[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:17

Fijn +:)+

rooswita

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:30

had vandaag een shoot met hem en kreeg allemaal complimenten dat hij er zo mooi was en zo glanste. Dus hij ziet er weer normaal uit ook voor andere mensen. Soms zie je zelf ook niet meer hoe dun je paard is, je raakt er een beetje aan gewend

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:54

@ Rooswita, Wat fijn dat je paard weer goed op gewicht is :D

Ik plaats vandaag even foto's van mijn paard die ik heb gemaakt op 3 juni. Tot die dag kreeg hij 2 scheppen sportbrok en een schep seniorespriores, maar ik merkte niet echt verschil qua aankomen. Sinds 3 juni heb de seniores priores vervangen door slobbermash van pavo, ook omdat hij die lekkerder vind en anders veel te veel knoeit.
Dus hier even de foto's van 3 juni, en dan zal ik vanmiddag nieuwe foto's maken, want ik heb het idee dat hij wel iets is aangekomen.

Hij staat trouwens 24/7 in een wei waarbij hij eigenlijk altijd gras kan eten. Verder is hij heerlijk vrolijk, overdreven druk in de wei en hij heeft ook een goede conditie. Hij is alleen gewoon erg mager, en dat vind ik heel erg vervelend.

Zij aanzicht (makkelijk fotograferen als hij staat te eten, en hij krijgt eten in een badkuip omdat hij ontzettend veel morst).
Afbeelding

Achter aanzicht
Afbeelding

Stukje hals, die ik persoonlijk goed ontwikkeld vind, ik verwacht eigenlijk dat het mager zijn ook zijn spieren zou moeten aantasten, maar dat gebeurd dus niet.
Afbeelding

Ennnn een close up van zijn ribben.
Afbeelding

Ik weet ook niet in hoeverre het genetisch bepaald is, aangezien hij wel voor een groot deel Engels volbloed is, en die zijn vaak wat schraler, maar dan vind ik dit persoonlijk nog ver gaan.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Nieuwe foto´s volgen vanmiddag :D

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:37

je foto's doen het niet bij mij , alleen die van zijn kont

maar qua kont lijkt hij heel veel op die van mij en die doet het nu dus super op bietenpulp met omega

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:13

Even een flink stuk doorgelezen, zo weer verder :)

Paard van mn beste vriendin wil maar niet aankomen, weten er geen eind meer aan.. Is een 3,5-jarige merrie, schraal gekomen zo'n 4 maanden geleden door oa groeispurt/tanden.
Omdat ze proppen bleef maken en ze maar niet aankwam is de ta nogmaals geweest, bleek niet goed gedaan te zijn en bovendien heeft ze in onderkaak aan beide zijden scheve kies. Volgens ta moet die eruit als ze slecht bleef eten, maar nu een maand verder eet ze stuk makkelijker. Niet perfect, maar goed genoeg. (Overlegd met ta) Ze is goed ontwormd, dat mag het probleem ook niet zijn. Kwam op den duur eindelijk goed door haar vacht heen en oogt fit en alert. Wel vrij economisch in verdelen energie.

Ze krijgt 1,5kg draversbrok per dag en 1,5kg probreed van cavalor, juist om haar aan te laten komen. Zelf ervaring met dit voer om paarden in showconditie te krijgen en komen er snel van aan. Ze staat overdag op het gras, in de avond grote bult hooi. Mijn eigen paarden krijgen zelfde hooi en staan heel laag in het krachtvoer, jonge hengst onlangs van halfje draversbrok naar hele per dag gezet ivm de hormoontjes, even om aan te geven dat het hooi echt voldoende en van goede kwaliteit is.

Merrie krijgt meermaals per week schep slobber (Pavo).

Eigenaresse overweegt bloed trekken, dit lijkt mij sowieso niet onverstandig, maar hoopte dat hier misschien mensen nog een idee hebben. Het feit dat ze na 4 maanden maar een klein beetje aan is gekomen vinden we wat zorgwekkend, aan het voer zou het niet mogen liggen. Er wordt niet gewerkt met haar, juist ook ivm gewicht. Krijg niet de indruk dat ze stress heeft, is een lief en nuchter paard.

Ik hoop dat iemand hier een idee heeft waarom ze maar niet echt wil aankomen zodat wij wat gerichter aan de gang kunnen :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 08:22

Een bloed onderzoek kan natuurlijk geen kwaad. Al is een schrale 3,5 jarige niet zo heel vreemd.

Raar trouwens dat mijn foto's het niet doen, maar ik zal die van het zij aanzicht van 3 juni nog een keer plaatsten en dan gelijk eronder die van gisteren. Nogal wat verschil in 2 weken.

