Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:21

Ik dacht eraan om iets van 100 gram active+ erbij te geven. Maar dat is qua volume nog niet erg veel.

Ik zag ook havens mix, iemand daar ervaring mee?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:38

Als de faser light goed is, zou ik die gewoon wat minderen en daar de DC door doen.

Ik zie wel waar je aan kan komen, maar Agrobs moet bijna altijd besteld worden, omdat die veel te weinig verkooppunten heeft. Je kan soms wel kijken of een verkoper in je buurt het wil gaan bestellen en verkopen....

Van Marstall heb je ook de wiesen fasern en dat is een goede optie. Of de opti form van mijten, die hebben wij al een tijdje.

Maar ik heb liever de Agrobs.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:35

De wiesen fasern heb ik geprobeerd, maar aten ze met lange tanden helaas, ik zou het nog eens kunnen proberen...
De optiform ga ik eens opzoeken :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:15

Eerst de faser light erdoor en die afbouwen als je op de wiesen fasern met DC over wil. En ik maak het iets vochtig.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:32

meiske1577 schreef:
Ik zag ook havens mix, iemand daar ervaring mee?

Ja.
Heel positief ben ik hierover! Dit is lucerne gemengd met timothee maar ondanks dat; echt mooi spul, ruikt goed en de paarden eten het over het algemeen echt goed.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:16

Vandaag is de osteopaat bij mijn pony geweest en die gaf aan dat hij beter op ander voer kon. Hij krijgt nu brok + gerst van stal maar hij moet op zo weinig mogelijk granen. Ze raadde mij vitalbix daily complete aan. Ik heb er al eens een proefzakje van gehad en hij eet het prima. Het zou dan echt zijn basisvoer worden, dus 's morgens en 's avonds. Merken jullie veel verschil tussen de vitalbix daily complete en de pavo vital? Ik kan namelijk iets makkelijker aan de pavo vital komen (werk bij epplejeck).

Heb al even op voervergelijk de waarden naast elkaar gelegd. Maar ervaringen zijn vaak toch wat fijner. Het is geen probleem om de daily complete aan te schaffen hoor, dan bestel ik het gewoon online mocht die toch beter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:48

Ja, ik heb ervaring met beide. Persoonlijk vind ik de combinatie DC en mijn merrie beter uitpakken dat met de Pavo Vital. Ten eerste vind ik haar beter in conditie, de vacht is nog beter geworden en is zij met de DC minder jeukerig dan met de Pavo.
Opzich vond ik de Pavo Vital ook niet slecht hoor, maar mijn voorkeur gaat om bovenstaande punten meer uit naar de DC.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:49

Van vital hoef je minder te voeren (30g/100kg paard t.o.v. 75g/100kg paard dc), maar levert geen extra eiwit. Daarnaast bevat het heel weinig vitamine a, wat voor jonge dieren een punt kan zijn als ze geen gras of peen krijgen.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:33

Mijn pony staat van 8 tot 19:00 buiten overdag. Dus dan zou de daily complete wel beter zijn. Geven jullie nog wat naast de vitalbix? Ik neig er naar om hem alleen dat te geven ipv een muesli oid erbij. Mijn pony is een haflinger kruising dus heeft niet veel nodig

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:43

xLiez schreef:
Vandaag is de osteopaat bij mijn pony geweest en die gaf aan dat hij beter op ander voer kon. Hij krijgt nu brok + gerst van stal maar hij moet op zo weinig mogelijk granen. Ze raadde mij vitalbix daily complete aan. Ik heb er al eens een proefzakje van gehad en hij eet het prima. Het zou dan echt zijn basisvoer worden, dus 's morgens en 's avonds. Merken jullie veel verschil tussen de vitalbix daily complete en de pavo vital? Ik kan namelijk iets makkelijker aan de pavo vital komen (werk bij epplejeck).

Heb al even op voervergelijk de waarden naast elkaar gelegd. Maar ervaringen zijn vaak toch wat fijner. Het is geen probleem om de daily complete aan te schaffen hoor, dan bestel ik het gewoon online mocht die toch beter zijn.

