Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:11

mirim schreef:
Leuk paardje, Millennium :) Vergis ik me of staat ze op meerdere foto's met wat ingetrokken flanken? Ze heeft wat 'strakkigs' bij haar buik. Klinkt een beetje gek, ik weet niet goed hoe ik het zeggen moet. Ik denk dat je haar erg helpt door de Havervrij te gaan geven en zeker eenmaal in de week, maar liever twee maal, Marstall Mash, om haar darmen te ondersteunen. Hoe is haar mest doorgaans? Je hebt een mestonderzoek laten doen, was dat met een reden of doe je dat standaard voor de eventuele ontworming?

Dankje :) .
Doen we standaard voor evt. ontworming. Haar mest is (ook volgens mijn DA) goed, maar ze staat inderdaad met wat ingetrokken flanken, dat klopt hoor. Ze is op d'r kontje en rug ook wat schraal geworden.

Is de Mash een soort van slobber? (en zet dit dus ook uit?)

Paard is een vrij moeilijke eter, moet altijd erg wennen aan ander voer (eet ze met minihapjes en laat vaak meer dan de helft staan), maar slobbertjes en muesli-achtig voer gaat er over het algemeen altijd wel makkelijk in.

Anoniem

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:25

corn zet ook wel lekker aan vind ik.
of misschien champion?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:00

en senior plus dan? Is dat een idee? Samen met Mash?

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:22

Ik heb even een vraagje, ik heb een tijd geleden een voedingsadvies gevraagd bij marstall. Daar werd geadviseerd om de naturell te gaan voeren voor mijn hoefbevangen gevoelige paard. Nou kan ik eigenlijk niks vinden over het suiker/zetmeel gehalte. Die van de vito is wel bekend en ook geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
Kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen de vito en de naturell? En wanneer zou je dan de vito voeren en wanneer de naturell?
Alvast bedankt :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:14

Darkchrystal, je hebt gelijk dat de Corn ook lekker aanzet. De reden dat ik dit niet als advies gaf aan Millenium is omdat het paard al kuilvoer krijgt. Daar de Corn ( een vet voer) nog eens boven op kan leiden tot scheve verhoudingen.
De Mash is inderdaad een slobber. Ik weet niet wat je bedoelt met de vraag of het uitzet, Millenium? Bedoel je of je het voer moet weken of dat je paard er van aan komt?
Ik noemde de Mash eigenlijk op omdat het heel goed is voor de darmflora, het brengt de zaak in evenwicht.
Er werd ook Senior geopperd....ja dat kan maar het paard is nog een senior, het voegt in dit geval ook niet veel toe. De Havervrij is een voer wat goed aan kan zetten,goed te combineren met andere soorten voer. Mocht het paard eventueel weer in training gaan dan zou de Corn erbij een goede combi zijn. Maar voorlopig is het goed om eerst de darmen weer optimaal te krijgen ( opgetrokken flanken is toch een teken dat er iets niet helemaal goed zit)

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:17

mirim schreef:
Ninaka schreef:
Ik voer nu de Vito. Gewoon als extraatje na het rijden. Verder wordt er vanuit stal gevoerd.
Bij Marstall heb ik nu de Basis, de Pro-Struktur en de Wiesencob Fasern gevonden. Maar wat is nu het verschil tussen de drie en welke is het best geschikt voor mijn doel.

Het is inderdaad niet verkeerd om de Vito te gaan/blijven voeren. Voor meer body in het voer hoeft er niets bij, maar als ze te snel eet is het misschien wel handig.
Ik zou dan gaan voor de Procaval, daar zit geen fructaan in en is eiwitarm, het is het soberste van alle drie de soorten ruwvoeders.
Ze vinden de Procaval doorgaans ook erg lekker. Je kunt het zowel nat als droog voeren.

Ik ben zeker van plan de Vito te blijven voeren, daar doet ze het erg goed op. Ook minder jeuk en last van mok. Maar het gaat mij dus om wat meer volume te voeren en dat ze er wat langer mee bezig is.

