[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:40

Waar ik soms een beetje bang voor ben is dat te dikke paarden te weinig ruwvoer krijgen....... een paard heeft minimaal 1,5 % van zijn lichaamsgewicht aan drogestof uit ruwvoer nodig om gezond te kunnen leven. Vele hierboven komen daar niet aan....... (Met onbeperkt ruwvoer zouden ze tussen de 2 en 2,5% aan drogestof van hun lichaamsgewicht eten.) En juist de darmen en vertering goed op gang en gezond houden helpt ook bij afvallen.

Als je uitgaat van gemiddelde drogestof percentages zou je paard per 100 kg lichaamsgewicht per dag het volgende moeten hebben:

gras 15% dogestof = 10 kg/ 100 kg lichaamsgewicht/ dag
voordroog 70% drogestof = 2,1 kg/ 100 kg lichaamsgewicht/ dag
hooi 85% drogestof = 1,8 kg/ 100 kg lichaamsgewicht/ dag
stro 90% drogestof = 1,7 kg/ 100 kg lichaamsgewicht/ dag

Als je paard daar al te dik van wordt, kun je kiezen om maximaal de helft van je ruwvoer te vervangen door stro. Om verstoppingen te voorkomen is het belangrijk dat je de hoeveelheid stro heel langzaam opbouwt en het altijd samen voert met je gewone ruwvoer. Op die manier begint je paard eerst met het gewone ruwvoer, komt de speekselproductie en de darmen goed op gang en komt daarna het stro pas.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:51

Hoop hier weer wat info vandaan te kunnen halen.

Ben al jaren bezig met het laten afvallen van mijn haf.
Toen ik hem kocht was hij al te dik. Helaas ook hoefbevangen geweest.

Heb er de laatste paar maanden echt veel gewicht af kunnen krijgen waari k heel blij en tevrede om was :D
Maar vandaag was de veearts er met ook op een built en weer kreegi k te horen dat hij veel te dik is. (ik weet dat hij te dik is hoor. Maar ik weet ondertussen niet meer wat ik nou moet doen) En ook de dierenarts heeft geen idee.

Hij beweegt elke dag 1,5 uur. Hij komt overdag de hele dag buiten. (paddock hij staat niet op het gras)
Voer overzicht:"
O: 1 kg hooi
O: Safe and sounds handje met vitamine suplement
M: 2 tot 3 kg hooi (in een slowfeeder) moet weer opzoek naar een nieuwe, Binnen een 1,5 a 2 uur heeft hij het op
A: 2 a 3 kg hooi
A: safe and sound handje en vitamine suplement
N: 2 kg hooi

Wie helpt mij. Weet echt niet meer wat ik moet doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:02

Hij krijg nu dus rond de 9 kilo hooi per dag?
Een Haflinger weegt denk ik 400 kilo? Misschien 450?
Ik zou anderhalf % van dat gewicht aan hooi voeren, Dan kom je uit tussen de 6 a 7 kilo.
Op een paddock zijn ze geneigd wat minder te bewegen, dus wellicht is weidegang maar dan met graasmasker en strookbegrazing gecombineerd een idee om hem ieder geval gedurende dag zoveel mogelijk uit te nodigen te bewegen en zoeken naar sprieten?

Je kunt nog eens kijken hoe hij zit in zijn mineralenhuishouding... heb je al eens Magnesium ingezet?

Voor een dikkie dik is duurbeweging uiteindelijk het meest heilzaam. Door stappen verbrandt je vet, in een versnelde gang worden de suikers rond de spieren verbrandt. Beide natuurlijk goed. Maar wanneer je echt wil dat hij vet verliest: stevig doorstappen, in een goed tempo buiten laten stappen, stappen, stappen.

Als ze eenmaal veeleer te dik zijn geweest is de weg terug een uitdaging maar zeker niet onmogelijk.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:33

Veel en lang bewegen is goed om op een gezonde manier af te vallen!

Verder kun je de helft van het ruwvoer vervangen door stro, daarvan is de voederwaarde en energie nog lager dan van hooi. Zorg wel dat je altijd hooi en stro samen voert, dan begint hij met het hooi en daarna pas het stro. De speekselproductie en de darmen zijn dan goed op gang gekomen en zo kun je een verstopping voorkomen. Voer dus nooit stro op een lege maag. Zorg dan wel via een compleet vitaminen mineralen supplement voor voldoende vitaminen en mineralen.

Als laatste kun je als supplement misschien kiezen voor Marstall Force, dat zijn al brokjes dus hoef je geen safe and sound bij te voeren, alle kleine beetjes helpen!!

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:14

ik meld me hier even want zit met handen in het haar
heb een 17 jarige haf op het moment is die veel te dik !
nu is mijn vraag moet ik hem nu op de paddock houden en 3 keer per dag wat plukken oud hooi
of is het verstandiger om hem op een schraal weiland te zetten?
op de paddock ben ik veel te bang dat die te weinig binnen krijg en in een weiland blijft die toch wat bezig maar of het dan effect heeft?
zoals gister had die dikke wangen van het eten van tekort gras..

