[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:59

Bij Jessie is der ras onbekend ze is 12 jaar en 1.56 hoog.
Als ik in der box kijk denk ik 1 plak.

Dus ze krijgt 2x per dag kwart bix. 1 plak kuil en staat van ong 9 tot 17:00 op een vrij kaal land.
daarnaast wordt ze elke dag ruim een uur dressuurmatig gereden en 1 keer in de week hebben we springles.
ik ga nu kijken of ze het aankan om 2/3 keer per week 2x per dag te werken. dat 1 keer een vriendin haar doet die rijd niet heel serieus dus dan heeft ze toch beweging maar niet extreem en bij mij moet ze goed aan het werk.
we hebben al zoveel geprobeert, wordt er niet goed van.
sinds 3 weken zijn we verhuisd en bij haar oude stal stond ze op zaagsel en moest ik haar zelf buiten zetten en vanaf zeewolde naar bunschoten is dat niet echt te doen. dus toen kwam ze bijna niet buiten weinig kuil en bix en elke dag rijden en ze stond op zaagsel maar nog zag je bijna geen verschil.
Wormen kuur krijgt ze ook regelmatig pff.
zal ik der ooit mooi slank krijgen ?

hier paar foto's van der

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:43

Geen idee, vind het ook moeilijk om er zo wat over te zeggen...
Wat voor kuil is het? Want kuil is doorgaans niet erg geschikt voor paarden ... zit ook veel vocht in wat ze kunnen vasthouden waardoor ze makkelijker vet lijken. Verder neem ik aan dat je een plak van een groot pak bedoelt? Dat lijkt me vrij veel als er ook nog gras bijkomt. Vergis je niet in een kaal of schraal land, die van mij staan ook "zonder gras" maar halen daar wel voldoende uit ... Dus ja, het gaat toch een beetje proberen zijn denk ik, qua beweging lijkt het wel goed te zijn, wat ook heel erg goed is is heel veel stappen. Dus ritten van 2-3 uur enkel stappen (wel vlot tempo), dat doe ik nu met die van mij een paar keer per week en dat doet ze ook wel goed heb ik het idee ...

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:51

[***] schreef:
Geen idee, vind het ook moeilijk om er zo wat over te zeggen...
Wat voor kuil is het? Want kuil is doorgaans niet erg geschikt voor paarden ... zit ook veel vocht in wat ze kunnen vasthouden waardoor ze makkelijker vet lijken. Verder neem ik aan dat je een plak van een groot pak bedoelt? Dat lijkt me vrij veel als er ook nog gras bijkomt. Vergis je niet in een kaal of schraal land, die van mij staan ook "zonder gras" maar halen daar wel voldoende uit ... Dus ja, het gaat toch een beetje proberen zijn denk ik, qua beweging lijkt het wel goed te zijn, wat ook heel erg goed is is heel veel stappen. Dus ritten van 2-3 uur enkel stappen (wel vlot tempo), dat doe ik nu met die van mij een paar keer per week en dat doet ze ook wel goed heb ik het idee ...

Ja ze staat op pension bij een boer, dus die is wel zo van los uit het handje voeren hij is overal ruim mee zowel met voer als met stro en er is een enkel paard super slank.
ja ik gok op een plak maar ik kan het ook niet helemaal goed beoordelen zal wel foto maken van de week. ja ga nu ook beetje proberen.
en het kuil ja de ene keer super droog en de andere keer wat vochtiger.. dus daar is ook geen pijl op te trekken. ze is van voor best breed, ze heeft best een "body" en dan heb je der dikke hangbuik zeg ik maar en der kont. en der buik vind ik nog het meeste wat heel erg te dik is.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:19

hi, zou ik hier mee mogen praten?