Die Procaval lijkt ook een brokje te zijn, klopt dat? En is er nou de mogelijkheid om een proefverpakking te bestellen bij Marstall? Heb op de site gekeken, maar daar kon ik er niet over vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:18

Corn gaat dan beter met hooi dan met kuil?Weer wat geleerd.
En champion,wat is daar veel anders aan dan corn eigenlijk?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:18

Een vraagje , wellicht al een langsgekomen hier . Maar 76 pagina,s lezen ... Hmm niet mijn ding .
Mijn merrie zou het goed moeten doen op de Vito echter blieft mevrouw dat niet !! Er zit een beetje knoflook door en dat is BAH .
Zou bv de Robust ook kunnen voldoen ? Paard heeft IR en werkt hooguit 2 x per week in de vorm van een buitenrit of lekker wat werk aan de hand , grondwerk , langeteugelen . Dus recreatief ..
Of heeft iemand andere opties

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 00:00

Ik denk dat de IJslander robuust in jou geval dan niet zo geschikt, want daar zit ook knoflook in. Je ruikt het ook erg goed dat het erin zit. Misschien dat de faser light een optie is? Dit is naar mijn idee ook wat geschikter in jou situatie, ivm de ir en omdat je paard niet dagelijks werkt. De robuust is dan denk ik wat te energierijk. Ik voer het zelf aan mijn haflingermerrie die volop dressuurmatig getraind wordt en die heeft met een schep (800 gram) dagelijks genoeg praatjes.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:08

Anoniem schreef:
Corn gaat dan beter met hooi dan met kuil?Weer wat geleerd.
En champion,wat is daar veel anders aan dan corn eigenlijk?

Nee, Corn gaat niet standaard beter met hooi dan kuil. Een en ander hangt af van de arbeid. Als je werkt met het paard verbrandt het uiteraard meer. Corn levert meer energie dan Havervrij. Als er niet met het paard gewerkt wordt en hij krijgt onbeperkt luik kan Corn wel eens te 'zwaar' zijn.
Overigens vind ik hooi te prevereren boven kuil, maar soms heb je geen keus.
Champion levert andere energie...de verhoudingen liggen anders net als bij Concours.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:10

Zinzi_jewel schreef:
Een vraagje , wellicht al een langsgekomen hier . Maar 76 pagina,s lezen ... Hmm niet mijn ding .
Mijn merrie zou het goed moeten doen op de Vito echter blieft mevrouw dat niet !! Er zit een beetje knoflook door en dat is BAH .
Zou bv de Robust ook kunnen voldoen ? Paard heeft IR en werkt hooguit 2 x per week in de vorm van een buitenrit of lekker wat werk aan de hand , grondwerk , langeteugelen . Dus recreatief ..
Of heeft iemand andere opties

Dat je paard geen Vito lust kan ook heel goed zijn omdat het niet zoet is, het hoeft niet aan de knoflook te liggen. Het kan wel, ik heb ook een paard gehad die echt geen knoflook lustte :)
De Robuust zou ik je niet aanraden. Wat je wel kan proberen is de Faser light. Of de Wiesencobs met Force.

Ik zie net dat Winna je hetzelfde advies gaf :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:36

niet zoet kent ze al ..... ben al 2 jaar bezig met melasse vrij voer . Maar mogelijk gaat ze verhuizen naar en stal waar ze marsstal of Bioron voeren ...
Vandaar mijn opnieuw opgelaaide interesse ;-)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:34

als je meer energie wilt hebben kan je dan de force omhoog gooien?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:48

Ik zou de Force niet omhoog gooien. Dat geef je niet voor de energie maar voor de vitaminen/mineralen lijkt mij?

Kuil/voordroog vs hooi is een andere discussie. Ik weet wel dat mijn voordroog beter was voor de sobere pony's dan mijn hooi. ;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:50

als ze niet genoeg energie heeft zou ik dan misschien een muesli van marstall kunnen bijvoeren?
ze heeft wel snel jeuk zomers welke raden jullie aan dan?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:43

Ninaka, de Procaval is geen brokje... het is een soort vlok, de een wat groter dan de ander en ook los spul.Ze eten echt beduidend rustiger als je dit door het voer doet. Ik geef het mijn pony's ook door het voer en ze zijn er lekker zoet mee :D Zij krijgen minder voer als mijn paard en doen zo op deze manier ongeveer net zo lang over hun eten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:46

Dribbelkont schreef:
als ze niet genoeg energie heeft zou ik dan misschien een muesli van marstall kunnen bijvoeren?
ze heeft wel snel jeuk zomers welke raden jullie aan dan?

De Marstall ExZem ( energie) en de ExZem plus ( extra tegen de jeuk) is een goede combi :)

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:28

Amable_Chica schreef:
Ik heb even een vraagje, ik heb een tijd geleden een voedingsadvies gevraagd bij marstall. Daar werd geadviseerd om de naturell te gaan voeren voor mijn hoefbevangen gevoelige paard. Nou kan ik eigenlijk niks vinden over het suiker/zetmeel gehalte. Die van de vito is wel bekend en ook geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
Kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen de vito en de naturell? En wanneer zou je dan de vito voeren en wanneer de naturell?

