Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mirim schreef:Anoniem schreef:jeetje,reageer niet zo heftig joh.
ik tipte dit alleen aan dribbelkont,aangezien ik weet dat zij zelf ook HH gevoerd heeft.
mij maakt het niet uit hoor,voer ook marstall bij dus iedereen moet doen waar hij zich fijn bij voelt.
maar ik ga al....
Sorry, je mag blijven hoor
Dyonne schreef:Dribbelkont, misschien stomme vraag, maar kan ze dat Subli dieetmix met Marstall Force niet krijgen als de andere paarden voer krijgen? Dan heeft ze ook wat.
(Ik vind trouwens Subli niet zo verkeerd, al heb ik de dieetmix nog niet gezien).
De leinsnack is wel heel karig als de rest eten krijgt.
Ik zou zelf neigen naar gewoon een handje dieetmix als de anderen eten krijgen.
Zelf voer ik maar eenmaal per dag. Maar ze krijgen allemaal Marstall Force. Bij de pony die verder geen echt voer krijgt meng ik het door Spillers Happyhoof, dat is structuurvoer. Dat mis ik zelf wel bij Marstall. Ik geef maar 100 gram ofzo, maar dan heeft ze toch een laagje en het idee dat ze wat te eten heeft.
millennium schreef:Vraagje: mijn 15 jarige merrie heeft het afgelopen jaar in een beste dip gezeten, en is flink wat kilo'tjes kwijt geraakt. Staat nu op 2 kg merriebrok van Pavo, 2 kg bietenpulp en op onbeperkt kuil, maar ben nu toch aan het kijken naar andere alternatieven qua krachtvoer. Nu las ik dat force, slobber en wiesencobs aan te raden zijn voor wat schrale paarden?
millennium schreef:Vraagje: mijn 15 jarige merrie heeft het afgelopen jaar in een beste dip gezeten, en is flink wat kilo'tjes kwijt geraakt. Staat nu op 2 kg merriebrok van Pavo, 2 kg bietenpulp en op onbeperkt kuil, maar ben nu toch aan het kijken naar andere alternatieven qua krachtvoer. Nu las ik dat force, slobber en wiesencobs aan te raden zijn voor wat schrale paarden?
mirim schreef:Ik vergeet wel iets: Weet je ook waarom jouw merrie in een dip heeft gezeten zoals je zelf zegt?
Ik geef hier wel een tip wat haar te gaan voeren, maar als er met haar gezondheid iets aan de hand is kan het wel een ander verhaal zijn, natuurlijk.
Ik ging uit van een gezond paard.
mirim schreef:Alleen ruwvoer kan vaak toch niet alles opvangen. Kuil is veel vocht, ze moeten er meer van eten om hun droge stof binnen te krijgen. Ze ogen vaak dikker als ze kuil (en van de zomer gras) eten, maar vergeet niet dat dat ook veel vocht is. Nu hoeft een paard niet dik te zijn, liever niet zelfs, maar het is ook niet zo dat ze van krachtvoer standaard dikker worden. Voeren is een zaak van beleid. Soms is het even zoeken naar de juiste hoeveelheid of naar wat ze nodig hebben.
Als ik mijn paard zou geven wat jouw paard krijgt weet ik zeker dat hij binnen de kortste keren bevangen staat....zo zie je maar weer: ieder paard is anders en heeft zo zijn specifieke behoeftes.
Maar als jouw paard schommelt in gewicht en afgevallen is bij die hoeveelheden die ze nu krijgt doe je er goed aan om het voerpatroon om te gooien.
Ik blijf bij mijn advies.
Als je besluit om haar over te zetten op ander voer zou ik het huidige voer langzaam gaan vervangen voor Marstall, je kunt hier rustig een week of twee voor nemen.
Ninaka schreef:Ben ik ook weer eens met een vraagje.
Ik voer nu de Vito. Gewoon als extraatje na het rijden. Verder wordt er vanuit stal gevoerd.
In mei gaat ze het land weer op en dan wordt er niet meer door stal gevoerd. Maar zeker de eerste weken komt ze vrijwel elke nacht binnen en daarna 1 à 2 keer per week. Dan wil ik wel wat klaarzetten voor de volgende ochtend, maar dat hoeft natuurlijk maar een klein beetje te zijn.
Maar om een beetje volume aan het geheel te geven, wil ik iets bij de Vito doen. Daarnaast hoop ik dat de toevoeging ervoor zorgt dat ze het wat rustiger eet.
Vorig jaar heb ik de Vito aangevuld met de Lucernemix van Hartog, maar die dus niet meer vanwege de melasse.
Ik heb nu de Wiesencobs (brokken) geprobeerd, maar droog geeft het voor mij niet het gewenste effect en geweekt vindt ze ze niet echt lekker.
Bij Marstall heb ik nu de Basis, de Pro-Struktur en de Wiesencob Fasern gevonden. Maar wat is nu het verschil tussen de drie en welke is het best geschikt voor mijn doel.