Dan moet je echt meer info hebben zoals over je ruwvoer. Je weet gewoon zo via internet niet OF je moet aanvullen en WAT je moet aanvullen eventueel.
De merken rekenen met gemiddelde en zo komen er tabellen waar iedereen zo ongeveer kan uitrekenen wat een gemiddeld paard eventueel zou moeten hebben. Maar dan kun je er dus ook flink naast zitten.
Ook ziet niemand je paard, moet je ook weten hoeveel ze buiten komt, dus beweegt etc etc.

Ik zelf kies voor de DC, omdat ik de ingerdienten die Pavo doorgaans gebruikt van mindere kwaliteit vind.

Vitalbix verzend gratis bij 2 zakken, dus dat gaat vrij makkelijk.

Maar er zijn meer vitaminebrokjes, dus die kun je er ook nog naast leggen om te vergelijken.

Wat betreft de granen in je voer had de oesteopaat wel gelijk, dus ik zou die wel weglaten. Heeft ze ook naar de kwaliteit van je ruwvoer gekeken op het oog.....Wat nog niet veel zegt verder. En weet je hoeveel je paard krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:48

Ik geef er een kleine portie Active+ gemengd met een handvol luzerne bij. Alleen na het rijden krijgt zij nog een portie Mash, eveneens gemengd met een handjevol luzerne.

In het begin gaf ik alleen DC, mijn merrie deed het hier verder goed op. Alleen tijdens het rijden was haar fut wat sneller op dan ik gewend was. Daarom de toevoeging van de Active+.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 00:01

Ruwvoer heeft ze inderdaad ook naar gekeken en zag er prima uit! Ik vind het ook erg lastig om allemaal te berekenen. Hij is 5 dagen aan het werk in de week (2x longeren en 3x rijden). Maar ik denk dat ik de vitalbix gewoon eens ga bestellen en kijken hoe hij het daar op doet. Hij krijgt momenteel ‘s ochtends een halve schep en ‘s avonds een halve schep biks.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 00:23

Hier krijgen beide paarden gewoon hun portie DC in de voerbak gegooid en that’s it. De een is sneller klaar dan de ander maar dan moet die maar even rustig wachten tot de ander klaar is, gaat prima..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 00:35

Je kan er altijd nog een ruwvoer mix door doen als je alleen de DC voert en het te weinig is. Doen wij ook. Bij gebrek aan beter nu al even Mijten optiform.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 11:00

Zijn er ook die de Active + geven aan hun paard wat IR is?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:02

Hoi, ik kom even binnenvallen. Ik gaf mijn jonge paarden altijd subli prioris bij (naast de 3 kg sportbrok wat de stalhouder verstrekt) met magnesium erdoor en een 100 gram marstall vitaminekorrel. De paarden krijgen onbeperkt grof stengelig hooi, wat dus niet echt aanzette.
Ze werden er mooi vol van, maar mijn fysio gaf aan dat ik beter over kon gaan op vitalbix, dus dit gedaan. Ik heb hun gemaild voor een voer advies maar geen gehoor.
Nu geef ik de vitamine korrel (100 gram, moet meer maar ik vind het best duur voor 2 paarden) een halve schep muesli grow, en een handje slobber van vitalbix (puur voor het mengen van de magnesium poeder) een 100 ml lijnzaadolie.
Is dat een goede vervanger op deze manier na de subli prioris?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:19

Ik zie niet in waarom je in jouw geval over zou moeten gaan op vitalbix. Hoeveel gaf je van de SP?

Je paarden krijgen toch wel granen binnen via de 3kg (of 3 scheppen?) sportbrok, dus voor het weglaten van de granen hoef je het niet te doen. En je deed het ga ik vanuit voor de energie en de eiwitten, dus daarvoor hoef je het ook niet per se te doen. Je bent voornamelijk nu veel duurder uit.

