Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:03

Als je paard de energie nodig heeft dan zou ik opteren voor olie en niet voor SportsFit... de luzerne aanhouden, samen met de C4L en een scheut olie erbij... meer dan voldoende, of anders, inderdaad zoals Stelvio zegt, graan (en dan nog best van al spelt) erbij voeren...

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:06

Mijn paard werd er een stuiterbal van! Ik geef het niet meer ;) dus mensen nog interesse in een 3 kg zak? pb me maar.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:34

Little_Gift schreef:
Als je paard de energie nodig heeft dan zou ik opteren voor olie en niet voor SportsFit... de luzerne aanhouden, samen met de C4L en een scheut olie erbij... meer dan voldoende, of anders, inderdaad zoals Stelvio zegt, graan (en dan nog best van al spelt) erbij voeren...

Mijn idee dus precies, ik gaf al lucerne erbij en ben nu ietsje granen aan het bijvoeren.

Maar heb toch wel even zitten twijfelen of ik geen sportsfit erbij zou geven omdat dat gewoon ook een erg goed sportvoer is vandaar dat mijn interesse meteen gewekt was toen ik las dat Pavo haar dat wel adviseerde.
Ben zelf wat bang voor overschotten van vit/min eigenlijk maar ik weet niet zeker of dat wel een gegronde 'angst' is...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:47

Toch wel hoor, sommige vits kunnen geen kwaad en worden gewoon uitgescheiden dmv. urine maar bv. overdosis vit. e veroorzaakt loomheid en luiheid tot zelfs apathie, overdosis vit A en D is giftig...
Selenium is al net zo giftig indien overdosis...
Ook ijzer en zink mag men niet te hoog gaan...
Vit B6 die aan een te hoge dosis gegeven wordt kan coördinatiestoornissen veroorzaken en zelfs ataxie...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 07:27

Voor zover ik weet geeft een tekort aan vit e juist sloomheid.
Hier merrie al eej tijdje uitgeleend die ze graag overvoeren. Dier is echt te dik. Binnenkort zakje c4l proberen bij haar

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:45

Mij werd verteld dat beide voeders (c4l en sportsfit) complete voeders zijn en de verhoudingen in het voer zelf kloppen. als ik luzerne bijvoer trekt dat de verhoudingen scheef en ik merkte dat ze daar niet voldoende uithaalde (ze kreeg ook twee flinke pompen olie over het voer - 1 in de ochtend en 1 in de avond). Omdat ik nu idd meer vitaminen voer ben ik ook aan het kijken of ik anders wat minder met de c4l en de sportsfit wat ophoog. ik wil dit alleen geleidelijk doen net als het afbouwen van de luzerne die weer vervangen gaat worden door meer hooi.
Mijn paard krijgt deze combi nog niet zolang natuurlijk (nu 4 dagen) maar had zondag tijdens de les wel een fitter paard dus ze krijgt er wel meer energie van.
Wat ook zal schelen is dat de vitamines worden berekend op basis van kg en ze krijgt van c4l nu nog wel een kleine kg maar van de sportsfit misschien 250 gram. (ik zal eens een weegschaaltje meenemen naar stal)
Ik wil ook eigenlijk niet van de c4l afstappen omdat ze het er verder goed op doet. Het is alleen nu even uitvogelen waar de juiste balans zit.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:48

Voor alle producten geldt natuurlijk wel heel sterk dat het volledig afhangt van de hoeveelheden die je voert. Luzerne heeft veel volume, maar weinig gewicht. Ik maak me dus geen zorgen om dat schepje per dag wat iemand extra zou geven. Daarnaast is er ook nog ruwvoer waar een paard véél meer van binnenkrijgt en waar je dus eerder op zou moeten letten voor wat betreft overschotten en tekorten. Echter, dat doet vrijwel niemand.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:20

En hebben jullie dan ook je hooi laten annalyseren? Je kunt wel heel veel praten over scheve verhoudingen en rechtgetrokken verhoudingen door scheve verhoudingen van het voer zelf ( snappen jullie het nog :D ), maar er blijken maar weinig mensen te zijn die een ruwvoer-annalyse laten maken van hun hooi. Dus of alle praat dan wel terecht is????

