Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:58

Wel over nagedacht dus. Hoeveel phosfor er in suregrow zit is onbekend, dus qua berekenen kon ik er weinig mee, in de probreed zit een verhouding 4:1 als ik het goed heb. Mijn andere paarden krijgen het niet, af en toe krijgt mijn hengstje een maatbeker, gezien die nog wat conditie kan opdoen ;) en ze krijgen het nooit in heel grote hoeveelheden.

edit: vond ik net op een deense site, lijkt hetzelfde, en wat ik hierbij kan zien heb je een 2:1 verhouding. niet heel slecht dus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:32

ze krijgen er bij mij 2x per dag een half voerschepje lucernemix van Hartog bij, die is al gemengd met haverstro en op zo'n kleine hoeveelheid zul je niet gelijk scheeftrek problemen krijgen ga ik van uit...

Anoniem

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:15

Ik weet het niet .. vele kleine dingetjes maken vaak 1 groot ..
Hier krijgen ze een halve kilo Optiform en dan gemengd met 250 gram spelt.. ik weet niet of dat kleine hoeveelheden zijn, het is toch een halve emmer :P Dus ik durf niet goed die spelt te vervangen door iets als C4l .. maar misschien kan het wel.. vandaar dat ik hier eens ervaringen vraag :Y)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:42

@[***] Wat voor ruwvoer geef je? En hoe is de Ca/P verhouding daarvan? Dat zou ik veel belangrijker vinden dan de verhouding in een (kleine) hoeveelheid krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:44

Daar heb ik geen idee van .. Droog voordroog & stro krijgen ze (het voordroog beperkt, aangevuld met stro waar altijd nog van over blijft). Nu in de wintermaanden toch, zodra het gras voldoende is krijgen ze gras (en waarschijnlijk dit jaar nog stro, maar vorig jaar hebben ze een paar maanden puur op gras gestaan). Maar geen analyses van geweest ofzo dus geen idee wat er juist in zit ..

Dus misschien dan toch gewoon de spelt vervangen door C4l? Omdat het toch kleine hoeveelheden zijn? Misschien kan ik er nog een handje spelt door gooien (heb nog een zak staan nu).

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:29

Ik heb 2 paarden, en ben 1 maand geleden overgeschakeld van Equifyt naar combi C4L en Nature's Best. Ze krijgen sowieso niet veel (1 schep/dag, is ong. halve kg) omdat amper moeten werken.
Nu is één ervan de laatste tijd redelijk vermagerd, in die mate zelfs dat ik me zorgen begin te maken en de DA gisteren bloed is komen trekken. Hoop dat het één niet met het ander te maken heeft (zou me sterk verbazen), maar is wel opvallend. Ben benieuwd naar resultaten bloeduitslag...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:59

Ben nu een aantal weken verder en de paarden doen het er goed op. Krijg alleen het gevoel dat ze toch niet genoeg hebben aan de C4L. Ze zijn beide wat ingevallen en ben daarom slobber en lucerne gaan geven en meer hooi gaan geven.
Alsnog heb ik het gevoel dat ze te kort komen.

Ben daarom van plan om er een granenmix bij te voegen (wordt het toch meer een muesli dankzij de granen) en hoef ik niet te stoppen met C4L. Vind het een erg goed product.
Maar nu de vraag.. Hoeveel granen geven?

Zit bij beide paarden al op de max wat ik mag geven van C4L, krijgen beide 2 scheppen lucerne op een dag en bij elkaar 26 kilo voordroog per dag (pony van 450 kg en rank paard van 600 kg). Daarnaast krijgen ze beide ook nog eens 1 kg slobber en beetje ruwe spelt per paard, per dag.

Wil dus graag de slobber en de ruwe spelt gaan vervangen voor de granen. Hoop daarbij ook dat ik de C4L wat kan minderen (het is zo duur!).

Dus hoeveel zal ik aan granen geven en hoeveel C4L zal ik dan moeten geven?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:45

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:52

Ik vind spelt geen verkeerde keuze, zeker als het om paarden gaat die sterk op zetmeel c.q. suiker reageren. Spelt heeft een lage glycemische index en dat is sowieso beter dan andere granen zoals bv mais.
De meest veilige aanvulling lijkt mij echter bietenpulp, weinig suiker en goed overeenkomend met ruwvoer. En met dat laatste is het paard tenslotte het beste uit.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:16

Ruwe spelt dan? Of maakt dat niet uit?