Ik heb een super geweldige B-pony genaamd Bo, die erg nodig aan de Sonja Bakker moet. Ze is sinds gister verhuisd naar een armer stuk grond (zandgrond ipv kleigrond) samen met een aantal andere dikke pony's. Ze krijgt voor de rest geen krachtvoer, maar staat alleen 24/7 in de wei. Vanaf vandaag gaan we aan de gang met mennen, voor de rest word ze ongeveer om de dag bereden en doen we veel aan longeren, lange lijnen etc.

Ze is al wel wat afgevallen, maar het gaat niet echt snel helaas :')

even een paar foto's van haar:

Afbeelding

Afbeelding

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:49

Misschien een graasmasker omdoen? De mijne staat er ook 24/7 mee op het land (in zomerseizoen) en als ze eenmaal door hebben dat ze er gewoon mee kunnen eten en drinken, wordt het uiteindelijk een dunner en gelukkiger paard.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:23

Ze is vrij angstig voor dingen bij haar mond, daarnaast zijn er een aantal pony's in de wei nogal dominant, en zou niet willen dat ze niet van zichzelf af kan bijten.. Heb er indd wel over nagedacht! Maar goed, over een week of 2 is dit land zo goed als leeg, en dan kan het echte afvallen beginnen :) dan krijgt ze overigens wel weideblok bij voor de vitamientjes...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:14

Hier ook weer een probleem paard staat met een peesblessure en mag dus niet meer bewegen dan in de paddock lopen en 2 keer daags 30 minuten stappen.

Hoe zorg ik dat hij niet onwijs aankomt?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:11

zoals je zelf al zegt komt hij dus niet op het land? Flink hooi geven, maar nauwelijks brok zou ik zeggen :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:25

Ash_ schreef:
Hier ook weer een probleem paard staat met een peesblessure en mag dus niet meer bewegen dan in de paddock lopen en 2 keer daags 30 minuten stappen.

Hoe zorg ik dat hij niet onwijs aankomt?

alleen hooi geven liefste in kleine porties paar keer per dag(als dat mogelijk is natuurlijk).geen krachtvoer.eventueel een liksteen van paardnatuurlijk waar alle nodige vitamine en mineralen in zitten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:26

ArGieVai schreef:
Ze is vrij angstig voor dingen bij haar mond, daarnaast zijn er een aantal pony's in de wei nogal dominant, en zou niet willen dat ze niet van zichzelf af kan bijten.. Heb er indd wel over nagedacht! Maar goed, over een week of 2 is dit land zo goed als leeg, en dan kan het echte afvallen beginnen :) dan krijgt ze overigens wel weideblok bij voor de vitamientjes...

wat voor een weideblok ga je geven???????

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:30

ik ga denk ik voor die van marstall (marstall weide riegel), heb super ervaringen met marstall namelijk :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:37

Hij krijgt al haast niks en staat nooit op het land met oog op IR en HB.

Hij eet 6 tot 7 kg op een dag. Met slowfeeder dus over de dag verdeeld. Verder handje safe & sound en vitamines.

Iets veranderen?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:10

Ik zou zeggen lekker zo houden, en eerste eens aankijken of hij echt aan gaat komen :) Denk dat het wel een goed rantsoen is..

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:32

:wave:

Hebben jullie misschien nog tips voor mij om mijn Fries te laten afvallen? Ze is al tijden te dik en afvallen wil bijna niet. Ze krijgt van stal een klein beetje onderhoudsbrok, staat overdag op schraal land en 's avonds op stal met een kleine portie kuil (meestal vrij goede kwaliteit), ze loopt ongeveer 5 tot 6 keer in de week (meestal in de bak, we rijden L2 dressuur en regelmatig een buitenritje) en na het rijden krijgt ze nog een beetje concoursmuesli van Marstall om haar wel wat energie te laten houden. Maar het afvallen wil niet echt lukken. Nu ben ik een week op vakantie geweest en ze is echt behoorlijk aangekomen, echt vetkwabben op haar flanken en haar kont gekregen ;( Weet niet zo goed meer wat ik nog moet doen om haar goed te laten afvallen..