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:41

@Mirim, dat ben ik ook met je eens. Punt is alleen dat ik op een vrij grote pensionstal sta waar bijna dagelijks een flinke baal hooi wordt verbruikt. Het is voor mij niet te doen om dat te controleren. Ik kan zorgen dat ze er meer van krijgt als in genoeg ruwvoer maar daar houdt het verder wel een beetje mee op. Het gewicht van een schep luzerne is idd ook weer niet zoveel maar het idee van een volledig ruw/krachtvoer spreekt me dan meer aan. Ik heb in het verleden nast basisbrok vit e met selenium gevoerd. dat leek even te verbeteren maar uiteindelijk werd ze daar slechter op en ik zocht de oorzaak daarvan bij de suikers die erin zaten (dextrose, het rook ook heel zoet) Met de c4l heb je dat deel ondervangen en dat zie ik ook aan haar terug.
Het verhaal van luzerne met c4l en olie heb ik gedaan maar vond ik niet voldoende energie geven, vandaar mijn gesprek met Pavo. Voor de luzerne gaf ik weer extra magnesium bij maar eigenlijk moet daar dan ook weer zemelen bij volgens mij vanwege de scheve fosfor verhoudingen. Met een compleet voer is dat al geregeld. (ik wilde het graag wat eenvoudiger, net als vroegah ;) )

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:27

Grappig.. Laatst had ik ook de vraag gesteld in dit topic, over wat ik het beste aan mijn paarden kan voeren. Mijn paarden kregen de aanbevolen hoeveelheid C4L en dat was niet voldoende. Dit terwijl beide niet “zwaar” in training staan. Ben daarna Lucerne, ruwe spelt en Pavo slobber gaan geven, dit was ook niet voldoende.

Nu krijgen ze C4L met pavo SportsFit en lucerne (incl. nog wat ruwe spelt wat opgemaakt moet worden) en doen het daar eigenlijk best goed op. De een krijgt meer C4L dan Sportsfit, andere tegenover gesteld.
Zie al veel meer verbetering dan met alleen de C4L.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:43

Mijn pony van 1.17 die nu steeds meer en zwaarder getraind word voor de kar voer ik sowieso een halve schep C4L. (en 's ochtends kuil en 's avonds kuil/hooi)

Maar mijn pony is altijd een beetje sloom geweest, niet suf, want pittig is hij wel, maar sloom. Dus ben ik nog steeds opzoek naar voer waar hij wat meer energie van krijgt maar niet perse heter word. Mijn instructeur zei dat ik eens haver moest gaan voeren.
Dus heb ik naast C4L een zak Subli Granenmix met weinig eiwitten gehaald, volgens de zak moet ik daar ook z'n halve schep van voeren.
Maar mijn instructeur zegt alleen de avond en de ochtend voor de les een schep... Maar ik wil dat hij ook als ik alleen men wat meer energieker is en niet alleen als ik les heb.

Hoeveel zou ik daar nou van moeten voeren?

En is het beter als in zijn voer over 2 porties verdeel? en dan dus de staleigenaar in de ochtend en in de avond het voer laat geven. (zoals het er nu naar uit ziet dus 1/4 C4L en 1/4 Granenmix in de ochtend en avond.) Of zoals ik nu doe, na het mennen bak met eten geven.. (in totaal dus 1 kilo)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:57

