Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:04

Mag ik me hier ook melden?

Ik voer op advies van waar ik mijn voer haal de faser-light. Nu ik hier van alles voorbij zie komen vroeg ik mij af of ik het juiste bijvoer.
Ik heb een ijslandse merrie van nu 22 jaar oud. Ze heeft zwaar zomer eczeem en is vorig jaar hoef bevangen geweest.
Ze krijgt onbeperkt ruwvoer ( hooi wat vaak meer op voordroog lijkt) en qua werk doet ze weinig. Ik heb er sinds dit weekend een bijrijdster bij, dus zal ze nu ongeveer 3 x per week wat doen ( eerst weer rustig opbouwen omdat ik zelf heel erg in lappenmand zit en al een tijdje niks meer kan doen)
Ze krijgt nu niet veel bijgevoerd, een paar handjes en dat misschien 2 x per week. Ze staat 24/7 buiten.
Wat is jullie voer advies? Zo doorgaan met dit voer ( straks als ze meer op conditie is en meer doet wat meer voeren natuurlijk) of overstappen op een ander soort voer?

Alvast bedankt
Ellen

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:00

Mijn advies is doorgaan met dit voer en meer gaan voeren. Twee handjes per week staat eerlijk gezegd gelijk aan niets :)
Je zou kunnen overwegen om de ExZem plus er naast te gaan geven.
Het is wel zaak om daar zo snel mogelijk mee te beginnen. Wij raden aan om daar in februari mee te beginnen en dagelijks te geven tot en met oktober of zelfs het eerste jaar het hele jaar door.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:21

Bedankt voor je antwoord. Ik ben bang dat als ik haar dagelijks ga voeren, een halve maatbeker, dat ze te dik wordt, heeft ze namelijk erg aanleg voor.
Ik zal eens gaan informeren of ze de Exzem plus voor me kunnen bestellen.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:10

Stoltur ik voer mijn Shetlander de hoeveelheid faser light die door marstall geadviseerd wordt. Voor hem is dat 200 gram en dat is ongeveer een halve maatschep. Kon het zelf haast niet geloven, want vond het veel te veel, maar heb het 2x gewogen en kwam beide keren op dezelfde hoeveelheid. Mijn shet werkt niet en doet het prima op een halve schep dagelijks. Hij krijgt ook de exzem plus erbij (met geweld lijnzaad) ivm jeuk en heb hem nog steeds niet zien schuren!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:10

Vandaag gebeld door Marstall, had namelijk op internet een voedingsadvies ingevuld en aangevraagd. Aan de hand van het ingevulde formulier en het telefoongesprek raadde hij mijn paard de corn en de Sinfonie aan. Maargoed, vrijdag wordt ik nogmaals gebeld voor een afspraak en dan komt er iemand kijken. Ben benieuwd! Iemand daar ervaring mee + wat de evt. kosten zijn wanneer ze langs komen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:35

Er zijn geen kosten aan verbonden :D Je krijgt gratis een advies op maat.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:16

Ja dat is juist zo fijn, t gratis advies aan huis.
Bij ons is er altijd tijd voor een praatje en als er iets is kijkt hij even mee.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:32

Oke, ben benieuwd!!!

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:55

@ winna, ik heb inmiddels via pb al contact over het 1 en ander, ik zal haar inderdaad ook meer c.q. regelmatiger gaan voeren en ook met de exzem plus, heb het zojuist besteld :D

Gelukkig is mijn ijsje nog niet aan het schuren geslagen, maar ik hoop ook echt dat ze het misschien niet zal gaan doen met deze toevoeging.(of in ieder geval een stuk minder)

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:06

Ik wil mijn paard Marstall gaan voeren vanwege de goede recenties ;-)
Het gaat om een 4 jarige ruin Arabier X BWP van 1.62 m. Hij staat nu op onbeperkt kruidenhooi en graszaadhooi (paddock) maar zo langzaam aan gaan ze weer de wei op waar hij 24/7 zal komen te staan.
Sinds een paar weken wordt hij beleerd en verricht zeer lichte arbeid.
Op het moment staat hij eigenlijk te mager. Wormen, gebit etc. is allemaal uitgesloten. In mijn ogen heeft de winter hem geen goed gedaan.

Ben al een paar keer de cornmuesli tegen gekomen. Misschien een optie in combi met Sinfonie?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:41

Knakkertje schreef:
Ik wil mijn paard Marstall gaan voeren vanwege de goede recenties ;-)
Het gaat om een 4 jarige ruin Arabier X BWP van 1.62 m. Hij staat nu op onbeperkt kruidenhooi en graszaadhooi (paddock) maar zo langzaam aan gaan ze weer de wei op waar hij 24/7 zal komen te staan.
Sinds een paar weken wordt hij beleerd en verricht zeer lichte arbeid.
Op het moment staat hij eigenlijk te mager. Wormen, gebit etc. is allemaal uitgesloten. In mijn ogen heeft de winter hem geen goed gedaan.

