Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:16

Hier wordt het nog steeds prima gegeten, kan er van alles doorheen mengen, bakken gaan schoon leeg! :D

liesd

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:40

Idem, Figo likt alle kruiden ook gewoon op en is zeer verontwaardigd wanneer zijn emmer dan toch echt leeg is.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:46

Hier wordt het ook nog steeds prima gegeten, ik doe er wel een scheut olie over om de 'kruidenpoeder' aan 't voer te laten plakken, anders blijft de poeder liggen in de voerbak.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:28

Mijn paard vind het nog steeds erg lekker. Ik denk dat het een beetje lijkt op kinderen snoep geven(biks met melasse) en vervolgens groenten erin proberen te krijgen dat is ook wennen voor kinderen en al vind je het niet leuk je kind iets te geven wat hij niet lekker vind je zal toch even door de zure appel heen moeten bijten.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:34

Bij vergelijkbaar voer voegen ze melasse toe om de boel aan elkaar te laten kleven en smakelijk te maken.
Maar dat wennen gaat niet altijd op. Mijn merrie is voer met melasse gewend, maar eet dit heel smakelijk op en likt de bak uit voor de fijne kruiden die achterblijven.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:38

Ik denk dat het feit dat ze de spelt wel met genoegen opeet en er ook voor kiest boven haar hooi, toont dat het haar niet om de melasse te doen is...

Bovendien, haar C4L werd gemengd met vanalles, dan nog liet ze het staan... en nee, niet 1 poging ondernomen maar een ganse maand, zo goed als een volle zak van 15 kg opgevoerd... de laatste 3 kg heb ik weggegooid... ik ga haar niet blijven dwingen...

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:58

Little_Gift schreef:
Ik denk dat het feit dat ze de spelt wel met genoegen opeet en er ook voor kiest boven haar hooi, toont dat het haar niet om de melasse te doen is...

Bovendien, haar C4L werd gemengd met vanalles, dan nog liet ze het staan... en nee, niet 1 poging ondernomen maar een ganse maand, zo goed als een volle zak van 15 kg opgevoerd... de laatste 3 kg heb ik weggegooid... ik ga haar niet blijven dwingen...

Hoe dan ook zal het voer inderdaad niet voor elk paard lekker zijn.
Ik zal bijvoorbeeld nooit leren om rode kool te eten bij elke hap ga ik kokhalzen.
Maar spruiten vond ik vroeger ook vreselijk maar gaat er nu best in eens in het half jaar ofzo.

Ik denk dat je goed gehandeld hebt en de juiste keus heb gemaakt door te stoppen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:28

Wat ik denk over dat niet elk paard het eet, is misschien omdat die de kruiden niet nodig hebben?
Mij werd ooit verteld dat een paard bepaalde kruiden/bloemen eten als ze die nodig hebben. Wat natuurlijk lastig is aangezien we in onze weilanden niet alles hebben zitten.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:53

Jenkins schreef:
Wat ik denk over dat niet elk paard het eet, is misschien omdat die de kruiden niet nodig hebben?
Mij werd ooit verteld dat een paard bepaalde kruiden/bloemen eten als ze die nodig hebben. Wat natuurlijk lastig is aangezien we in onze weilanden niet alles hebben zitten.

Ik heb nu een zak gehaald, omdat mijn merrie dit zo graag at en ik problemen had om medicijnen erin te krijgen. Maar ook hiermee at ze haar medicijnen nauwelijks. Nu voelt ze zich een stuk beter en likt ze haar bak weer helemaal uit. Qua kruiden denk ik dat ze de ondersteuning het hardst nodig had toen ze zich zo slecht voelde?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:01

D_Desteny schreef:
Mijn paard vind het nog steeds erg lekker. Ik denk dat het een beetje lijkt op kinderen snoep geven(biks met melasse) en vervolgens groenten erin proberen te krijgen dat is ook wennen voor kinderen en al vind je het niet leuk je kind iets te geven wat hij niet lekker vind je zal toch even door de zure appel heen moeten bijten.

Ik denk dat je hier gelijk in hebt....

Eerlijk gezegd snap ik ook niet zo goed waarom sommigen het erg vinden dat hun paard niet direct de bak opschrokt. Dit is juist een goed teken. Het voer is dus niet extra lekker gemaakt met suikers e.d. en het paard vertoont daardoor natuurlijker eetgedrag.

Om het voer om die reden weer te verwisselen voor voer met extra veel suiker/zetmeel of andere smaakstoffen, dat vind ik neigen naar antropomorfisme.... Een mens eet het bord leeg en dat zien we een paard ook graag doen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:08

Ik gooi er wat foenegriek over voor zijn luchtwegen, dan eet hij het al liever. Ik blijf het overigens wel geven want hij doet het er goed op en heeft verschrikkelijk veel energie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:09

Er zit een verschil in niet direct de bak leegschrokken en letterlijk afwijzend naar het voer doen voor langere perioden. Zeker als het dier toch al van een zeer laag melasse-voer af komt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:37

Venetia : Ik raad aan dat je eerst eens alle berichten leest over het NIET eten van de C4L en de keuze maken om over te stappen naar spelt (leg me uit waar de melasse daarin zit??) vooraleer conclusies te trekken.