Akke_sSpring schreef:
Mij werd verteld dat beide voeders (c4l en sportsfit) complete voeders zijn en de verhoudingen in het voer zelf kloppen. als ik luzerne bijvoer trekt dat de verhoudingen scheef en ik merkte dat ze daar niet voldoende uithaalde (ze kreeg ook twee flinke pompen olie over het voer - 1 in de ochtend en 1 in de avond). Omdat ik nu idd meer vitaminen voer ben ik ook aan het kijken of ik anders wat minder met de c4l en de sportsfit wat ophoog. ik wil dit alleen geleidelijk doen net als het afbouwen van de luzerne die weer vervangen gaat worden door meer hooi.
Mijn paard krijgt deze combi nog niet zolang natuurlijk (nu 4 dagen) maar had zondag tijdens de les wel een fitter paard dus ze krijgt er wel meer energie van.
Wat ook zal schelen is dat de vitamines worden berekend op basis van kg en ze krijgt van c4l nu nog wel een kleine kg maar van de sportsfit misschien 250 gram. (ik zal eens een weegschaaltje meenemen naar stal)
Ik wil ook eigenlijk niet van de c4l afstappen omdat ze het er verder goed op doet. Het is alleen nu even uitvogelen waar de juiste balans zit.

Ik snap je verhaal :j Maar juist omdat C4L een compleet voeder is bij 1kg. per dag was ik wat huiverig om er nog een compleet voeder bovenop te gaan geven. Nou is 250 gr. idd niet erg veel dus zal wel los lopen maar ik vroeg me gewoon af waar het voordeel inzat tegenover bijv. puur granen voeren zonder toevoegingen.
Zelf voer ik het liefst zo 'schoon' mogelijk eigenlijk.

En over het ruwvoer analyseren tja, ik sta ook op een pensionstal dus moet het toch doen met wat we daar hebben. De paarden doen het er goed op daar ook de mijne dus maak ik me daar geen zorgen over.
Mocht ik toch twijfelen bij mijn paard met iets laat ik gewoon een bloedtest doen hoef je helemaal niet steeds je ruwvoer te controleren, werkt veel beter vind ik want ieder paard verwerkt zijn ruwvoer ook weer anders en hebben soms individuele hogere/lagere behoeftes aan bepaalde dingen :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:53

MissPK : wij denken écht alike !
Vollédig met je eens !

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:27

Daarom overweeg ik ook om wat te minderen met de c4l en daar de sportsfit op aan te passen. Dan krijgt ze wel het goeie van de c4l en de extra energie van de sportsfit. Maar in welke hoeveelheden moet ik nog even gaan uitrekenen.
Ik ben al vaker aan het uitzoeken geweest met andere soorten brok of muesli. Juist om te kijken wat de perfecte verhoudingen zijn. Het is ontzettend lastig om het perfecte voer te geven, juist ook omdat je niet exact weet wat het ruwvoer van de dag doet. De c4l komt een heel eind in de goede richting het is nu alleen nog "even" finetunen wat de beste verhoudingen gaan worden. Voorlopig lijkt het op het oog goed te zijn....

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:05

Volgens mij is ook al meerdere malen aangegeven dat Care4Life het bedte als topping gebruikt kan worden bij ander krachtvoer. Dus niet alleen hooi en Care4Life.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 11:44

Myfairytale schreef:
Volgens mij is ook al meerdere malen aangegeven dat Care4Life het bedte als topping gebruikt kan worden bij ander krachtvoer. Dus niet alleen hooi en Care4Life.

Even van de site gekopieerd

Ons voeradvies is 170 gram Pavo Care4Life per 100 kg lichaamsgewicht per dag. Als aanvulling op ja dagelijkse ruwvoer.

Voor een gemiddeld warmbloedpaard van 600 kg is dat 1 kg per dag. Voor een pony is dat ongeveer 600-700 gram per dag.
Pavo Care4Life heeft veel volume, 1 normale voerschep bevat zo’n 700 gram.

Bij minder dan de aanbevolen heveelheid (170 g / 100 kg lichaamsgewicht per dag) adviseren wij aanvullende vitaminen en mineralen in de vorm van Pavo VitalComplete.

