[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:12

Het schijnt dat het nogal eens jeuk opwekt, dus dat is wel iets om in je achterhoofd te houden. Maar er zullen best ook paarden/pony's zijn die het er prima op doen, dus proberen kan je altijd denk ik zo.

Zelf geef ik 0.5 kg Mijten Optiform (is een soort kruidenhooi) met daarbij 50g Pavo Vital (vitaminen/mineralen). Doen die van mij het prima op (naast enkel gras, ze staan vrij sober maar hebben wel voldoende). De Optiform zou bedoelt zijn om de vertering te bevorderen (zodat er geen onnodige stoffen zich in het lichaam gaan ophopen & vastzetten). In hoeverre het dat echt doet weet ik niet, maar ik heb wel het idee dat mijn pony's minder opgeblazen zijn als ik het geef (heb het een periode gegeven, dan weer tijd niet, en toen weer wel, en ik dacht echt wel verschil te zien).

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:56

Dank je [***], ik zal even in de winkel kijken naar die Mijten optieform. En is het bij Pavo Vital niet hetzelfde verhaal qua jeuk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:24

Neen, Pavo Vital zijn maar heel kleine korreltjes en puur vitaminen/mineralen. Je geeft er ook maar 50g van (max. 100g als je een paard hebt) dus dat is ook heel anders qua hoeveelheid dan zo'n koek.

Hier kan je ze vergelijken: http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... summerfit/ (als de link zo werkt).

Brenda_Xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:16

biancavos schreef:
Waarvoor geef je je shetlanders muesli?

Krijgen ze wat meer energie van en anders krijgen ze de hele dag niks want ze staan op een kale wei :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:38

Brenda_Xxxx schreef:
Krijgen ze wat meer energie van en anders krijgen ze de hele dag niks want ze staan op een kale wei :j

Energie krijgen ze niet van muesli dat doe je door middel van trainen. ;)

Brenda_Xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:59

@Marcella zou ik dan moeten stoppen met muesli voeren en alleen hooi blijven geven??

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:28

Wij waren ook bezig met mijn haflinger te laten afvallen door middel van veel trainen en voer verminderen.
Helaas is het heel anders gelopen.

Mei 2012
Afbeelding
Afbeelding

Nu half juni 2012
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In een hele korte periode dus onwijs veel afgevallen, wat helaas noodzakelijk was.
1 juni rondom hefbevangen van het land gehaald, paardje kon amper lopen.
Moest van de dierenarts afvallen en kreeg dus maar 2x een mini beetje hooi per dag en stro had ze om te knabbelen.
Nu staat ze weer terug in de hit actief en kan ze per 24 uur, 30 minuten kuil eten. Als ze weer helemaal goed is moet dit uiteraard weer heel langzaam allemaal opgebouwd worden. Ze is wel veel afgevallen maar niet op de manier de gezond is/we voor ogen hadden :(:)

Edit: Pavo voer schijnen veel suikers etc. in te zitten.
Veulen van mij kreeg het maar schuurden zich kapot, nu ermee gestopt en is het overdreven schuren ook gestopt.
Raadt pavo dus niet aan, al zullen er ook paarden zijn die het er goed op doen.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:46

Meld me hier ook weer.. Maar heb niet veel tijd om te rijden laatste tijd. Iemand tips kwa voer?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:43

Brenda_Xxxx schreef:
@Marcella zou ik dan moeten stoppen met muesli voeren en alleen hooi blijven geven??

