Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:02

mirim schreef:
madamx: al een tijdje valt mij op hoe onheus en naar jouw reacties zijn op mensen die ander voer voorstaan als de HH brokken. Ik weet niet hoeveel procenten jij toegschoven krijgt bij jouw adviezen???
Maar ieder staat achter het voer dat hij zelf verkoopt, anders moet je naar mijn mening wat anders gaan doen.
Maar laten we elkaar niet zo afkraken, zeg!
Ik vind jouw reactie naar Levita30 toe echt niet kunnen :n

Inderdaad helemaal mee eens, En ...het zou fijn zijn als er eens een onderbouwende uitleg komt op alle kritische (schrijf je dit zo?)vragen over HH
maar deze blijft tot nu toe helaas nog steeds uit

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:12

madamX schreef:
Levita30 schreef:
volgens mij zat er in de basis iets van 8% suiker..... misschien in de super nog meer, dat is energie! Maar niet dat ik daar blij van zou worden..... ;-)

Blijf verder maar fijn rekenen, dan kan je ook uitrekenen hoeveel dierenartsen hier ook aan gaan (mee) verdienen.....

Die eerste zin is niet zo netjes inderdaad....

Maar ik heb m'n twijfels ook wel wat bij de berekening en de keuze voor stro.
Maar goed ieder z'n ding.. Als Levita denkt dat het goed gaat, en het paard doet het er goed op .... lekker door blijven voeren dan! Maar ook Levita 'kraakt' HH wel wat af, is mijn mening.

Ze wil eigenlijk helemaal geen HH voeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-12 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

Gimli_

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:49

MrZpuit, iemand met 1 geplaatst bericht die hier iemand anders even de les komt lezen kan ik toch echt niet serieus nemen.

Voor de rest lijkt het me dat iedereen vrij is om te voeren wat hij/zij wil, dat zowel HH als Fibra onder de noemer natuurlijk voer vallen en het me dus niet nodig lijkt elkaar af te kraken.
Inhoudelijke vragen zijn zéker welkom, als er geen antwoord komt van de producent hoeft dit niet afgegeven te worden op gebruikers of verdelers.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:30

MrZpuit schreef:
Citaat:

Toch wel interessant om te zien dat volgens jouw mening alleen HH van voergezond goed is, en dat je alle andere voermerken helemaal afbrand.
misschien wordt jij wel door je baas (van voergezond of miss ben jij juist wel de baas) ingehuurd om alles aftebranden.
en dat levita rekent is niet zo erg, want dat heb jij ook heelveel gedaan in dit topic kijk je eigen berichten maar eens terug.
:+

Als je zoveel over andere voer loopt te zeuren en dat volgens jouw alleen voergezond goed is, kan je misschien ook wel je naam vertellen zodat mensen naar je kunnen vragen als ze voergezond bellen. (krijgen ze misschien iemand aan de telefoon die alles weet over paardenvoer toooooooch)

Rick; je hoeft mij niet aan te spreken met 'madam' hoor, zeg maar gewoon 'Karin'. En lezen is ook een kunst;als je goed leest weet je dat ik geen voer van welk merk ook verkoop en dat mijn reacties die jij opsomt rechtstreekse antwoorden zijn op vragen van mensen die op zoek zijn naar een bepaald type voer en ja, HH voldoet daar aan. Andere reacties die ik geef zijn vnl ter bestrijding van de vele onwaarheden of onvolkomenheden mbt samenstelling van voeders. Btw kom ik zeer regelmatig bij verschillende voerfabrikanten over de vloer (en meestal zijn zij daar niet blij mee, mede omdat ik dan net zo direct ben als hier).

TS opent een topic, paarden op natuurlijke wijze voeden, zonder toegevoegde suikers of melasse. Jij weet heel goed dat dergelijke voeders (bijna) niet bestaan; HH is de eerste en enigste op de markt, al proberen steeds meer bedrijven dit te evenaren maar bij die bedrijven ontbreekt het aan kennis/ervaring/machines; dat is eenmaal het geval wanneer iemand of een bedrijf iets nieuws ontwikkelt/uitvind.

