in mijn idee, de slobber van masters waren gewoon brokjes. Ik heb van de week de laatste zak opengemaakt, dus daar doen we 20 dagen mee, en ik kan misschien proberen of 'ie iets meer wilt/kan eten.
Hij mist inderdaad ook veel bespiering, vandaar ook het rauwe eitje door z'n voer heen. Die lucerne klinkt verder wel hét extraa'tje voor hem, ik zal kijken of dat ook besteld kan worden! Super bedankt voor die tip!
Ik zit een beetje te dubben over het rijden. Op het moment is hij tijdens het rijden hartstikke fijn, en kan ik hem soms al meer dan 5 minuten aan een stuk met z'n neusje over de grond laten lopen, iets wat wel goed voor de rug en bespiering is geloof ik. Ik zou het rijden kunnen vervangen door longeren, maar dit vindt hij verschrikkelijk, daar doe ik hem zeker geen plezier mee. Qua lichamelijke gezondheid is het inderdaad stoppen met rijden, qua mentale gezondheid is het door blijven gaan zoals ik 't nu doe, want ik zie hem er gewoon blijer van worden. Lastig ook allemaal. Ik wil 't beste voor 'm, maar ook waar hij blij van wordt en blijft. :(:)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:57

Maar met zo weinig bespiering kan je er toch geen zadel opleggen ?
is werken aan de hand dan niet wat ? Of met de dubbele lange lijnen ? Of ernaast fietsen op buitenrit ? Stilzetten moet je idd niet doen.

ik zou niet meer pavo gaan voeren hoor, dan voer je weer meer granen. Met als gevolg dat de darmen weer meer moeten gaan werken. Sommige paarden vallen daarvan juist af.
Probeer anders alvast de lucerne te kopen, is echt bij veel voerhandelaren te koop.
En misschien alvast een zak masters of seniores priores om te mengen half om half met de pavo ?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:13

Mijn zadel is aangepast aan 'm en ik gebruik redelijk dikke sjabrakjes. Ik heb in ieder geval niet echt het idee da hij er erg veel last van heeft..
Ah oke, dan blijf ik het gewoon doen zoals nu, of ik geef m'n andere pony's regelmatig wat, vinden ze vast lekker. Ik ga inderdaad kijken of de andere slobber en lucerne zo snel mogelijk besteld kan worden! :)
Werk aan de hand deed ik eerst ook altijd veel met 'm ja, dat kan ik wel weer wat oppakken. Of misschien wat vrijheidsdressuur, of is dat te belastend voor 'm? Ik heb daar eigenlijk niet zo veel ervaring mee, maar ik heb het idee dat de wat simpelere dingetjes niet al te moeilijk maar toch wel leuk voor 'm zijn? :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:02

Na heel veel gejammer zal ik hier toch moeten toegeven, Felicia gaat 'snachts op stal. -O-
Veearts vandaag geweest om haar te komen bezichtigen en dit is toch echt het beste om haar bij te kunnen voeren. :j

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:13

Misschien te lui om de 77 pagina's door te lezen sorry, heeft iemand tips voor ijn gepensioeneerde fries, (18) hij krijgt al onbeperkt kuil, goede kwaliteit en brok ( ik meen merriebriok) hij heeft int verleden maandagziekte gehad, en nu mede door slechte stal/ verwaarlozing is hij toen erg in conditie achteruit gegaan, waar hij nu staat wordt hij goed verzorgt, maar wat we ook proberen , dikker wordt hij niet ( vroeger was hij snel te dik) hijis alle bespiering kwijt ( mijn schuld 1,5 jaar niet gereden, maar ook daarvoor kreeg ik de bespiering er niet meer op... )

Ik weet zeker dat het nu niet aan de kwaliteit of hoeveelheid ruwvoer ligt, de rest van de paarden zijn allemaal juist iets te dik.. Dus iemand tips?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:45

lees even de laatste 5 pagina''s door, dan weet je al veel

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:38

Ik zag iemand hier iets zeggen over rauwe eieren? Wat doet dat? ( niet dat ik denk dat mijn paard het opeet)

Ik ben wel tevreden over de slobbermash van Pavo, mijn paard komt er op het moment best snel van aan, al wordt hij ook erg druk. Seniores priores heb ik zeker een half jaar gevoerd, maar hij vind het gewoon niet lekker en eet de helft niet op.

Iemand trouwens nog tips voor een paard dat veel knoeit? Hij krijgt nu zijn brokken vermengt met hooi in een badkuip om te zorgen dat hij zoveel mogelijk van het voer ook echt binnenkrijgt. Anders gooit hij gewoon de helft erlangs :(

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:34

Steen er in.leggen? Echt een grote baksteen?
Zodat hij als ware alleen maar kan likken?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:30

Inmiddels is gebleken dat de merrie bloedworm had.. We hopen dat ze nu gauw gaat opknappen, zijn ook verhuisd naar een stal die kleinschaliger is en meer toezicht...zij is ook heel goed in dunne paarden weer op conditie krijgen.
Ze staat nu op oa seniores priores en lucerne, naast haar gewone brok en hooi uiteraard.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:34

Eieren bevatten veel eiwit, en eiwit is goed voor de spiertjes :)
Mijn merrie - die verder alles eet - wil het inderdaad ook niet, zelfs een klein handje wilt ze niet. Mijn ruin - degene die het op moet eten - doet er gelukkig helemaal niet moeilijk om en eet alles netjes op.
Grappig, want mijn ruin lijkt helemaal niks te doen op die slobber van Pavo. Merk je duidelijk dat alles per paard hartstikke verschilt.
Mijn ruin knoeit ook erg veel, hij zit lekker om zich heen te koekeloeren met z'n mond halfopen, de idioot. Hij eet daarna gewoon alles van de grond af, dus opzich geen probleem mee verder.