Muesli is een dikmaker dus dit zou al kunnen schelen. Maar fjord doet het op het moment heel goed op kort gras met een beetje oud hooi. ;)

En als je bang ben dat ze iets van vit/min tekort zouden komen zou ik eerder kijken naar een vit/min korreltje die zo kan geven.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:49

Opti-form durf ik niet geven aan mijn Haf...is dat geen dikmaker? Er zit Melasse in dacht ik?
Op de verpakking staat toch voor magere paarden, of vergis ik mij?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:59

Er zit inderdaad melasse in de mijten opti-form hoeveel weet ik niet en dit staat nergens vermeld. De subli ruwvoermix zit ook iets melasse in, maar dit is heel weinig (het voel niet plakkerig aan en ruikt ook niet zoet). En geen steentje of ander rotzooi als in de luzerne. In ieder geval heel veel minder dan in de Pavo Daily Plus.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:08

Ja, zo jammer dat die Melasse er altij bij zit. Ik vind het zonde.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:10

@Marlis
Dat verwacht je natuurlijk niet als je ze zo sober aan't voeren bent, wat ga je geven als ze terug in orde is? Heb je al enig idee?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:15

In de ruwvoermix is het 4% en moet zeggen dat de subli ruwvoermix meer info over staat dan de opti-form. Wel handig de site voer vergelijk. :j

Van mijten opti-form staat weinig tot zeer weinig dus zou bijna denken dat ze iets te verbergen hebben.

Na het rijden een afgelopen donderdag en staat sinds 7 april op deze plek. En tegenwoordig ribben voelbaar zonder druk uit te hoeven oefenen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En zijn lenigheidsoefening.
Afbeelding
31-03-2012 Op zijn vorige plek en eigenlijk nog te dik en ribben nog steeds spoorloos.
Afbeelding

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:44

iana schreef:
@Marlis
Dat verwacht je natuurlijk niet als je ze zo sober aan't voeren bent, wat ga je geven als ze terug in orde is? Heb je al enig idee?

Waarschijjnlijk was het een combinatie van ontwormen en het gras.
Want aan het begin van t landseizoen voor de hit zijn ze allemaal ontwormt en waarschijblijk is het voor die van mij een teveel aan stoffen geweest alles bij elkaar.

Ze staat nu nog maar op 30 minuten kuilgras(station systeem) en hebben wel de beschikking over stro. Voor hoelang dit is weet ik niet, wanneer de hit paarden het land op gaan moet ze weer op stal. Gezien land er voorlopig nog niet in zit en de poorten open gezet worden. Dan krijgt ze weer 2x per dag een mini beetje ruwvoer.

Brok willen we haar niet geven als ze weer de oude is, enkelt ruwvoer meerdere. Maar denk ik ook in maar kleine stapjes, liever te weinig als teveel want dan staan ze zo weer slecht natuurlijk... Tjaah het is echt lastig. Maar zelfs met zo weinig voer is ze nog steeds niet te dun, ze wordt echt dik van lucht aha.

@marcella: de fjord vind ik wel echt nog veel te dik. Bijna een vierkant postuur :o :o maar zo te zien doe je er alles aan hem af te laten vallen/op een gezonder gewicht te laten komen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:45

iana schreef:
Ja, zo jammer dat die Melasse er altij bij zit. Ik vind het zonde.

Je hebt ook voer zonder melasse.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:06

Marlis schreef:
@marcella: de fjord vind ik wel echt nog veel te dik. Bijna een vierkant postuur :o :o maar zo te zien doe je er alles aan hem af te laten vallen/op een gezonder gewicht te laten komen.

Als je nagaat dat hij in 2009 er zo uitzag. ;)
Afbeelding

We zijn zo te zien aardig op de goede weg. Buikomvang hoef niet minder hoor, want dan krijg je echt zijn ribben te zien. Zijn nek, schouder en kont mag nog wel wat vanaf, maar ben bang dat dit door beweging moet komen. Dit is wat lastiger als je niet iedere dag naar je paard kan. ;)

Als jonkie had hij al een vierkant postuur. Als 3,5 jarige en weer veels te mager om maar niet te spreken van de wonden op zijn rug. :n
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:06

Wat wat ivm Mijten en verbergen, je kan ze natuurlijk ook altijd een mail sturen.
Dit heb ik ook gedaan en ik kreeg héél uitgebreid antwoord, specifiek gericht op mijn pony en "problemen". Het is niet omdat niet alles overal te vinden is dat ze iets verbergen, als ze niet of heel beperkt reageren o mails dan is dat een andere zaak ;)

Verder wil ik ook nog even toevoegen dat iedereen tegenwoordig steigert als het woord melasse ergens staat .. Van een beetje melasse gaan paarden heus niet dood, een beetje suikers hebben ze nodig, net als eiwitten. Er is nu een topic lopende over geen krachtvoer, mensen die hun paarden enkel op gras/hooi hadden, en die kregen na verloop van tijd problemen omdat er niet genoeg voedingsstoffen inzaten...

