[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samy24

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:58

Hier mijn merrie nog eens ( verhaal enkele pagina's terug)
Ik gaf ook bietenpult, krachtvoer, onbeperkt hooi, olie en nog veel meer.
uiteindelijk naar een nieuwe stal verhuisd waar zijn 24/24 winter en zomer buiten kan en veeeel minder stress heeft en ziehier het resultaat.

Mijn merrie in februari/ maart
Afbeelding

Mijn merrie vorige zaterdag
Afbeelding

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:05

die van jou is super opgeknapt. die van mij staat ook 24/7 lekker buiten en daar is hij in zijn koppie wel echt van opgeknapt. maar het is half engels volbloed dus hij heeft ook gewoon een hele snelle spijsvertering. hoeveel bietenpulp gaf jij? ik geef hem nu 1 1/4 voerschep ongeveer en als dat uitgezet is verdeel ik het in 4 tot 6 porties per dag

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:41

Mijn merrie is 100% engels volbloed :p

Ik deed telkens 3 voerscheppen in een grote ton en daar genoeg water bij (weet niet meer hoeveel juist)
en deed daar ongeveer 3 dagen mee,, ze kreeg dus wel heeel veel pulp.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:18

dus dat is vergelijkbaar zoals ik het voer 1 schep per dag en dat worden dan zo'n 6 scheppen pulp, maar pulp mag je maar maximaal 12 uur laten staan toch?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:25

nee hoor,, je moet het wel goed afdekken en als het warm weer was maakte ik ook wel minder, maar ik heb er nooit problemen mee gehad en doe het al jaren zo :D

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:38

Ik deed ook maisolie over haar eten en dat hielp ook heel goed en voor de rest onbeperkt hooi

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:15

ah oke, ik las dat namelijk op internet met oog op bederven. maar als je het afdekt en koel houd is het natuurlijk nog weer anders. ben benieuwd, kijken of we een beetje vet op de ribbetjes kunnen krijgen

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:26

Die volbloedjes zijn echt niet makkelijk op gewicht te houden, ik heb vaak met mijn handen in het haar gezeten, en zeker als er mensen komen zeggen: je moet dat paard wel eten geven eh !
Bij mijn merrie zie je nu nog lichtjes de ribben maar ze wordt ook bijna 20 dus de leeftijd werkt ook niet mee :p nu wordt ze trouwens niet bijgevoerd en doet ze het goed op enkel gras + 1 pavo summerfit koek per dag

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:27

En is ook op pre pensioen :p er wordt niet meer gewerkt enkel nog gewandeld en dat maakt ook een groot verschil natuurlijk

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:08

Ja zo frustrerend, goh hij is wel wat magertjes he... en iedereen weet het beter qua voeren. Nou zijn tips natuurlijk altijd welkom maar dit zijn de zo standaard tips waar je niks aan hebt.. Die van mij loopt Z1 dus staat ook wel zwaar in training dus hij verbrand ook gewoon veel.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:20

bietenpulp lijkt aan te slaan, al blijf ik sceptisch als het zo mooi weer is ziet hij er altijd mooier uit.heb ook de subli omega besteld

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:25

die van mij is ook een halve volbloed... hij zit nu prima in zijn vel, maar zijn ribben zijn nog steeds te zien en hij blijft die hoekige heupen houden. Aan de andere kant is hij wel mega actief en fit, dus heel erg zal het niet zijn... ik zal binnenkort even foto's erop zetten :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:15

Mijn paard mocht nu met het mooie weer weer op het weiland van de buren (veel gras :D ) en hoppa weg die ingedeukte kont.
Ik heb alles al gevoerd maar gras krijg je blijkbaar echt niet benaderd.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:18

Ik hoop dat ik hier een vinkje mag zetten.
Kan ik in alle rust het topic even doorlezen.

Mijn 4 jarige ruin staat bij mij sinds 6 maart 2013.
half jaartje onder het zadel en 1.71 groot.
Ik kreeg hem erg mager en heb al allerlei soorten voer geprobeerd.
Hij krijgt zoizo iedere dag 2kg Natural balance muesli en 2 keer een half emmertje Hartog Lucerne. Plus over iedere voerbeurt een beker mais kiem olie.

Daarnaast heb ik net 2 zakken opgemaakt van Senioris Prioris.. alleen heb ik geen verschil gezien..Ik blijf zijn ribben een beetje zien. Ik zou hem graag wat ronder in de billen en buik zien.

Sinds vandaag probeer ik 2 zakken Mais-lijnzaad brok van Horsefood.

