[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:50

@Suze: ik zou ook nu alvast ingrijpen... De weg terug is zoveel moeilijker wanneer het misgegaan is.
Een graaskorf, in ieder geval de helft van een etmaal, biedt al uitkomst...

Kun je niet een aantal keren per week wandelen, of fietsen? Stevig stap verbrandt het meeste vet.
Dit is een activiteit die hij op die leeftijd goed kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:36

ik wacht nergens mee hoor, dat lezen jullie zeer verkeerd. :?
dat ingrijpen daar ben ik 3 maanden geleden al mee begonnen, maar een paard is niet binnen 3 maanden 80 kilo kwijt. In ieder geval vinden DA en ik dat niet verantwoord.
hij krijgt al extra beweging, maar nee ik ga niet mijn paard met 3,5 inrijden om hem te laten afvallen :n
en ik ga geen beleerproces daarvoor overhaasten, dus geef ik bewegingen als wandelen, fietsen en mee als handpaard met ander paard of paard en wagen of achter een karretje. (zie pag. 72)
en [GVL-ITP] [***]'s work-out

Daarnaast is hij van de weide afgehaald waar hij stond en waar hun nu staat, heeft een grasmasker geen zin, zo kort is het daar ;)
De tijd nemen om rustig aan een paard op verantwoorde manier te laten afvallen, betekent niet dat iemand afwacht ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:16

De achterkant nu,

Afbeelding

De zijkant nu,

Afbeelding

En de nek nu, ik vind niet echt dat hij een speknek heeft :)

Afbeelding

Wat denken jullie?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:33

Ash_

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:34

Krijg de foto niet groter :(

Morgen word hij getest op IR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:54

Ik heb eens gekeken wanneer ik hier een foto had geplaatst, dit was op 18/09/2011, een hele tijd geleden dus.
Hij was toen echt te dik, maar zo was hij al een hele tijd. Ik was pas verhuist van stal en was zoekende naar een passend voerschema etc. etc.
Ik heb van vandaag een foto, is wel een momentopname vanuit een filmpje dus niet zo heel duidelijk. Ook was hij vandaag totaaaal niet actief, dus het geeft een heel ander beeld dan foto 1. Wel heb ik geprobeerd om ongeveer hetzelfde moment uit te zoeken (omdat bepaalde beweging enzo het beeld ook beïnvloed). Wat vinden jullie ervan?

18/09/2011
Afbeelding

28/05/2012
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:58

Laatste foto lijk je paard strakker in zijn velletje te zitten.

Okee dilemma hier. Ik zeg ook al is het een bijna kale wei geen hooi bijvoeren (gras word vakkundig kort gehouden). Andere optie is toch hooi erbij, maar dan grasmasker.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:00

Het laatste paardje ziet er goed uit :D Maar heeft iemand nog commentaar op mijn foto's? :?

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:01

Heleennn : ziet er wel goed uit :j er moet nog wel een beetje vanaf , maar echt niet al te veel hoor :n

de laatste : ziet er mooi uit :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:05

Heleennn schreef:
Maar heeft iemand nog commentaar op mijn foto's? :?

Ik zou zeggen alleen een beetje buik eraf. Het lijk wel of hij iets opgeblazen is. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:07

@ Heleennn : beestje ziet er zo op de foto's prima uit voor mij. Heeft een buik ok, maar als ze (veel) ruwvoer krijgen zullen ze dat al snel hebben ;)

@ Ash_ : het is moeilijk oordelen zo, foto is klein en ik weet niet hoe de haf ervoor eruit zag, maar op deze kleine foto lijkt die toch nog wel (veel) te dik ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:52

Misschien dat iemand hier mij verder kan helpen ..
Mijn pony's (heb er 2, maar de 2e is niet zo'n grote ramp als de pony van de foto's :P ) staan samen op een stukje met 2 schuilstallen, 2 uitloopjes, 2 paddockjes en dan 2 stukjes weiden. Eigenlijk zijn het 2 aparte weiden maar ze lopen samen. Ze delen dus alles, en de weidestukjes kan ik afzetten. Nu lopen ze sinds half mei op 1 stukje weide en krijgen niks meer bij van hooi of stro ofzo. En daar doen ze het volgens mij echt goed op. Maar ik kan hen niet eeuwig op dat stukje laten lopen natuurlijk.