Edit; Ik heb de eigenaar gesproken en er komt Masters slobber en als het goed is ook lucerne. Ben benieuwd of 'ie daarvan aankomt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:20

ik denk dat die plantaardige eiwitten in de lucerne ook beter zijn als de dierlijke eiwitten van de eieren voor een paard ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 06:58

Hé verdorie, mijn kleintje nu ook heel erg diarree. Weet iemand wat dat kan zijn?

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:33

Hallo allemaal!
Ik heb een hele lieve miniatuur jaarling merrie!
Nou staan jaarlingen er al voor bekent dat ze dikke buiken hebben soms wat bot.
Mijn kleintje, (Ilayla) is dus echt erg dun. Ze wordt 2x per dag bijgevoerd met veulenbrok.
Ook staat ze 24'7 op een weiland met een minipaardenkudde.
Ze is 1 week geleden ontwormt, want ze bleek wormen te hebben, ondanks de wormentest negatief was. Wij hebben opnieuw een test laten doen, weer negatief. Toch zagen we rode wormen. We moesten wat moeilijk doen maar hebben uiteindelijk toch een kuur weten te bemachtigen.
Nu mijn vraag; wat kan ik er nog meer aan doen om haar te laten aankomen?
Ze wordt van de week geschoren , want ze staan nog zo dik in wintervacht. En bij een graad of 20 staat ze al te zweten, gewoon sneu. Ze glanst wel erg, en is ook allert. Als ik haar uit het weiland haal , galopeert ze wild bokkend naar voor. Bloedtest al bij een goeie da gedaan, en er kwam niks geks uit.
Ik zat zelf te denken om veulenbrok en pulp tegeven, maar misschien hebben jullie nog een idee? Ze krijgt ttrouwens door haar veulenbrok een scheutje zonnebloemolie en wat vitaminepoeder. Dit gaat natuurlijk met mate ;-)

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:13

Ook ik heb er hier één die te mager is. Een 4-jarige. Is extern zadelmak gemaakt en kwam tezamen met andere 4-jarigen als graatbalen terug (waren daarvoor op gewicht). Oorzaak is waarschijnlijk stress & te weinig ruwvoer. Ze is vrij van wormen.

Hoe krijg ik haar weer op gewicht? Ze staat hier nu 24/7 op voldoende gras, krijgt 2 x per dag extra ruwvoer, en 1 kg basisbrok per dag. Merrie wordt nu doorgereden, 3 á 4 x p.w. 20 minuten. Lijkt zich verder happy te voelen. Wat kan ik erbij geven zonder te veel aan "energie" erbij te krijgen?

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:19

Maris schreef:
Pavo slobber is op basis van granen, die van masters of seniores priores zijn meer een soort ruwvoer vervanger. beter voor de darmen dus ! En die 2 zetten ook meer aan dan een slobber op basis van granen. dus ik hoop voor je pony dat de pavo slobber snel op is.

Op zijn rug is weg vallen van bespiering. Kan bij oudere paarden heel goed duiden op een gebrek aan eiwitten ( aminozuren dus ).
Dan zou lucerne een fijne oplossing zijn. Lucerne van Hartog b.v. koop je in zakken van 20 kg. En dat is gehakseld ruwvoer. Met een hoog aandeel in aminozuren ---> goed dus voor de weggevallen bespiering !
enige waar je even op moet letten is of hij lucerne goed kan verdragen, sommige paarden krijgen er dikke benen van ( en dan kan je het beter niet voeren natuurlijk ).

De lucerne kan je ook door de slobber heen mengen, zo doet hij er wat langer over omdat hij meer moet kauwen.
Ik zou niet rijden op hem zolang die bespiering niet een beetje bijkomt.

Ohhh weer wat geleerd!!

Ik wil dan de seniores priores uitproberen, maar vraagje erbiij, hij heeft ook mok, (voor droog achter nat), aangezien ik ook gelezen had dat dit ook door voer veroorzaakt kan worden is dit dan verstandig??

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:20

Mag ik mij hier ook melden?
Mijn paard Lucky is gisteren terug gekomen van de kliniek na een week heel hard te hebben moeten knokken voor zijn leven. In die week tijd is hij heel erg afgevallen en het is nu zaak om hem weer stapje voor stapje op krachten te krijgen (hij moet ook nog een maand op de medicatie staan).
Voor het verschil, dinsdag 18-6
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

Afbeelding

Hij krijgt momenteel 2x daags 3/4 schep basisbrok, 3/4 schep muesli, en een flinke berg geweekt hooi.
Vanavond ga ik weer met seniores priores starten en zit te denken daar zowel sochtends als savonds een volledige weking van te geven (1 kg op 3 liter water). Verder loopt hij ook nog op de wei.