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:09

In erg kort gras kan erg veel suiker zitten. Het is beter om hem op de paddock te zetten met arm hooi! Dan krijgt hij toch goed wat structuur binnen maar niet teveel suiker eiwitten (energie) waarvan hij dik wordt. Als dat nog niet voldoende is kun je de helft van het hooi vervangen door stro, daarvan is de voederwaarde en energie nog lager dan van hooi. Zorg wel dat je altijd hooi en stro samen voert, dan begint hij met het hooi en daarna pas het stro. De speekselproductie en de darmen zijn dan goed op gang gekomen en zo kun je een verstopping voorkomen. Voer dus nooit stro op een lege maag. Zorg dan wel via een compleet vitaminen mineralen supplement voor voldoende vitaminen en mineralen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:10

Grazen, ook met een grasmasker is niet mogelijk helaas. Hij reageerd heel snel op gras. En wil het risico niet nemen.

Hij krijgt magnesiuim bijgevoerd sinds een maand. Hij is getest op ir en mineralen en vitamines en dergelijke in het lichaam en hij kwam magnesium te kort.

Zal ik die 9 kilo moeten minderen naar 7? Ga het dan uiteraard afbouwen. In hoeveel portie's kan ik dat het beste verdelen? Iemand een tip over een goede slowfeeder? Met die ik nu heb is het echt snel op dus werkt niet optimaal.

Ik loop regelmatig lange stukken met hem maar dat is nu even niet mogelijk omdat hij een hoefprobleem heeft. Dus kan even alleen op het zachte lopen.
Stro eet hij ook al aangezien dit zijn bodem op stal is.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:19

Als er voldoende schoon stro aanwezig is in zijn stal waar hij aan kan knabbelel kun je zeker terug naar 7 kilo hooi, zelf nog minder (zie mijn eerdere post). Hoe zwaar zou jou ponu eigenlijk moeten zijn? Zijn ideale gewicht zeg maar?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:39

@Ash_
ik heb hetzelfde probleem, alleen heeft mijn Haf ook IR.
Zoals eerder gezegd, is te weinig ruwvoer geven niet goed en moet er meer regelmaat zijn in voedsel.
Ik moet er bv ook op letten dat er geen pieken ontstaan van de eetmomenten omdat de suikerspiegel dan plots de hoogte in schiet.
Mijn Haf heeft zes maanden rust gehad omwille van HB en is erg bijgekomen.
In theorie is het allemaal makkelijk gezegd vind ik, km maken, vet verbranden...ik heb ook maar dagen van 24 uur, een gezin en werk. Met mijn Haf kan ik niet alleen op weg, alleen te voet ernaast...ik krijg dat nooit voor mekaar. Hoeveel km moet je wel niet stappen om wat vet te verbranden?

Ik voel het als "dweilen met de kraan open" |(

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:35

Ik schat zijn ideaale gewicht op 470 kg. (samen met de DA geschat)

Hij weegt nu rond de 500 kg denk eigelijk al minder maar voor het laatste gewogen 500 kg..

Het is overgens een ouderwetstse haf met de stokmaat 1,52 ongeveer.

Hij krijgt nu hooi in 4 keer verdeeld in slowfeeder. (meer dan 4 keer is niet mogelijk helaas.) alleen mijn slowfeeder is niet goed meer. Dus ben druk opzoek naar een nieuwe.

Ja ik ben er ook al jaren mee bezig en nu is hij eindelijk afgevallen (echt duidelijk verschil te zien) en dan nog zit de DA te "zeuren". Het is natuurlijk te recht hij is te dik maar wanneer ik aan haar vraag wat kan ik er aan doen weet ze mij ook geen antwoord te geven.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:38

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:41

Tja, ik kan ook niet meer doen vrees ik...buiten meer gaan rijden?

Iana heeft een slowfeeder in haar stal, ik probeer met strookbegrazing de regelmaat zo een beetje in de hand te houden.
Ik heb al geprobeerd met nog minder maar dan krijgt ze voernijd en is echt niet te genieten dan...ik voel nu wel aan dat ik de "gulden middenweg" heb gevonden en ik hou het nu zo.
Ik heb haar vorig weekend ook uitgerekend en kom op een gewicht van 516 kg, ze is heel klein; 135 cm en ook van het "oude type".
De vader is het moderne type maar daar vind ik niks van terug bij Iana :o

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:43

Ze is in elk geval slanker dan die van mij ;) Ik zie dat ze geen hangbuikje heeft, hier wel hoor en dikke vetkwabben op de schouders...geen enkel zadel blijft erop liggen :+ alles draait erond |(

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:45

iana wat voor slowfferd heb jij?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:58

