Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:06

dus je raad me faser light aan?

krijgt ze dan niet te veel vitamines omdat faser light hoog in de vitamines staat?

lijnsnack is een beloning en geen voledige voeding maar als ze force krijgt krijgt ze toch alles binnen?

wil desnoods de faser licht wel vervangen voor de subli
ze krijgt nu 1/4 subli per dag dus eigenlijks niks maar puur om de force er door te mengen dat ze het idee heeft heb toch wat lekkers gehad

voor alle duidelijkheid ze is zomers wat jeukerig, is nu wel onder het zadel.

kevje06

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:40

Wat is hh?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:41

is hier niet aan de orde. pb je eventjes

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:45

Dribbelkont, misschien stomme vraag, maar kan ze dat Subli dieetmix met Marstall Force niet krijgen als de andere paarden voer krijgen? Dan heeft ze ook wat.
(Ik vind trouwens Subli niet zo verkeerd, al heb ik de dieetmix nog niet gezien).

De leinsnack is wel heel karig als de rest eten krijgt.
Ik zou zelf neigen naar gewoon een handje dieetmix als de anderen eten krijgen.

Zelf voer ik maar eenmaal per dag. Maar ze krijgen allemaal Marstall Force. Bij de pony die verder geen echt voer krijgt meng ik het door Spillers Happyhoof, dat is structuurvoer. Dat mis ik zelf wel bij Marstall. Ik geef maar 100 gram ofzo, maar dan heeft ze toch een laagje en het idee dat ze wat te eten heeft.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:49

Vraagje: mijn 15 jarige merrie heeft het afgelopen jaar in een beste dip gezeten, en is flink wat kilo'tjes kwijt geraakt. Staat nu op 2 kg merriebrok van Pavo, 2 kg bietenpulp en op onbeperkt kuil, maar ben nu toch aan het kijken naar andere alternatieven qua krachtvoer. Nu las ik dat force, slobber en wiesencobs aan te raden zijn voor wat schrale paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:56

mirim schreef:
Anoniem schreef:
jeetje,reageer niet zo heftig joh.
ik tipte dit alleen aan dribbelkont,aangezien ik weet dat zij zelf ook HH gevoerd heeft.
mij maakt het niet uit hoor,voer ook marstall bij dus iedereen moet doen waar hij zich fijn bij voelt.

maar ik ga al.... :j

Sorry, je mag blijven hoor :D

okee,zand erover :D

overigens ik begrijp je reactie ook wel. Er wordt steeds wat anders geroepen...
granen,geen granen
suikers,geen suikers
eiwitten,geen eiwitten

er wordt elke keer wel weer over iets 'moeilijk'gedaan.
ik persoonlijk ben voorstander van granenvrij maar alleen als dit goed gaat.
gaat mijn pony er op achteruit,gaan er weer granen bij.
en over marstall als merk ben ik in elk geval tevreden :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:08

ik voer helaas niet zelf en vindt het met de force wel precies werk.
daarom voer ik zelf de force
de lijnsnack is inderdaad karig. hmmm heb nog aantal dagen om over na te denken.dan verhuist ze naar die stal

Dyonne schreef:
Dribbelkont, misschien stomme vraag, maar kan ze dat Subli dieetmix met Marstall Force niet krijgen als de andere paarden voer krijgen? Dan heeft ze ook wat.
(Ik vind trouwens Subli niet zo verkeerd, al heb ik de dieetmix nog niet gezien).

De leinsnack is wel heel karig als de rest eten krijgt.
Ik zou zelf neigen naar gewoon een handje dieetmix als de anderen eten krijgen.

Zelf voer ik maar eenmaal per dag. Maar ze krijgen allemaal Marstall Force. Bij de pony die verder geen echt voer krijgt meng ik het door Spillers Happyhoof, dat is structuurvoer. Dat mis ik zelf wel bij Marstall. Ik geef maar 100 gram ofzo, maar dan heeft ze toch een laagje en het idee dat ze wat te eten heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:09

moet je voer klaarzetten dan??

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:10

nee helaas niet
ik geef hem voer en dan voert hij 2 keer per dag brok of muesli
krijgen verders 4 keer per dag kuil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:13

ah okee. dus je zoekt echt iets voor erbij,naast het 'stalvoer'...?
dan kan force toch gewoon??

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:14

millennium schreef:
Vraagje: mijn 15 jarige merrie heeft het afgelopen jaar in een beste dip gezeten, en is flink wat kilo'tjes kwijt geraakt. Staat nu op 2 kg merriebrok van Pavo, 2 kg bietenpulp en op onbeperkt kuil, maar ben nu toch aan het kijken naar andere alternatieven qua krachtvoer. Nu las ik dat force, slobber en wiesencobs aan te raden zijn voor wat schrale paarden?