Nog een keer 3 juni:
Afbeelding

ennn 17 juni:
Afbeelding

Ik hoop dat de foto's nu wel zichtbaar zijn.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:03

Uhm.. Nouja... schraal was inderdaad wat vriendelijk uitgedrukt..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:58

hihi, klopt.
Ik werd er ook een beetje moedeloos van. Bloedwaarden zijn goed, geen wormen, gebit prima in orde...
Ik ben blij dat hij het nu op deze slobber zo goed doet, al is hij nog actiever in de wei dan daarvoor. Hij geeft zichzelf nauwelijks tijd om te grazen.
Zijn weide maatje is trouwens eerder te dik en staat nu op een apart stukje wei omdat ze zo snel aankomt. Bizar hoeveel verschil er tussen paarden zit.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:08

die van mij zag er ongeveer net zo uit als die van jou wel ontwikkeld qua spieren maar verder schraal. Je zou dus ook bietenpult met subli omega kunnen proberen

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:38

bietenpulp moet toch naar lang weken? Dat was voor mij namelijk ook een rede om nu even te stoppen met SP, omdat het 6 uur moet weken en tegen die tijd alweer bedorven is met dit weer.
(edit), en waar haal je het eigenlijk? Tot zover ik goed heb gekeken heb ik het bij de dichtsbijzijnde boerenbond nog niet gevonden

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:54

minimaal 3 uur moet het weken. Ik haal mijn bietenpulp bij een paardenvoer zaak vlak bij mijn huis.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:18

Ik doe de SP altijd met gekookt water uit de waterkoker en dan voer ik het na een uur, tot nu toe gaat dat prima, en dan hoeft het met die warmte niet zolang te staan...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:25

amyz schreef:
Even een flink stuk doorgelezen, zo weer verder :)

Paard van mn beste vriendin wil maar niet aankomen, weten er geen eind meer aan.. Is een 3,5-jarige merrie, schraal gekomen zo'n 4 maanden geleden door oa groeispurt/tanden.
Omdat ze proppen bleef maken en ze maar niet aankwam is de ta nogmaals geweest, bleek niet goed gedaan te zijn en bovendien heeft ze in onderkaak aan beide zijden scheve kies. Volgens ta moet die eruit als ze slecht bleef eten, maar nu een maand verder eet ze stuk makkelijker. Niet perfect, maar goed genoeg. (Overlegd met ta) Ze is goed ontwormd, dat mag het probleem ook niet zijn. Kwam op den duur eindelijk goed door haar vacht heen en oogt fit en alert. Wel vrij economisch in verdelen energie.

Ze krijgt 1,5kg draversbrok per dag en 1,5kg probreed van cavalor, juist om haar aan te laten komen. Zelf ervaring met dit voer om paarden in showconditie te krijgen en komen er snel van aan. Ze staat overdag op het gras, in de avond grote bult hooi. Mijn eigen paarden krijgen zelfde hooi en staan heel laag in het krachtvoer, jonge hengst onlangs van halfje draversbrok naar hele per dag gezet ivm de hormoontjes, even om aan te geven dat het hooi echt voldoende en van goede kwaliteit is.

Merrie krijgt meermaals per week schep slobber (Pavo).

Eigenaresse overweegt bloed trekken, dit lijkt mij sowieso niet onverstandig, maar hoopte dat hier misschien mensen nog een idee hebben. Het feit dat ze na 4 maanden maar een klein beetje aan is gekomen vinden we wat zorgwekkend, aan het voer zou het niet mogen liggen. Er wordt niet gewerkt met haar, juist ook ivm gewicht. Krijg niet de indruk dat ze stress heeft, is een lief en nuchter paard.

Ik hoop dat iemand hier een idee heeft waarom ze maar niet echt wil aankomen zodat wij wat gerichter aan de gang kunnen :)

Weet je zeker dat de tanden nu in orde zijn?Hoe lang heeft het geduurd dat het paardje niet goed kon eten?Mijn arabier had vorig jaar hetzelfde probleem toen hij drie was..Het ging niet goed met wisselen en voor ik een goede tandarts had gevonden voor hem waren we alweer een poos verder en was hij erg afgevallen en daarbij ook maagklachten doordat hij te weinig ruwvoer kon eten..Weet je zeker dat er een goede tandarts bij is geweest?Ik heb er hier een aantal gehad,maar helaas lopen er een hoop prutsers rond..Mijn arabier had wel twee behandelingen nodig voor het kauwen weer helemaal naar wens ging en het aankomen heeft echt een hele poos geduurd..Ik kan nu zeggen dat hij er weer helemaal is,maar dat heeft meer dan een jaar geduurd..Ik zou uitkijken met teveel krachtvoer met het oog op eventuele maagklachten..Wat hier goed heeft gewerkt is voer met weinig zetmeel en hoog in eiwit en vet..Je zou kunnen denken aan lucerne,pavo podo grow,subli sp,en pure feed condition..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:40

