Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Knakkertje schreef:Ik wil mijn paard Marstall gaan voeren vanwege de goede recenties
Het gaat om een 4 jarige ruin Arabier X BWP van 1.62 m. Hij staat nu op onbeperkt kruidenhooi en graszaadhooi (paddock) maar zo langzaam aan gaan ze weer de wei op waar hij 24/7 zal komen te staan.
Sinds een paar weken wordt hij beleerd en verricht zeer lichte arbeid.
Op het moment staat hij eigenlijk te mager. Wormen, gebit etc. is allemaal uitgesloten. In mijn ogen heeft de winter hem geen goed gedaan.
Ben al een paar keer de cornmuesli tegen gekomen. Misschien een optie in combi met Sinfonie?
millennium schreef:Tussen 13:00 en 14:00 komt er bezoek van Marstall, voor een voedingsadvies. Zo aan de telefoon werd mij aangeraden de sinfonie en de cornmuesli te gaan gebruiken, maar zit zelf meer in de richting van de Mash te denken, wat dan aanvullend en ondersteunend 2 x in de week gegeven kan worden. Hoeveel mash per keer is dan raadzaam? Één voerschep, een halve voerschep?
mirim schreef:millennium schreef:Tussen 13:00 en 14:00 komt er bezoek van Marstall, voor een voedingsadvies. Zo aan de telefoon werd mij aangeraden de sinfonie en de cornmuesli te gaan gebruiken, maar zit zelf meer in de richting van de Mash te denken, wat dan aanvullend en ondersteunend 2 x in de week gegeven kan worden. Hoeveel mash per keer is dan raadzaam? Één voerschep, een halve voerschep?
Misschien een vreemde gedachte, maar als je toch een voedingsadviseur krijgt waarom dan niet meteen aan hem gevraagd? Hij heeft ervaring, ziet jouw paard en je kunt van gedachte wisselen............
Anoniem schreef:het duurt nog wel ff voor mijn huidige voer op is...
maar wil wel een adviesje.
mijn pony krijgt nu na het werken marstall corn met spelt erdoor, en als 'standaard'krijgt hij nu basisbrok van voergezond.
Van die laatste wil ik af.
Als het op is wil ik dus overstappen naar een basisvoer voor hem,wat rijk is aan vitaminen/mineralen,maar niet heetmaakt.
Op zich bevalt de corn goed,hij vindt het lekker. Maar nu krijgt hij maar een halve schep na arbeid,omdat het extra is.
Ik weet niet hoeveel ik moet geven als volledige dekking?
Wat is een fijn basisvoer,voor een sobere pony die helaas wél redelijk makkelijk wat schraal wordt?
Ik voer veel hooi,hij krijgt maisolie bij en soms slobber.
En zou bijvoorbeeld de champion meer geschikt zijn als 'extra', na arbeid,omdat dit vrij vet is?
Arbeid kan bij mij ook een bosrit van 3 tot 5 uren zijn,weliswaar geen hoog tempo.
Of een uur bakwerk..
pony staat overdag in de weide en 's nachts in de stal,op stro.