Nu had ik het geweldige idee om hen elke dag een half uurtje of uurtje op dat ander stukje te laten, en dan weer de rest van de dag op het ene stukje (waar wel nog gras staat, maar geen hopen, echter hebben ze helemaal niet veel nodig en kunnen ze 24u zoeken & eten, wat ze niet doen). Uiteindelijk als het meeste gras er dan af was konden ze daar op en kon het andere stukje dicht om bij te groeien. Gisteren ging het prima, pony's op het stukje, even later hun avondvoer (0.5 kg optiform + pavo vital) genomen, even gerammeld met de emmers en ze kwamen aangesjokt. Eten gegeven, weitje dichtgedaan, klaar. Vandaag was het al een heel ander verhaal :+ Komen deden ze niet, moest al echt met de emmers naar hen toegaan en dan kwam de ene wel mee, de andere moest ik meedrijven (en die heeft nog 25 happen gras onderweg genomen :+ ). Uiteindelijk alles goed en wel, eten gegeven, weitje dicht, klaar. Alleen vrees ik als ik dat morgen nog eens probeer dat ik ze helemaal niet meer daar weg krijg :') Ze weten het dus, en ik ben bang dat ze daarom hun zoveel mogelijk gaan volproppen met al dat lekker gras. En dat is nu eigenlijk ook niet de bedoeling .. Je kan wel zeggen dat ze op een uurtje nooit zoveel binnen krijgen als op een volledige dag, dat wil ik best aannemen, maar als je ze ziet gaan zou ik daar aan gaan twijfelen :=

Dus nu zit ik te denken of ik toch niet gewoon dat stuk moet geven, en dan het andere stuk dicht zodat het kan bijgroeien .. Dan eten ze misschien de eerste dagen veel, maar dat was bij dat andere stuk ook zo en uiteindelijk gingen ze er toch goed uitziet, ondanks dat ze volledig op dat gras stonden .. En nu krijgen ze beiden ook meer beweging dan toen, dus dat helpt ook. Wat zouden jullie doen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:58

Welke pony bedoel je op de foto's? En ik zou als ze op het andere stukje gaan een graskorf opdoen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:11

Die uit mijn vorige post met foto's :+
Graasmasker doe ik liever niet, hij zit al met een eczeemdeken dus dan wordt het helemaal geweldig. Verder staat hij samen met mijn andere pony, die halfblind is en héél gevoelig voor veranderingen. En ik denk ook dat mijn pony wel eens die andere kan gaan aanvallen met masker op, en ik zie dat toch niet zo echt goedkomen := En als hij dan toch eens lief wil doen kan dit niet eens, want er zit zo'n stomme korf om z'n mond...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:35

Kan er nog met de pony gereden worden of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:41

Daar zijn we nu weer mee begonnen :j Vandaar dat ik denk dat het misschien wel zal meevallen en niet zo'n vaart zal lopen als ik ze gewoon op het nieuwe stuk zet, aangezien ze in principe toch naar behoefte eten (in tegenstelling tot wat nu lijkt := ) want dat deden ze op het vorige ook. En als ze toch wat veel eten dan rijden we dat er wel weer af :+ Ofzo :+

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:13

anders miss paar dagen klein stukje vanaf de ingang al geven in vorm van strook begrazing en dan als je wat verder in wei bent de andere dicht en ene open dan is het ook niet opeens van niks naar vol sappig gras maar iets geleidelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:16

Hmmja, heb ik ook zitten denken maar heb daar met 1 pony (die van de foto's) sowieso geen goede ervaring mee. Als die ziet dat er een draadje staat wat opschuift dan begint hij met vreten zodra dat geschoven is, en stopt niet voordat alles ruimschoots op is (zelfs onder de draad door indien mogelijk). Plus dat ze dan meer op een kleinere oppervlakte lopen dus niet goed voor het gras/de grond. En verder hebben ze wel ruimte nodig, omwille van het halfblind zijn van de andere pony, die voelt zich toch meer op z'n gemak als hij makkelijk weg kan dus voor het gevoel toch liever een volledig stuk weide. Als je kan volgen :Y)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:21

jah ik volg zou dan gewoon een dag halve dag op ene stuk zetten en halve stuk op ander en dan dag erna gewoon op het volle gras zetten, zoals je zegt vorige keer ging het ook goed waarom nu dan niet ;)