Dank !

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:43

Little_Gift: Spelt is een graansoort.... Weliswaar een gezonde graansoort maar desondanks met zetmeel, zoals ieder graan. Zoals je weet wordt zetmeel omgezet in suiker... Dus volledig verklaarbaar dat dat gemakkelijk gegeten wordt. Dus als je het hebt over conclusies trekken?????

Als je dan toch een aanvallend bericht wil plaatsen, zorg dan dat de inhoud klopt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:08

Zetmeel wordt omgezet naar suiker... inderdaad... maar dit gebeurt in de darm... dat verandert niets aan de smaak...
Suiker die pas vrijkomt in de darm smaakt een paard niet tijdens het eten hoor...

In tegenstelling tot melasse die aan het eten toegevoegd is en dus rond de korrel zit als "bindmiddel"...

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:38

Ik heb voor de 2 pony's die het weigeren te eten bij mij de C4L gemengd met bolkaf met melasse, ook dat helpt niet dus of het aan het ontbreken van suikers ligt weet ik niet. Wel jammer want juist voor die 2 wilde ik het graag voeren.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:22

Ik denk dat het suiker/melasse verhaal een beetje onzin is :j
Mijn paard lust bijv. absoluut geen voergezondbrok, verschillende soorten geprobeerd. Ook daarover werd gedacht door anderen dat het door het ontbreken van suikers was. En echt na weken proberen liet hij gewoon álles staan, keek niet eens meer naar zijn voerbak als er iets in ging.
Pavo C4L eet hij na een paar maanden nog steeds prima gelukkig en hij doet het er erg goed op! :)

Imo als je paard aangeeft iets echt niet te willen eten na een langere periode proberen moet je gewoon ophouden en iets anders proberen, misschien past het betreffende voer gewoon niet bij hem of hij lust het gewoon niet, klaar toch?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:57

Ah MissPK jij had dus echt hetzelfde als ik ! Maar bij jou dan met voergezond en bij mij met de C4L !
Echt wel fijn om eens iemand te horen die dit ook zo gezien heeft, mijn paard liet ook echt haar voerbak staan en keek er niet meer naar om, zelfs niet als er iets anders in ging dan de C4L want ze trapte er niet meer in (had ze precies voor zichzelf uitgemaakt)...

En inderdaad, ik vind dat ze moeten kunnen genieten van dat maaltje waar (in ons geval) ze toch wel telkens flink voor gewerkt heeft... Ze verdient het met genoegen te mogen eten...

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:12

Ik heb een 3kg zak besteld bij Divoza. Ga het maar is proberen of het wat is voor mijn pony :).

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:50

Ik heb ook veel meegelezen in dit topic, op Equitana 2x een 3 kilo zak meegenomen afgelopen zaterdag. Tot nu toe eet het paard er lekker in :j We wachten het af!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:02

Ik ben nu langzaamaan ook sportsfit aan het bijvoeren naast de kilo c4l, schep luzerne en (helaas) beperkt hooi. Ik merkte dat nu we intensiever gaan rijden ze ook begint in te teren en op advies van Pavo geef ik nu wat sportsfit bij (iets minder dan een halve schep om te beginnen). het is wel de bedoeling dat de luzerne er binnenkort afgaat ivm de scheve verhoudingen en ze krijgt nu meer hooi ipv de schep luzerne. Indien nodig verhoog ik de sportsfit nog.
Mijn paard eet het gelukkig nog steeds met smaak en ziet er verder wel goed uit. Ze komt geweldig door de rui en haar weerstand blijft op peil in tegenstelling tot voorgaande "lentes".

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:10

Akke_sSpring schreef:
Ik ben nu langzaamaan ook sportsfit aan het bijvoeren naast de kilo c4l, schep luzerne en (helaas) beperkt hooi. Ik merkte dat nu we intensiever gaan rijden ze ook begint in te teren en op advies van Pavo geef ik nu wat sportsfit bij (iets minder dan een halve schep om te beginnen). het is wel de bedoeling dat de luzerne er binnenkort afgaat ivm de scheve verhoudingen en ze krijgt nu meer hooi ipv de schep luzerne. Indien nodig verhoog ik de sportsfit nog.
Mijn paard eet het gelukkig nog steeds met smaak en ziet er verder wel goed uit. Ze komt geweldig door de rui en haar weerstand blijft op peil in tegenstelling tot voorgaande "lentes".

Hebben ze je er ook bij verteld waarom ze Sportfit aanraden? Het lijkt mij zo dubbelop kwa vit/min. om er iets compleets bij te geven als ze al een kilo C4L per dag krijgen? Zou die combi geen 'overschotten' geven denk je?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:30

Ik zou dan eerder de luzerne ophogen en deze aanhouden ipv de sportsfit moest ik jou zijn hoor !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:47

Ja ik ook...maar anderzijds,als je paard echt de energie nodig heeft??

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:54

Misschien kun je er granen bijvoeren i.p.v. Sportsfit, dan zit je niet met een extra dosering vitamines en kun je luzerne blijven voeren zonder dat je bang hoeft te zijn voor de scheve verhouding.