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:41

Ons paard krijgt, naast de maximale hoeveelheid C4L, spelt en bietenpulp. Hij doet het er super op! Energie, glanzende vacht, vrolijk en goed in zijn spieren.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:10

miezelke schreef:
Ik heb 2 paarden, en ben 1 maand geleden overgeschakeld van Equifyt naar combi C4L en Nature's Best. Ze krijgen sowieso niet veel (1 schep/dag, is ong. halve kg) omdat amper moeten werken.
Nu is één ervan de laatste tijd redelijk vermagerd, in die mate zelfs dat ik me zorgen begin te maken en de DA gisteren bloed is komen trekken. Hoop dat het één niet met het ander te maken heeft (zou me sterk verbazen), maar is wel opvallend. Ben benieuwd naar resultaten bloeduitslag...

Ik heb dezelfde hoeveelheid care4life als equifyt (western) gevoerd en mijn paard werd ook magerder en had veel minder energie. Reden waarom ik weer gestopt ben met Care 4 life en weer muesli in combinatie met een vitamine / mineralensupplement voer.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:41

gaucho schreef:
miezelke schreef:

Ik heb dezelfde hoeveelheid care4life als equifyt (western) gevoerd en mijn paard werd ook magerder en had veel minder energie. Reden waarom ik weer gestopt ben met Care 4 life en weer muesli in combinatie met een vitamine / mineralensupplement voer.

Als er niets uit het bloedonderzoek komt, ga ik eerst z'n tanden nog eens laten nakijken. Als ook daar alles in orde is, ga ik kijken of ik toch niet terug overschakel op Equifyt. Was veranderd omdat mijn lokale Equifyt-verdeler er jammer genoeg mee gestopt was. En de dichtsbijzijnde dealer is nu meer dan 30 km om rijden, wat toch redelijk wat is... :( Maar ja, dat moet ik er dan maar voor over hebben 8)7

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:07

Uitslag van het bloedonderzoek is binnen: verhoogde leverwaarden, leverbot en bloedworm... -O-
Geen verband met wisselen van krachtvoer, heeft DA me gegarandeerd.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 21-03-13 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:17

Jeejtje sterkte!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:23

Oei, dat klinkt niet echt best! Wel goed dat je nu weet wat het is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:29

Sterkte miezelke.
Wat mij opvalt is dat er toch redelijk wat mensen zoeken naar granen of supplementen om te geven naast de C4life. Het lijkt mij fijner om een voer te geven waar een paard niets meer, naast natuurlijk een goed ruwvoer, bij nodig heeft.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:17

Ligt er denk ik ook aan wat je met je paard doet en welk ras, ik heb een shet en 2 fjorden en die krijgen alleen care 4 life en hooi.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:23

Ik voer op dit moment onder andere care4life. Maar zijn totale dieet wordt samengesteld uit 6 voersoorten (en brood). Dus ik rommel toch wel. Straks nog overstappen, dan tijdelijk 7 soorten. Nu trouwens ook tijdelijk een vitamineboost (vloeibaar), dus eigenlijk ook nu al 7.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:33

Mijn paard krijgt ook niets anders dan care4life en kuil. Oh en natuurlijk een boterhammetje, appeltje of wortel uit de hand :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:02

Hier is het gedaan met de C4L...
Ik begon de laatste tijd alsmaar meer aarzeling te merken bij mijn merrie om naar haar voederbak te gaan kijken als ik er iets in deed...

Ze begon ook eerst aan haar hooi en desnoods haar stro voordat ze überhaupt wilde gaan ruiken aan haar voederbak...

Dan eens 3 dagen geen C4L bij gegeven en gewoon haar andere muesli en ze begon weer geïnteresseerder te worden... na die 3 dagen een handje C4L bij gemengd terug en ze reageerde weer heel afwijzend... vandaag wou ze zelfs absoluut niet eens naar haar voerbak omkijken... tot ze besefte dat er geen C4L te bespeuren was en het gewoon luzerne met wat spelt was...

Ze likte haar bak uit en bekeek haar hooi en stro niet totdat haar voerbak leeg was...

Zo ken ik haar !

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:52

Mijn grote vreetzak eet zijn C4L imiddels ook met lange tanden. Hij begint liever aan zijn hooi dan aan zijn krachtvoer, dat is echt uniek en heb ik hem in al die jaren nog nooit zien doen :n

Als hij los staat (dus buiten zijn stal eet), dan wandelt hij gewoon weg om in andere voerbakken te gaan kijken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:06

Herkenbaar!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:47

Balen voor jullie, die van mij eet nog steeds met veel smaak zijn voerbak leeg en ook de shet eet het met overgave (en daarna beginnen ze allebei aan hun voerbak, helaas. Dus dat zijn van die flexibele rubberen dingen ondertussen).

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:29

nadeel van C4L vond ik dat het zo 'fijn/poederachtig' is. Het rook heel lekker maar kan me ergens voorstellen dat het niet fijn eten is voor een paard