Het gras is hoop ik nu lkkr lang en stengelig goed groei weer geweest dus weinig fructaan zou het wel durven gokken in combi met meer beweging idd natuurlijk. Mijne krijgen wel op de voorgeschreven manier hun gras vorig jaar maar dat is eigenlijk omdat het te lang was om hele wei te geven dan zou het volledig vertrappeld worden, mijn half blinde heeft gelukkig minder last van iets minder ruimte _/-\o_ . morgen verhuizen ze terug naar andere wei en het kan goed zijn dat het daar weer moet met strookbegrazing even ezien hoe hoog het is. (ze hebben wel altijd schuilstal stuk errond dan strook naar voren waar waterbak ed staat dus bewegingsruimte genoeg ook al is er klein stukje gras)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:39

5 jaar later moet mijn merrie toch echt weer op rantsoen.
Magnesium chelaat voor ik (nog) niet bij, maar zodra ik weet of dat veilig kan bij een zogende én drachtige merrie krijgt ze dat er bij.
Als ik de foto's in het begin van het topic van haar terug zie, zie ik een significant verschil.
Momenteel staat ze op een volle weide met graasmasker, model bloempot. Ze heeft hem vandaag voor de volle 4e dag opgehad.
Ze verbetert inderdaad. Veel minder olifantenkeutels van haar.
's Nachts op stal krijgt ze super kwaliteit echt paardehooi, daar mag ze zoveel van vreten als ze wil.
En tweemaal daags een handje basisbrok.
Merriebrok is overbodig bij haar, ook al heeft ze een veulen aan de voet. (En sinds 3 weken in de buik).

Ik zal haar ook weer eens opmeten, lang niet gedaan.
Maar ze had een mooie regengoot over haar rug lopen. Die wordt steeds minder diep.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:29

Kom ook even binnenvallen.

Ik heb een 13 jarige merrie, die te dik is. Dat gekomen daardat we minder rijden door mijn ziekte en haar spat en omdat ze vorig op iets te vol gras heeft gestaan. Ze gaat nu niet meer in de wei, maar in de paddock. Ze krijgt normaal hooi en twee keer een handje biks.

Ik ben alleen bang dat ze iets te kort komt aan vitaminen., wat zou ik kunnen geven

Brenda_Xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:02

Heey allemaal ik kom me hier ook even meleden. Heb namelijk 2 shetlanders (één van ong. 18 jaar (Donna) en één van 10 maanden (Bonnie)) ik vind ze zelf te dik maar wat vinden jullie?
Ze krijgen beide 's ochtends 2 handjes muesli en 's avonds 2 handjes muesli (en één plakje hooi samen) Voor de rest staan ze op een 'kale' wei. Soms staan ze wel eens een uurtje op een weiland waar wel gras op staat.
Ze krijgen beide 2 tot 3 keer per week beweging. Meestal ga ik dan een uurtje met ze wandelen of longeer ik Donna even.
Wat vinden jullie dat ik meer/minder moet doen??
Donna:
Afbeelding
Bonny (ze zit nog wel in dr wintervachtje)
Afbeelding

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:31

Waarvoor geef je je shetlanders muesli?

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:36

Pff, zelfde probleem:

Mijn paard Safir staat met nog 9 paarden nu op een prachtig groot weiland. Hij mag van mij lekker gras eten, maar hier wil ik wel zijn stal voer op aan passen.

Safir staat van 10 tot +/- 18.00 buiten in de wei. In de ochtend krijgt hij 1 plak hooi en een half schepbakje muesli (Pavo extra, de groene zak), in de avond krijgt hij 2 plakken hooi en 3/4 schepbakje muesli (Pavo extra, groene zak). Hij krijgt 5 keer per week beweging (dressuur 1 á 2x pw, springen, buitenrit, vrijspringen, en longeren) Helaas dijt hij nog aan alle kanten uit.

Wat zou hiervoor een goede vervanging zijn voor stal voer?

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:46

Ik vind net iets over de Pavo SummerFit.

Belangrijke eigenschappen
1 koek = dagdosis vitamines en mineralen
geen calorie teveel
voor álle rassen in álle seizoenen
Toepassing
Pavo SummerFit is bijzonder geschikt voor paarden en pony’s die:

de hele dag in de weide lopen
om verschillende redenen weinig krachtvoer krijgen/nodig hebben
extra vitaminen en mineralen kunnen gebruiken, bijv na ziekte

Dit klinkt perfect. Heeft iemand hier ervaringen mee?