Ik geef mijn pony's ook geen kilo's Optiform per dag. De meeste analyses gaan per kg, en ik geef 0.5 kg, dus dat is sowieso al gehalveerd. Niet te extreem alles gaan weglaten, dat is ook niet goed ;)

Edit; deze stonden even terug hier in het topic..

18/09/2011
Afbeelding

28/05/2012
Afbeelding

Is dus met de Optiform (ben ik na september beginnen geven) dus qua dikmaker zal het wel meevallen als je alles logisch opbouwt (niet én Optiform én 3 kg muesli én onbeperkt hooi of weet ik het .. :+ ).

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:48

Senna blijft tot nu toe deze zomer ook wel redelijk op gewicht.
Vorig jaar juni was ze zo:
Afbeelding

Nu zo:
Afbeelding

24/7 op het land met grasmasker (volle wei). Ze krijgt 4x per week een schep Winergy Low Energy, Subli omega-mix, rozenbottels en Opkikker. Beweging krijgt ze bijna niet.

Brenda_Xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:13

@Marcella Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden voor vitamine brokjes :)
Wat zou aanraden voor vitaminebrokjes??
Ik ga zoiezo minder/stoppen met muesli en alleen hooi en op de wei :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:20

Wauw wat zijn jullie paarden enorm veranderd! Knap hoor!

Ivm met Mijten, is een toffe eerlijke man...ben er eens persoonlijk naar toe gegaan om een uitgebreide uitleg te krijgen over voeding voor zomereczeem.
Ik ga hem eens mailen over de opti-form...het zou haar goed doen dat ze dit met een ietsiepietsie mengeling kon verorberen.

@Marlis, ik geef nu hooi gemengd met voordroog...ben je niet bang dat ze nu te weinig hooi krijgt?
Voor de maagsappen bedoel ik hiermee, gaat ze geen maaglast krijgen door weinig ruwvoer?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:28

Ik vraag mij het volgende af:

mijn haflinger staat zo'n 50kilo te zwaar.
Ze krijgt maar 3 plakken hooi per dag, handjevol pavo nature's best (ga overschakelen op subli zonder)
en 1 uurtje per dag op een afgegraasde wei (nu zit er nog teveel suiker in).

MAAR: een paard zou geen 4u per dag zonder eten mogen staan...

Dus ze mogen niet langer dan 4u een lege maag hebben.
Hoe doen jullie dat? :?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:33

Ik werk dagen van 6 uren, 's morgens geef ik een goede portie (5 paarden) en als ik thuis ben geef ik nog 2 x in de namiddag, kleinere porties...dan een paar uurtjes op de wei en in de stal een volle hooiruif voor de ganse nacht (met stro als bodembedekking)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:29

Brenda_Xxxx schreef:
@Marcella Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden voor vitamine brokjes :)
Wat zou aanraden voor vitaminebrokjes??
Ik ga zoiezo minder/stoppen met muesli en alleen hooi en op de wei :)

Is hooi nodig op de wei dat er echt te weinig gras staat. Moeten de shets nog werken of staan ze alleen maar gras te eten.

Ik weet niet waar je aan kan komen, maar eventueel de marstall force.

Brenda_Xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:32

@marcella Hooi is wel nodig want er staat nu echt helemaal niks meer. Ik geef ze nu ongeveer 1 plakje per dag voor zn tweeen en ze krijgen beide nog zo'n 2 à 3 keer per week beweging. Meestal een half uur tot uur wandelen of een half uurtje longeren. En 1x per week rijd ik nog aangespannen met één van hun.
En bedankt voor de vitaminebrokjes ik zal eens kijken of ik die hier ergens in de buurt kan kijgen :)