Ik weet niet wat je paard doet, maar mijn merrie liep voor ze drachtig werd volop in de sport (Z sgw) en die deed het super op de Corn. Dat schijnt ook voor paarden te zijn die in gewicht mogen toenemen of op gewicht moeten blijven. Mijn merrie is ook altijd een beetje schraal, zelfs nu ze drachtig is zie je der ribben nog als ze op een bepaalde manier staat en loopt.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:16

Anoniem schreef:
ah okee. dus je zoekt echt iets voor erbij,naast het 'stalvoer'...?
dan kan force toch gewoon??

force is inderdaad erg ideaal dat voer ik zelf ik zit te dubbel of de subli dieet blijven gevenof weer terug op marstall

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:39

millennium schreef:

Dat krijgt mijn oude ruin en is er goed van aangekomen en rond van gebleven.
Hij werkt niet veel, 2-3 x p wk 45 minuten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:07

Millennium even en vraagje: waarom krijgt jouw paard merriebrokken? Is ze drachtig?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:25

mirim schreef:
Millennium even en vraagje: waarom krijgt jouw paard merriebrokken? Is ze drachtig?

Nee, ze is niet drachtig, maar uit de merriebrok kan ze net wat meer mineralen en eiwitten halen dan uit de basisbrok.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:36

Maar het werkt dus niet begrijp ik Millennium.
Ik zou je aanraden om de Havervrij te gaan voeren. Met alleen Wiesencobs en Force krijg je je paard niet snel dikker.
Twee kilo brok en 2 kilo bietenpulp vind ik persoonlijk al erg veel. Als je de Havervrij zou gaan voeren kun je al met minder toe en zal je zien dat je paard toch aan gaat komen en beter in haar vel zal gaan zitten. En met de Mash een maal in de week in plaats van een voerbeurt Havervrij...doe je het helemaal goed.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:38

Ik vergeet wel iets: Weet je ook waarom jouw merrie in een dip heeft gezeten zoals je zelf zegt?
Ik geef hier wel een tip wat haar te gaan voeren, maar als er met haar gezondheid iets aan de hand is kan het wel een ander verhaal zijn, natuurlijk.
Ik ging uit van een gezond paard.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:45

mirim schreef:
Ik vergeet wel iets: Weet je ook waarom jouw merrie in een dip heeft gezeten zoals je zelf zegt?
Ik geef hier wel een tip wat haar te gaan voeren, maar als er met haar gezondheid iets aan de hand is kan het wel een ander verhaal zijn, natuurlijk.
Ik ging uit van een gezond paard.

Uit mest-onderzoek is niks gekomen, ze is alleen een een stuk minder in training gekomen en daar ook al wel wat spiervolume van kwijt geraakt. Aan haar gedrag valt niet te merken dat ze lichamelijk in een dipje zit, ze blijft even vrolijk en fripsjes als altijd. Tevens staat ze niet meer op stro maar op houtkrullen, maargoed, ze krijgt daarentegen onbeperkt kuil, wat dat (denk ik ..) in principe op zou moeten vangen.

Van de zomer was ze ook al weer aardig op gewicht, echter nu weer na de winter met de kou trekt ze het gewoon wat minder, dat maakt het best frustrerend. Zal straks wel eventjes wat foto'tjes plaatsen. :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:58

Alleen ruwvoer kan vaak toch niet alles opvangen. Kuil is veel vocht, ze moeten er meer van eten om hun droge stof binnen te krijgen. Ze ogen vaak dikker als ze kuil (en van de zomer gras) eten, maar vergeet niet dat dat ook veel vocht is. Nu hoeft een paard niet dik te zijn, liever niet zelfs, maar het is ook niet zo dat ze van krachtvoer standaard dikker worden. Voeren is een zaak van beleid. Soms is het even zoeken naar de juiste hoeveelheid of naar wat ze nodig hebben.
Als ik mijn paard zou geven wat jouw paard krijgt weet ik zeker dat hij binnen de kortste keren bevangen staat....zo zie je maar weer: ieder paard is anders en heeft zo zijn specifieke behoeftes.
Maar als jouw paard schommelt in gewicht en afgevallen is bij die hoeveelheden die ze nu krijgt doe je er goed aan om het voerpatroon om te gooien.
Ik blijf bij mijn advies.
Als je besluit om haar over te zetten op ander voer zou ik het huidige voer langzaam gaan vervangen voor Marstall, je kunt hier rustig een week of twee voor nemen.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:30

Ben ik ook weer eens met een vraagje.

Ik voer nu de Vito. Gewoon als extraatje na het rijden. Verder wordt er vanuit stal gevoerd.

In mei gaat ze het land weer op en dan wordt er niet meer door stal gevoerd. Maar zeker de eerste weken komt ze vrijwel elke nacht binnen en daarna 1 à 2 keer per week. Dan wil ik wel wat klaarzetten voor de volgende ochtend, maar dat hoeft natuurlijk maar een klein beetje te zijn.
Maar om een beetje volume aan het geheel te geven, wil ik iets bij de Vito doen. Daarnaast hoop ik dat de toevoeging ervoor zorgt dat ze het wat rustiger eet.
Vorig jaar heb ik de Vito aangevuld met de Lucernemix van Hartog, maar die dus niet meer vanwege de melasse.

Ik heb nu de Wiesencobs (brokken) geprobeerd, maar droog geeft het voor mij niet het gewenste effect en geweekt vindt ze ze niet echt lekker.