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:16

ik heb mijn dikke pony meegenomen op ponykamp.
5 dagen 4 uur per dag rijden in het bos, geen weidegang, wel veel meer brok, en 3x daags nat hooi.
ze is heel erg goed afgevallen en ze was de enige met reserves dus de rest kwam te dun terug.

staat nu weer dag en nacht buiten zonder korft, geen brok of hooi.
regelmatig bewegen en dat gaat nog wel redelijk,

binnenkort verhuizen naar een stal. waar ze overdag buiten staat en snachts op stal.
met hooi. komt op vlas dus de bodem kan ze niet leeg eten. dus hoop dat ik haar zo op gewicht kan houden.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:39

Ik lees ook even mee!
Ik heb een paard wat ineens een enorme buik heeft gekregen, eigenlijk zit er geen vet op de schouder
of billen. Wel een flinkere hals gekregen maar ik kan zelf niet beoordelen of dit spieren zijn of vet.
Zijn buik hangt echt onder zijn lichaam. Ik zal morgen even een foto maken om te plaatsen.
Hoop dat z'n buikje snel weer verdwijnt!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:47

Wij waren hier weer hard aan de slag tegen de kilo's na de vakantie maar helaas staat ze nu kreupel.
En nu vind ik het wel heel moeilijk, ze staat met een graaskorf en kan niet bewegen.
Denk dat ik niet veel meer kan doen dan dit toch?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:03

Hoihoi! hier een met 2 dikke shets! _O-
Xander:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heb vandaag een buitenrit (mennend) met hem gemaakt van 5,5/6uur :=
mensen die :oo doen, rustig hij heeft een goede conditie en ik train hem als het kan elke dag..
Hij is 6, wat ik doe: longeren met bijzet evt, hij wordt gereden, mennen, vrijheidsdressuur en grondwerk.

Timmy:
6 jaar, geen volle shet, rijden, fietsen in de toekomst mennen.
Afbeelding
Afbeelding

Ze zijn niet meer heel veel te dik, maar vorig jaar was Xander zwaar hoefbevangen en 2x zo dik.
Maar ben op de goede weg!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:24

Mijn pony is veel te dik. Ik ga nu een verzorger nemen die haar gaat inrijden, maar nu moet ik dus op zoek naar een zadel. Moet ik nu een zadel kopen dat op haar huidige dikke buik past en als ze afgevallen is een nieuw zadel? Help, ik zie door de bomen het bos niet meer.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:29

is boomloos dan geen optie

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:11

ik meng me ook weer eens in de discussie hier. Ik heb de laatste jaren vooral ervaring met een oudje vetmesten, dus het hele concept 'sober voeren' is er een beetje uit : D.
Ik heb een hele leuke 2,5 jarige welsh cob op met oog, maar helaas is ze behoorlijk te dik. Er zijn geen ribben te voelen, en de manenkam is behoorlijk hard. Ze staat nu dag en nacht op een klein stukje land met redelijk kort, maar volgens mij toch best wel rijk gras.
De vraag is nu, hoe kan ik zo'n jonkie het beste af laten vallen? Ze is op zich op de leeftijd dat je er een beetje mee kunt beginnen (word in maart 3) maar ze is nog bijna niet in de hand geweest, en ze is ook nog heel erg 'puppy' om te zien. Een echte laatbloeier. Longeren en dergelijke gaat dus pas in het voorjaar van start. Eerst maar eens leren voetjes geven.
Op de stal waar ze komt te staan, staat ze alleen met slecht weer 's nachts binnen. De paarden staan de ochtend op de wei (doorgeschoten gras). Ze krijgen niet het hele stuk, maar elke paar dagen een strookje erbij. De middag staan ze op de paddock waar ze de kantjes kunnen grazen en de restjes uit de slowfeeders kunnen snoepen. Er is wel wat te scharrelen, maar niet heel veel. 'S avonds krijgen ze voordroog en hooi in de slowfeeders.
Voor mijn oude haf was dit te weinig en die ging in de middag alleen op het gras. De rest van de paarden op stal is over het algemeen ook eerder te dik dan te dun.
Hoe zouden jullie het aanpakken met dit paardje?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:42

