[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:49

Ik heb een tinkerruin van 6 jaar oud. De laatste tijd krijg ik af en toe van mensen de vraag of hij niet aan de magere kant is. Ik vind hem inderdaad ook niet echt dik en zou eerder zeggen dat hij toch redelijk goed op gewicht is maar wel richting het dunne aan. Heb van de week even wat foto's van hem gemaakt en ben benieuwd wat jullie oordeel over hem is. (Hij was niet gepoetst en had zich als een varkentje gedragen in de wei. Bij zijn voorvoeten ligt de grond iets lager, dus hij lijkt wel heel erg overbouwd zo).

Afbeelding

Afbeelding

Levita30

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:32

Wat heeft hij een leuk koppie!! Zoals hij nu is, vind ik hem niet te dun ook al mogen er wel wat meer spieren op (maar dat is smaak, ik hou van spieren). Ik kan me voorstellen dat mensen het vragen, of hij te dus is omdat de meeste tinkers dikker (te dik) zijn. Wat me wel erg opvalt is dat hij heel slecht in zijn vacht zit.......... Mag ik vragen wat je hem voert?

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:31

Hoi Hoi,

Mijn paard is niet echt te dun, maar mag voor het mooie toch nog wat aankomen.
Vooral wanneer hij heeft gedekt raakt hij altijd wat opgetrokken daarna.
Wat natuurlijk niet heel erg is, maar het kan voor hem zeker ook geen kwaad als hij wat meer reserve's krijgt.
Hij krijgt een baaltje hooi, en 4 scheppen arme muesli gemengd met compact gras en met omega supplement over de gehele dag.

Vanwege een leveraandoening moet hij zo min mogelijk suikers en eiwitten binnen krijgen (vandaar ook die arme muesli) wat het natuurlijk wat lastiger maakt.
Mais(meel), slobber etc. mag hij dus niet.
Hebben jullie misschien een goed idee wat ik hem het best zou kunnen bijvoeren om hem gecontroleerd en op een gezonde manier wat aan te laten komen?

Groetjes :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:54

Wat voor muesli geef je hem dan?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:33

Hoeveel kuil kan je het paard het beste voeren na een dag weidegang?

De hooiruif wordt nu altijd volgepropt maar misschien is dat wel te weinig?

Paard is nu wel een stuk aangekomen. Lichtjes ribben nog te zien, maar nog steeds geen volle kont die ze altijd wel had.

Ze krijgt 's ochtends 1 schep brok en 1 schep muesli en dit wordt 's avonds ook herhaald.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:26

Dat is een hele missie op zich volgens mij voor Gon om de juiste voer te kiezen en ook nog dikker laten maken.
Je wilt hem gok ik kwa kracht voer ook niet over voeren want de kans is dat de energie verkeerd gebruikt wordt.

Heb je weleens naar de Omega 369 gekeken?

In de meeste dik makers zit juist eiwiten daardoor worden ze dikker.
Zo geef ik die van mij merrie brok voor het dekseizoen...maar daar zit dus veel eiwitten in..dus dat wordt hem niet gok ik.

Heel veel ruwvoer, maar dat moet ie dan wel opeten, die van mij gooit het op den duur door zijn hele stal.
Ik weet ook niet wat er in SP van subli zit kwa eiwitten, dat wil ook nog weleens werken.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:55

Levita30 schreef:
Wat heeft hij een leuk koppie!! Zoals hij nu is, vind ik hem niet te dun ook al mogen er wel wat meer spieren op (maar dat is smaak, ik hou van spieren). Ik kan me voorstellen dat mensen het vragen, of hij te dus is omdat de meeste tinkers dikker (te dik) zijn. Wat me wel erg opvalt is dat hij heel slecht in zijn vacht zit.......... Mag ik vragen wat je hem voert?

Hij heeft inderdaad op het moment weinig spieren. Hij heeft het afgelopen jaar veel stil gestaan helaas. Maar sinds twee weken heb ik een super bijrijder, dus gaat hij weer regelmatig aan het werk en dan moet het met die spieren wel weer goed komen.

Mag ik vragen waarom je hem slecht in zijn vacht vindt zitten / waar zie je dat aan?
Hij was op die foto al een paar dagen niet gepoetst en hij heeft nog deels zijn wintervacht erop zitten.

Hij staat 24/7 in de wei en heeft daarnaast nog onbeperkt de beschikking over een goede kwaliteit hooi. Er hangt standaard een himalaya liksteen en een knz liksteen. Verder krijgt hij als hij aan het werk moet een bodempje tot een kwart (van zo'n gele maatschep) muesli (cavalor sensitive of pavo care4life).

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:30

Zijn vacht is heel onregelmatig, op sommige plekken dun haar dan weer wat dikker en op zn buik/billen en rug dun maar met van die lange haren er tussen. Over het algemeen zeg je vaak dat de buitenkant de binnenkant weerspiegelt.......