Je kunt Pavo Care4Life het los geven, of mengen door je normale krachtvoer. Het is ook mogelijk het te mengen met Pavo DailyPlus. Wanneer je paard erg snel of gulzig eet is het aan te raden Pavo Care4Life vochtig te maken met water.

Omdat het suikergehalte zo laag is en er ongewone ingrediënten inzitten, moeten veel paarden even wennen aan de smaak. In dat geval bouw je de hoeveelheid in 4 dagen op naar 1 kg per dag

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:43

Hmmm.. mijn pony van 1.17 geef ik een halve schep, want ik dacht dat is een halve kilo.
Maar uit bovenstaande bericht maak ik uit dat ik bijna een hele schep moet voeren?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:48

Jenkins schreef:
Hmmm.. mijn pony van 1.17 geef ik een halve schep, want ik dacht dat is een halve kilo.
Maar uit bovenstaande bericht maak ik uit dat ik bijna een hele schep moet voeren?

Een volle voerschep is vrijwel nooit precies een kilo voer. Het wordt geadviseerd om 170 g C4L per 100 kilo lichaamsgewicht te voeren. Je moet dus weten wat je pony weegt en hoeveel voer er in je voerschep gaat voor je kunt zeggen "ik moet dus een volle schep voeren".

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:32

Ik heb een blik waar 500gr podo grow in gaat of 330gr care4life. Een andere voerschep heeft 550gr cornmuesli van marstall of 750gr basisbrok van pavo. Er valt dus echt geen peil op te trekken, maar care4life is wel flink lichter.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:14

Daar heb je dus weegschalen voor.. :))

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:00

mijn fjord staat sinds twee maanden op rust vanwege een collaterale band blessure. Hij mag maar 10 min per dag stappen aan de hand. Hij is knettergek momenteel. Sinds twee dagen heb ik hem aan de pavo care 4 life. Omdat dit ondersteunend is voor gewrichten en pezen en hij dat wel kan gebruiken voor zijn blessure. Hiervoor had ik hem aan pavo nature's best. Verder krijgt hij alleen ruw voer. Nu is mijn vraag of ze ook gek worden van pavo care 4 life? Vriendin van mij is tester geweest en zegt dat ze er behoorlijk fris van kunnen worden, dit is natuurlijk bij die van mij echt niet de bedoeling. Heb het voer aangeschaft vanwege de ondersteuning van de pezen enzo en het lage suiker en eiwit gehalte. Tips zijn ook welkom.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:35

Myfairytale schreef:

Ik snap dan ook niet dat mensen aangeven dat ze gaan stoppen met de C4L omdat ze vinden dat hun paard aan het invallen is. En dat ze dan van een muesli af komen. C4L is een volledig voer qua vit/min, niet qua energie want dat verschilt per paard.

Hier eten ze het graag, ik voer het samen met de SP van Subli. Ik merk wel dat ze wat meer energie nodig gaat hebben, dus denk ik dat ik dat ga aanvullen met Luzerne. Ze hebben allebei wat nodig voor de spieropbouw en het lijkt mij dat wat meer eiwitten en vet dat op gaat vangen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:33

@marjan: zoals ik al vertelde in je eerste topic staat mijn merrie nu een week of 3 volledig stil en krijgt ze C4L. Ze is superbraaf.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:57

Sorry dat ik niet 77 pagina's heb doorgelezen :D

Zijn er mensen die een positief verschil merken bij hun paarden n.a.v. de collageen in dit voer?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:07

Ik merk wel een positief verschil bij mijn haflibger, hij is soepeler en mibder,stijf, indanks zijn lweftijd (25) en algeheel fitter dan voor hij c4l kreeg.
Maar aan welk bestanddeel dat ligt?
Hij kreeg hiervoor een rantsoen dat kwa energie felijkwaardig is als nu de c4l, dus het fittere komt niet uit hogere energetische waarde.
Maar ja, er zit hier zoveel in kwa extra's, dat ik niet óf de collageen, óf een of ander vitamine óf een mineraal kan aanwijzen dat daarvoor verantwoordelijk is.