Ik ben erg benieuwd of dit wel resultaat geeft.

pientje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:52

MAIS geveb dat helpt heel goed

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:40

maar mais zorgt toch vooral voor snelle energie, staat vrij hoog op de glycemische index. Is iets als bietenpulp dan niet beter omdat die laag op de GI staat en dus zorgt voor gedurende dag een constante glucosewaarde en mais een enorme piek geeft.

zat ik eens over na te denken of je met mais niet tevens zorgt dat de stofwisseling nog weer sneller gaat of in ieder geval een enorme suiker boost geeft

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:48

Ik heb een groot deel van het topic eens doorgelezen, komt er veel van te weten!

Ik heb een ruintje, schaal gekregen en het is me tot nu toe niet gelukt hem een buikje te geven..
Hij staat nu ongeveer 4 maanden op deze stal en was in het begin heel erg gestrest ( hij was toen wel dikker dan nu) Nu is hij erg rustig, ook met het rijden gaat het al een heel stuk ontspannener maar kereltje lief wilt maar niet bijkomen..
In de ochtend krijgt hij een hele grote pluk hooi, gaat om een uur of 10/11 de wei op tot 6 uur ongeveer, krijgt dan gelijk weer een goede baal hooi, om 11 uur krijgt hij weer zo'n flinke baal hooi.
halve kilo sportbrok+ halve kilo muesli in totaal standaard bij het ontbijt en diner :p
Daarnaast krijgt hij na het rijden een hele grote bak ( ik gok ) zemelen pap spul, 3/4 brok/muesli door elkaar. Hij werd hier geen kilotje dikker van en zag hem eerder nog afvallen.. Ik kan hem niet teveel brok geven ivm zijn temprament. Ik had gevraagt om meer hooi maar hij had dit iedere keer niet opgegeten..
Ook word hij netjes ontwormd.. Zelf denk ik dat het komt door toch nog een beetje stress.

Iemand een idee waarmee ik hem toch lekker op gewicht kan houden en waarvan hij niet teveel energie bij krijgt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:58

weet je of hij genoeg magnesium binnen krijgt ? Stress en oa teveel spierspanning kan komen door een tekort aan magnesium.
En aangezien stress waarschijnlijk er voor zorgt dat je paard wat te dun is .......

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:01

Maris schreef:
weet je of hij genoeg magnesium binnen krijgt ? Stress en oa teveel spierspanning kan komen door een tekort aan magnesium.
En aangezien stress waarschijnlijk er voor zorgt dat je paard wat te dun is .......

daar had ik nog niet aan gedacht! hoe kan ik erachter komen of hij daar een tekort aan heeft, of moet ik gewoon geven en kijken of hij wat aankomt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:04

tekorten in het bloed zijn heel moeilijk op te sporen ( pas in een laat stadium zichtbaar ). meeste mensen proberen gewoon een tijdje magnesium te geven. ik las ergens dat het eigenlijk al binnen een week een zichtbaar resultaat moet geven.
Zie dit topic voor een betaalbare magnesium ( plus ook resultaten ervan ) : [VS] Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Maar ik lees nu je berichtje nog een keer en begrijp dat hij nu veel rustiger is ?

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:32

Heeft iemand ervaring met het geven van magnesium met als resultaat dat ze dikker worden door minder stress?
Mijn paard is ook te mager en staat 'laag' in de rang als je het zo kan noemen en draait veel rondjes in zijn stal. Dus zou kunnen dat het daar ook vandaan komt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:01

Magnesium werkt ( volgens mij ) vooral voor spieren die te strak staan en hyper gedrag. Het geeft rust. maar misschien ook wel voor een paard laag in rangorde , geen idee ??
Het werkt natuurlijk ook alleen als een paard tekort heeft aan magnesium....

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:46

Maris schreef:
tekorten in het bloed zijn heel moeilijk op te sporen ( pas in een laat stadium zichtbaar ). meeste mensen proberen gewoon een tijdje magnesium te geven. ik las ergens dat het eigenlijk al binnen een week een zichtbaar resultaat moet geven.
Zie dit topic voor een betaalbare magnesium ( plus ook resultaten ervan ) : [VS] Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Maar ik lees nu je berichtje nog een keer en begrijp dat hij nu veel rustiger is ?

ja, ik herken hem met eerst helemaal niet meer terug, is nu een dod rustig paard op stal en in de wei, met rijden kan hij nog heel soms bang zijn voor de autos die naast de bak geparkeerd staan en de koeien die er soms staan, verder nooit

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:56

Ik denk dat het dan meer de stress door de verhuizing was. En daarvan kunnen ze ook flink afvallen.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:14

Nou ik ben helemaal om
heb mijn paard nu na 2 jaar wanhoop om hem vol te krijgen nu 3 week aan de bietenpulp (anderhalf kilo ongeweekt, dat geweekt verdeeld over heel veel porties) met de subli omega en hij begint toch te groeien:O echt dat laatste beetje dat ik er nooit aan kreeg. En een glans dat er op dat paard ligt:D ben super blij baal nu echt dat ik dit niet eerder geprobeerd heb