Had je problemen dat de fysio aangaf beter over te gaan op vitalbix?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:55

Hoi! Ik gaf een schep droog en liet dit weken een nacht en had dan kwart emmer vol. Fysio gaf het aan aangezien ze zag dat het hooi vrij arm was

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:54

Kun je dan niet beter richting Subli atleet gaan?

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:33

Haihai,

Zag dat ze waar ik altijd mijn voer haal nu ook Vitalbix hebben en het spreekt me erg aan alleen vraag ik me af of mijn paard er genoeg energie uit gaat halen ( grand-prix niveau )

Zijn er hier mensen die het hun paard geven die op hoger niveau loopt?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:43

Jonnekee schreef:
Haihai,

Zag dat ze waar ik altijd mijn voer haal nu ook Vitalbix hebben en het spreekt me erg aan alleen vraag ik me af of mijn paard er genoeg energie uit gaat halen ( grand-prix niveau )

Ja hier, die van mij staat volledig op active+ en lucerne. Hij loopt inter I en traint op ZT niveau. Ben er erg tevreden over!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:55

Wij zijn nog niet zo goed als jullie :D
Maar mijn 7 jarige doet het heel fijn op de active+. We rijden 4 tot 5 keer per week dressuurmatig en zijn nu bezig om de oefeningen van het ZZ-licht te bevestigen.
Hij bleef achter in bespiering en was snel nerveus.
Hij krijgt nu 2,280 kilo active+ (380 gram active+ per 100 kilo LG x 600 kilo LG)
Dit is drie keer per dag precies 1 maatbeker van een liter vol (760 gram).
Daarnaast krijgt hij nog slobber van wiesencobs en lijnzaadmeel met extra vitamine E, biotine en infocus van de Paardendrogist (magnesium).
Hij ziet er nu veel mooier uit, is minder stijf en kan het werk goed aan.

Stichlover, voer jij nog losse supplementen bij aan jouw paard?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 08:37

meiske1577 schreef:
Wij zijn nog niet zo goed als jullie :D
Maar mijn 7 jarige doet het heel fijn op de active+. We rijden 4 tot 5 keer per week dressuurmatig en zijn nu bezig om de oefeningen van het ZZ-licht te bevestigen.
Hij bleef achter in bespiering en was snel nerveus.
Hij krijgt nu 2,280 kilo active+ (380 gram active+ per 100 kilo LG x 600 kilo LG)
Dit is drie keer per dag precies 1 maatbeker van een liter vol (760 gram).
Daarnaast krijgt hij nog slobber van wiesencobs en lijnzaadmeel met extra vitamine E, biotine en infocus van de Paardendrogist (magnesium).
Hij ziet er nu veel mooier uit, is minder stijf en kan het werk goed aan.

Stichlover, voer jij nog losse supplementen bij aan jouw paard?

Nee ik voer niks aan supplementen bij. Alleen in de winter voer ik nog extra zonnebloemolie voor de calorieën en lijnzaadolie voor de calorieën en vitamine E. Mijn paard wordt dan ook niet makkelijk dik.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:01

stitchlover schreef:
Jonnekee schreef:
Haihai,

Ja hier, die van mij staat volledig op active+ en lucerne. Hij loopt inter I en traint op ZT niveau. Ben er erg tevreden over!

Oke mooi, ik heb nu een beetje active+ gekregen van iemand om te kijken of meneer het überhaupt wel lust, het is namelijk zo'n zeur met eten, hoeveel voer jij ervan en hoelang doe je met een zak?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:22

Je moet er wel rekening mee houden dat een paard soms iets verandert tijdens de overgang. Toen wij nog commercieel voer verkochten, hoorden we heel vaak van klanten dat paarden voer niet aten, wat minder energie leken te hebben etc. Maar als een paard sportbrok heeft gehad of een muesli met veel suiker en zetmeel, is het een overgang en dat kan een periode te merken zijn. Het hangt ook af van het hooi en wat je gaf hoe de overgang zal gaan. Maar geef de overgang tijd.