Ik heb vanochtend ergens wat neergezet over het feit dat enkel ruwvoer niet voldoet aan dat wat een paard nodig heeft en likstenen vullen voor ongeveer 96% alleen zout aan terwijl ruwvoer helaas meerdere tekortkomingen heeft..... Als ik jouw paardje zo zie denk ik dat hij veel baat gaat hebben bij wat meer vitaminen en mineralen! Als je bang bent dat hij te dik wordt kun je Marstall Force voeren, zit alles in en je voert maar 60 gram (ongeveer geloof ik) Of je kiest een ander gezond product waar alles in zit wat geschikt is voor jouw paardje.

dit heb vanochtend in een ander toppic gezet:

Ik denk wel dat het belangrijk is om je te realiseren dat je paard waarschijnlijk qua energie en bouwstoffen voldoende binnen krijgt op de wei maar dat enkel ruwvoer helaas niet voor voldoende is om te voorzien in alle vitaminenen, mineralen en spoorelementen die je paard nodig heeft!

Er is de laatste tijd veel over geschreven. (zie hier onder) Enkel ruwvoer voldoet niet meer aan de behoeften van onze paarden.... helaas. En dat een paard tekorten heeft, hoeft ook niet te betekenen dat hij ziek zou zijn of worden. Zelf eet ik ook niet iedere dag 2 stuks fruit en 2 ons groente en voldoende noten en peulvruchten.... maar ik ben ook niet ziek. Maar het zou wel beter zijn (gezonder) om het wel te doen. (Ik slik daarom wel een vitamine mineralen pil en extra aminozuren sinds dien in mn huid beter, wondjes herstellen sneller en mn nagels zijn harder) Wanneer je er voor zorgt dat je paard of pony wel voldoende van alles binnen krijgt, zit hij misschien nog beter in zijn velletje, voelt hij zich nog beter, krijgt hij misschien pas op 22 jarige leeftijd artrose in plaats van op zijn 17 enz enz.

http://www.voervergelijk.nl/column/74/d ... en-ruwvoer

http://www.fibra-paardenvoeders.nl/cont ... -4-ruwvoer

http://www.dehoefslag.nl/tip/voeding-ruwvoer

http://horses.nl/artikelen/column-de-ni ... en-ruwvoer

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:53

Op die manier heb ik er nog nooit naar gekeken. Ik ben er vanuit gegaan dat die lange haren gewoon nog zijn wintervacht is, hij op het moment namelijk vreselijk aan het verharen. Hij staat 24/7 buiten, dus ik ging er eigenlijk vanuit dat ie dat beetje wintervacht nog nodig had voor de koudere dagen en nachten.

Ik zal me er eens meer in gaan verdiepen en kijken wat ik bij ga voeren. Ik zit namelijk met het probleem dat hij allergisch is voor melasse en dat hij van de meeste dingen die hij wel mag vaak heet wordt.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:42

Barcelano schreef:
Dat is een hele missie op zich volgens mij voor Gon om de juiste voer te kiezen en ook nog dikker laten maken.
Je wilt hem gok ik kwa kracht voer ook niet over voeren want de kans is dat de energie verkeerd gebruikt wordt.

Heb je weleens naar de Omega 369 gekeken?

In de meeste dik makers zit juist eiwiten daardoor worden ze dikker.
Zo geef ik die van mij merrie brok voor het dekseizoen...maar daar zit dus veel eiwitten in..dus dat wordt hem niet gok ik.

Heel veel ruwvoer, maar dat moet ie dan wel opeten, die van mij gooit het op den duur door zijn hele stal.
Ik weet ook niet wat er in SP van subli zit kwa eiwitten, dat wil ook nog weleens werken.

Hey,

Super bedankt!! Het is indd een hele opgave om voor hem een dieet te maken, haha.
Ik wil hem indd niet veel meer krachtvoer gaan geven omdat hij 1. bijna niet aankomt van krachtvoer, en 2. er wel een stuk drukker van wordt en hij daar juist weer van afvalt :') .
Omega 369 krijgt hij indd al door zijn voer heen, en sinds deze week ben ik ook begonnen met een omega 3 supplement bij te geven omdat hij daar nog iets te weinig van binnen kreeg in vergelijking met de omega 6. Ruwvoer krijgt hij bijna onbeperkt, niet helemaal, omdat hij het dan indd door heel zijn stal of paddock heen loopt. Ik zal eens kijken naar SP van Subli, wat er precies in zit. Misschien mag hij dat wel gewoon hebben :) .

Bedankt!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:28

Grootste bestand deel is geloof ik pulp, dat is als subli te veel toevoegingen heeft ook nog een idee.
Moeilijk die paarden :P

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:56

Hoi allemaal,

ook ik heb een vraagje wat betreft bijvoeren.
Ik heb een verzorgpaard van 19 jaar oud. Ze is erg dun de winter uitgekomen, en is zo'n 2 maanden geleden op de dubbele hoeveelheid hooi gezet in hoop dat ze daar wat van aan zou komen.
Dit is helaas niet het geval.
Wel is het paard vrij druk, dus ze moet er niet nog veel drukker van gaan worden.