Bij Marstall heb ik nu de Basis, de Pro-Struktur en de Wiesencob Fasern gevonden. Maar wat is nu het verschil tussen de drie en welke is het best geschikt voor mijn doel.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:39

mirim schreef:
Alleen ruwvoer kan vaak toch niet alles opvangen. Kuil is veel vocht, ze moeten er meer van eten om hun droge stof binnen te krijgen. Ze ogen vaak dikker als ze kuil (en van de zomer gras) eten, maar vergeet niet dat dat ook veel vocht is. Nu hoeft een paard niet dik te zijn, liever niet zelfs, maar het is ook niet zo dat ze van krachtvoer standaard dikker worden. Voeren is een zaak van beleid. Soms is het even zoeken naar de juiste hoeveelheid of naar wat ze nodig hebben.
Als ik mijn paard zou geven wat jouw paard krijgt weet ik zeker dat hij binnen de kortste keren bevangen staat....zo zie je maar weer: ieder paard is anders en heeft zo zijn specifieke behoeftes.
Maar als jouw paard schommelt in gewicht en afgevallen is bij die hoeveelheden die ze nu krijgt doe je er goed aan om het voerpatroon om te gooien.
Ik blijf bij mijn advies.
Als je besluit om haar over te zetten op ander voer zou ik het huidige voer langzaam gaan vervangen voor Marstall, je kunt hier rustig een week of twee voor nemen.

Dank voor je uitleg :j . Nu was ze eerst ook wel aan de vette kant hoor, dus dan lijkt het verschil al groter. Ben nu foto's aan het oploaden, zal ze zo even plaatsen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:54

Ze is 3 jaar lang mijn 'schoolboek' op m'n hippische opleiding geweest (2008 t/m 2010) , waar we 5 dagen per week minimaal een uur per dag trainden en waar ze naast onze vaste lessen ook elke dag plusmins een anderhalf uur (verdeeld over de dag) in de molen kwam en waar we 2x per week over de drafbaan en in het bos lekker ons ding deden. Dat is nu (wel met afbouwing) 3 x plusminus een half uur tot drie kwartier rijden in de week geworden. Niet meer fanatiek lessen, maar lekkere chille buitenritjes, stapritjes, licht longewerk, een sprongetje op z'n tijd etc. Qua bespiering is het gewoon een stuk minder geworden, dus ook qua body. Maargoed, ze mag er best wel wat reserve bij krijgen al zeg ik het zelf.

Vind het trouwens best spannend om de linkjes hier neer te zetten, het is best confronterend om 't zo te zien ... :)

Zal morgen nog even een recenter foto'tje plaatsen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8H4Y7ZGV-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SXYE33KW-D.jpg

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:44

Leuk paardje, Millennium :) Vergis ik me of staat ze op meerdere foto's met wat ingetrokken flanken? Ze heeft wat 'strakkigs' bij haar buik. Klinkt een beetje gek, ik weet niet goed hoe ik het zeggen moet. Ik denk dat je haar erg helpt door de Havervrij te gaan geven en zeker eenmaal in de week, maar liever twee maal, Marstall Mash, om haar darmen te ondersteunen. Hoe is haar mest doorgaans? Je hebt een mestonderzoek laten doen, was dat met een reden of doe je dat standaard voor de eventuele ontworming?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:49

Ninaka schreef:
Ben ik ook weer eens met een vraagje.

Ik voer nu de Vito. Gewoon als extraatje na het rijden. Verder wordt er vanuit stal gevoerd.

In mei gaat ze het land weer op en dan wordt er niet meer door stal gevoerd. Maar zeker de eerste weken komt ze vrijwel elke nacht binnen en daarna 1 à 2 keer per week. Dan wil ik wel wat klaarzetten voor de volgende ochtend, maar dat hoeft natuurlijk maar een klein beetje te zijn.
Maar om een beetje volume aan het geheel te geven, wil ik iets bij de Vito doen. Daarnaast hoop ik dat de toevoeging ervoor zorgt dat ze het wat rustiger eet.
Vorig jaar heb ik de Vito aangevuld met de Lucernemix van Hartog, maar die dus niet meer vanwege de melasse.

Ik heb nu de Wiesencobs (brokken) geprobeerd, maar droog geeft het voor mij niet het gewenste effect en geweekt vindt ze ze niet echt lekker.

Bij Marstall heb ik nu de Basis, de Pro-Struktur en de Wiesencob Fasern gevonden. Maar wat is nu het verschil tussen de drie en welke is het best geschikt voor mijn doel.

Het is inderdaad niet verkeerd om de Vito te gaan/blijven voeren. Voor meer body in het voer hoeft er niets bij, maar als ze te snel eet is het misschien wel handig.
Ik zou dan gaan voor de Procaval, daar zit geen fructaan in en is eiwitarm, het is het soberste van alle drie de soorten ruwvoeders.
Ze vinden de Procaval doorgaans ook erg lekker. Je kunt het zowel nat als droog voeren.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:06

Zit er wel fructaan in wiesencobs?