Mag ik hier meepraten?
ik zit met 2 wat te dikke shetjes, ze staan op strookbegrazing en ze staan 24/7 buiten en krijgen verder niks bijgevoerd. Ze zijn beide 6 jaar oud!
hij word 4 á 5 keer per week getraind / gereden.
ze gaan deze vakantie afvallen! ~~}>

slachtoffer 1, Xander
Afbeelding
Afbeelding

slachtoffer 2, timmy
Afbeelding

timmy is rasloos, ik denk zelf dat hij shet x minipaardje / welsh oid is.. want hij heeft een slanke bouw met een bierbuikje :=

Ik ben momenteel een route aan het uitstippelen voor een buitenrit, die ongeveer 3 á 4 uur gaat duren denk ik.. :=
Met mijn zusje op Xander en timmy aan de fiets!

voor de mensen die ze niet te dik vinden, vorig jaar zag Xander er zo uit:
Afbeelding
ja, hij was hoefbevangen! ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:35

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:22

Waar sta je normaal dan biancavos? Mag ook via pb

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:40

@ash_ ik hem mijn slowffeder van iemand hier op Bokt die ze zelf maakt maar weet niet meer van wie :+ ik ga eens zoeken in mijn berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:45

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:19

Of ja die heb ik ook gehad maar gaat snel stuk. Denk toch dat ik met een vouwkrat een slowfeeder ga maken voor in zijn stal. Buiten moet ik nog bedenken ook met oog op vorst.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:43

Ik heb hem 1 jaar ongeveer, en gelukkig nog niet stuk...ik moet iets zachts nemen want anders gebruikt ze het om tegen te schuren.
Ben wel benieuwd wat je bedoeld met vouwkrat, deze ken ikniet

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:56

ik heb ze gemaakt van rechthoekige betonkuipen met 4 kettingetjes met musketonhaken en dan kleinmazigijzergaas erop en gaten in de bodem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:37

Kan je ook op een bepaalde manier zorgen dat een pony enkel afvalt op z'n kont? :+
Ik heb het idee dat de voorkant prima is (nog niet perfect maar weet ook niet of dat perfect kan) en ik meen zelfs ribben te voelen (nog nooit gevoeld dus het voelt raar :P ) maar bovenop de kont is weer duidelijk vet bijgekomen, z'n kont loopt niet meer zo schuin af als even geleden. Dus hoe krijg je die kont weer slank? :Y)

Zou het trouwens kunnen dat dit gewoon de eerste plaats is waar vet opslaat?
Ze staan nu sinds een weekje weer op een nieuw stuk gras, en dan gaat het altijd hard, en komen ze altijd terug bij heb ik het idee. Zou het kunnen dat dit zich bij [***] gewoon op z'n kont zet en als hij dan blijft doorvreten het ook naar de rest van het lichaam gaat? Met andere woorden: zou het dan weer beteren nu de grootste voorraad gras alweer binnen is?

Volgende keer toch eens kijken om een nieuw stuk weide toch in 2 keer te geven ... ze doen het echt prima als sobere pony's op een stuk waar niks op lijkt te staan, ze halen er toch nog genoeg uit en hebben echt geen honger (ze krijgen 1x per dag wat van mij en dan zou ik dat echt wel merken, moet meestal zelfs moeite doen om ze naar de stal te krijgen om het te komen eten :+ ). Maarja, ondertussen heeft het gras wel weer z'n beste tijd gehad, dus ik moet even kijken hoe het gaat gaan ...

Maar dus bovenstaande ben ik wel eens nieuwsgierig naar :Y)

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:34

Hoi iedereen.
Ik sta nu sinds 3 weken op een nieuwe stal.
Helaas is me pony erg dik, we hebben al veel geprobeerd zoals summerfit koeken enz. maar het heeft niet geholpen.

Nu staat ze heel de dag op vrijwel kaal land en ze krijgt 2 x daags iets meer dan een handje bix ook krijgt ze kuil en ik rij haar elke dag ruim een uur en 1x in de week doen we mee aan de springles.

Heeft iemand tips hoe ik haar kan laten afvallen, we willen nu een nieuwe start maken na heel veel gezeur rond om stalling en weer lekker gaan starten.

Tips zijn heel erg welkom !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:28

Wat voor pony is het? (ras? hoe groot? hoe oud? etc.)
Hoeveel kuil krijgt ze?

Ik heb die van mij gisteren nog eens (ongeveer) opgemeten voor deze formule:
(borstomtrekx4.3)+(stokmaatx3)-789 = aantal kg

En dan kom ik bij [***] uit op 420 kg (pony van 1.45m)
En bij [***] kom ik uit op 461 kg ('pony' van 1.53m)

Zit volgens mij wel in de goede richting, toch?
Op 1 maart heb ik dit ook voor [***] gedaan, toen kwam ik op 463 kg uit ...

Zo zien ze er momenteel uit (niet de beste foto's)

Afbeelding

Afbeelding