Ik zou met haar bezig gaan aan de hand: elk uur dat jij met haar bezig bent is een uur dat ze niet eet, en wel kalorieën verbrand. Veel kilometers gaan wandelen: worden ze verkeersmak van.Natuurlijk eerst in de bak aan de slag gaan, zodat ze wel braaf in de hand is. Het beste lijkt mij als je met haar bezig bent, op de momenten dat er veel te eten valt.
Je kan natuurlijk nog altijd een graaskorf overwegen, bijvoorbeeld tijdens de weide uren.

Hoe lang heb je haar nu al? Misschien dat het gewone schema op je stal (asl ze daar dus pas staat) al ruim minder is dan dat ze gewoon is en dus vanzelf wel wat zal afvallen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:06

Ik heb haar nog niet :). Maar ik denk er wel vast over na. Ze kan net aan een halster om en meelopen. Voor ik de weg op kan zijn we wel even verder. Het is wel een heel lief ding dat heel makkelijk leert.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:24

Hoi,

Ik kom even dit topic binnenvallen. Wie kan mij verder helpen en heeft er advies? Ik heb 2 merries en een kleine dikke ruin. Nu is die kleine dikke ruin met pensioen maar beweegt nog wel. Een van mijn merries is geblesseerd en de ander is onder het zadel. Om die laatste gaat het. Het gaat hier om een pony van ongeveer 1.41-1.43 cm. Sober exemplaar, kruising, loopt 3-5x per week recreatief wat rond. Mag ongeveer 360-370 kg wegen van de DA. Ze is nu echt te zwaar.

Hoeveel hooi zouden jullie deze merrie per dag geven aan kg hooi/voordroogkuil?

Ze staan overdag nu nog op de weide.
1) Hoeveel kg zal ik haar geven aan ruwvoer 's avonds?
2) Ze gaan straks weer op de (verharde) paddock 24/7. Onbeperkt ruwvoer aanbieden dat werkt niet met 3 verschillende paarden. :') Er zijn dan 3 voerbeurten op een dag: 7 u/13u/21u

Maak al gebruik van een slowfeeder om de eettijd te rekken. Wie helpt mij verder _/-\o_

Alvast bedankt. Willeke

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:07

Hallo :wave:

Via dit topic ben ik op het idee gekomen om mijn twee pony's met graasmaskers om op de wei te zetten. Dit heb ik vorig jaar langzaam opgebouwd en ik was er erg tevreden over. Dit jaar heb ik het weer opgebouwtd (ivm met eelt 'kweken') maar het bleek niet voldoende te zijn. Beide pony's zaten aardig dik in het vet.
Nu ben ik (achteraf gedacht) zo ontzettend lomp geweest om mijn pony's steeds langer het masker om te houden. Uiteindelijk liepen ze zelfs wel 20 uur per dag met masker.
Tot mijn oog deze week op de tanden van mijn welshje viel. Ik ben me wild geschrokken.
Wat is namelijk het geval:
Haar ondertanden zijn vanaf de voorkant tot op 1/3 afgesleten! Mijn shetlander heeft dit ook maar veel minder.
Ik heb meteen de maskers afgedaan en ze lopen nu dan ook 24u per dag zonder masker.
Mijn theorie is dat de ondertanden afgesleten zijn door het 'happen' in het masker. Ik ben echter niet helemaal zeker van mijn theorie omdat de maskers geen bijzondere slijtplekken vertonen.

Is er misschien iemand die een andere theorie heeft?

Groetjes :evaw:

Vergeten:
Beide pony'shouden ook veel lucht vast. Na een uurtje vol gras is de buik erg opgeblazen. Is hier iets met voer aan te doen?