Uiteraard is iedereen vrij om te kiezen welk voer men kiest; belangrijk is echter wel dat men eerlijk en compleet wordt voorgelicht en juist DAT gebeurt in veel gevallen niet, daar erger ik me aan, mede omdat ik weet wat de eventuele gezondheidsgevolgen zijn voor de paarden (heb al zeer veel gevallen meegemaakt dat een paard hoefbevangen raakte dankzij een verkeerd krachtvoer rantsoen; het rantsoen was 'speciaal' berekent en afgestemd op dat specifiek paard.....) Oorzaak; de fabrikant melde niet het exact suikerpercentage; het suikerpercentage wat er van nature in zat werd niet meegerekend en het suikerpercentage van de vitamine/mineralen mengsel ook niet; paard(en) legde(n) wel het loodje.

Zo is het ook in bepaalde mate misleidend om de nadruk te leggen op 'graanvrij voer' terwijl er mais in zit. Waarom? omdat de meeste mensen denken graan = zetmeel en zetmeel = suiker. Dus gaan zij op zoek naar graanvrij voer. Vervolgens komt er een willekeurige fabrikant die daar op in speelt; dat voer is dan meestal wel graanvrij, maar meestal niet zetmeel-arm. Hoe kan dat? Mais. Mais behoort officieel niet tot de granen maar tot de grassen, dus mag de fabrikant vertellen dat het voer graanvrij is..... Iemand die een paard heeft wat slecht tegen teveel zetmeel kan en die niet goed op de hoogte is van e.a., kan dan een dergelijk voedermiddel gaan voeren zonder te beseffen dat het paard dankzij de mais teveel aan zetmeel binnenkrijgt. Daar erger ik me aan.
Een zak voer, die opeens erg plakkerig is en dat terwijl de fabrikant beweert geen suikers toe te voegen.... Het zou komen door 'de weersomstandigheden'. Jaja.... iemand met een beetje natuurkundige en scheikundige onderbouwing weet dat o.a. suiker en zout erg hygroscopisch kunnen zijn........ Ik zou zeggen, proef zelf eens aan dat product wat spontaan begint te klonteren/plakken.

Ik kan aanvallend overkomen, ben dat ook meestal en daar wind ik geen doekjes om; opvallend is wel dat degene die meteen in de verdediging schieten bepaalde personen zijn die zich regelmatig tegenspreken en zelf ook e.a. niet onderbouwen.
Als fibra 100% 'natuurlijk voer' zou zijn, wil ik dat ook vermelden; maar is dat het wel? want granen (spelt) en mais en zelfs wortelen behoren eigenlijk niet in een natuurlijk rantsoen. Overigens is de bewering van bepaalde lieden dat tegenwoordige weilanden niet meer voldoen aan de voedingsbehoefte van het paard wel heel erg kort door de bocht (ja ik ken de onderzoeken maar die zijn niet onpartijdig); ik ken tientallen paarden die alleen leven op gras/hooi, zonder ook maar 1 brokje erbij.....die paarden krijgen zelfs ook geen HH.... Diezelfde lieden geven opvallend ook nooit een eerlijk advies; zij zullen altijd 1 of ander product van henzelf adviseren. En ook daar onderscheidt voergezond zich in; die durven ook adviezen te geven dat men helemaal niets hoeft bij te voeren...
Maar nogmaals, goed lezen en zelf het voer kiezen wat men wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:47

In reguliere voeders worden de energiewaarden inderdaad voornamelijk bepaald door suikers en zetmeel, hetgeen ook het goedkoopst is.

Aangezien wij geen suikers of zetmeel toevoegen komt de energie uit andere bronnen; dit is 1 van de vele redenen waarom onze producten niet te vergelijken zijn met reguliere voeders; zelfs niet in berekeningen, maar dat ter zijde.

Kijkt men naar de bouw van het paard en z’n natuurlijke leefomstandigheden, dan ziet men dat een paard z’n energie voornamelijk uit ruwe celstof haalt; in onze producten is dit dus voor een deel de energiebron. Daarnaast bestaan er planten en kruiden die van nature stoffen bevatten die makkelijk energie leveren; dit kunnen oliën zijn of bv vetten. Daar maken wij gebruik van.

Daarnaast is er een makkelijker manier om nog meer vet in een product toe te voegen, nl plantaardige olie. Dit doen wij soms voor een deel ook, echter op een speciale manier omdat anders de olie kan gaan oxideren en daardoor vitamine E gaat verbruiken.