Ben al een paar keer de cornmuesli tegen gekomen. Misschien een optie in combi met Sinfonie?

Ik zou je aanraden om de Havervrij en Sinfonie gaan geven. Sinfonie voor de opkikker en de Havervrij om aan te komen en voor de energie. Ik ben bang dat Corn wat te vet zou zijn, mede omdat hij straks het land opgaat. Een paard wat echt in training staat kan de Corn prima verbranden ( kan het zelfs echt nodig hebben) maar ik denk dat jouw paard het prima zou doen op de Havervrij. Je kunt de Sinfonie ook als oppep-kuur geven voor een maand en dan overgaan op de Optimaal.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:53

@Mirim Top! Bedankt voor je snelle reactie!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:09

Tussen 13:00 en 14:00 komt er bezoek van Marstall, voor een voedingsadvies. Zo aan de telefoon werd mij aangeraden de sinfonie en de cornmuesli te gaan gebruiken, maar zit zelf meer in de richting van de Mash te denken, wat dan aanvullend en ondersteunend 2 x in de week gegeven kan worden. Hoeveel mash per keer is dan raadzaam? Één voerschep, een halve voerschep?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:14

millennium schreef:
Tussen 13:00 en 14:00 komt er bezoek van Marstall, voor een voedingsadvies. Zo aan de telefoon werd mij aangeraden de sinfonie en de cornmuesli te gaan gebruiken, maar zit zelf meer in de richting van de Mash te denken, wat dan aanvullend en ondersteunend 2 x in de week gegeven kan worden. Hoeveel mash per keer is dan raadzaam? Één voerschep, een halve voerschep?

Misschien een vreemde gedachte, maar als je toch een voedingsadviseur krijgt waarom dan niet meteen aan hem gevraagd? Hij heeft ervaring, ziet jouw paard en je kunt van gedachte wisselen............ :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:49

mirim schreef:
millennium schreef:

Misschien een vreemde gedachte, maar als je toch een voedingsadviseur krijgt waarom dan niet meteen aan hem gevraagd? Hij heeft ervaring, ziet jouw paard en je kunt van gedachte wisselen............ :)

De meneer van Marstall is net langs geweest en dat was een prettige ervaring! Gaan nu de aankomende drie maanden de sinfonie en de cornmuesli voeren (1/4 sinfonie en 3/4 corn) en over drie maanden komt hij weer. Wie weet kunnen we dan over naar de Complete. De mash werd uitgelegd als een aanvullend voeder bij bijvoorbeeld het geven van medicijnen, als eetlustopwekkend en als darmregulerend, maar het geeft niet de hoge energiedichtheid welke mijn paard op dit moment nodig heeft.

Verder vond hij haar er prima uitzien: ja, ze is wat schraal máár ze mist nu ook wat spiervolume. Ze zou een kg of 25 extra mogen wegen (iets wat wij hier thuis ook al van mening waren, dus het is fijn om zoiets (zonder er naar te vragen) bevestigd te krijgen), om haar net wat meer body te geven, maar hij vond het allemaal reuze mee vallen.

Nou, sta er nog wel een béétje sceptisch tegen over, máááár, we gaan het gewoon proberen, wie niet waagt, wie niet wint. Volgens hem zal er over drie maand een groot (positief) verschil te zien zijn, dus wij zijn benieuwd! We zullen het zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:12

het duurt nog wel ff voor mijn huidige voer op is...

maar wil wel een adviesje.
mijn pony krijgt nu na het werken marstall corn met spelt erdoor, en als 'standaard'krijgt hij nu basisbrok van voergezond.
Van die laatste wil ik af.

Als het op is wil ik dus overstappen naar een basisvoer voor hem,wat rijk is aan vitaminen/mineralen,maar niet heetmaakt.
Op zich bevalt de corn goed,hij vindt het lekker. Maar nu krijgt hij maar een halve schep na arbeid,omdat het extra is.
Ik weet niet hoeveel ik moet geven als volledige dekking?
Wat is een fijn basisvoer,voor een sobere pony die helaas wél redelijk makkelijk wat schraal wordt?
Ik voer veel hooi,hij krijgt maisolie bij en soms slobber.