De tandarts is absoluut goed :j lopen idd een hoop rond die er net niks van bakken.. Hoger in krachtvoer moet ze idd niet, ze zou nu ook gewoon al vrij netjes op gewicht moeten zijn lijkt me.. maar bij jou duurde het dus ook zo lang voor er goed vlees aan zat?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:20

Ja dat duurde ruim een jaar.Het is lastig hoor als ze zo afgevallen zijn om er weer gewicht aan te krijgen..Bij mijn paardje hadden de maagklachten er ook mee te maken, dat is dan helaas ook niet binnen een paar weken genezen. .

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:21

Een jaar :oo hoe kwam je achter de maagklachten?

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:59

Nouvel schreef:
Ik doe de SP altijd met gekookt water uit de waterkoker en dan voer ik het na een uur, tot nu toe gaat dat prima, en dan hoeft het met die warmte niet zolang te staan...

ik moet zeggen dat ik op mijn bietenpulp ook heel heet water gooi dan is het binnen een uur ook helemaal uitgezet

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:20

amyz schreef:
Een jaar :oo hoe kwam je achter de maagklachten?

Eigenlijk is het niet vreemd als je paard langere tijd te weing ruwvoer binnen krijgt dat hij last van zijn maag krijgt en dat was bij die van mij het geval,hij kon op een gegeven moment zelfs niet meer goed gras eten -O- Verder heeft hij 2 keer koliek gehad en had hij hele slechte eetlust waardoor hij al die ruwvoervervangers ook niet echt wou eten,dat was echt een drama..Ik heb verder geen dramatische onderzoeken laten doen..Hij is nadat ik eindelijk de goede tandarts had natuurlijk geen jaar broodmager gebleven maar hij bleef wat schraal en onbespierd een groot verschil met de andere 2 die hier lopen die dezelfde leeftijd hebben..Hij had natuurlijk ook groeiachterstand waardoor hij ook eerst de lucht in schoot toen hij weer kon eten en dan komen de vetjes ook niet helaas..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:49

Ik kom me melden. :j
Heb een 3 jarige merrie vers uit de opfok gekocht. Ze ziet er nog niet zo florisant uit. :D
Heupbeenderen steken uit beetje uit,net alle botten op het hoofd en ruggengraat. Zal eens een foto opzoeken...
Ze staat nu van een vrij korte weide op een volle gras wei, hopen dat ze daar al voldoende van bijkomt. :j

Afbeelding

Afbeelding

Hm, zie dat de fotos een beetje vertekenen. Ziet er op de fotos nog best prima uit...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:06

Heb even een filmpje ge-upload, even voor het beeld.. Is gemaakt toen ze hier ongeveer een maandje stond. Ze is inmiddels wel al een stuk bijgetrokken, maar is nog lang niet waar ze wezen moet. (weet niet of het uit het filmpje naar voren komt, maar we hebben ons geconcentreerd op mijn merrie en de magere merrie lekker mee laten hobbelen, nadien hijgde of zweette ze niet, is dus wel echt op gelet :) )
De ''dikke'' merrie is een half jaartje jonger zelfs nog dan de merrie waar het om gaat....

http://www.youtube.com/watch?v=h1PfTPl1 ... e=youtu.be

edit; vooral vanaf 2.10 tot 2.20 is ze goed in beeld.

En even een recente foto, helaas geen duidelijke maar je ziet goed dat ze errug smalletjes is...
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 8613_n.jpg

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:29

Arm beestje zag er niet best uit in het filmpje,die buik ook zo opgetrokken..Je kan zien dat ze flink heeft moeten inleveren en dan zijn ze niet binnen no time weer op gewicht vooral niet als er nog wat ingehaald moet worden qua groei..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:33

Nadeel van slobber en pulp vind ik in de zomer maanden het gigantisch vliegen aantrekt.
Amy al aan de omega 369 geprobeerd en eventueel maislijnzaad brok of merrie brok.
Worden ze niet drukker van ofzo.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:39

Ze heeft merrie-muesli :j Lijnzaadolie zit in de slobber die ze krijgt.
Qua voer komen we een heel eind, maar willen gewoon uitsluiten dat er geen onderliggende oorzaak is dat ze traag aankomt. Meer/anders voeren kan natuurlijk altijd, maar als er iets anders aan de hand is is het dweilen met de kraan open, vandaar dat ik het hier vraag :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:45

Hoe is ze verder kwa gedrag...druk en onrustig of gewoon relaxt?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:04

Gewoon relaxt.. Wel heel economisch in verdelen van energie..