De Weide brok is een grasbrok, zonder toevoegingen van kruiden etc. De energiewaarde van onze Weidebrok is puur ontstaan door de manier waarop de grondstof geteeld is EN door de samenstelling van de verschillende soorten gras en kruiden die al in het weiland groeien. Door het beheer van deze weiden te veranderen en/of de oogstmethode te veranderen of het tijdstip van de oogst, kunnen wij o.a. de energiewaarde van de Weidebrok sturen, als we dat willen.

Alle andere brokken na de Weidebrok bevatten extra toevoegingen in de vorm van kruiden, mossen, schorsen en bladeren. Een Basis brok bevat bv wat kruiden die ook in de Normaal brok terug te vinden zijn, echter de hoeveelheid is verschillend (Basis brok bevat qua hoeveelheid minder). Daarnaast bevat Normaal brok wat kruiden/bladeren die weer NIET in de Basis brok zitten.

Met vriendelijke groet,

antwoord van voergezond op mijn vraag waar de extra energie af komt...

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:15

lekker uitgebreid antwoordt!

Lijkt me duidelijk toch?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:58

Madamx als jij geen voederleverancier of dealer bent waar haal jij de kennis dan vandaan om te zeggen dat alleen HH en Fibra goede voeders zouden zijn ? Ik denk dat je het beantwoorden van zulke vragen beter over kunt laten aan degene die hier seminairs voor volgen en zijn geinformeerd door de voederfabrikant zelf. Daarbij vind JIJ dat HH het beste natuurlijke paardenvoeder is en kraak je dus tegelijkertijd andere voeders af, ik vind je adviezen erg eenzijdig en door de manier waarop je communiceert kan ik ze ook niet serieus nemen, dat is dan de andere kant van het verhaal. Wil je serieus genomen worden zou ik toch iets genuanceerder gaan communiceren, daar bereik je meestal meer mee dan hoe je nu communiceert, nu lees ik er persoonlijk overheen. ;)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:04

Bassenqua schreef:
.... nu lees ik er persoonlijk overheen. ;)

...zucht.... dat je niet goed leest is wel duidelijk. :')

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:45

Bij de berekeningen van Levita vind ik 5 kilo voordroog (was het toch?) ook wel heel weinig..
Maar het paard is te dik en krijgt daarom minder.
Als je dan uit gaat rekenen wat het paard te kort komt moet je schrikbarend veel bij voeren, maar dan gaan ze uit van een gemiddeld paard en dat is het blijkbaar niet, anders was het niet zo snel te dik.

Eén van mijn paarden leek juist ook wat opgeblazen en ben ik HH gaan voeren en nu ziet ze er een stuk strakker uit en krijgt ze weer een volledig portie voordroog.
Volgens mij was er een soort onbalans in haar lichaam en heeft die nu weer een betere balans gevonden..

Nog even terug (het gaat snel zo..) op mijn hengst die slecht eet..
Bedankt voor de reactie's daar op, heel erg fijn dat er mensen mee willen denken!
Iemand had het over Dodson and Horrell, maar wat heeft dat voer als voordeel? Volgens mij is dat ook niet biologisch, toch?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:57

Gimli_ schreef:
petitparis schreef:
@gimli: als er bij onze rentrainer nog een zak ERS van D&H staat wil ik wel eens kijken wat erin zit...

Dat zou fijn zijn, ben erg benieuwd!
Hoewel de 'recensie' :+ van Caballos dan weer minder positief is, dan zou 't alweer afvallen als 'natuurlijk' voer.

Vond het heel jammer, dacht; nu heb ik eindelijk goed voer gevonden, bleek dus niet zo te zijn........
Vooral de granen en soja.
Maar goed ben nu heeeeeeeeeeeeel erg blij met de HH!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:59

Rick; je hoeft mij niet aan te spreken met 'madam' hoor, zeg maar gewoon 'Karin'. En lezen is ook een kunst;als je goed leest weet je dat ik geen voer van welk merk ook verkoop en dat mijn reacties die jij opsomt rechtstreekse antwoorden zijn op vragen van mensen die op zoek zijn naar een bepaald type voer en ja, HH voldoet daar aan. Andere reacties die ik geef zijn vnl ter bestrijding van de vele onwaarheden of onvolkomenheden mbt samenstelling van voeders. Btw kom ik zeer regelmatig bij verschillende voerfabrikanten over de vloer (en meestal zijn zij daar niet blij mee, mede omdat ik dan net zo direct ben als hier).