Niemand? ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:47

Amable_Chica schreef:
Amable_Chica schreef:

Niemand? ;)

Even wat vraagjes van mij: :)
Waarom voer je dan geen Vito meer? Jouw paard heeft het voorheen toch gegeten? Van wie en wanneer heb jij dan een voedingsadvies voor Naturell gekregen?

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:56

mirim schreef:
Even wat vraagjes van mij: :)
Waarom voer je dan geen Vito meer? Jouw paard heeft het voorheen toch gegeten? Van wie en wanneer heb jij dan een voedingsadvies voor Naturell gekregen?

Dat klopt, en volgens mij haalde ik het ook bij jou? Kan dat kloppen? Het is al een tijd geleden dat ik daarmee gestopt ben. De reden dat ik daar toen mee gestopt ben weet ik eigenlijk niet meer, heb toen volgens mij de safe and sound geprobeerd.
Het voer advies heb ik toen aangevraagd via de website, wie dat beantwoord heeft weet ik niet. Is ook al ongeveer een jaar geleden toen mijn paard met een peesblessure stond.
Maar vroeg me gewoon af wat het verschil is tussen de twee soorten voer.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:56

Ja, ik ben de dealer uit jouw regio.
Sinds een tijdje lopen de voedingsadviesaanvragen uit mijn regio (de adviezen komen niet altijd uit mijn koker, maar ik verstuur ze :) ) via mij, dus ik vroeg mij al af hoe lang geleden dat advies gegeven was.
Misschien heb je er toen niet helemaal duidelijk bij vermeld dat jouw paard ook HB-gevoelig is, maar alleen vermeld dat hij op rust stond vanwege een blessure?
Zowel ja en je paard is op dat moment niet hb is de Naturell op zich een goede muesli, omdat het eiwitarm en melassevrij is, maar het is niet zetmeel-arm.
De Vito staat hoger in de vitaminen en sporenelementen als de Naturell zoals je zelf ook kunt zien in de samenstelling en de Vito is ook zetmeel-arm.
De Naturell en de Vito zijn echt anders in samenstelling. Het is een heel ander voer. Ook dit kun je terug zien op de site van Marstall.
De Vito heb je gevoerd, de Naturell heb ik bij mij op stal open staan ...als je wlt kun je komen kijken en een proefzakje meenemen. :)

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:18

Oke, bedankt voor je reactie :)
Volgens mij heb ik wel gemeld dat ze een ex-bevangen paard is, want dat vind ik altijd wel erg belangrijk en zeker op momenten dat ze op rust staat. Maar goed dat maakt nu ook niet meer uit natuurlijk! Heb op dat moment toch gekozen om alleen een vit/min supplement te geven.
Gelukkig staat ze nu weer gewoon in training en is ze nu al bijna 4 jaar niet meer bevangen geweest.
Ik rij nu gemiddeld 5 dagen in de week dressuurmatig. Maar ze heeft opzich niet veel nodig omdat ze gewoon genoeg hooi krijgt en ze ziet er goed uit. Ik heb nu nog ander voer liggen wat ik heb gekocht toen ze erg veel begon af te vallen ivm slechte kwaliteit van het hooi. Maar ze is nu weer mooi op gewicht en wil daarom toch weer iets voeren wat iets minder rijk is. Afgelopen jaar is ze erg aan het schommelen geweest in gewicht door de blessure, door te weinig ruwvoer op mijn oude stal enz.
Dus dan is misschien de vito toch geschikter? Of juist niet? Soms weet ik het ook echt niet meer :?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:22

Amable_chica, ik zou niets anders dan vit/min geven als ze het daar goed op doet. (Force)
Dit meng ik door iets dat niet van Marstall is. Omdat ik geen idee heb van de precieze suiker/zetmeel waarden. Mirim, weet jij die toevallig waar die het laagst is en wat die dan precies is.
Eigenlijk de safe & sound die je noemt is prima. (Zelf heb ik Spillers Happyhoof, dat lijkt erop).

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:31

@dyonne de safe and sound is idd wel geschikt, maar dan moet ik het al bestellen dan vind ik het toch wel erg duur worden iedere keer. Ben ook maar een "arme" student ;-)
Ze krijgt nu ook altijd een beetje luzerne, dat gaat altijd erg goed. Daar meng ik dan dat andere voer doorheen en nu blijft ze ook al een tijd goed op gewicht. Ik kan natuurlijk proberen hoe het gaat als ik daarmee stop.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:47

bedankt
zal zien hoe ze het hierop doet