Haar tanden zijn goed, daar is een tijdje geleden nog naar gekeken. Ik weet niet wanneer ze voor het laatst is ontwormd. Dit ga ik nog even aan de eigenaresse vragen. En natuurlijk of ze het goed vind als er bijgevoerd word, maar wil me wel alvast even inlezen over wat goed voor haar is etc.
Maar aangezien er zoveel keuze is en zo veel verschillende dingen worden gezegd in dit topic weet ik eigenlijk niet waar ik moet beginnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:57

SP is hoofdzakelijk pulp met een beetje graan en een beetje ponybrok, dat is niet heel erg suiker- en eiwitrijk, maar ze zetten er wel goed van aan is mijn ervaring.

Ook van omegamix zetten ze goed aan, dat zou je er aan toe kunnen voegen.

Ik vind zo´n onregelmatige vacht met zulke lange haren vaak ook wel een teken dat ze ergens iets te kort komen...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:24

Myrthee_ schreef:
Hoi allemaal,

ook ik heb een vraagje wat betreft bijvoeren.
Ik heb een verzorgpaard van 19 jaar oud. Ze is erg dun de winter uitgekomen, en is zo'n 2 maanden geleden op de dubbele hoeveelheid hooi gezet in hoop dat ze daar wat van aan zou komen.
Dit is helaas niet het geval.
Wel is het paard vrij druk, dus ze moet er niet nog veel drukker van gaan worden.

Haar tanden zijn goed, daar is een tijdje geleden nog naar gekeken. Ik weet niet wanneer ze voor het laatst is ontwormd. Dit ga ik nog even aan de eigenaresse vragen. En natuurlijk of ze het goed vind als er bijgevoerd word, maar wil me wel alvast even inlezen over wat goed voor haar is etc.
Maar aangezien er zoveel keuze is en zo veel verschillende dingen worden gezegd in dit topic weet ik eigenlijk niet waar ik moet beginnen.

Probeer eens merrie brok, is niet duur en heeft bij veel paarden in dit topic al goed geholpen!

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:19

ik kan wel janken. eindelijk zag mijn paard er weer normaal uit voor zijn doen zie ik hem gewoon weer afvallen.

is er hier iemand die de producten van life force wel eens geprobeerd hebben? lees daar wel goede berichten over, maarja die paarden zien er over het algemeen ook wel goed uit

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:29

ken ik niet, maar ik zou gelijk iets gaan bijvoeren waar hij weer van aan gaat zetten voor hij nog schraler wordt...

ik heb goede ervaringen met lucerne, compactgras, omega 369 mix en subli senioren priores...

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:41

pff maaraj wat... hij krijgt al zoveel heb nog nooit de gouden tip gevonden waarmee ik hem op gewicht kreeg

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:47

Ik weet niet waar je vandaan komt maar sinds kort word er pure feed uit engeland verkocht in nederland..Dit merk heeft een product dat pure condition heet wat hoog is in eiwit en olie speciaal voor paarden die aan moeten komen,ook bevat het probiotica.Het schijnt super te werken,kijk voor meer info maar eens op de pure feed site of informeer bij assiepassie hier op bokt..

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:58

uit provincie groningen , meestal is speciaal voer hier wat lastiger te krijgen, waar haal jij dat weg?

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:00

rooswita schreef:
uit provincie groningen , meestal is speciaal voer hier wat lastiger te krijgen, waar haal jij dat weg?

edit: uit kootwijkerbroek klopt dat?

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:57

heb bietenpulp opgehaald dat is ongeveer het enige wat ik nog niet geprobeerd heb eens kijken hoe hij het daar op doet.

hoeveel voeren jullie altijd? ik heb nu een volle maatschap in de week staan met heeeeel veel water. Ik voer het natuurlijk niet in een keer, maar is dit wat jullie ook voeren per dag?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:21

Ik gaf de senioren priores, dat is bietenpulp met wat toevoeging van granen en brok.
Dat heb ik toen mijn merrie erg mager was opgebouwd naar 1,5 schep per dag (ongeweekt gemeten) en daar deed ze het heel goed op.
Ik voerde dat meestal in 2x, een deel bij het gewone voer en een deel na het werk.
Ik voegde daar nog omega 369 mix aan toe, dat heb ik toen opgebouwd naar een heel maatschepje, daar zetten ze ook goed van een ze gaan er mooi van glimmen.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:40

oh daar gaat mijn hoop dat want senior priores deed hij niks op

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:46

heb je al omega 369 en lucerne erbij geprobeerd?
of compact gras?

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:02

luzerne krijgt hij standaar erbij die omega heb ik nog niet geprobeerd

dat is die van subli toch?