TS opent een topic, paarden op natuurlijke wijze voeden, zonder toegevoegde suikers of melasse. Jij weet heel goed dat dergelijke voeders (bijna) niet bestaan; HH is de eerste en enigste op de markt, al proberen steeds meer bedrijven dit te evenaren maar bij die bedrijven ontbreekt het aan kennis/ervaring/machines; dat is eenmaal het geval wanneer iemand of een bedrijf iets nieuws ontwikkelt/uitvind.

Uiteraard is iedereen vrij om te kiezen welk voer men kiest; belangrijk is echter wel dat men eerlijk en compleet wordt voorgelicht en juist DAT gebeurt in veel gevallen niet, daar erger ik me aan, mede omdat ik weet wat de eventuele gezondheidsgevolgen zijn voor de paarden (heb al zeer veel gevallen meegemaakt dat een paard hoefbevangen raakte dankzij een verkeerd krachtvoer rantsoen; het rantsoen was 'speciaal' berekent en afgestemd op dat specifiek paard.....) Oorzaak; de fabrikant melde niet het exact suikerpercentage; het suikerpercentage wat er van nature in zat werd niet meegerekend en het suikerpercentage van de vitamine/mineralen mengsel ook niet; paard(en) legde(n) wel het loodje.

Zo is het ook in bepaalde mate misleidend om de nadruk te leggen op 'graanvrij voer' terwijl er mais in zit. Waarom? omdat de meeste mensen denken graan = zetmeel en zetmeel = suiker. Dus gaan zij op zoek naar graanvrij voer. Vervolgens komt er een willekeurige fabrikant die daar op in speelt; dat voer is dan meestal wel graanvrij, maar meestal niet zetmeel-arm. Hoe kan dat? Mais. Mais behoort officieel niet tot de granen maar tot de grassen, dus mag de fabrikant vertellen dat het voer graanvrij is..... Iemand die een paard heeft wat slecht tegen teveel zetmeel kan en die niet goed op de hoogte is van e.a., kan dan een dergelijk voedermiddel gaan voeren zonder te beseffen dat het paard dankzij de mais teveel aan zetmeel binnenkrijgt. Daar erger ik me aan.
Een zak voer, die opeens erg plakkerig is en dat terwijl de fabrikant beweert geen suikers toe te voegen.... Het zou komen door 'de weersomstandigheden'. Jaja.... iemand met een beetje natuurkundige en scheikundige onderbouwing weet dat o.a. suiker en zout erg hygroscopisch kunnen zijn........ Ik zou zeggen, proef zelf eens aan dat product wat spontaan begint te klonteren/plakken.

Ik kan aanvallend overkomen, ben dat ook meestal en daar wind ik geen doekjes om; opvallend is wel dat degene die meteen in de verdediging schieten bepaalde personen zijn die zich regelmatig tegenspreken en zelf ook e.a. niet onderbouwen.
Als fibra 100% 'natuurlijk voer' zou zijn, wil ik dat ook vermelden; maar is dat het wel? want granen (spelt) en mais en zelfs wortelen behoren eigenlijk niet in een natuurlijk rantsoen. Overigens is de bewering van bepaalde lieden dat tegenwoordige weilanden niet meer voldoen aan de voedingsbehoefte van het paard wel heel erg kort door de bocht (ja ik ken de onderzoeken maar die zijn niet onpartijdig); ik ken tientallen paarden die alleen leven op gras/hooi, zonder ook maar 1 brokje erbij.....die paarden krijgen zelfs ook geen HH.... Diezelfde lieden geven opvallend ook nooit een eerlijk advies; zij zullen altijd 1 of ander product van henzelf adviseren. En ook daar onderscheidt voergezond zich in; die durven ook adviezen te geven dat men helemaal niets hoeft bij te voeren...
Maar nogmaals, goed lezen en zelf het voer kiezen wat men wil.[/quote]

Amen _/-\o_

[size=9](toch wel heel bijzonder dat MadamX altijd wordt afgebrand door andere voerverdelers van andere merken)[/size]

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:04

Levita30 schreef:
Caballos schreef:
Persoonlijk vind ik voor een paard van 600 kilo 5kilo ruwvoer te weinig.............
5 kilo ruwvoer is het minimale voor een paard van 500 kilo.
Mijn berekening voor ruwvoer is 1 tot 1,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht, dus 6 tot 9 kilo ruwvoer voor een paard van 600 kilo.
Dit is zonder stro.