En zou bijvoorbeeld de champion meer geschikt zijn als 'extra', na arbeid,omdat dit vrij vet is?
Arbeid kan bij mij ook een bosrit van 3 tot 5 uren zijn,weliswaar geen hoog tempo.
Of een uur bakwerk..

pony staat overdag in de weide en 's nachts in de stal,op stro.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:55

Anoniem schreef:
het duurt nog wel ff voor mijn huidige voer op is...

maar wil wel een adviesje.
mijn pony krijgt nu na het werken marstall corn met spelt erdoor, en als 'standaard'krijgt hij nu basisbrok van voergezond.
Van die laatste wil ik af.

Als het op is wil ik dus overstappen naar een basisvoer voor hem,wat rijk is aan vitaminen/mineralen,maar niet heetmaakt.
Op zich bevalt de corn goed,hij vindt het lekker. Maar nu krijgt hij maar een halve schep na arbeid,omdat het extra is.
Ik weet niet hoeveel ik moet geven als volledige dekking?
Wat is een fijn basisvoer,voor een sobere pony die helaas wél redelijk makkelijk wat schraal wordt?
Ik voer veel hooi,hij krijgt maisolie bij en soms slobber.

En zou bijvoorbeeld de champion meer geschikt zijn als 'extra', na arbeid,omdat dit vrij vet is?
Arbeid kan bij mij ook een bosrit van 3 tot 5 uren zijn,weliswaar geen hoog tempo.
Of een uur bakwerk..

pony staat overdag in de weide en 's nachts in de stal,op stro.

Even een paar vraagjes: Wat is de reden dat je spelt bijvoert? Wat is de reden waarom je maïsolie bij geeft?
Wil je per se een basis -voer en een voer voor als hij werkt? Of voer je liever één soort en als hij gewerkt heeft geef je wat meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:00

spelt omdat ik daar veel goeds over gelezen heb. die zak zit gemengd door de cornmusli,dus moet het wel opvoeren.
maisolie om wat te laten aanzetten/extra langdurige energie.

op zich maakt het niet zoveel uit...als hij er maar niet heet van wordt,en er genoeg inzit...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:16

Ik zou je dan adviseren ( ook omdat het een sobere pony is ) om de Naturell als basis te geven en de Corn ( daar blijft ze ook mooi van op gewicht) als ze gereden wordt.
Je kunt ook alleen Corn blijven voeren,plm. 250 gr per 100kg LG/dag. Bij zware inspanning iets meer. Je hoeft er niets bij te geven in de vorm van olie of iets dergelijks.
De Corn is eiwitarm en zonder haver. Je kunt eventueel op 'werkdagen' ook haver bijvoeren als daar behoefte aan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:57

haver wil ik niet,ik gok zomaar dat hij(geen zij ) daar flink van gaat stuiteren.
Hij moet wel op gewicht blijven inderdaad....daarom zat ik ook weer wat aan champion te denken,maar is die dan te rijk?
Hoeveel moet je dan ongeveer van Naturell voeren om aan de basis te voldoen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:26

Sorry, ik hoop niet dat ik je paard beledigt heb? :) De Champion houdt je paard niet perse beter op gewicht, dat doe de Corn 'beter'.
Van Champion worden ze ook eerder heter als van de Corn, hoewel beiden energie leveren is de verdeling van de energie anders.
Van de Naturell is de aanbevolen hoeveelheid ( is vaak wel aan de ruime kant) 230 gr per 100 kg Lg/dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:27

naturell is hoogste in vitaminen/mineralen ook,dan?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:34

Bedoel je hoogste in vergelijking met de Corn of van alle Marstallvoeders?
Beide, zowel de Naturell als de Cron zijn voeders die je als enig aanvullend voeder kan geven. Dus met beide voeders kom je aan de benodigde vitaminen en mineralen.
Als je de Naturell alleen geeft kun je je houden aan de aanbevolen hoeveelheden, dat geldt ook voor de Corn. Als je alleen op werkdagen de Corn ( erbij) geeft kom je evengoed netjes uit. Bij arbeid verbrandt hij natuurlijk meer en kan dan het extra ook gebruiken. Je voert dan ook niet te veel, want je voert in verhouding met het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:36

ja bedoelde van de marstallvoeders...of de naturell idd dekkend zou zijn als enig voeder,op rustdagen bv.
kan dat ook niet echt terugvinden op de marstall site,aangezien er zóveel musli's zijn...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:41

Yep de Naturell is een voer wat in al het benodigde voorziet met een laag eiwitgehalte. De meusli ziet er ook lekker uit :) Ruikt goed en de paarden zijn er gek op. Ik ken paarden die al jaren Naturell gevoerd krijgen en het er heel goed op doen. Je kunt de info op de site vinden als je Naturell aanklikt het valt onder de Universeelvoeders.