Daarom voer ik ook stro, is ook ruwvoer, in totaal krijgt ze dus 10 kg ruwvoer. Ze is erg snel te dik en ik wil haar toch de hele dag bezig houden!

Ik begrijp het, dan zou ik denken, het ruwvoer (in dit geval) voordroog is te rijk voor haar.
Geen idee of je aan hooi kan komen ipv voordroog?
Begrijp ook dat ze best veel doet en toch snel dik is?
Ik zou het dan toch in het ruwvoer zoeken.
Op dit moment is ze niet te dik???????

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:31

SparklingApp schreef:
Bij de berekeningen van Levita vind ik 5 kilo voordroog (was het toch?) ook wel heel weinig..
Maar het paard is te dik en krijgt daarom minder.
Als je dan uit gaat rekenen wat het paard te kort komt moet je schrikbarend veel bij voeren, maar dan gaan ze uit van een gemiddeld paard en dat is het blijkbaar niet, anders was het niet zo snel te dik.

Eén van mijn paarden leek juist ook wat opgeblazen en ben ik HH gaan voeren en nu ziet ze er een stuk strakker uit en krijgt ze weer een volledig portie voordroog.
Volgens mij was er een soort onbalans in haar lichaam en heeft die nu weer een betere balans gevonden..

Nog even terug (het gaat snel zo..) op mijn hengst die slecht eet..
Bedankt voor de reactie's daar op, heel erg fijn dat er mensen mee willen denken!
Iemand had het over Dodson and Horrell, maar wat heeft dat voer als voordeel? Volgens mij is dat ook niet biologisch, toch?

biologisch betekent voor mij iets anders dan wat jij bedoelt. Ik ken mensen die biologish gekweekte spelt voeren. dat maakt de spelt "natuurlijk", maar nog niet de natuurlijke voeding van een paard.
Maar goed, iedereen moet doen en laten wat ze het beste achten voor hun paard EN waar het paard het best op reageert.

Persoonlijk vind ik madamX soms bot in haar antwoorden, maar wel altijd heel eerlijk. Dus maak er geen probleem uit. Alleen jammer dat sommigen dan onmiddellijk de discussie moeten verzieken...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:13

Haha, ja bio-logisch of biologisch...
Nee, idd ik snap dat dan het voeren van (veel) graan aan een paard geen logische keus is, maar ik hoop een voer te vinden met alleen natuurlijke ingredienten, en hoogwaardige voedingsstoffen, die meneer ten eerste EET en dan hoop ik ook nog dat de kwalen niet terug komen! Vandaar de biologische teelt.. + dat ik wel achter een ecologische houderij van paarden sta.. Ik denk, hoop, dat ik er dan ook minder van hoef te voeren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:22

@ sparkling app: ik denk dat ik erover gelezen heb, wat de kwaaltjes bij jou paard zijn en wat je juist wil... ik stond versteld hoe goed mijn paard het op 1kg volle granen (haver, gerst en spelt) deed in combi met luzerne. Ze werkte 6x/week variërend van dressuurmatige trainingen (L-M niveau) en galoptraining (tussen renpaarden). Na enkele weken begon ik wel te merken dat dit niet voldoende was voor wat ik ervan verlangde (energiepeil was ok, maar ze begon langzaamaan af te vallen ook al kreeg ze onbeperkt hooi)

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:10

Ik heb hier nog 2,5 (of 1,5 weet mn schuur inhoud even niet zeker) zak a 25kg per stuk luzerne brok staan die niet meer opgaan wegens gebrek aan paard waar ik het aan kan geven. Ze zijn van hartog als het goed is, maar zit in een onbedrukte witte zakken. zijn geperste brokjes zonder melasse. heeft iemand hier interesse in?

verder heb ik hier ook nog wel een vraagje over, ik ben ook helemaal voor natuurlijke voeding en zo veel mogelijk natuurlijk paarden houden. maar wat nou als je bijvoorbeeld een paard hebt waarmee je een serieuze trektocht maakt, die weken duurt en waarbij je paard dus meerdere uren per dag aan het lopen is, en dus geen ruwvoer kan opnemen. Is het dan wel mogelijk om je paard voldoende te voeren, omdat hij te weinig tijd heeft om te eten als jij hem zoveel rijdt? Moet je in zo'n geval dan toch teruggrijpen op krachtvoer? Haver? Dit is naar wat ik er nu allemaal over weet toch het meest geschikte graan product om aan paarden te voeren vanuit natuurlijk voedings oogpunt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:19

Vandaag antwoord gehad van aveve in de balance mix van hun zonder melasse zitten 24% suiker&zetmeel. En bij de cavalor struco sensetive zit 21% suiker&zetmeel

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:58

Aestrith schreef:
Ik heb hier nog 2,5 (of 1,5 weet mn schuur inhoud even niet zeker) zak a 25kg per stuk luzerne brok staan die niet meer opgaan wegens gebrek aan paard waar ik het aan kan geven. Ze zijn van hartog als het goed is, maar zit in een onbedrukte witte zakken. zijn geperste brokjes zonder melasse. heeft iemand hier interesse in?

verder heb ik hier ook nog wel een vraagje over, ik ben ook helemaal voor natuurlijke voeding en zo veel mogelijk natuurlijk paarden houden. maar wat nou als je bijvoorbeeld een paard hebt waarmee je een serieuze trektocht maakt, die weken duurt en waarbij je paard dus meerdere uren per dag aan het lopen is, en dus geen ruwvoer kan opnemen. Is het dan wel mogelijk om je paard voldoende te voeren, omdat hij te weinig tijd heeft om te eten als jij hem zoveel rijdt? Moet je in zo'n geval dan toch teruggrijpen op krachtvoer? Haver? Dit is naar wat ik er nu allemaal over weet toch het meest geschikte graan product om aan paarden te voeren vanuit natuurlijk voedings oogpunt

Dat is een 'goeie'. Mijn ervaring is (en de ervaring van een aantal stalgenoten die endurance rijden) dat HH hier ook goed voor is (HH is geen ruwvoer maar valt onder krachtvoer) MAAR de paarden doen langer over hun eten dan bv met graan. Dus qua uithouding/conditie enz. kan het heel goed met HH, maar als je echt weinig tijd geeft aan de paarden om te eten, dan weet ik niet of HH zo geschikt is. De mensen die ik ken (incluus mijzelf) geven de paarden meer tijd om te eten. De vraag is of het wel verstandig is om de paarden weinig tijd te geven om hun eten op te krijgen.... Haast en spoed is zelden goed.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:36

@ petitparis, mijn paard werd na jaren heel fijn te lopen stijf en uiteindelijk zelfs licht onregelmatig, in zijn hoofd kon hij het ook allemaal niet meer bol werken leek het wel en uiteindelijk kreeg hij ook last van bultjes op zijn huid.
Ik heb hem in de faculteit Utrecht helemaal binnenstebuiten laten keren en daar konden ze absoluut niks vinden behalve dat hij zo gevoelig op zijn spieren was...
Toen op de HH kreeg ik eindelijk mijn oude paard langzaam weer terug, tot hij besloot het niet meer te eten..
Nu op zijn oude voer komen zijn kwalen direct weer terug, ook meteen weer minder rust in zijn hoofd..

Hij eet op een dag zo'n 13 a 14 kilo voordroog en met een zak lucerne van subli doet hij ruim een week, maar zonder krachtvoer er bij valt hij wat af en hij staat nog niet weer volop in het werk.
Ik had een mailtje verzonden naar bio-ron of ze proefverpakkingen hebben om te kijken of hij dat eet, maar die geeft aan dat ze geen proefverpakkingen hebben omdat alle paarden het voer goed eten.
Als advies krijg ik de muesli, evt. in combinatie met spelt, te gaan voeren en hij laat weten zeker te weten dat hij het eet.
Zou nog kunnen kijken of hij een wedje wil leggen ;) , maar ik ga het maar proberen..

@keona ik heb een tijdje een aantal paarden op de sensitive gehad, maar het viel mij op dat het heel "licht" voer is, mijn paarden gingen achteruit in conditie op dat voer..

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:55

Ben benieuwd SparklingApp!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:06

oke,maar ik geef het gewoon als een extratje,mijn hoofdvoer is ruw voer dat ze onbeperkt hebben en daar blijven ze goed op conditie van het voer is puur vooer wat extra vitamine minaralen
SparklingApp schreef:
@ petitparis, mijn paard werd na jaren heel fijn te lopen stijf en uiteindelijk zelfs licht onregelmatig, in zijn hoofd kon hij het ook allemaal niet meer bol werken leek het wel en uiteindelijk kreeg hij ook last van bultjes op zijn huid.
Ik heb hem in de faculteit Utrecht helemaal binnenstebuiten laten keren en daar konden ze absoluut niks vinden behalve dat hij zo gevoelig op zijn spieren was...
Toen op de HH kreeg ik eindelijk mijn oude paard langzaam weer terug, tot hij besloot het niet meer te eten..
Nu op zijn oude voer komen zijn kwalen direct weer terug, ook meteen weer minder rust in zijn hoofd..

Hij eet op een dag zo'n 13 a 14 kilo voordroog en met een zak lucerne van subli doet hij ruim een week, maar zonder krachtvoer er bij valt hij wat af en hij staat nog niet weer volop in het werk.
Ik had een mailtje verzonden naar bio-ron of ze proefverpakkingen hebben om te kijken of hij dat eet, maar die geeft aan dat ze geen proefverpakkingen hebben omdat alle paarden het voer goed eten.
Als advies krijg ik de muesli, evt. in combinatie met spelt, te gaan voeren en hij laat weten zeker te weten dat hij het eet.
Zou nog kunnen kijken of hij een wedje wil leggen ;) , maar ik ga het maar proberen..

@keona ik heb een tijdje een aantal paarden op de sensitive gehad, maar het viel mij op dat het heel "licht" voer is, mijn paarden gingen achteruit in conditie op dat voer..

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:13

Levita30 schreef:
Tinkels schreef:
heb je de voedingscalculator van paardnatuurlijk.nl er wel eens op nageslagen?

Ik begrijp jou ruwvoer verstrekking t.o.v. het krachtvoer niet. Waarom stro? en niet gewoon hooi/voordroog en dan minder brok?

Eigenlijk vind ik dat je stro alleen moet geven om wat extra te knabbelen.. niet om er 5 kilo van te eten.
Als je 5 kilo hooi invult bij de voedingscalculator kom je op allerlei tekorten uit. Schroef je dit omhoog naar 9 kilo hooi dan heb je dit helemaal niet meer, aangevuld met een liksteen en je zit helemaal goed.

Ik denk dat je het niet moet zoeken in de brokken, maar juist in je ruwvoer.

Maar goed.. ieder z'n ideetjes natuurlijk :o

Dat is heel mooi die analyse: meten is weten!

Als je wilt, kan ik een mineralenmix voor je mengen die is toegesneden op je paard en wat er wel en niet in je ruwvoer zit.

IK hoor het graag.

Astrid

Ik ben zeker een voorstander van ruwvoer, zie mn andere posts en zie Fibra!!

Ik heb een analyse van mn voordroog, ik weet wat er wel en niet in zit. Verder heb ik het over een merrie die 6 keer in de week onder het zadel loopt, 1 x in de week flinke bosrit voor de conditie en heuvel training. 5 x dressuur Z1/Z2 af en toe een keer springen na de dressuur en loopt 2 keer in de week 1,5 uur voor de kar.

Qua energie, eiwit en vitaminen en bepaalde mineralen komt dit paard op enkel een ruwvoer rantsoen (mijn ruwvoer) tekort!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:03

Hoe lang duurt het ongeveer tot je een bestelling van HH kan afhalen?

edit: weet inmiddels het antwoord... heb net een mail gekregen dat ik het kan afhalen.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:09

Wat bedoelen jullie nou precies met HH dan eigenlijk ? website/merk? (ik denk telkens aan harrys horse :P )

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:10

Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 11-03-12 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt